Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 18:12

anjali schreef:
Bokt gaat in de eerste plaats over alles wat met paarden te maken heeft. En dat is dit videofilmpje ook. Ik vind het leuk om te zien.


Hitler op een paard vind je ook leuk? Zolang er maar een paard op staat?

Berdien

Berichten: 64532
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 18:13

Je bepaalt toch niet of het in het nieuws komt? Je bepaald als paardenforum of je deze man en zijn propaganda een podium wilt geven. Bokt is geen NOS, geen CNN, geen grote internationale nieuwssite. Wat is volgens jou de meerwaarde van dit artikel op Bokt? Hoort dergelijke propaganda thuis op een paardenforum?

Mondy

Berichten: 11860
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 18:27

Er hoort een hoop niet thuis op een paardenforum ;)

Maar een verfilming van warhorse kan wel op de voorpagina terwijl er ook gruwelijke dingen in die oorlogen hebben afgespeeld ? Van alle kanten/kampen ?
Waarom dan wel ?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 18:29

Het gaat die man toch geen enkel voordeel opleveren dat hij op Bokt komt?
Maar ons kan het inzicht geven hoe zo'n figuren proberen zich een bepaald imago aan te meten. Hoe meer je die dingen volgt hoe kritischer je kan kijken naar wat er dichtbij huis gebeurt.
Voor mij heeft een dergelijk artikel veel meer waarde als bv. het artikel over de Amerikaanse mevrouw die van haar paard gevallen is. Sneu voor die mevrouw en ze is waarschijnlijk veel sympathieker dan Mr NK, maar dergelijke artikels zijn nu niet bepaald ineressant.

Mondy

Berichten: 11860
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 18:33

Sclimpre precies !
Je hoofd ervoor wegdraaien en niks ervan laten zien gaat niks verbeteren.
Juist laten zien hoe vreemd ie is geeft keer inzicht.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 18:37

Mondy schreef:
Sclimpre precies !
Je hoofd ervoor wegdraaien en niks ervan laten zien gaat niks verbeteren.
Juist laten zien hoe vreemd ie is geeft keer inzicht.

Maar als dat je doel is dan moet je niet domweg een (nieuws?)berichtje kopiëren en plakken als redactie, maar er verdieping aangeven. Ik verwacht echt geen long read van een uur.

Daarnaast zou je -als kopiëren en plakken je doel is- je ook de newsfeed kunnen automatiseren via de meest gebruikte bronnen. Scheelt tijd en daardoor hopelijk ook leuker werk qua artikelen schrijven voor de NR.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 18:38

Sclimpre schreef:
Berdien schreef:
JAls onafhankelijk nieuwsplatform heb je het voorrecht om zelf te bepalen wat je nieuwswaardig vindt en wat je wel/niet wilt plaatsen. Ik vind het getuigen van goede journalistiek om dit soort figuren geen platform te geven. En goede journalistiek is niet een artikel erop knallen alleen omdat er een paard in voorkomt... :n

Dat vind ik een heel Noord-Koreaanse redenering...


Even voor het perspectief, de "Noord-Koreaanse redenering" zou zijn dat niet alleen het bericht verwijderd wordt of in de toekomst niet zomaar wordt geplaatst, maar ook degene die het bericht heeft geplaatst ter dood brengen en diens familie drie generaties in strafkampen tot dwangarbeid verplichten. En dat is niet overdreven, maar dat is de realiteit. De gevol

Het probleem van dictaturen is niet alleen maar censuur. Het is ook dat ze op grote schaal mensen doden, martelen, laten verhongeren, uitbuiten of levenslang in gevangenschap houden.

Citaat:
'Nieuws' wil niet zeggen dat je er blij mee bent, 'nieuws' wil gewoon zeggen dat het gebeurt.
Want hoe ga je anders bepalen wie wel of niet in het nieuws mag komen?


Dat is dus de taak van redacties en de journalisten in kwestie. Bepalen of iets op jouw specifieke voorpagina/krant/webpagina/podcast/andere uiting komt. En nadenken over hoe je dat brengt, welke context je meegeeft, wat je belangrijk vindt, wat gepast is, wat niet, etc.
En redacties zijn nooit neutraal of objectief want objectief bestaat niet.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 18:43

Wat bokt wil mag bokt doen van mij.
Je afwenden voor de wereld is zeker niet aan de orde.
Ik denk echter dat dit soort romatische plaatjes nu bij de jongere lezer eerder het gevoel geven dat NK een leuk land is.

Maar nogmaals, bokt is openbaar dus als men graag alle openbaar nieuws met een paardenhoofd wil plaatsen: be my guest.
In dit geval een knap staaltje fotoshop ver van de realiteit.

