Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:08

Wat mij betreft zijn er helemaal geen criteria. ik denk namelijk dat er geen andere onderwerpen zijn. Volgens mij gaat het maar om één onderwerp, en om precies te zijn, één trol die op dit moment loopt te trollen. Daar hoef je dus helemaal geen specifiek beleid voor te ontwikkelen. Dat kan prima met het bestaande beleid afgehandeld worden.

secricible

Berichten: 25705
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:35

Ze volgen elkaar op karl, maar er zijn er echt al meerdere in de coronatopics.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 23:00

Ja, alleen heb je daar als mods helemaal geen extra beleid voor nodig, dat is er al. Dan moet je als mod natuurlijk wel ingrijpen en niet alles zijn beloop laten, maar dat is een ander verhaal :D

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 23:12

De mods hebben in dit topic eerder laten weten dat het beleid was dat ze er niet op wilden ingrijpen, dus dat is precies dit verhaal.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 23:14

Het gaat in dit geval om rellen en offtopic gaan in een topic. Dat is iets totaal anders dan niet bereid zijn om op misinformatie te modereren. Dat eerste, daar zijn gewoon regels voor en die kunnen ze uitvoeren als ze dat willen.

IMANDRA

Berichten: 9821
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:47

secricible schreef:
Ze volgen elkaar op karl, maar er zijn er echt al meerdere in de coronatopics.


Dit inderdaad, en dat is veelal niet per se offtopic. Ze worden pas weggehaald als ze blijven meeuwenflatsen en het topic ontregelen, niet omdat ze gevaarlijke misinformatie verspreiden. Dus imo is er geen beleid die er op inspeelt, want niet alles wordt weggehaald.

Maar, laat ik met je meedenken. Er is een beleid op deze rellende trollen. Maar om daarop in te moeten grijpen moet het al ontsporen. Denk je niet dat, als zo'n disclaimer er snel genoeg opgezet kan worden (en toegegeven, dat is een hindernis gezien er nu vaak pas vrij laat wordt gemod op tems heb ik het idee), een deel van dit gerel voorkomen kan worden en dus resulteert in minder werk voor de mod? Omdat men ziet dat Bokt al heeft gezien dat het gewoon een onzinbericht is en er dus een disclaimer bij plaatst, voelen mensen misschien minder de drang om daar boos en flauw op te reageren? Dat zou iets kunnen zijn om uit te proberen of dat echt zo werkt.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:18

Het blijft een lastige discussie, want iedereen heeft het recht om zijn of haar visie uit te spreken, of dit nu de waarheid is of niet. Ik maak me er persoonlijk niet druk om en doe wat voor mij goed voelt. Maar een ander heeft het recht om iets anders te vinden.

Waar voor mij persoonlijk de grens ligt is een stuk respect en begrip (agree to disagree valt hier ook onder) richting elkaar. Een discussie mag best hoog oplopen, ook als het gaat om mondkapjes en de visie op Corona en het beleid. Echter is verschil in mening nooit, maar dan ook nooit, een reden om een ander hierop aan te vallen of zelfs te bedreigen. Hier kan volgens mij gewoon op gemodereerd worden, los van de inhoud.

En tweede punt is het al dan niet aansporen tot bepaalde acties. Zo is er in het verleden nogal een rel geweest over de ponypletter die zowel via pb op Bokt als in haar eigen huis bedreigd werd. Dit op aandringen van een groepje gebruikers die haar gegevens achterhaald hadden.
Dat gedrag mag wat mij betreft ook hard bestraft worden. Ook als het gaat om Corona. Prima als jij geen mondkapje wilt dragen, maar het is onder geen geval toegestaan om anderen aan te sporen om in dit geval de wet te overtreden. Dat is ook een hele duidelijke grens.

Dus ja, volgens mij kan het los van de inhoud worden gezien.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:20

IMANDRA schreef:
secricible schreef:
Ze volgen elkaar op karl, maar er zijn er echt al meerdere in de coronatopics.


Dit inderdaad, en dat is veelal niet per se offtopic. Ze worden pas weggehaald als ze blijven meeuwenflatsen en het topic ontregelen, niet omdat ze gevaarlijke misinformatie verspreiden. Dus imo is er geen beleid die er op inspeelt, want niet alles wordt weggehaald.

