Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49188
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:30

Karl66 schreef:
Als we dat al als propaganda voor een dictator zien, dan wordt het echt tijd dat begrijpend lezen weer als vak op de middelbare school wordt ingevoerd. Voor alle duidelijkheid, ik ben er geen voorstander van om een dictator als Kim Jong-un als een belachelijk, niet te serieus te nemen, mannetje neer te zetten. Daarvoor zijn dat soort mensen veel te gevaarlijk. Maar net zoals VN niet de plek is om propaganda voor hem te bedrijven, is VN ook geen plek om het gevaar van deze man te bespreken. En als er dan een onzinartikel over hem staat, dan kan ik wel leven met artikel dat hem vooral wegzet als iemand die zich een beetje belachelijk maakt met dat filmpje, wat dus zeker geen propaganda voor hem of zijn regime is.


Als wat bokt had geciteerd ook als enige in de bron had gestaan, had je gelijk gehad Karl.

Business Insider schreef:
De propagandaretoriek gaat als volgt verder: “Alle aanwezige functionarissen konden getuige zijn van de verbluffende ideeën die Kim op Paektusan te berde bracht. Ze waren diep geëmotioneerd en verrukt om te vernemen dat er een grote actie in het verschiet ligt waar de wereld versteld van zal staan, en die een volgende stap voorwaarts markeert van de Koreaanse revolutie.”


Aangezien de bokt-NR bovenstaande tekst echter om wat voor reden dan ook meende te moeten weglaten, kan je bijna concluderen dat de berichtgeving van bokt 'Noord Korea-rood' gekleurd is geworden.

Korea heeft gewoon dreigementen geuit via dit filmpje. Zonder duiding hoort zoiets in geen enkel nieuwsmedium thuis, maar op een paardenforum heeft het niets te zoeken. Het gezwam van Trump haalt toch ook de voorpagina niet?

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:48

Maar dat komt omdat Bokt zich focust op het gedeelte over zijn paardrijden en niet op gedeelte over politiek. Maar dan nog is het gedeelte wat ze wel geplaatst hebben echt geen propaganda voor Noord Korea.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 15:41

In het artikel van Bokt staat letterlijk: de propagandabeelden van.

Dus er wordt hier wel degelijk benoemt dat dit artikel/beelden dienen als propaganda.

Ibbel

Berichten: 49188
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 16:53

Karl66 schreef:
Maar dat komt omdat Bokt zich focust op het gedeelte over zijn paardrijden


Maar daar zit dus de crux. Kim heeft fiets-all met paarden. Het is niet de dochter van Bill Gates (toch?) of William Shatner of wijlen Patrick Swayze. Dat zijn mensen die wél iets met paarden hebben. Als je dan per se nieuws over 'beroemde' mensen plaatst als PAARDENFORUM doe dat dan ook over beroemde mensen die iets met paarden hebben.

Het algemene nieuws pikt verder echt de (wan)daden van Kim wel op. Daar heeft de wereld bokt niet voor nodig en zélfs de gebruikers van bokt hebben bokt niet nodig voor algemeen wereldnieuws - mag ik tenminste hopen...

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 17:17

Amandavd schreef:
In het artikel van Bokt staat letterlijk: de propagandabeelden van.

Dus er wordt hier wel degelijk benoemt dat dit artikel/beelden dienen als propaganda.

Maar benoemen alleen is niet effectief genoeg om het tegen te gaan. Als er eens in de zoveel tijd een spammer langskomt met de 'bestel uw vervalste id-bewijzen hier' dan wordt dat bericht verwijderd. Er wordt niet alleen 'benoemd' dat het niet mag. En daar is een reden voor: als je dat laat staan geeft het de fraudeurs/spammers nog steeds voordeel.
Dat is bij dit soort propaganda niet erg anders, zeker niet als je daar zo'n happy foto bijplaatst. Leuk dat het 'benoemd' is, maar je platformt het ook nog steeds. Daar hoeft Bokt zich wat mij betreft echt niet toe laten lenen.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 17:20

Ik vraag me af of de reacties anders zouden zijn als de titel zou zijn: KJU geeft dreigement af tegen de wereld met symbolische foto‘s.

Ibbel

Berichten: 49188
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 17:23

Het zou in ieder geval een véél betere duiding zijn.

