Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:15

_San87_ schreef:
senna21 schreef:
Wat mij de laatste tijd opvalt,is dat het nieuws grotendeels bestaat uit gekopieerde berichten van Horses.
Daar zie ik het nut vaak niet van in.Meestal zie ik daarbij ook geen bijzondere aanleiding voor bokt-relevantie.
Wat m.i. wel een meerwaarde is, wanneer relevante berichten van bijvoorbeeld regionale sites worden gedeeld en berichten over recreatie paardensport, etc..

Dat vind ik zó schijtirritant he, die nieuwsberichten van 1 alinea waarbij je dan vervolgens naar een andere site moet om de rest te lezen.

Echt waardeloos.
Eens, ik zie er ook echt niet de toegevoegde waarde van in.

Ik weet dat er meerdere mensen heel erg interessante artikelen willen schrijven, exclusief voor Bokt. Ook ken ik mensen die interviews kunnen realiseren met interessante paarden-mensen. Komt 0,0 respons van de redactie. Die schieten zichzelf, imo, behoorlijk in hun voet.

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 19:06

Waarom is dat eigenlijk tegenwoordig, dat er maar een klein beetje informatie bij een nieuws bericht staat en dat er dan een link onder staat dat je verder moet lezen op horses.nl?

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 19:08

Telpeva schreef:
Waarom is dat eigenlijk tegenwoordig, dat er maar een klein beetje informatie bij een nieuws bericht staat en dat er dan een link onder staat dat je verder moet lezen op horses.nl?


Dit komt omdat dit de afspraken zijn die er met Horses.nl en met De Hoefslag gemaakt zijn. Wij mogen helaas geen volledige artikelen overnemen.

Wel erken ik dat het verre van ideaal is. We gaan dit dan ook achter de schermen bespreken en hopelijk komen we dan op een goede oplossing.

Is het in dit geval dan zo, dat jullie het bericht liever niet zien dan op deze manier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 19:26

Gini schreef:
Marie_Anne schreef:

Dat is toch echt hoe ik jouw bericht zie, ik kan er niets anders van maken, sorry. Je voorziet speculatie, paniek en meisjes die worden thuis gehouden, en vindt dat blijkbaar een goede reden om het niet op Bokt te plaatsen. Jij noemt dit zelf allemaal. Ik ervaar dat als betuttelend.
We gaan het hier niet over eens worden in ieder geval, dat is duidelijk.


Dat voorbeeld van meisjes die worden thuisgehouden heb ik letterlijk van jou overgenomen. Dus waarom is het betutteling als ik het zeg, maar niet als jij het zegt?
Met dat laatste ben ik het wel eens: let's agree to disagree.

Nee sorry, dat wil ik toch even rechtzetten.
Dat heb jij niet letterlijk overgenomen van mij, ik heb zeer zeker niets gezegd over thuishouden van meisjes. Ik zei dat een ouder misschien haar dochter even niet alleen wil laten gaan. Dus bijvoorbeeld een vriendinnetje mee. Daar is niets mis mee vind ik. Met thuishouden is heel veel mis.

Maar let's agree to disagree inderdaad, dan zijn we het gelukkig wel ergens over eens :D .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 20:20

Marjo schreef:
Telpeva schreef:
Waarom is dat eigenlijk tegenwoordig, dat er maar een klein beetje informatie bij een nieuws bericht staat en dat er dan een link onder staat dat je verder moet lezen op horses.nl?


Dit komt omdat dit de afspraken zijn die er met Horses.nl en met De Hoefslag gemaakt zijn. Wij mogen helaas geen volledige artikelen overnemen.

Wel erken ik dat het verre van ideaal is. We gaan dit dan ook achter de schermen bespreken en hopelijk komen we dan op een goede oplossing.

Is het in dit geval dan zo, dat jullie het bericht liever niet zien dan op deze manier?

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik heb liever geen bericht dan een half bericht, of één alinea.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 26903
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 20:21

Marjo schreef:
Telpeva schreef:
Waarom is dat eigenlijk tegenwoordig, dat er maar een klein beetje informatie bij een nieuws bericht staat en dat er dan een link onder staat dat je verder moet lezen op horses.nl?


Dit komt omdat dit de afspraken zijn die er met Horses.nl en met De Hoefslag gemaakt zijn. Wij mogen helaas geen volledige artikelen overnemen.