Maar, laat ik met je meedenken. Er is een beleid op deze rellende trollen. Maar om daarop in te moeten grijpen moet het al ontsporen. Denk je niet dat, als zo'n disclaimer er snel genoeg opgezet kan worden (en toegegeven, dat is een hindernis gezien er nu vaak pas vrij laat wordt gemod op tems heb ik het idee), een deel van dit gerel voorkomen kan worden en dus resulteert in minder werk voor de mod? Omdat men ziet dat Bokt al heeft gezien dat het gewoon een onzinbericht is en er dus een disclaimer bij plaatst, voelen mensen misschien minder de drang om daar boos en flauw op te reageren? Dat zou iets kunnen zijn om uit te proberen of dat echt zo werkt.


Dat vind ik dus wel een spannende uitspraak...
Want is het aan een moderator om te bepalen of iets onzin is of niet? Op inhoud modereren is iets waar men volgens mij echt heel ver bij vandaan moet blijven. :=

Maar los van mijn mening, hoe zie je dat voor je? Hoe zouden ze zoiets moeten omschrijven?

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:22


Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:45

IMANDRA schreef:
secricible schreef:
Ze volgen elkaar op karl, maar er zijn er echt al meerdere in de coronatopics.


Dit inderdaad, en dat is veelal niet per se offtopic. Ze worden pas weggehaald als ze blijven meeuwenflatsen en het topic ontregelen, niet omdat ze gevaarlijke misinformatie verspreiden. Dus imo is er geen beleid die er op inspeelt, want niet alles wordt weggehaald.

Maar, laat ik met je meedenken. Er is een beleid op deze rellende trollen. Maar om daarop in te moeten grijpen moet het al ontsporen. Denk je niet dat, als zo'n disclaimer er snel genoeg opgezet kan worden (en toegegeven, dat is een hindernis gezien er nu vaak pas vrij laat wordt gemod op tems heb ik het idee), een deel van dit gerel voorkomen kan worden en dus resulteert in minder werk voor de mod? Omdat men ziet dat Bokt al heeft gezien dat het gewoon een onzinbericht is en er dus een disclaimer bij plaatst, voelen mensen misschien minder de drang om daar boos en flauw op te reageren? Dat zou iets kunnen zijn om uit te proberen of dat echt zo werkt.


Welnee joh, sinds wanneer kan een mod pas ingrijpen als er al een rel is? Ze kunnen prima proactief voor die tijd ingrijpen, dat wel of niet doen is een keuze. En dat verandert niet als je daar speciaal beleid, speciaal voor dit ene onderwerp voor maakt.

IMANDRA

Berichten: 9821
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:32

Maar proactief ingrijpen is dus modereren op de inhoud :)* Want dan is er nog géén rel, dus moeten ze op basis van wat die poster schrijft dus beslissen of er een moderator actie nodig is. Of begrijp ik je verkeerd?

@Muurp: Het is inderdaad een lastige discussie hoor, dat zie ik ook. Zoals ik eerder al zij gaat het bij mij dus wel echt over een grens die vrij ver staat. Waarbij een moderator dus prima in staat is om te bepalen of zoiets onzin is of niet, op basis van de algemene kennis verstrekt door –in het geval van Corona– de overheid. Dat wil dus ook zeggen dat het niet, zoals in je post erboven, gaat over mondkapjes of niet. En aan het recht om je mening uit te spreken wordt ook niet gekomen, want die mening kan en mag nog steeds gepost worden. Ik heb al eerder criteria proberen te formuleren, misschien kan je die eens lezen? Misschien heb je nog nuttige aanvullingen. En ik snap dat je het misschien er niet mee eens bent, maar ik ben gewoon benieuwd hoe jij daar bijvoorbeeld naar zou kijken. Dus een geval 'stel dát het toch ingevoerd wordt, zou ik graag deze criteria terugzien'. Moet zeggen dat ik wel moeite had precies te formuleren hoe ik het bedoel. Ik mijn hoofd weet ik waar de grens zit, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat ik moeite heb om het zo te formuleren dat het ook meteen duidelijk is hoe ik het bedoel. Maar ik weet zeker dat dat echt wel slim geformuleerd kan worden als we de koppen bij elkaar zouden steken hiervoor. Het gaat sowieso over verregaande reacties, niet elke misinformatie heeft zo'n disclaimer nodig.

