Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:00

Heb het idee dat net doen alsof je gek bent en negeren onderdeel is van het bokt beleid, wanneer je je mond houdt kun je ook niet in de problemen komen. Wanneer het de spuigaten uitloopt komt er een groene opmerking en soms worden berichten verwijderd, maar een dialoog lijkt niet mogelijk te zijn. Enerzijds begrijp ik dat wel omdat je vaak ziet dat de dialoog van gebruikers onderling problematisch is, maar het is natuurlijk een discussie forum en wanneer het beleid zich zo stil houdt vind ik dat toch een beetje vreemd. Soort van self-cleaning oven is dit forum

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:31

De Nieuwsredactie heeft in dit topic een uitleg gegeven waarom ze dit nieuwsbericht geplaatst hebben. Je kan het daarmee eens zijn of niet. Wat verwacht je van de Nieuwsredactie: dat ze zich mengen in dit wellus-nietus spelletje? En is het dan enkel ok wanneer de Nieuwsredactie jouw mening volgt of wordt het een geruzie wanneer de Nieuwsredactie een andere mening is toebedeeld?
Ik heb geen kristallen bol, maar ik zit lang genoeg op Bokt om te voorspellen hoe dat dan gaat. :+

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:44

Gini schreef:
De Nieuwsredactie heeft in dit topic een uitleg gegeven waarom ze dit nieuwsbericht geplaatst hebben. Je kan het daarmee eens zijn of niet. Wat verwacht je van de Nieuwsredactie: dat ze zich mengen in dit wellus-nietus spelletje? En is het dan enkel ok wanneer de Nieuwsredactie jouw mening volgt of wordt het een geruzie wanneer de Nieuwsredactie een andere mening is toebedeeld?
Ik heb geen kristallen bol, maar ik zit lang genoeg op Bokt om te voorspellen hoe dat dan gaat. :+


Helemaal mee eens.

Zie Bokt als een winkel: je bent een welkome gast, maar maakt er niet de dienst uit. Bevalt het je er niet, dan ga je naar een andere winkel.

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:50

Ik denk alleen wel dat je ook moet beseffen dat je je klanten/gasten binnen houdt. Zonder klanten/gasten geen bedrijf = geen geld.

En ik denk dat dat iets is wat je al heel goed kan merken de laatste jaren. Toen ik ooit al mod begon bestond het team echt wel uit bijna 70 a 80 mods.. en nu nog maar 30. Het is ook vele malen rustiger op Bokt. Dus dat beleid moet misschien wel eens naar gekeken worden als je wil dat je bestaansrecht behoudt en inkomsten. En ik denk dan dat het helemaal niet verkeerd is om baar je gast te luisteren en mee in gesprek te gaan.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:54

We merken dat jullie met vragen zitten. Die willen we graag beantwoorden, maar dat willen we graag doen nadat we zelf om tafel hebben gezeten. We willen deze kwestie ook eerst zelf evalueren en daarvan willen we uiteraard de resultaten met jullie delen, maar op welke termijn we dit kunnen doen is nu nog niet bekend. Daarvoor zullen we eerst een afspraak moeten plannen om bij elkaar te komen en vervolgens zullen we de uitkomsten en conclusies van deze gesprekken voor onszelf op papier moeten zetten voordat we deze met jullie kunnen delen.

Daar komt ook nog eens bij dat het heel lastig is om iedereen tevreden te houden. Zo zullen er in de toekomst wel vaker artikelen online komen waarvan de een denkt "waarom staat dit op Bokt?". Ook krijgen we wel eens pb's met de vraag "waarom staat dit nog niet op Bokt?". Dit blijft een discussie waarin we nooit iedereen tevreden kunnen stellen helaas.

Wij streven er natuurlijk altijd naar om zo objectief mogelijk nieuws te plaatsen. Helaas is het niet haalbaar om iedereen te allen tijde tevreden te stellen. Waar de een vindt dat iets geen nieuws is, zal de ander vinden dat het juist goed op de voorpagina past. Dit gaan wij niet kunnen oplossen helaas; wel hopen wij meer duidelijkheid te kunnen creëren. In de huidige enquête over Bokt kun je hier al je mening over kwijt, en zoals eerder aangegeven gaan wij binnenkort rond de tafel om dit voor jullie, maar ook voor onszelf, duidelijker te krijgen. Mochten jullie hier ideeën over hebben zijn deze natuurlijk zeer welkom.