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 17:31

Nu zie ik geheel in lijn met de Bokt-traditie slechts een mooi paard, met mooie optoming in een mooie omgeving dat bereden wordt door een te zware ruiter die geen cap draagt.

Voor kennis over wereldpolitiek bezoek ik wel andere sites.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 17:39

Shadow0 schreef:
Amandavd schreef:
In het artikel van Bokt staat letterlijk: de propagandabeelden van.

Dus er wordt hier wel degelijk benoemt dat dit artikel/beelden dienen als propaganda.

Maar benoemen alleen is niet effectief genoeg om het tegen te gaan. Als er eens in de zoveel tijd een spammer langskomt met de 'bestel uw vervalste id-bewijzen hier' dan wordt dat bericht verwijderd. Er wordt niet alleen 'benoemd' dat het niet mag. En daar is een reden voor: als je dat laat staan geeft het de fraudeurs/spammers nog steeds voordeel.
Dat is bij dit soort propaganda niet erg anders, zeker niet als je daar zo'n happy foto bijplaatst. Leuk dat het 'benoemd' is, maar je platformt het ook nog steeds. Daar hoeft Bokt zich wat mij betreft echt niet toe laten lenen.


Ik ben het volledig met je eens.

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 18:07

Ibbel schreef:
Karl66 schreef:
Maar dat komt omdat Bokt zich focust op het gedeelte over zijn paardrijden


Maar daar zit dus de crux. Kim heeft fiets-all met paarden. Het is niet de dochter van Bill Gates (toch?) of William Shatner of wijlen Patrick Swayze. Dat zijn mensen die wél iets met paarden hebben. Als je dan per se nieuws over 'beroemde' mensen plaatst als PAARDENFORUM doe dat dan ook over beroemde mensen die iets met paarden hebben.

Het algemene nieuws pikt verder echt de (wan)daden van Kim wel op. Daar heeft de wereld bokt niet voor nodig en zélfs de gebruikers van bokt hebben bokt niet nodig voor algemeen wereldnieuws - mag ik tenminste hopen...


Het is, zoals ik al zei, dan ook geen Bokt-nieuws. Het paard is namelijk slechts een accessoire. Maar dan is het hele verhaal dat Bokt propaganda voor een foute dictator bedrijft nog steeds een verschrikkelijke over the top reactie. Vooral omdat het geeneens een propagandastuk voor hem is.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 18:17

Ibbel schreef:
Maar daar zit dus de crux. Kim heeft fiets-all met paarden. Het is niet de dochter van Bill Gates (toch?) of William Shatner of wijlen Patrick Swayze. Dat zijn mensen die wél iets met paarden hebben. Als je dan per se nieuws over 'beroemde' mensen plaatst als PAARDENFORUM doe dat dan ook over beroemde mensen die iets met paarden hebben.

Net dat maakt het interessant voor een paardenforum. Waarom wordt hier een paard gebruikt door iemand die niks met paarden heeft? Omdat Poetin dat ook gedaan heeft? Omdat Napoleon altijd op een paard afgebeeld wordt? Heeft Noord-Korea eigenlijk een traditie met paarden?

Citaat:
Het algemene nieuws pikt verder echt de (wan)daden van Kim wel op. Daar heeft de wereld bokt niet voor nodig en zélfs de gebruikers van bokt hebben bokt niet nodig voor algemeen wereldnieuws - mag ik tenminste hopen...

Maar dan zeg je eigenlijk dat Bokt-nieuws moet stoppen wanneer het over een serieus onderwerp gaat? Mag er dan enkel nog bericht worden over omgevallen trailers en mensen die van hun paard gevallen zijn?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 18:20

Sclimpre schreef:
Ibbel schreef:
Maar daar zit dus de crux. Kim heeft fiets-all met paarden. Het is niet de dochter van Bill Gates (toch?) of William Shatner of wijlen Patrick Swayze. Dat zijn mensen die wél iets met paarden hebben. Als je dan per se nieuws over 'beroemde' mensen plaatst als PAARDENFORUM doe dat dan ook over beroemde mensen die iets met paarden hebben.

Net dat maakt het interessant voor een paardenforum. Waarom wordt hier een paard gebruikt door iemand die niks met paarden heeft? Omdat Poetin dat ook gedaan heeft? Omdat Napoleon altijd op een paard afgebeeld wordt? Heeft Noord-Korea eigenlijk een traditie met paarden?