Wel erken ik dat het verre van ideaal is. We gaan dit dan ook achter de schermen bespreken en hopelijk komen we dan op een goede oplossing.

Is het in dit geval dan zo, dat jullie het bericht liever niet zien dan op deze manier?

Meestal staan bij de berichten op De Hoefslag en Horses de bronnen er gewoon onder. Dan kan je het toch daar van overnemen?

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 20:22

Marjo schreef:
Telpeva schreef:
Waarom is dat eigenlijk tegenwoordig, dat er maar een klein beetje informatie bij een nieuws bericht staat en dat er dan een link onder staat dat je verder moet lezen op horses.nl?


Dit komt omdat dit de afspraken zijn die er met Horses.nl en met De Hoefslag gemaakt zijn. Wij mogen helaas geen volledige artikelen overnemen.

Wel erken ik dat het verre van ideaal is. We gaan dit dan ook achter de schermen bespreken en hopelijk komen we dan op een goede oplossing.

Is het in dit geval dan zo, dat jullie het bericht liever niet zien dan op deze manier?

Het gaat mij erom dat het meestal berichten zijn waarvan ik de relevantie voor Bokt niet snap. Bijvoorbeeld
Sportpaarden die zijn overleden op hun oude dag, sportuitslagen van vrij onbekende wedstrijden, etc.
Als ik dat wil weten, kijk ik wel op Horses of KNHS.
Ik begrijp dat het nu wat komkommertijd is qua nieuws, maar dit voegt voor mij niets toe.
Dat het een verwijzing naar een andere site, vind ik niet zo'n probleem.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 26903
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 20:22

Marjo schreef:
Telpeva schreef:
Waarom is dat eigenlijk tegenwoordig, dat er maar een klein beetje informatie bij een nieuws bericht staat en dat er dan een link onder staat dat je verder moet lezen op horses.nl?


Dit komt omdat dit de afspraken zijn die er met Horses.nl en met De Hoefslag gemaakt zijn. Wij mogen helaas geen volledige artikelen overnemen.

Wel erken ik dat het verre van ideaal is. We gaan dit dan ook achter de schermen bespreken en hopelijk komen we dan op een goede oplossing.

Is het in dit geval dan zo, dat jullie het bericht liever niet zien dan op deze manier?

Meestal staan bij de berichten op De Hoefslag en Horses de bronnen er gewoon onder. Dan kan je het toch daar van overnemen?

Of zelf wat gerichter zoeken naar nieuws?

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 26903
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 20:24

Zelf heb ik de afgelopen weken 2 nieuwsberichten ingezonden die zo vanaf de bron geplaatst hadden kunnen worden. Dat jullie daar niets mee doen is natuurlijk jullie keuze maar waarom niet even een berichtje terug sturen?

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 20:27

Okee, bedankt voor jullie input! Ga ik zeker meenemen :)

Firelight schreef:
Zelf heb ik de afgelopen weken 2 nieuwsberichten ingezonden die zo vanaf de bron geplaatst hadden kunnen worden. Dat jullie daar niets mee doen is natuurlijk jullie keuze maar waarom niet even een berichtje terug sturen?

Het is zeker wel de bedoeling dat jullie een berichtje terug krijgen. Excuses dat dit niet is gebeurd.

Heb je de tip ingestuurd naar de mail, of naar de PB van de Nieuwsredactie?

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 26903
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:33

Via Tip de Nieuwsredactie.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:17

Marjo schreef:
Telpeva schreef:
Waarom is dat eigenlijk tegenwoordig, dat er maar een klein beetje informatie bij een nieuws bericht staat en dat er dan een link onder staat dat je verder moet lezen op horses.nl?


Dit komt omdat dit de afspraken zijn die er met Horses.nl en met De Hoefslag gemaakt zijn. Wij mogen helaas geen volledige artikelen overnemen.

Wel erken ik dat het verre van ideaal is. We gaan dit dan ook achter de schermen bespreken en hopelijk komen we dan op een goede oplossing.

Is het in dit geval dan zo, dat jullie het bericht liever niet zien dan op deze manier?

Ik zie het liever zo dan niet. Nu kan ik altijd doorschakelen toch.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:09

Maar als Hoefslag en Horses doorverwijzen naar een andere bron, dan kan Bokt dat toch ook? Dan klikt de artikelschrijver toch even door naar de originele bron en parafraseert deze? Originele bronverwijzing erbij en klaar. Of is dat te veel werk? Dat zou beter zijn dan de nietszeggende 1-alinea artikelen die er nu steeds staan.