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 14:17

Dat is de 2e keer dat ik lees over een enquete, maar waar zit die ergens? Ik heb niks gezien of ontvangen, maar misschien ben ik gewoon kippig :)

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 14:17

Telpeva schreef:
Dat is de 2e keer dat ik lees over een enquete, maar waar zit die ergens? Ik heb niks gezien of ontvangen, maar misschien ben ik gewoon kippig :)


Die enquête staat hier: [FZ] De gebruikersenquête 2019 :)

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 15:42

Olympia schreef:
Ik denk alleen wel dat je ook moet beseffen dat je je klanten/gasten binnen houdt. Zonder klanten/gasten geen bedrijf = geen geld.

En ik denk dat dat iets is wat je al heel goed kan merken de laatste jaren. Toen ik ooit al mod begon bestond het team echt wel uit bijna 70 a 80 mods.. en nu nog maar 30. Het is ook vele malen rustiger op Bokt. Dus dat beleid moet misschien wel eens naar gekeken worden als je wil dat je bestaansrecht behoudt en inkomsten. En ik denk dan dat het helemaal niet verkeerd is om baar je gast te luisteren en mee in gesprek te gaan.


Dat is nooit verkeerd maar heeft wel grenzen. Ik denk dat het ook al gebeurd

Verder denk ik dat de ondergang van fora bij deze tijd hoort en dat bokt het.juist al jaren nog bewonderingswaardig goed doet.

Ik vind dat je in het wilde weg aan het duiden bent, gebaseerd op jouw gevoel.
Dat mag. Maar de werkelijkheid kan anders zijn.

Daihyo

Berichten: 88045
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 16:14

Olympia schreef:
Ik denk alleen wel dat je ook moet beseffen dat je je klanten/gasten binnen houdt. Zonder klanten/gasten geen bedrijf = geen geld.

En ik denk dat dat iets is wat je al heel goed kan merken de laatste jaren. Toen ik ooit al mod begon bestond het team echt wel uit bijna 70 a 80 mods.. en nu nog maar 30. Het is ook vele malen rustiger op Bokt. Dus dat beleid moet misschien wel eens naar gekeken worden als je wil dat je bestaansrecht behoudt en inkomsten. En ik denk dan dat het helemaal niet verkeerd is om baar je gast te luisteren en mee in gesprek te gaan.

Dat nieuwe/herziene beleid is er al. Zie mijn eerdere opmerking in dit topic.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 16:27

Wat een dergelijke item doet bij paardennieuws begrijp ik niet zo goed.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 16:28

Wel jammer dat er dan niet gewoon een formeel beleidsplan of op z'n minst een beleidsvisie gedeeld wordt. Inclusief het beleid mbt nieuws en de markt.

Daihyo

Berichten: 88045
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 18:52

Eens. Want dat is wel de richting die je de komende jaren op wilt. Er zal wel een reden zijn waarom dit niet openbaar is/wordt gedeeld met gebruikers. Ik ben ook heel benieuwd wat er uit de enquête komt en wat het vervolg wordt.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:31

Marjo schreef:
Daar komt ook nog eens bij dat het heel lastig is om iedereen tevreden te houden.


Ik zie jullie uitgebreidere reactie heel graag tegemoet, maar waar de discussie van een tijdje terug overe bv pesten en omgangsvormen heel erg ging om 'wie wil je tevreden houden, en wie haken er af' hoop ik dat jullie deze vraag echt heel erg benaderen vanuit 'wie willen wij zijn als Bokt' ongeacht wie er tevreden mee is of niet.


Citaat:
Wij streven er natuurlijk altijd naar om zo objectief mogelijk nieuws te plaatsen.


