Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 21:26

Leuk verhaal, maar dat maakt het artikel nog steeds geen propaganda, terwijl er wel een context bij het filmpje geplaatst wordt. En nee, het is geen politieke verhandeling over het regime in Noord Korea. Maar laten we even realistisch blijven, VN is daar dan ook niet de plek voor. Wil je je daar wel verder in verdiepen, dan is Bokt niet de eerste plek waar je moet zijn. En dat lijkt me ook niet de taak van Bokt.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 21:56

Het artikel is geen propaganda, het filmpje zelf is dat. Het wil een politische boodschap brengen die geen correcte weerspiegelung van de politische situatie is.

Dat sommigen het interpreteren al een mannetje die leuk een buitenrit maakt is een ander probleem.

Bokt hoeft er inderdaad niets mee te doen. Ze zijn vrij om te plaatsen wat ze willen. Neemt niet weg dat ik er behoorlijk over verbaasd was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 22:25

Karl66 schreef:
Leuk verhaal, maar dat maakt het artikel nog steeds geen propaganda, terwijl er wel een context bij het filmpje geplaatst wordt. En nee, het is geen politieke verhandeling over het regime in Noord Korea. Maar laten we even realistisch blijven, VN is daar dan ook niet de plek voor. Wil je je daar wel verder in verdiepen, dan is Bokt niet de eerste plek waar je moet zijn. En dat lijkt me ook niet de taak van Bokt.

Dat ben ik bijna helemaal met je eens (behalve dat de context wat mij betreft aanwezig, maar nogal summier is)

Dat een uitgebreid diepte-artikel over de situatie van Noord-Korea niet op voorpagina van bokt past ben ik ook 100% met je eens.
Rest de vraag of je dan maar een artikel met relatief beperkte context over 1 van de grootste politieke misdadigers moet plaatsen omdat hij op een paard zit :P

Ik vind het moreel betwistbaar (en vind het handhaven objectiviteit geen sterk argument daartegen). De nieuwsredactie en jij zijn het daar niet mee eens.

Is prima :P En een interessante discussie (wat mij betreft). Uiteindelijk is het ook totaal niet aan mij om te beslissen en ik wil ook absoluut niet pretenderen dat ik de alwetende ben hierin.

maar vind ik het wel belangrijk om mijn mening (en de onderbouwing) daarvoor tot uitdrukking te brengen.

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 23:00

Wat ik al eerder heb gezegd, het paard is alleen maar een accessoire en dus is het geen paardennieuws wat mij betreft. Maar als het wel paardennieuws is of als het door de NR, zoals nu dus, als paardennieuws gezien wordt, dan moet het gewoon geplaatst kunnen worden. Zolang ze geen propaganda maken of het regime verheerlijken o.i.d., dan moet dat gewoon kunnen. En nee, dan is VN nog steeds niet de plek om duiding over het regime te geven, daarvoor moet je hier gewoon niet zijn.

Edit: tekst afgemaakt, nadat de kat hem alvast voor mij plaatste :o

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:46

Menino schreef:
Holy crap, wat ontzettend toon-doof van de nieuwsredactie :7 . Ik heb eerst nog een beetje lopen grinniken om de banaliteit van Kim jong nu - dictator / martelaar / en massamoordenaar die door privileged paardenmeisjes uit een rijk land hier verdedigd wordt.
Maar al snel maakte het ook wel plaats voor enige mate van ergernis.


Bokt wil zich niet uitspreken over politieke voorkeur, prima. Maar in een land waar vrijheid ons grootste goed is en een primair basisrecht van de mens denk ik nou niet echt dat er iemand is die een politieke voorkeur heeft voor fascistische bewinden waarin concentratiekampen, moord, en marteling tot de dood aan de orde van de dag zijn. Sterker nog, in Nederland is dat bij uitstek geen politieke richting maar misdaad.

Vanuit die culturele norm kun je iemand ook best veroordelen en hoef je echt niet objectief zijn. Helemaal niet als iets praktisch geen nieuwswaarde heeft :7

Dit nieuwsbericht is er eentje in de (denkbeeldige) categorie:

‘ Fritzl heeft de geitjes (of shetlandponies) van zijn buurman gevoerd’
‘ Hitler en zijn haflingerpony maakten een mooie strandrite’
‘ Dutroux heeft een cursus hoefsmederij gevold’
‘ En Osama bin laden heeft zn kameel ingeruild voor een pony’

[ Video ]

Hier een leuk filmpje over iemand die zijn hele leven in een kamp gezeten heeft en daar geboren is.
Politieke voorkeuren en objectiviteit ammehoela,
Als je dit niet veroordeelt ben je simpelweg niet goed snik. (Zei een media student, in de richting van journalistiek) .

Betekent nog niet dat je niets over noord-Korea zou mogen plaatsen, maar het in de context zetten van de huidige situatie daar is mss wel op zijn plek. En dan kun je best vanuit ons (collectieve) Nederlandse normen en waarden iets veroordelen. (En ik weet nou niet of de voorpagina van bokt, ooit die context gaat zijn)

Ik heb ooit (niet op Bokt) een foto gezien van Osama bin Laden op een heel mooi zwart Arabisch paard. Zoiets vind ik wel gewoon nieuws waar iedereen van mag denken wat hij wil.

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 13:22

anjali schreef:
Menino schreef:
Holy crap, wat ontzettend toon-doof van de nieuwsredactie :7 . Ik heb eerst nog een beetje lopen grinniken om de banaliteit van Kim jong nu - dictator / martelaar / en massamoordenaar die door privileged paardenmeisjes uit een rijk land hier verdedigd wordt.
Maar al snel maakte het ook wel plaats voor enige mate van ergernis.