De knop Tip de Nieuwsredactie mag wel ietsje beter vindbaar zijn trouwens.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 15:27

Ik heb overigens totaal geen probleem met doorklikken naar een andere site. De bron van bijv hoefslag gaan parafraseren nadat je op het idee kwam vanuit de hoefslag (en dat valt nogal snel op als bokt regelmatig vlak na hoefslag een vergelijkbaar artikel publiceert..) vind ik geen zuivere koffie. Het lijkt me toch logisch om als (web) platformen een beetje prettig samen te werken en niet elkaars content te gaan pikken..

En als dat erin resulteert dat je en-passant wat verkeer (en daarmee inkomsten) voor elkaar creëert lijkt me dat ook geen probleem

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 18:23

Over de berichten van Horses en Hoefslag waarbij we doorlinken kan ik helaas nog niet echt op ingaan. Aangezien we nog geen mogelijkheid hebben gehad om het hier goed over te hebben, kan ik jullie hier ook niet over informeren.
Wel zie ik dat er verdeeldheid heerst onder jullie hierover, ik denk dus dat we wel met een mooi compromis kunnen komen.

Wat betreft de Tip de Nieuwsredactie ga ik er even achteraan om te kijken waar dit fout gaat en belangrijker; hoe we het op kunnen lossen.

Bedankt voor jullie input, die wordt gewaardeerd!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 19:31

Ik had van de week een bericht van omroep gelderland met een oproep om de eigenaar van een foto geheugenkaart te vinden. Met paard en mens erop. Helaas niks meer van gehoord. :n

JPittyJarig
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26311
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 23:10

Dat bericht van omroep Gelderland had ik gezien inderdaad, maar al vrij snel stond er bij het originele bericht dat de eigenaar van de SD kaart al gevonden was. De nieuwswaarde werd daardoor ook al een stuk minder.

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 23:27

Marjo schreef:
Telpeva schreef:
Waarom is dat eigenlijk tegenwoordig, dat er maar een klein beetje informatie bij een nieuws bericht staat en dat er dan een link onder staat dat je verder moet lezen op horses.nl?


Dit komt omdat dit de afspraken zijn die er met Horses.nl en met De Hoefslag gemaakt zijn. Wij mogen helaas geen volledige artikelen overnemen.

Wel erken ik dat het verre van ideaal is. We gaan dit dan ook achter de schermen bespreken en hopelijk komen we dan op een goede oplossing.

Is het in dit geval dan zo, dat jullie het bericht liever niet zien dan op deze manier?


Lijkt me niet zo moeilijk, gewoon zelf een bericht schrijven in jullie eigen bewoordingen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 06:17

kimmie1 schreef:
Marjo schreef:


Dit komt omdat dit de afspraken zijn die er met Horses.nl en met De Hoefslag gemaakt zijn. Wij mogen helaas geen volledige artikelen overnemen.

Wel erken ik dat het verre van ideaal is. We gaan dit dan ook achter de schermen bespreken en hopelijk komen we dan op een goede oplossing.

Is het in dit geval dan zo, dat jullie het bericht liever niet zien dan op deze manier?


Lijkt me niet zo moeilijk, gewoon zelf een bericht schrijven in jullie eigen bewoordingen.....

Het is zeker wel moeilijk om dit goed te doen, dat kan lang niet iedereen. Bokt heeft geen professionele nieuwsredactie of journalisten natuurlijk, maar vrijwilligers die dit naast hun werk of bezigheden erbij doen.

Ik vind het doorlinken geen probleem eigenlijk. Ik kom nooit op Hoefslag of Horses.nl, dus anders zou ik de berichten niet zien.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 07:15

Een goede (RSS)feed vanuit de belangrijkste nieuwspagina's levert verkeer op naar die pagina's en het lijkt me dat door die mogelijkheid te beiden, dat Bokt er wat aan kan verdienen.

Je kunt dan de NR een groter toetsenbord geven dan met ctrl, c en v erop (tenslotte is de belangrijkste vaardigheid nog altijd kopiëren en plakken, dus andere knopjes zijn overbodig) en ze laten focussen op relevant communitynieuws wat niet bij de grote jongens verschijnt. Ik denk dat daarmee het werk leuker wordt voor de NR, evt. moet je hier iemand voor betalen als blijkt dat de hoeveelheid werk niet meer van een vrijwilliger verwacht kan worden. Dat kan ik niet inschatten.