Objectief nieuws bestaat niet, en ik hoop dan ook echt dat jullie het stuk van Rob Wijnberg hierover lezen: https://decorrespondent.nl/6073/waarom- ... 0-09fc1192

Je hoeft er niet naar te streven om 'zo objectief mogelijk' nieuws te plaatsen, een redactie is er om keuzes te maken. En elke keuze is een subjectieve. (En als het specifiek om propaganda gaat, weet dan dat die regels van 'objectiviteit' kennen, en er misbruik van maken. Dus met regels alleen ben je er nooit, een eigen oordeel vormen zal altijd deel zijn van het werk van een redactie.)

Citaat:
In de huidige enquête over Bokt kun je hier al je mening over kwijt, en zoals eerder aangegeven gaan wij binnenkort rond de tafel om dit voor jullie, maar ook voor onszelf, duidelijker te krijgen.


Een specifieke vraag, misschien dat er ook andere teamleden zijn die het weten: als ik nu de enquete invul, vervallen dan mijn eerder gegeven antwoorden of kom ik een tweede keer in de enquete? Want ik zou dit graag toevoegen, maar mijn eerdere antwoorden wil ik niet kwijt.
(Twee keer invullen vertekent wellicht ook wat, maar dan sla ik alle niet-NR dingen zelf wel over.)

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:42

In mijn ogen is de enquete te beperkt om daadwerkelijk suggesties ter verbetering of verandering te geven. Ik hoop daarom dat er nog een verdiepende slag gemaakt wordt waardoor het duidelijker wordt voor het beheer wat gebruikers van bijv. de NR verwachten.

@NR: ik hoop dat jullie eerder met antwoorden of tegenvragen komen dan na het moment 'dat jullie een keer tijd hebben gehad om om de tafel te gaan zitten'. Jullie werk kan zoveel waardevoller worden dan het knip- en plakwerk wat jullie nu doen!

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 23:55

Dat is een hele mooie link Shadow, die heb ik inderdaad al eens gelezen. Vandaar ook de term zo objectief mogelijk.

Met betrekking tot je laatste vraag over de enquête, dat weet ik niet precies. Maar als je wilt mag je die opmerkingen ook wel hier plaatsen of per pb opsturen. Dan zorg ik ervoor dat we ze meenemen in het overleg nadat de resultaten binnen zijn.

@Hilli: daar ben ik het zeker mee eens, en gelukkig is het lang niet allemaal knippen en plakken. Zo hebben we regelmatig een mooi fotoverslag op de voorpagina staan en vertalen we ook nog wel eens een artikeltje. Hier gaat echter wel gewoon meer tijd in zitten en daarom zie je meer knip en plakwerk dan eigen artikelen.

Ik ga je opmerking verder meenemen achter de schermen, en wil daar later nog wel op terug komen :) .

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 02:08

Is de NR niet vrijwillig knip en plak werk? Wat veel bombarie voor onbetaalde krachten :+ Of pikken ze wel een graantje mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 16:48

Holy crap, wat ontzettend toon-doof van de nieuwsredactie :7 . Ik heb eerst nog een beetje lopen grinniken om de banaliteit van Kim jong nu - dictator / martelaar / en massamoordenaar die door privileged paardenmeisjes uit een rijk land hier verdedigd wordt.
Maar al snel maakte het ook wel plaats voor enige mate van ergernis.


Bokt wil zich niet uitspreken over politieke voorkeur, prima. Maar in een land waar vrijheid ons grootste goed is en een primair basisrecht van de mens denk ik nou niet echt dat er iemand is die een politieke voorkeur heeft voor fascistische bewinden waarin concentratiekampen, moord, en marteling tot de dood aan de orde van de dag zijn. Sterker nog, in Nederland is dat bij uitstek geen politieke richting maar misdaad.

Vanuit die culturele norm kun je iemand ook best veroordelen en hoef je echt niet objectief zijn. Helemaal niet als iets praktisch geen nieuwswaarde heeft :7

Dit nieuwsbericht is er eentje in de (denkbeeldige) categorie:

‘ Fritzl heeft de geitjes (of shetlandponies) van zijn buurman gevoerd’
‘ Hitler en zijn haflingerpony maakten een mooie strandrite’
‘ Dutroux heeft een cursus hoefsmederij gevold’
‘ En Osama bin laden heeft zn kameel ingeruild voor een pony’



Hier een leuk filmpje over iemand die zijn hele leven in een kamp gezeten heeft en daar geboren is.
Politieke voorkeuren en objectiviteit ammehoela,
Als je dit niet veroordeelt ben je simpelweg niet goed snik. (Zei een media student, in de richting van journalistiek) .