Wel ben ik nu stiekum nieuwsgierig of iemand die text kan lezen in het filmpje.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 18:47

Shadow0 schreef:
Even voor het perspectief, de "Noord-Koreaanse redenering" zou zijn dat niet alleen het bericht verwijderd wordt of in de toekomst niet zomaar wordt geplaatst, maar ook degene die het bericht heeft geplaatst ter dood brengen en diens familie drie generaties in strafkampen tot dwangarbeid verplichten. En dat is niet overdreven, maar dat is de realiteit. De gevol

Het probleem van dictaturen is niet alleen maar censuur. Het is ook dat ze op grote schaal mensen doden, martelen, laten verhongeren, uitbuiten of levenslang in gevangenschap houden.

Citaat:
'Nieuws' wil niet zeggen dat je er blij mee bent, 'nieuws' wil gewoon zeggen dat het gebeurt.
Want hoe ga je anders bepalen wie wel of niet in het nieuws mag komen?


Dat is dus de taak van redacties en de journalisten in kwestie. Bepalen of iets op jouw specifieke voorpagina/krant/webpagina/podcast/andere uiting komt. En nadenken over hoe je dat brengt, welke context je meegeeft, wat je belangrijk vindt, wat gepast is, wat niet, etc.
En redacties zijn nooit neutraal of objectief want objectief bestaat niet.

Dus een beetje censuur is ok voor jou?
Volgens mij is het niet de taak van journalisten en redacties om wat er gebeurt met niet-sympathieke figuren te verzwijgen.
Wel om te filteren wat wel/niet belangrijk is. Maar aan het aantal reacties te zien interesseert dit de meeste mensen meer dan het gemiddelde bericht op 'voorpaginanieuws'.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41669
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 18:53

Voornamelijk om de gepastheid discussie. Propaganda niet publiceren als paardenplatform is echt geen censuur. Dit bericht plaatsen en vervolgens alle reacties weghalen, dat wel.

Dit hele bericht heeft echt geen jota met paarden te maken, enkel met de opinie vervormen na t VS debacle. Het paard had wat dat betreft net zo goed een roze opblaasolifant kunnen zijn.

Ibbel

Berichten: 49201
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 18:54

Rije schreef:
Met het besluit om het bericht te plaatsen hangt samen dat er reacties op komen. Die schuwen we niet en een ieder is gelukkig vrij om te reageren. Toch zijn en blijven we van mening dat er ook gebruikers zijn die dit bericht interessant vinden en nogmaals, wij verbinden ons als Nieuwsredactie nooit aan de inhoud van berichten.


Op grond waarvan denken jullie dat dit bericht van waarde is voor de doelgroep van bokt?

De doelgroep van bokt is paardenliefhebbers, bij mijn weten. Bokt positioneert zichzelf nog steeds als paardenforum (vandaar ook de 'hindernis' van 25 nuttige posts).

De doelgroep van bokt is volgens mij niet 5-jarige kleuters die met hun net uit de mond getrokken kwijlvinger "paardjuh!!!!" wijzen naar alles wat op 4 benen in de wei loopt.

Nieuws hoort een belang te hebben voor de doelgroep waarvoor je dat nieuws brengt.

Het enige belang dat *ik* zie in het filmpje is "Paardjuh!!!!" maar misschien zie ik dat niet goed en kan je me vertellen wáárom dit nieuwswaarde zou hebben voor wíe dan ook op bokt.

Overigens vraag ik me precies hetzelfde af over die gebroken schouder van de commissaris van de koning van Gelderland. Welke bokker denkt daar nu van: jéé, wat góed dat ik dat nu weet zeg...

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:01

Paardjuh wordt volgens mij gdeind door uitgelicht.
Verder staat er toch vanalles dat helemaal niks met paarden te maken heeft op bokt. Zoals bv die familie in de kelder, die hadden zelfs gene paard, enkel een geit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41669
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:03

Sclimpre schreef:
Paardjuh wordt volgens mij gdeind door uitgelicht.
Verder staat er toch vanalles dat helemaal niks met paarden te maken heeft op bokt. Zoals bv die familie in de kelder, die hadden zelfs gene paard, enkel een geit.

Staat dat in t nieuwsoverzicht op de voorpagina dan? Want dan heb ik wat gemist.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:04

Waarom zou het bericht "staatshoofd X rijdt paard" ineens niet geplaatst mogen worden als dat staatshoofd naast paardrijden ook nog dingen doet die we hier liever anders zouden zien?