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 07:31

Wat Hilli zegt.

Om maar een voorbeeld te geven: er is momenteel een topic over een paard met een aandoening tgv droes. Uit het topic blijkt dat vele bokkers hier nog nooit van gehoord hebben.
Als NR kan je dat oppikken, een interview doen met die TS, of een paardenarts etc. Daardoor door krijg je een community, door die verhalen uit te diepen.
Ik weet zeker dat dat op bokt veel interessanter staat dan de zoveelste copy paste naar één of andere wedstrijduitslag. De mensen die dàt willen lezen, uitslagen ed, volgen 9/10 al andere pagina's waar ze niet op moeten doorklikken.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 07:42

Als vrijwilliger bij Bokt wordt er toch verwacht dat je gemiddeld 1 uur per dag aanwezig bent?
Heel plat gezegd, maar dat is met 7 mensen dus 7 uur per dag.
Ja, ik weet dat niet iedereen zoveel aanwezig is, vanwege een leven buiten Bokt (gelukkig maar :)) ) en dat er naast nieuws plaatsen ook andere dingen gedaan worden. Maar in de tijd die in theorie over zou moeten blijven, is er echt wel genoeg tijd om meer te doen dan kopiëren en plakken. Oók als vrijwilliger.

Ik vind persoonlijk sportnieuws echt totaal niet interessant. Juist de nationale/regionale berichten, de leuke weetjes (https://thehorse.com/ heeft bijvoorbeeld zat interessante artikelen, maar die moeten wel vertaald worden), achtergrond/informatieve artikelen, communitynieuws (bijvoorbeeld wat er door de correspondenten geplaatst wordt of de blogs), dat vind ik leuk om te lezen. Sportnieuws kan ik ook wel op FB, Horses of De Hoefslag vinden, dat hoeft hier dan niet ook nog een keer.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 08:29

Allemaal hele goede punten inderdaad.

Het herschrijven van artikelen die al ergens staan zie ik zelf niet als de oplossing van het probleem. We hebben dan alsnog dezelfde berichten alleen zijn we dan veel meer tijd kwijt waardoor we geen berichten kunnen oppakken zoals Tieneke aangeeft, of andere artikelen vertalen zoals Daihyo hierboven aangeeft.

Zo'n feed zou inderdaad ook een oplossing kunnen zijn, daar kunnen we zeker ook naar kijken inderdaad.

aniek1985
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 13140
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:32

Mij viel de hoeveelheid korte berichten met een link naar Horses / Hoefslag ook al op de laatste tijd. Wel goed dat er weer meer berichten op de voorpagina staan en ook ik weet hoeveel tijd erin gaat zitten :j, dus dit is zeker geen kritiek.

Ik heb ook geen problemen met doorlinken, maar zou dan liever een paar belangrijke berichten doorgelinkt zien worden en daarnaast ook wat meer volledige berichten.
Zelf zie ik ook liever wat meer regionaal nieuws, wat Amanda ook aangeeft.

Wat mij ook opvalt is dat er best veel persberichten zijn, die ik bijvoorbeeld ook nog steeds binnen krijg en dat er dan evengoed voor gekozen word om de 3 regels van Horses / Hoefslag te pakken en door te linken. Waarom dan niet het persbericht pakken en wel zelf een volledig bericht plaatsen?

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:05

Tieneke schreef:
Wat Hilli zegt.

Om maar een voorbeeld te geven: er is momenteel een topic over een paard met een aandoening tgv droes. Uit het topic blijkt dat vele bokkers hier nog nooit van gehoord hebben.
Als NR kan je dat oppikken, een interview doen met die TS, of een paardenarts etc. Daardoor door krijg je een community, door die verhalen uit te diepen.
Ik weet zeker dat dat op bokt veel interessanter staat dan de zoveelste copy paste naar één of andere wedstrijduitslag. De mensen die dàt willen lezen, uitslagen ed, volgen 9/10 al andere pagina's waar ze niet op moeten doorklikken.

Dit lijkt mij ook echt heel interessant! Goede tip. Ik hoop dat de NR / Bokt hier wat mee gaat doen.