Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
heidy_wilco

Berichten: 4478
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:50

NatasjavE schreef:
heidy_wilco schreef:
Maar deze mensen kun je ook niet veranderen door ze te verbieden te posten met onware dingen helaas... Dan beter dat hun "feiten" hier gelijk weerlegd kunnen worden.


Dat ben ik met je eens.

De vraag is alleen hoe ga je er als moderator team mee om.

Je moet namelijk niet een kanaal zijn voor mensen die het gebruiken om bewust onjuiste informatie te verspreiden.


OH nee, dat absoluut niet! Maar ik denk dat het wel zoveel mogelijk helpt om er zo min mogelijk aandacht aan te besteden. Mensen worden steeds achterdochtiger en denken dat de politiek en kranten er alles aan doet om ons zo links mogelijk te hebben. Regelmatig onder nieuws zie je weer een opmerking: "Zie de linkse mensen toch weer janken." Als je de mensen gaat verbieden dingen te posten, zal het gevoel alleen maar sterker worden dat we "geïndoctrueerd" worden door de media. Er is ook een verschil hoe mensen een topic openen... Ik denk dat de mensen die bewust zulke topics openen om te sarren er snel tussenuit gepikt worden, dat zien we nu ook al. Dan zit heel Bokt als een stel aasgieren er (terecht) bovenop. Op dat punt kan je het beste gewoon gaan temmen en kunnen de mods er wat aan doen.

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:52

Ik vind het juist het mooie van een discussieforum. Je kan een mening weerleggen, vragen naar onderbouwing, etc. Iemand de mond snoeren lijkt me nooit goed. Wat voor jou de waarheid is hoeft het voor een ander niet te zijn. En andere mensen zijn zelf verantwoordelijk voor de keuzes die ze maken. Ze kunnen zelf besluiten waar ze het wel of niet mee eens zijn.

Juut

Berichten: 6902
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:53

Zoals ik het nu lees is de vraag alleen wetenschappelijk onderbouwd advies te accepteren, en de rest in de ban.
Daar zit voor mij persoonlijk een grijs gebied. Kijk ik bijvoorbeeld van fytotherapie en homeopathie die heel graag vanuit de wetenschap in de ban werd gedaan, terwijl mensen wel degelijk baat hadden en hebben bij.
En dan kijk ik ook naar waar en hoe discussies gevoerd worden...een topic met vragen rond communiceren met dieren wat omgedraaid werd door mensen die maar bleven hangen in 'kan niet, wetenschappelijk niet aangetoond, jij bent dom er wel in te geloven.' Volledig voorbij gaand aan het doel van het topic, en zeker niet op sjieke toon.

Heel eerlijk krijg ik inmiddels jeuk van 'wetenschappelijk aangetoond'. Want dan denk ik wie heeft het onderzoek gesponsord? Hoe is het onderzoek uitgevoerd? En wat is er (nog) níet onderzocht? Is het zeker niet dat ik alles overboord gooi hierin, maar het is in mijn ogen zeer zeker ook geen heilig verklaring.


Karl66 schreef:
Dit topic is naar aanleiding van een discussie over vaccineren. Daarin proberen mensen die tegen vaccineren zijn twijfel te zaaien over vaccineren met leugens en halve waarheden. We hebben al een vrij lage vaccinatiegraad en als mensen er voor kiezen om niet te vaccineren, omdat ze aan het twijfelen zijn gebracht, dan is dat een gevaar voor de volksgezondheid.

Dit is ook een lastig punt. Zonder hier een zelfde discussie aan te gaan: ik zie hierbinnen ook graag gemept worden met 'wetenschap', terwijl ik ook bij bepaalde dingen mijn vraagtekens heb. Die vraagtekens, merk ik ook op andere plekken, worden echter niet geaccepteerd door de witte jassen-maffia; je moet je volledig aansluiten, want wetenschappelijk bewezen, en gevaar voor de gezondheid.