Bovendien zou de disclaimer een algemene zin zijn, bijvoorbeeld: "Bovenstaande claim is niet in lijn met informatie vanuit (overheids)instanties. Klik hier om meer informatie te vinden over Corona", waarbij de 'hier' linked naar een FAQ op basis van de rijksoverheid website, of RIVM. Of, om het makkelijk te maken voor de moderatoren, linked die 'hier' meteen naar die rijksoverheidswebsite. Een claim als 'mondkapjes werken niet' zou niet in aanmerking komen voor zo'n disclaimer. Een claim als 'corona bestaat niet' wel . En eens dat het aansporen tot negeren van regels sowieso aangepakt moet worden.

@Gini: Hoewel ik een algemene disclaimer prima zou vinden, hoeveel mensen lezen daadwerkelijk die regels en richtlijnen door? Zeker als er een topic is wat bij je actieve onderwerpen staat? Dan kom je helemaal niet langs dat topic.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:49

Je modereert toch altijd op basis van inhoud? Waar wil je anders op modereren. Maar inhoud is dan ook veel meer dan misinformatie.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 14:34

Karl66 schreef:
Het gaat in dit geval om rellen en offtopic gaan in een topic. Dat is iets totaal anders dan niet bereid zijn om op misinformatie te modereren. Dat eerste, daar zijn gewoon regels voor en die kunnen ze uitvoeren als ze dat willen.

Helemaal mee eens.
Disclaimers lijken mij onnodig en onwenselijk. Wat inhoudelijke issues betreft heeft Bokt m.i. voldoende zelfreinigend vermogen. Ofwel, iemand die met extreme, verwerpelijke onzin aankomt, wordt door andere gebruikers doorgaans zeer effectief van repliek gediend.
Daarbij, gebruikers hoeven niet aan het handje genomen te worden, die kunnen zelf wel uitmaken wat ze wel en niet voor waar aannemen. Sterker nog, dat doen ze toch wel, met of zonder disclaimer.
Het is m.i. geen taak van Bokt als forum om actief dmv disclaimers misinformatie te ontzenuwen, zolang er maar wel adequaat gemodereerd wordt en de Boktregels daarbij consequent worden toegepast. Trollen en 'complotwappies' vliegen doorgaans de bocht uit door niet-inhoudelijk te discussiëren, structureel geen onderbouwing te leveren en bij tegengas persoonlijk te worden. Los van het feit dat ze daarmee m.i. sowieso publiekelijk door de mand vallen, zou hier gewoon beter op gemodereerd kunnen worden. En daar zit hem vaak het probleem: too little, too late.
(hetzelfde geldt voor bijv. racistische of discriminerende uitingen, maar dat heb ik al eens aangekaart)

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:50

IMANDRA schreef:
Maar proactief ingrijpen is dus modereren op de inhoud :)* Want dan is er nog géén rel, dus moeten ze op basis van wat die poster schrijft dus beslissen of er een moderator actie nodig is. Of begrijp ik je verkeerd?

@Muurp: Het is inderdaad een lastige discussie hoor, dat zie ik ook. Zoals ik eerder al zij gaat het bij mij dus wel echt over een grens die vrij ver staat. Waarbij een moderator dus prima in staat is om te bepalen of zoiets onzin is of niet, op basis van de algemene kennis verstrekt door –in het geval van Corona– de overheid. Dat wil dus ook zeggen dat het niet, zoals in je post erboven, gaat over mondkapjes of niet. En aan het recht om je mening uit te spreken wordt ook niet gekomen, want die mening kan en mag nog steeds gepost worden. Ik heb al eerder criteria proberen te formuleren, misschien kan je die eens lezen? Misschien heb je nog nuttige aanvullingen. En ik snap dat je het misschien er niet mee eens bent, maar ik ben gewoon benieuwd hoe jij daar bijvoorbeeld naar zou kijken. Dus een geval 'stel dát het toch ingevoerd wordt, zou ik graag deze criteria terugzien'. Moet zeggen dat ik wel moeite had precies te formuleren hoe ik het bedoel. Ik mijn hoofd weet ik waar de grens zit, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat ik moeite heb om het zo te formuleren dat het ook meteen duidelijk is hoe ik het bedoel. Maar ik weet zeker dat dat echt wel slim geformuleerd kan worden als we de koppen bij elkaar zouden steken hiervoor. Het gaat sowieso over verregaande reacties, niet elke misinformatie heeft zo'n disclaimer nodig.