Bokt wil zich niet uitspreken over politieke voorkeur, prima. Maar in een land waar vrijheid ons grootste goed is en een primair basisrecht van de mens denk ik nou niet echt dat er iemand is die een politieke voorkeur heeft voor fascistische bewinden waarin concentratiekampen, moord, en marteling tot de dood aan de orde van de dag zijn. Sterker nog, in Nederland is dat bij uitstek geen politieke richting maar misdaad.

Vanuit die culturele norm kun je iemand ook best veroordelen en hoef je echt niet objectief zijn. Helemaal niet als iets praktisch geen nieuwswaarde heeft :7

Dit nieuwsbericht is er eentje in de (denkbeeldige) categorie:

‘ Fritzl heeft de geitjes (of shetlandponies) van zijn buurman gevoerd’
‘ Hitler en zijn haflingerpony maakten een mooie strandrite’
‘ Dutroux heeft een cursus hoefsmederij gevold’
‘ En Osama bin laden heeft zn kameel ingeruild voor een pony’

[ Video ]

Hier een leuk filmpje over iemand die zijn hele leven in een kamp gezeten heeft en daar geboren is.
Politieke voorkeuren en objectiviteit ammehoela,
Als je dit niet veroordeelt ben je simpelweg niet goed snik. (Zei een media student, in de richting van journalistiek) .

Betekent nog niet dat je niets over noord-Korea zou mogen plaatsen, maar het in de context zetten van de huidige situatie daar is mss wel op zijn plek. En dan kun je best vanuit ons (collectieve) Nederlandse normen en waarden iets veroordelen. (En ik weet nou niet of de voorpagina van bokt, ooit die context gaat zijn)


ik veroordeel het wel degelijk, maar mijn oordeel daarover hoeft niet op een paardenforum, en ik wind me dus ook niet op over een nieuwsberichtje (die ik overigens nieteens gelezen heb, maar jeetje zeg..maak een topic aan over het regime daar ipv te vallen over een nieuwsbericht, waar echt niet bij gedacht is toen het geplaatst is: nu gaan we ff lekker reclame maken voor die dictator). En ik vind het feit dat je als je je kennelijk niet opwind over het nieuwsbericht en of het nu nieuws is of niet, je kennelijk gelijk pro regime bent, eerlijk gezegd schokkender dan dat hele nieuwsbericht...doe ff normaal, joh...

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 13:37

wat mij nou zou interesseren is, welk ras is dat mooie paard van Kim Jong Un? De enige propaganda die ik hierin nl. kan ontdekken is reclame voor dat type paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 14:16

IHN schreef:
ik veroordeel het wel degelijk, maar mijn oordeel daarover hoeft niet op een paardenforum, en ik wind me dus ook niet op over een nieuwsberichtje (die ik overigens nieteens gelezen heb, maar jeetje zeg..maak een topic aan over het regime daar ipv te vallen over een nieuwsbericht, waar echt niet bij gedacht is toen het geplaatst is: nu gaan we ff lekker reclame maken voor die dictator). En ik vind het feit dat je als je je kennelijk niet opwind over het nieuwsbericht en of het nu nieuws is of niet, je kennelijk gelijk pro regime bent, eerlijk gezegd schokkender dan dat hele nieuwsbericht...doe ff normaal, joh...


Ho ho ho, nu leg je me woorden in de mond. Ik zeg nergens dat hier iemand pro-regime is.

Sterker nog. Ik heb gezegd dat ik denk dat er in Nederland denk ik niet echt iemand te vinden is die pro-NK-regime is, en dat hij en zijn gruweldaden colllectief veroordeeld worden.
Mede daarom vind ik een dergelijk nieuwsbericht nou niet erg ‘stijlvol’ om te plaatsen. Is kennelijk een kwestie van smaak, want genoeg mensen die het klaarblijkelijk wel vinden kunnen.

Mijn hele punt is juist dat, wanneer je als hele maatschappij iets veroordeelt, je je daar best je keuze om een bericht te plaatsen of niet aan kan/mag passen zonder dat dat betekent dat je nou meteen politiek gekleurd bent en ik daarom het handhaven van objectiviteit een beetje een zwak argument vind.

Maar buiten dat, vond de nieuwsredactie het kennelijk prima passen hier op bokt. Vind ik dan wel opmerkelijk. Maar uiteindelijk ben ik geen redactie...

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 14:40

Wat mij ook opvalt momenteel zijn de mishandelingen en sterfte van renpaarden dat recent naar buiten is gekomen, en dat je daar dus niks van terug ziet vanuit de nieuwsredactie. Er gaan daar meer paarden dood als hier in een jaar bij de Oostvaardersplassen, het grote verschil ertussen is alleen dat ze daar ook nog eens mishandeld worden, illegaal geslacht, en het vlees wordt verspreid naar dierenwinkels als hondenvoeding.
Het bericht is doorgestuurd naar de nieuwsredactie, er is ook een topic over gemaakt door een bokker maar blijkbaar is dit geen voorpagina nieuws.

En dan kijk ik naar wat er wel voorpaginanieuws is op bokt, en dan zie ik 15 minutes of fame berichten van bokkers die wat over zichzelf hebben geschreven, een fotoshoot van Kim Jong-Il, een wedstrijdjasje met veertjes...

Zelf weten uiteraard :)! Misschien behoor ik gewoon niet tot jullie doelgroep, en dat is ook prima.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 14:26

Ik kwam van de week (per toeval) foto‘s tegen van Hollands Next Top Model met paarden en ik dacht gelijk: OEH! dat moet echt op de voorpagina van bokt, er staat een paard op :))

Grappig hoe je blijkbaar onbewust daarmee bezig kan zijn na zo‘n spraakmakend topic :D