En dan vindt ik het te ver gaan alles in de ban te willen stoppen wat niet klakkeloos achter de wetenschap aan wandelt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:01

Ik zie wel meer dingen in medische topics die mij tegen het borst stuitten. Het geven van (ongevraagde) diagnoses of het geven van mogelijk gevaarlijke adviezen. Ik vind dat misinformatie, omdat je iemands gezondheid kunt schaden, dus wat mij betreft mag er op die informatie gemodereerd worden.
[FZ] We zijn toch geen huisarts?! Waarom doen we wel zo?

Fake news vind ik een vage term. Is alles wat niet klopt volgens jullie fake news, of is het alleen fake news als de schrijver het bewust schrijft om er gewin uit te halen?
In het eerste geval zal bijna alles van de nieuwsberichten (op bokt en nieuwssites) fake news zijn, in het tweede geval zal het aantal fake news-berichten veel lager liggen.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:01

Ik heb er meer moeite mee als mensen ineens een andere naam gaan gebruiken als het hen te heet wordt onder de voeten, of een 2e account openen met hetzelfde onderwerp, alleen een iets andere draai eraan geven.
Laatst bijgewerkt door Dani op 30-12-19 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwijzing naar specifiek subforum weggehaald.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:03

Waar leggen we dan de grens? Anti-vax, edelstenen, homeopathie, klimaatontkenners, religie? Als we gaan gummen in alles waarbij de wetenschappelijke basis ontbreekt kunnen we tent beter opdoeken.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:03


Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:04

Juut schreef:
Heel eerlijk krijg ik inmiddels jeuk van 'wetenschappelijk aangetoond'. Want dan denk ik wie heeft het onderzoek gesponsord? Hoe is het onderzoek uitgevoerd? En wat is er (nog) níet onderzocht? Is het zeker niet dat ik alles overboord gooi hierin, maar het is in mijn ogen zeer zeker ook geen heilig verklaring.


Dit heb ik dus ook.
Ik ben 100% kritisch nadenken en niet alles aannemen wat er wordt gezegd. Maar ook wetenschappelijk zijn er dingen fout en er worden continu (soms ingrijpende) correcties op uitgevoerd.

Daarbij is de term "wetenschappelijk bewezen" ook zo vaag, want wanneer is iets daadwerkelijk 1) wetenschap en 2) bewezen.

Dus nee, ik ben voor 0 censuur en iedereen zelf een mening laten vormen.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:05

Censuur is echt heel fout. Dan begin je met vaccineren en mag straks niks meer wat alternatief is besproken worden.

Ècht heel fout.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:06

Ik ga even niet naar je link. Weet niet wat er staat maar jij gaat er dus vanuit dat nu.nl altijd gelijk heeft. En is het artikel wetenschappelijk bewezen. Want in feite doe je nu zelf wat je de andere verwijt.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:07

secricible schreef:
En toch gebeurt hey wel steeds meer, echte onjuistheden die gecensureerd worden. Ik noem nogmaals nu.nl:
https://www.google.com/amp/s/www.nu.nl/ ... -nujij.amp
Wat vinden we daarvan dan?

Ik zou graag een wetenschappelijke studie lezen over de effecten van dergelijk beleid. :D

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:08

De suggestie voor dit topic kwam van mij, omdat het best een interessante vraag is. :j Zijn er onderwerpen die wij als team zouden moeten begrenzen?

De vaccinatiediscussie is daar een voorbeeld van maar bijvoorbeeld ook iets als verspreiden van politieke leugens, de discussie over klimaatverandering of inderdaad het geven van onjuiste medische informatie. Daarvan kan je ook zeggen dat het schade veroorzaakt.

Voor medische onderwerpen hebben we een tijdje geleden wel een waarschuwing geplaatst bovenaan MWS. En bij écht gevaarlijk advies kunnen we ook ingrijpen. Maar ja, dat is best lastig te bepalen en wij kunnen ook niet zomaar vertrouwen op een willekeurige bokker die ons vertelt dat het slecht advies is, wij kunnen immers niet controleren of diegene daadwerkelijk kennis van zaken heeft. Is voor ons soms ook een lastige afweging, vaak kunnen we niet meer dan de TS erop wijzen om voorzichtig te zijn met medisch advies opvolgen.

suffie schreef:
Ik heb er meer moeite mee als mensen ineens een andere naam gaan gebruiken als het hen te heet wordt onder de voeten, of een 2e account openen met hetzelfde onderwerp, alleen een iets andere draai eraan geven.