Citaat:
Het algemene nieuws pikt verder echt de (wan)daden van Kim wel op. Daar heeft de wereld bokt niet voor nodig en zélfs de gebruikers van bokt hebben bokt niet nodig voor algemeen wereldnieuws - mag ik tenminste hopen...

Maar dan zeg je eigenlijk dat Bokt-nieuws moet stoppen wanneer het over een serieus onderwerp gaat? Mag er dan enkel nog bericht worden over omgevallen trailers en mensen die van hun paard gevallen zijn?

Punt is dat het echte nieuws (wat wel in het originele artikel staat) niet overgenomen is. Het is nu enkel een 'leuk' stukje over Kim.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 18:25

Er staat toch een verwijzing bij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 18:32

Ik stoor me er eigenlijk helemaal niet aan dat zo'n bericht geplaatst wordt. Van de reacties van sommige bokkers erop ("gaaf hoofdstel" "mooi paard" "Ik vond Poetin te paard ook heel leuk") schrik ik dan weer wel. Volgen sommige mensen het nieuws niet en hebben ze geen idee van wat er speelt in de wereld? Of laat ze dat gewoon totaal onverschillig en is dit echt het enige dat hun oppervlakkige brein kan bedenken bij het zien van zo'n afbeelding? :?

Ibbel

Berichten: 49188
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 18:35

Sclimpre schreef:
Maar dan zeg je eigenlijk dat Bokt-nieuws moet stoppen wanneer het over een serieus onderwerp gaat? Mag er dan enkel nog bericht worden over omgevallen trailers en mensen die van hun paard gevallen zijn?


Bokt is een paardenforum. Nog steeds. Bij mijn weten is het bokt-beheer niet van plane nu-nl te worden.
Het bokt-nieuws zou dus specifiek op de doelgroep (= gebruikers van bokt = paardenliefhebbers) toegesneden moeten zijn.
Nieuws is iets dat voor jóuw doelgroep een belang/waarde heeft. Algemeen politiek nieuws brengen hoort daarmee niet in het business model van bokt te staan. Want dat heeft geen énkel belang specifiek voor de doelgroep paardenliefhebbers.

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 19:04

Safina: van een paar gebruikers die dat hebben geplaatst weet ik dat ze ook meelezen op zeer dubieuze sites (aluhoedjes, extremisme, die hoek.) Ik denk bij de specifieke gebruikers dat ze niet zelf zo extremistisch zijn (en de paar gebruikers die ik wel zo extreem acht houden zich in dit soort onderwerpen meestal iets rustiger en tonen af en toe een glimp van hun extremisme in minder opvallende contexten) maar wel dat ze geen gevoel voor context of proportie meer hebben of willen hebben.

Ik heb bv wel de indruk dat ze echt menen dat je de concentratiekampen los kunt koppelen van het topic op de voorpagina, dat je best kunt vinden dat het leuk is om een foto te zien van een dictator zonder dat je je rekenschap hoeft te geven van zijn daden, en dat ze echt denken dat er weinig verschil is tussen Bokt die zou besluiten om dergelijke berichten niet op de voorpagina te plaatsen en censuur zoals dat plaatsvindt in mensenrechtenschende dictaturen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 20:11

Ibbel schreef:
Sclimpre schreef:
Maar dan zeg je eigenlijk dat Bokt-nieuws moet stoppen wanneer het over een serieus onderwerp gaat? Mag er dan enkel nog bericht worden over omgevallen trailers en mensen die van hun paard gevallen zijn?


Bokt is een paardenforum. Nog steeds. Bij mijn weten is het bokt-beheer niet van plane nu-nl te worden.
Het bokt-nieuws zou dus specifiek op de doelgroep (= gebruikers van bokt = paardenliefhebbers) toegesneden moeten zijn.
Nieuws is iets dat voor jóuw doelgroep een belang/waarde heeft. Algemeen politiek nieuws brengen hoort daarmee niet in het business model van bokt te staan. Want dat heeft geen énkel belang specifiek voor de doelgroep paardenliefhebbers.


Er is toch duidelijk een link met een paard én het is een serieus onderwerp. Jaja, dat kan samengaan.
Als hij die berg opgereden was met een fiets zou ik je gelijk geven, dan heeft het hier niks te zoeken. Maar dan was het misschien op een forum over fietsen terechtgekomen.