Voor Bokt telt toch alleen dat de persoon 1) op een paard zit en 2) min of meer bekend is? Aan beide voorwaarden wordt hier ruimschoots voldaan, en dat is doorgaans ruim voldoende om op de voorpagina te belanden.

Het verbaast mij vooral dat de discussie nu gaat over wat hij naast paardrijden allemaal doet, en niet over de vraag of hij te zwaar is voor zijn paard (ja!), waarom hij geen cap draagt, of zijn zit niet beroerd is of zijn inwerking te streng, en of zijn paard doorgaans wel of niet meer ruimte/beweging krijgt dan een politieke gevangene.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:06

Sclimpre schreef:
Dus een beetje censuur is ok voor jou?


Dat is interessant want dat is absoluut niet de vraag die aansluit bij mijn argument of artikel. Heb je het wel gelezen?

In de definitie is censuur vooraf en van staatswege een beperking. Dat gaat dus helemaal niet over de individuele beslissing van individuele media: de mogelijkheid om te kiezen wat je wel en niet brengt is juist een vorm van vrijheid.

Nu je vraag, want ook al sluit die niet aan bij het artikel of mijn argument, ik will hem best beantwoorden. Geen enkele vrijheid kan absoluut zijn, omdat we niet alleen zijn. Je kunt geen enkele regel bedenken (en zelfs het 'niet doden' die voor mij redelijk absoluut voelt, is niet te gebruiken als absolute dogmatische juiste visie voor altijd.)

Dus ja. Een beetje censuur is uiteindelijk niet alleen ok, maar vooral ook onvermijdelijk omdat op zeker moment de vrijheden botsen: als het uiten van iets overgaat tot bv het plannen van een misdrijf, het opruien en aanzetten tot geweld, komt er uiteindelijk altijd wel iets waar je de belangen ook af moet wegen. Weegt het belang van vrijheid van meningsuiting zo zwaar dat het goed is als groepen worden opgehitst tot bv geweld tegen iemand of een groep? Want in elk aar geslagen worden / vermoord worden is ook geen vrijheid.
En vrijheid sowieso is niet absoluut. We leven in een vrij land, en toch sluiten we mensen op. Met goede redenen.

Dus een beetje beperking van de vrijheid van meningsuiting zal altijd een afweging blijven. Zoals de individuele vrijheid een afweging is, en het gebruiken van geweld een afweging is, en uiteindelijk het beslissen over leven en dood van anderen een afweging is. Ik hecht veel waarde aan alle vrijheden (en zeker het recht op een behoorlijk leven!) maar ze zijn geen van alle absoluut of altijd waar te maken.

Citaat:
Volgens mij is het niet de taak van journalisten en redacties om wat er gebeurt met niet-sympathieke figuren te verzwijgen.
Wel om te filteren wat wel/niet belangrijk is.

Niet plaatsen is niet verzwijgen. Die lading wens jij eraan te geven.

Citaat:
Maar aan het aantal reacties te zien interesseert dit de meeste mensen meer dan het gemiddelde bericht op 'voorpaginanieuws'.

Clickbait als belangrijkste maat van wat zorgvuldig nieuws is en wat niet? Dat wordt vast niet misbruikt, toch?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:10

oomens schreef:
Waarom zou het bericht "staatshoofd X rijdt paard" ineens niet geplaatst mogen worden als dat staatshoofd naast paardrijden ook nog dingen doet die we hier liever anders zouden zien?

Voor Bokt telt toch alleen dat de persoon 1) op een paard zit en 2) min of meer bekend is? Aan beide voorwaarden wordt hier ruimschoots voldaan, en dat is doorgaans ruim voldoende om op de voorpagina te belanden.

Het verbaast mij vooral dat de discussie nu gaat over wat hij naast paardrijden allemaal doet, en niet over de vraag of hij te zwaar is voor zijn paard (ja!), waarom hij geen cap draagt, of zijn zit niet beroerd is of zijn inwerking te streng, en of zijn paard doorgaans wel of niet meer ruimte/beweging krijgt dan een politieke gevangene.

Nee, het bericht is niet "staathoofd rijdt paard". Het bericht is "staathoofd te paard beklimt hoogste berg van Korea".
En dat is simpelweg onwaar, holle propagandaleugens met als doel een dictator mythologische superkrachten toe te dichten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41669
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:17

Het is idd best een leuk staaltje fotoshop :D.

Gelukkig is Bokt niet te beroerd te helpen leugens te verspreiden en daarbij meteen een belangrijk thema in het originele bericht weg te laten :D.