Een 2e account is niet toegestaan, als je dat vermoedt kan je een tem plaatsen en als wij ook zien dat het een schaduwaccount is wordt het account geband.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:08

Ninx schreef:
Magrathea schreef:
Momenteel heeft Bokt geen beleod omtrent het censureren / corrigeren van zgn "fake news" berichten. Dit zou wenselijk kunnen zijn, omdat dit forum veel gelezen wordt door jonge beïnvloedbare mensen die daardoor dergelijke "makkelijke" informatie eerder slikken dan bijvoorbeeld droge wetenschappelijke materie en voor je het weet heb je weer iemand die in complottheorieën gelooft en aan wetenschappelijke consensus twijfelt :) Maar: harde censuur is niet altijd wenselijk, want waar trek je de grens?

Ik denk dat het goed en interessant is om het hier eens over te hebben dus barst los :j


Er bestaat over vrijwel niets wetenschappelijke consensus. Dat is ook inherent aan wetenschap: immer in beweging, en immer onder invloed van verandering door nieuw onderzoek en nieuwe inzichten.
Dus wanneer je wetenschap als basis neemt voor waarheidsvinding, impliceer je dat er geen absolute waarheid bestaat.

En dat is mooi, want zo is alles EN waar EN niet waar.

De paar mensen die menen over een absolute waarheid te beschikken en jonge mensen willen beschermen tegen 'andere waarheden' zijn dus een beetje vreemd bezig.
Dat ruikt namelijk meer naar religie dan wetenschap.

Dus ik zou dit soort hobby's lekker privé uitleven en daar iedereen vertellen wat je waar en onwaar vindt. Dit op een openbaar forum willen gaan doen lijkt me een slecht plan.


Hele goede post!
Niemand heeft echt de waarheid in handen en ik zou het heel slecht vinden om te gaan modereren als iets een bepaald soort kennis tegenspreekt.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:08

Precies anders ben je nu fake news aan het verspreiden:-)

Het modteam moet zich daar niet mee bezig houden. Bokt dictatuur:-)

Gini
Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:11

Dani schreef:
De suggestie voor dit topic kwam van mij, omdat het best een interessante vraag is. :j Zijn er onderwerpen die wij als team zouden moeten begrenzen?

De vaccinatiediscussie is daar een voorbeeld van maar bijvoorbeeld ook iets als verspreiden van politieke leugens, de discussie over klimaatverandering of inderdaad het geven van onjuiste medische informatie. Daarvan kan je ook zeggen dat het schade veroorzaakt.

Voor medische onderwerpen hebben we een tijdje geleden wel een waarschuwing geplaatst bovenaan MWS. En bij écht gevaarlijk advies kunnen we ook ingrijpen. Maar ja, dat is best lastig te bepalen en wij kunnen ook niet zomaar vertrouwen op een willekeurige bokker die ons vertelt dat het slecht advies is, wij kunnen immers niet controleren of diegene daadwerkelijk kennis van zaken heeft. Is voor ons soms ook een lastige afweging, vaak kunnen we niet meer dan de TS erop wijzen om voorzichtig te zijn met medisch advies opvolgen.


Waarom een forumbreed beleid aanpassen omdat er in 1 topic hommeles is? Haal je toch geen extra gezanik op de hals. :') En dat bedoel ik vriendelijk hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:13

Het probleem met wetenschappelijk onderzoek, en dat is uitgebreid onderzocht, is dat je altijd een ander wetenschappelijk onderzoek kan vinden dat tot de tegenovergestelde conclusie komt.
(Er is echter ook onderzoek dat dat tegen spreekt).

Dat nu.nl beslist dat ze een bepaalde visie ondersteunen en alles wat dat niet ondersteunt verbergen is natuurlijk schandalig en voor mij een reden nu.nl nooit meer als bron te gebruiken.