Betekent nog niet dat je niets over noord-Korea zou mogen plaatsen, maar het in de context zetten van de huidige situatie daar is mss wel op zijn plek. En dan kun je best vanuit ons (collectieve) Nederlandse normen en waarden iets veroordelen. (En ik weet nou niet of de voorpagina van bokt, ooit die context gaat zijn)

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 17:22

Jij vindt dat de nieuwsredactie elk bericht vanaf nu moet afsluiten met: "Overigens zijn wij van mening dat het regime in Noord Korea verwerpelijk is en dat Kim Jong-un veroordeeld moet worden."?

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 17:33

Ik geloof niet dat iemand hier Kim Jong-un hier letterlijk verdedigd heeft.
Er zit nogal een verschil tussen zo'n regime goedkeuren en een filmpje met een paard al dan niet toestaan :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 17:43

Karl66 schreef:
Jij vindt dat de nieuwsredactie elk bericht vanaf nu moet afsluiten met: "Overigens zijn wij van mening dat het regime in Noord Korea verwerpelijk is en dat Kim Jong-un veroordeeld moet worden."?

Neu, persoonlijke meningen horen niet thuis in een nieuws bericht.

En opmerkingen over kim jong un horen niet in andere nieuwsberichten thuis.

Maar: om het nou maar te gaan plaatsen omdat je graag objectief wil zijn en geen politieke voorkeur wil uiten. Die gozer is een massamoordenaar, die heeft echt geen medestanders heeft onder de doelgroep van bokt. Om hem en zijn propaganda nu maar te gaan representeren op een paardenforum, zonder echte nieuwswaardige feiten, terwijl het waarschijnlijk vooral mensen tegen het zere been schopt is toch ook niet nodig.
Niets mis mee om dat te veroordelen en op basis daarvan te denken ‘misschien past dit hier toch niet zo thuis, want die vent stopt mensen in concentratiekampen’ en daarop de beslissing te maken dat het niet op de voorpagina te zetten. Da’s dan misschien maar subjectief.

Maar als je gedachtegoed zo ongeveer 99.9999% van het gedachtegoed van onze bevolking representeert, en het een mening is die aan feitelijkheid grenst (dat je toch wel een griezel bent als je mensen hun vingers er af laat hakken zonder redenen) vind ik die subjectiviteit nou niet zo storend.

Net zoals hier waarschijnlijk ook nooit een objectieve keuze gemaakt zou worden bij een nieuwsbericht over iemand die paarden gruwelijk mishandelt. Daarvan zou, op basis van vergelijkbare argumenten, waarschijnlijk ook de keuze gemaakt worden om geen filmpjes te plaatsen waaruit blijkt wat voor een gezellige vriendelijke man het waarschijnlijk was.

Ik stoor me dan vooral aan de argumentatie (objectiviteit) waarom er gekozen is om dat bericht te plaatsen. Als het argument was geweest dat dit daadwerkelijk relevant is voor de doelgroep om te weten vanwege x, y en z en het daarom geplaatst is had ik er vrij weinig moeite mee gehad.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-10-19 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 17:45

ik vraag me eerder af waarom mensen zich er druk om maken wat er te lezen is en wat niet? Ik heb het hele artikel niet gelezen...is voor iedereen een optie, toch?
Dat gezeur over wat wel en niet geplaatst mag worden....criticasters, ga lekker zelf je vrije tijd opofferen om te modereren als je het beter kunt. Je mening geven mag, maar 10 pagina's of iets wel of niet kan?