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:30

_San87_ schreef:
Sclimpre schreef:
Paardjuh wordt volgens mij gdeind door uitgelicht.
Verder staat er toch vanalles dat helemaal niks met paarden te maken heeft op bokt. Zoals bv die familie in de kelder, die hadden zelfs gene paard, enkel een geit.

Staat dat in t nieuwsoverzicht op de voorpagina dan? Want dan heb ik wat gemist.


Er staan nooit niet paard gerelateerde nieuws berichten op de VP.
Met paard gerelateerd noem ik dan ook Britt Dekker die in het nieuws komt dat 6 hopen stront uit de box heeft geschept bij Anky.

Het enige niet paard gerelateerde nieuws wat op de voorpagina heeft gestaan is denk ik de moord op Pim Fortuyn. Dat heeft destijds op de voorpagina gestaan..als uitzondering.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:35

Kuggur schreef:
oomens schreef:
Waarom zou het bericht "staatshoofd X rijdt paard" ineens niet geplaatst mogen worden als dat staatshoofd naast paardrijden ook nog dingen doet die we hier liever anders zouden zien?

Voor Bokt telt toch alleen dat de persoon 1) op een paard zit en 2) min of meer bekend is? Aan beide voorwaarden wordt hier ruimschoots voldaan, en dat is doorgaans ruim voldoende om op de voorpagina te belanden.

Het verbaast mij vooral dat de discussie nu gaat over wat hij naast paardrijden allemaal doet, en niet over de vraag of hij te zwaar is voor zijn paard (ja!), waarom hij geen cap draagt, of zijn zit niet beroerd is of zijn inwerking te streng, en of zijn paard doorgaans wel of niet meer ruimte/beweging krijgt dan een politieke gevangene.

Nee, het bericht is niet "staathoofd rijdt paard". Het bericht is "staathoofd te paard beklimt hoogste berg van Korea".
En dat is simpelweg onwaar, holle propagandaleugens met als doel een dictator mythologische superkrachten toe te dichten.


Dat is het ook. En daar mag je dan kritisch over zijn en dingen ontkrachten.

Maar mensen vertellen hoe ze kritisch moeten denken is niet de taak van een redactie. Ik wil niet dat mij wordt verteld hoe ik moet denken. Ik kan dat prima zelf :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41669
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:38

Avalanche81 schreef:
Dat is het ook. En daar mag je dan kritisch over zijn en dingen ontkrachten.

Maar mensen vertellen hoe ze kritisch moeten denken is niet de taak van een redactie. Ik wil niet dat mij wordt verteld hoe ik moet denken. Ik kan dat prima zelf :)

Dit bericht past dan toch veel beter op NM? Of als het dan echt in nieuws moet, in overig nieuws?

Tenzij t de bedoeling is om als nieuwspagina creatieve waarheden te verspreiden op de frontpage. Want dan staat dit bericht inderdaad op de perfecte plek.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:39

Wat mij wellicht nog het meeste stoort is dat de onderliggende boodschap niet mee-gepost ist maar alleen maar de halleluja plaatjes neergeplomt zijn.
Het zou een aankondiging zijn van een grote revolutionaire actie waar de wereld van versteld zou gaan staan.
Ik kan alleen maar hopen dat die revolutionaire actie geen kernaanval op Amerika is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41669
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:40

Sizzle schreef:
Wat mij wellicht nog het meeste stoort is dat de onderliggende boodschap niet mee-gepost ist maar alleen maar de halleluja plaatjes neergeplomt zijn.
Het zou een aankondiging zijn van een grote revolutionaire actie waar de wereld van versteld zou gaan staan.
Ik kan alleen maar hopen dat die revolutionaire actie geen kernaanval op Amerika is.

Dit heb ik idd ook opgemerkt, ja. Heel bijzonder, ergens.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:44

Avalanche81 schreef:
[
Dat is het ook. En daar mag je dan kritisch over zijn en dingen ontkrachten.

Maar mensen vertellen hoe ze kritisch moeten denken is niet de taak van een redactie. Ik wil niet dat mij wordt verteld hoe ik moet denken. Ik kan dat prima zelf :)

Het is wel de functie van een nieuwsredactie het kaf van het koren te scheiden wat betreft het waarheidsgehalte van nieuwsberichten; anders heb je geen nieuwsredactie nodig :)*

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:46

Mja, maar wat kaf is en wat koren is subjectief :)

Ibbel

Berichten: 49201
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:47

Er is maar één maatstaf die iedere nieuwsredactie hoort te hanteren: "heeft dit nieuws waarde voor mijn lezers"

En op die vraag zou ik heel graag het antwoord horen, want ik zie 'm zo 1-2-3 niet.