Bokt moet gewoon neutraal blijven. Soms is het juist goed dat er mensen koppig samenzweringen blijven herhalen want het ontkrachten van hun stelling helpt anderen om het beter te begrijpen (in het antivax topic leer ik ook een hoop bij over vaccinaties en hoe onderzoeken gedaan worden). Zo weet ik ook weinig van hoe je de omtrek van de aarde kan meten of de afstand tot de zon, maar vanwege "flat earth debunking" video's snap ik het allemaal wat beter.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-12-19 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:13

En in dat topic zitten de provaxxers, zoals ze zich noemen, hoofdzakelijk met elkaar te babbelen.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:14

En niks tegen het team van Bokt (leuke tijd gehad) maar het team kan, net als ieder ander, niet bepalen wat een 'goede' en een 'slechte' mening is. Modereren op formulering zou kunnen, maar de gebruikers zouden ook gewoon moeten weten dat Bokt geen wetenschappelijk artikel of een dokter is en gewoon een forum.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:14

Gini schreef:
Waarom een forumbreed beleid aanpassen omdat er in 1 topic hommeles is? Haal je toch geen extra gezanik op de hals. :') En dat bedoel ik vriendelijk hoor.

Ik ben nog geen nieuw beleidsstuk aan het schrijven hoor. :)) Maar ik vind de vraag wel interessant en jullie als gebruikers hebben weer andere ideeën en inzichten dan wij als team. Dus zo'n discussie is zinvol. Of wij daar in de praktijk iets mee kunnen doen is een tweede.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:21

Is er dan een discussie bij jullie hierover in het modteam?

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:22

Dinopino schreef:
Ik ga even niet naar je link. Weet niet wat er staat maar jij gaat er dus vanuit dat nu.nl altijd gelijk heeft. En is het artikel wetenschappelijk bewezen. Want in feite doe je nu zelf wat je de andere verwijt.


Misschien wel even doen voor je conclusies trekt dan... :+

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:24

Nee waarom zou ik. Ik trek geen conclusies. Zie in je link de bron nu.nl staan. Daarvan lees ik gewoon niets. Van mij part staat er dat vaccineren heel slecht is. Dat is voor mij geen bron.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:25

Dinopino schreef:
Nee waarom zou ik. Ik trek geen conclusies. Zie in je link de bron nu.nl staan. Daarvan lees ik gewoon niets. Van mij part staat er dat vaccineren heel slecht is. Dat is voor mij geen bron.


Dat artikel op Nu werd ook niet als bron gebruikt, maar als casus. Want daar werd wordt wel censuur op toegepast, en de vraag was wat we daar dan van vinden :P

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:25

goeroe schreef:
Waar leggen we dan de grens? Anti-vax, edelstenen, homeopathie, klimaatontkenners, religie? Als we gaan gummen in alles waarbij de wetenschappelijke basis ontbreekt kunnen we tent beter opdoeken.


De grens kan leggen bij informatie die een gevaar is voor andere mensen. Je moet ook niet vergeten dat mensen die dit soort leugens en halve waarheden verspreiden helemaal niet geïnteresseerd zijn in een discussie of in het bewijzen van hun gelijk. Die zijn alleen maar geïnteresseerd in het zaaien van twijfel. Daardoor is het ook altijd een ongelijke discussie. Je hoeft bijvoorbeeld niet te bewijzen dat de media een linkse agenda heeft. Op het moment dat je mensen aan het twijfelen hebt gebracht over de betrouwbaarheid van het nieuws, dan heb je de discussie al gewonnen. Kijk bijvoorbeeld naar de tweet van Peter Vandermeersch over de staatsmedia in Nederland, die dat linkt aan staatsmedia van semidictaturen. We kennen in Nederland niet eens staatsmedia en toch is er weer heel effectief twijfel gezaaid aan de betrouwbaarheid van het nieuws.

Wat betreft het verhaal dat wetenschap geen absolute waarheid is, dat klopt. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat leugens opeens waarheid worden. Het is dus een hele foute tegenstelling, waarmee je leugens een vorm van geloofwaardigheid geeft. Vergelijkbare drogredeneringen zie je ook aldoor in bijvoorbeeld het topic over vaccineren opduiken.

rien10
Berichten: 14731
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:28

Als iedereen in het betreffende topic stopt met posten, bloedt het vanzelf dood.