Bovendien zou de disclaimer een algemene zin zijn, bijvoorbeeld: "Bovenstaande claim is niet in lijn met informatie vanuit (overheids)instanties. Klik hier om meer informatie te vinden over Corona", waarbij de 'hier' linked naar een FAQ op basis van de rijksoverheid website, of RIVM. Of, om het makkelijk te maken voor de moderatoren, linked die 'hier' meteen naar die rijksoverheidswebsite. Een claim als 'mondkapjes werken niet' zou niet in aanmerking komen voor zo'n disclaimer. Een claim als 'corona bestaat niet' wel . En eens dat het aansporen tot negeren van regels sowieso aangepakt moet worden.

@Gini: Hoewel ik een algemene disclaimer prima zou vinden, hoeveel mensen lezen daadwerkelijk die regels en richtlijnen door? Zeker als er een topic is wat bij je actieve onderwerpen staat? Dan kom je helemaal niet langs dat topic.


Dank voor je uitgebreide reactie, zo begrijp ik je standpunt wat beter. :) Het is niet zo dat ik het daar niet mee eens ben hoor, eigenlijk sta ik er heel neutraal in. Ik ben het er wel mee eens dat Bokt geen plaats is om lekker uitgebreid over allerlei zaken te praten die wettelijk gezien niet helemaal correct zijn. Alleen de grens lijkt me gewoon enorm lastig om te bepalen. Ik zal eens in je eerdere berichten snuffelen naar de criteria die je hebt beschreven :)

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:59

IMANDRA schreef:
Ik wil je even vragen mee te denken. Stel je zou zelf zo’n disclaimer moeten instellen. Wat zouden jouw criteria zijn? Zo maken we het misschien wat duidelijker voor de discussie.

Mijne zijn dus:
  • Maatschappelijk belangrijk thema (Corona)
  • De informatie heeft een duidelijke consensus binnen betrouwbare (overheids)bronnen (in het geval van Corona dus Rijksoverheid, RIVM, omt, who)
  • Het bericht heeft informatie die, als die wordt gevolgd/geloofd, direct anderen in gevaar kan brengen (Corona bestaat niet dus die regels zijn onzin > volgen van die regels is onzin)
  • En ik weet niet zeker hoe ik dit laatste punt moet formuleren, maar het moet iets zijn waardoor een uitspraak als ‘mondkapjes werken niet’ geen disclaimer nodig heeft maar het verregaande ‘Corona bestaat niet’ wel. Dus een criterium die ruwweg aangeeft hoe ver je kan gaan.


Ik lees nu je criteria maar kom eigenlijk meteen terug op de vraag; hoe wil je die disclaimer gaan vormgeven? Hoe ziet dat eruit? Een doorverwijzing naar de uitgebreide disclaimer van Bokt, of buiten Bokt? Al dan niet naar een specifieke site per onderwerp?

Ik vraag me namelijk oprecht af of mensen die andere ideeën hebben dan de 'meest gangbare' mening dit soort disclaimers lezen. En ik vraag me ook af of je deze specifiek voor Corona moet opstellen of dat deze algemener moeten zijn.

Dan zou het voor mij veel meer gaan over algemene punten zoals;
- elke vorm van het (aansturen tot) het overtreden van de wet is niet toegestaan
- het verschaffen van informatie zonder (legitieme) bron is niet toegestaan
- stokpaardjes in welke vorm dan ook zijn niet toegestaan

Volgens mij stuurt Bokt al meer op het aanleveren van bewijs, met name bij Corona. Dat zou wat mij betreft ook veel meer mogen bij andere zaken en/of (maatschappelijke) discussies. Dat is iets waar je prima op kunt sturen. Spreek je vanuit jezelf? Prima, geen bron nodig. Geef je aan iets de waarheid is? Dan zou je daar een bron van moeten kunnen aanleveren.