Ibbel

Berichten: 49188
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 20:13

Nee, er is geen link met een paard. Kim zit uit publicitaire redenen op dat paard (Als het al niet gefotoshopt is), niet omdat-ie paardrijden leuk vindt.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 20:23

Natuurlijk zit hij uit publicitaire redenen op dat paard. Niemand gelooft toch in spontane vakantiefoto's van staatshoofden? Dat is allemaal netjes geregisseerd.
Gefotoshopt zal het ook wel zijn. Net zoals al de foto's van galopperende paarden bij zonsopgang op het strand, die je zo vaak ziet op bokt. Daar gelooft toch ook geen mens dat die terugkomen als je fluit?
Maar geen link met een paard :? Dat witte beest onder dat rare mannetje is wel degelijk een paard :)
Ik snap echt niet waar je je zo druk om maakt. Het is geen geheim wat bokt onthuld heeft, het was gewoon in het nieuws, en ja, toevallig komt er een paard in voor.

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:31

Natuurlijk is dat paard geen nieuws, dat paard is slechts een accessoire bij het nieuws over Kim Jong-un. Daarom hoort het niet op VN thuis en is het gewoon een onzinbericht. Als er ergens een artikel over een auto ongeluk geplaatst is en op de foto daarbij staan er toevallig een paar paarden in de wei, dan gaan ze dat toch ook niet op VN plaatsen omdat er een paard op de foto staat?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 00:45

Ibbel schreef:
Nee, er is geen link met een paard. Kim zit uit publicitaire redenen op dat paard (Als het al niet gefotoshopt is), niet omdat-ie paardrijden leuk vindt.


Wat een aanname, misschien heeft die man wel echt een klik met paarden, wat dan?
Ik denk overigens niet dat hij er echt wat mee heeft, anders dan de status die het hem geeft, maar dat is dus precies waar de crux ligt “ik denk” dat, dus ik weet het niet zeker.

Maar waarom zou een man als hij niets met paarden hebben of niet kunnen rijden? Ik heb nog meer foto’s van die dag bekeken, ook de foto van hem te paard met nog meer paarden met ruiters om hem heen. Ik heb niet de indruk dat alles gefotoshopt is, volgens mij weet die man prima op een paard te blijven zitten. Hoe goed hij kan rijden is voor mij niet in te schatten, maar ik persoonlijk heb er geen probleem mee om te geloven dat hij daadwerkelijk op een paard gezeten en gereden heeft. Ik denk zelfs dat hij al als kind heeft leren rijden, inderdaad waarschijnlijk om de status die dat met zich mee bracht. Die familie zijn “de royals” van dat NK, waarom zouden ze niet een elite sport als paardrijden beoefenen?

Kunnen paardrijden heeft gewoonweg niets te maken met of je nou een goed of slecht mens bent. Hij heeft zijn figuur niet mee, maar eenmaal de kunst van het rijden geleerd, zal zijn postuur hem vast niet al te veel belemmeren om een paard even te berijden.

Edit: een beetje googelen en dan vind je ook beelden van een jongere Kim te paard. Hij zal het dus vast in basis wel kunnen.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:48

NK heeft paarden als symbolen voor kracht en snelheid. Het is een status geen hobby.
Als we het over hobbies hebben: hij scheen vroeger helemaal gek te zijn op basketbal toen hij in Europa naar school ging.

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 08:55

Mmm. Wegens gebrek aan lengte niet in de selectie? _O-

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:56

rien10 schreef:
Mmm. Wegens gebrek aan lengte niet in de selectie? _O-


:D

fleurtjeuh
Berichten: 10330
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 09:03

Wat ik me vooral afvraag:
Waarom hebben mensen het gevoel hier humoristisch over te moeten doen? Hier grapjes te maken over de situatie of over hem als persoon?
Is dat omdat ze zo zijn? Of misschien om hem nog kleiner te maken in hun hoofd? Minder gevaarlijk? Want het is wel iemand die mogelijk een wereldoorlog kan ontketenen.


Dit is op geen enkele manier persoonlijk bedoeld naar wie dan ook. Ik zie het gebeuren door het hele topic en ben daar benieuwd naar