Je bent te gast op Bokt. Bokt bepaald de regels..ben je het er niet mee eens staat het je vrij te vertrekken. Ik vind het ook nogal arrogant te denken dat Bokt klanten moet binnenhouden...ze hebben nogal wat leden dus ergens zal er best iets goed gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 17:48

Niobe schreef:
Ik geloof niet dat iemand hier Kim Jong-un hier letterlijk verdedigd heeft.
Er zit nogal een verschil tussen zo'n regime goedkeuren en een filmpje met een paard al dan niet toestaan :=

Er zit ook een verschil tussen iets toestaan of tolereren , en actief de keuze maken om het te plaatsen :D. Wetende dat je daarmee propaganda verspreidt van een verschrikkelijk regime.

Zou wat mij betreft heel anders zijn als een user dit in het forum zou plaatsen om wat voor reden dan ook, en het dan op basis van beleid eraf gehaald zou worden. Dat zou pas censuur zijn. Maar om als redactie actief mee te werken aan het verspreiden hiervan. Mwa.

Niet dat iemand in deze propaganda trapt, mag ik hopen.

Maar het is ook vooral nergens voor nodig, wat mij betreft. En objectiviteit is een flauw argument in mijn ogen om maar iedere sukkel die een keertje op een paard zit op de voorpagina te plaatsen.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 18:07

Ik ben het ook niet met het bericht eens, maar is het nou serieus nodig om er zo'n drama van te maken? :roll: De NR doet ook maar hun best :j

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 20:18

Menino, heb je het artikel überhaupt gelezen? Het artikel was namelijk helemaal geen propaganda voor hem. Het was ook niet bepaald paardennieuws, maar om het als propaganda weg te zetten is echt onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 21:02

Karl66 schreef:
Menino, heb je het artikel überhaupt gelezen? Het artikel was namelijk helemaal geen propaganda voor hem. Het was ook niet bepaald paardennieuws, maar om het als propaganda weg te zetten is echt onzin.



Het bericht is geen propaganda, maar het filmpje dat wordt aangehaald wel, dat staat zelfs in het nieuwsbericht genoemd, en wordt derhalve dus ook met het nieuwsbericht mee verspreid. Dat het waarschijnlijk nep is, en dat kim jong un dit gebruikt als manipulatie en ondermijning van het volk door te zeggen dat dit een stap is in de revolutie van de Koreaanse geschiedenis (oid.) is een stukje context dat er niet bij genoemd wordt (maar hey. Dat is niet objectief :7 )

Die mensen geloven namelijk echt dat meneer kim een held is omdat die daar rijdt, en dat zij in het beloofde land wonen en het niet de moeite waard is om hun erbarmelijke situatie te proberen te ontvluchten.

Al kunnen we zelf gelukkig ook wel bedenken dat dat bullshit is, in dat opzicht is noord-Koreaanse berichtgeving, voor ons als westerlingen, wel bijna komisch om te lezen. Als je het alleen in de bredere context van duizenden Koreanen die dit wel geloven, is het vooral heel tragisch.

En hoewel het bericht geen propaganda is, wordt de propaganda hiermee toch wel verspreid.

Daarnaast, hoewel misschien niet helemaal relevant voor de discussie want dit is niet de taak van bokt, vind ik het persoonlijk vrij spijtig dat er dan niet meer aandacht is van de gruwelijkheden die op dit moment zich daar afspelen. Tot voor kort (warmbier verhaal ) had ik namelijk geen idee van hoe ernstig de situatie daar was, maar NoordKorea is echt de hel op aarde. Aan de reacties te zien heeft ook niet echt iedere bokker dat door. En de energie en de autoriteit die gebruikt is voor het verspreiden van het feit dat Kimmetje op een of andere berg heeft gereden had ook louter gebruikt kunnen worden voor bewustmaking van het feit dat er honderdduizenden mensen vermoord en gemarteld worden (wat wie weet, weer zou leiden tot meer actie).
Die verantwoordelijkheid ligt dan weer niet bij bokt maar bij de journalist, maar maakt wel dat ik het een vrij walgelijk nieuwsbericht vind die het verspreiden niet waard is. Maar hey, misschien ben ik gewoon heel ideologisch en ik wil hiermee ook niet zeggen dat mijn mening de leidraad moet zijn. Maar nogmaals, ik denk ook niet dat je maar alles moet verspreiden omdat je maar per se objectief en politiek ongekleurd wil zijn.