Misschien help ik je hiermee niet echt Imandra :+ Maar we zijn het volgens mij allemaal wel eens dat er ruimte is voor verbetering, alleen doordat het zo'n grijs gebied is heeft niemand een passend antwoord.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:04

Muurp schreef:
- stokpaardjes in welke vorm dan ook zijn niet toegestaan


Maar dit is toch een veel ingrijpendere en veel subjectievere maatstaf dan 'je mag geen misinformatie en fake news plaatsen'?

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:07

Shadow0 schreef:
Muurp schreef:
- stokpaardjes in welke vorm dan ook zijn niet toegestaan


Maar dit is toch een veel ingrijpendere en veel subjectievere maatstaf dan 'je mag geen misinformatie en fake news plaatsen'?


Deze is inderdaad nogal subjectief en zou veel concreter moeten worden gemaakt. :j ik heb ook niet meteen het volledige antwoord. Maar hoezo ingrijpender? Kun je dat uitleggen?

Want in principe is deze regel er al, alleen is het in de praktijk gewoon heel lastig om hierop te modereren.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:08

Deze regel staat al in het huidige beleid ingeschreven, zelfs met het woord 'stokpaardje' :D

Citaat:
Uit ervaring blijkt dat een hele kleine groep gebruikers veel overlast voor anderen kan veroorzaken, zonder daarbij bovenstaande gedragsregels te overtreden. Maar ook zonder te schelden, grof of beledigend te reageren kan er voor gezorgd worden dat - kort gezegd - de sfeer op Bokt flink verziekt raakt. En dat is gewoon niet de bedoeling: het forum moet een plaats zijn waar mensen met verschillende meningen over zeer uiteenlopende zaken met plezier met elkaar discussiëren en ervaringen en informatie delen.
Het is op Bokt dan ook niet toegestaan om je zodanig te gedragen dat je het plezier van andere mensen verpest. Het hinderen van discussies, storend aanwezig zijn op het forum of andere bezoekers lastig vallen met overtuigingen of stokpaardjes kan uiteindelijk tot uitsluiting leiden. Wees niet die ruiter die de rijbaanregels negeert en zo de les voor alle anderen in de bak verstoort.

Voorbeelden van dit soort gedrag zijn:

Het blijven hameren op jouw mening, jouw overtuiging, jouw stokpaardje, zeker waar dit niet relevant is;
Discussiepartners uitlokken en uitdagen;
Onaangepast gedrag: continu zuigend, hautain, betweterig, arrogant, et cetera aanwezig zijn
De moderators kunnen gebruikers hierop aanspreken en bij herhaalde overtredingen kan een ban van Bokt volgen.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:09

Gini schreef:
Deze regel staat al in het huidige beleid ingeschreven, zelfs met het woord 'stokpaardje' :D

Citaat:
Uit ervaring blijkt dat een hele kleine groep gebruikers veel overlast voor anderen kan veroorzaken, zonder daarbij bovenstaande gedragsregels te overtreden. Maar ook zonder te schelden, grof of beledigend te reageren kan er voor gezorgd worden dat - kort gezegd - de sfeer op Bokt flink verziekt raakt. En dat is gewoon niet de bedoeling: het forum moet een plaats zijn waar mensen met verschillende meningen over zeer uiteenlopende zaken met plezier met elkaar discussiëren en ervaringen en informatie delen.
Het is op Bokt dan ook niet toegestaan om je zodanig te gedragen dat je het plezier van andere mensen verpest. Het hinderen van discussies, storend aanwezig zijn op het forum of andere bezoekers lastig vallen met overtuigingen of stokpaardjes kan uiteindelijk tot uitsluiting leiden. Wees niet die ruiter die de rijbaanregels negeert en zo de les voor alle anderen in de bak verstoort.

Voorbeelden van dit soort gedrag zijn:

Het blijven hameren op jouw mening, jouw overtuiging, jouw stokpaardje, zeker waar dit niet relevant is;
Discussiepartners uitlokken en uitdagen;
Onaangepast gedrag: continu zuigend, hautain, betweterig, arrogant, et cetera aanwezig zijn
De moderators kunnen gebruikers hierop aanspreken en bij herhaalde overtredingen kan een ban van Bokt volgen.


Precies, die bedoelde ik!
Maar imo zou dit prima kunnen worden uitgebreid met een stuk over fake news en misinformatie en bijbehorende verzoek tot het plaatsen van bronnen :)

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:13

Ik denk dat het ook deze regel is waar Karl66 op doelde? Dat er naar aanleiding van deze regel al ingegrepen kan worden in de gevallen die nu deze discussie aanzwengelen, maar dat een nieuw beleid of een nieuwe extra regel daardoor in principe niet nodig is. Of dat is toch mijn interpretatie, corrigeer mij als ik fout bent, Karl66.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:16

Gini schreef:
Ik denk dat het ook deze regel is waar Karl66 op doelde? Dat er naar aanleiding van deze regel al ingegrepen kan worden in de gevallen die nu deze discussie aanzwengelen, maar dat een nieuw beleid of een nieuwe extra regel daardoor in principe niet nodig is. Of dat is toch mijn interpretatie, corrigeer mij als ik fout bent, Karl66.


Maar blijkbaar is er onvrede over de huidige gang van zaken, anders had dit topic geen 53 pagina's gehad :) Misschien is het toevoegen van bepaalde 'criteria' zoals bijv. het verspreiden van fake news/misinformatie al genoeg om de moderators meer handvatten te geven om in te kunnen grijpen op basis van de regels.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:23

Mmm, de discussie wordt grotendeels door dezelfde personen terug aangezwengeld/opgenomen (en daar reken ik mezelf ook bij hoor :D ). Dat geeft ook vaak een vertekend beeld, want dat de onvrede bij die gebruikers blijft, vind ik ergens ook wel logisch.
Nu, Imandra heeft al aangegeven niet de hele discussie opnieuw te willen voeren, maar dat ze nu specifiek met het coronatopic dit issue weer even wilt aanhalen.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:26

Muurp schreef:
Deze is inderdaad nogal subjectief en zou veel concreter moeten worden gemaakt. :j ik heb ook niet meteen het volledige antwoord. Maar hoezo ingrijpender? Kun je dat uitleggen?

Ik weet niet precies wat er onder 'stokpaardje' valt maar het lijkt me veel meer te dekken dan alleen uitzonderlijke statements die onwaar (en schadelijk) zijn.

Bovendien werkt het niet tegen nieuwe trollaccounts (of accounts die op zeker moment een rare wending krijgen) waarmee het probleem dus eigenlijk nog niet weg is.
Er is bv ook een duidelijke opeenvolging van verschillende accounts. Tegen de tijd dat men rond 1 account wel zover is dat er toch na een aantal maanden wat gedaan wordt omdat het toch wel erg structureel ontregelend en respectloos en meer van die dingen is, komt er gewoon weer een andere met hetzelfde gedoe.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:34

Gini schreef:
Mmm, de discussie wordt grotendeels door dezelfde personen terug aangezwengeld/opgenomen (en daar reken ik mezelf ook bij hoor :D ). Dat geeft ook vaak een vertekend beeld, want dat de onvrede bij die gebruikers blijft, vind ik ergens ook wel logisch.
Nu, Imandra heeft al aangegeven niet de hele discussie opnieuw te willen voeren, maar dat ze nu specifiek met het coronatopic dit issue weer even wilt aanhalen.


Maar volgens mij is het nu toch een prima discussie? Men blijft respectvol, brengt zijn of haar argumenten in en staat open voor feedback.
Het is iets dat leeft, ook al is dit maar bij een kleine groep gebruikers (die zich uitspreken), het blijft de moeite waard om eens kritisch naar het beleid te kijken.

En los van het feit of er iets mee 'moet' gebeuren is het wel iets wat speelt en heeft het team misschien wel wat aan de argumenten die worden gegeven. En nee is ook een antwoord :D

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:36

Uiteraard!