[Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

[Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 14:35

We hebben het afgelopen jaar al een paar keer, een beetje tussen de regels door, laten weten dat we bezig zijn met het bouwen van een systeem dat de huidige forumsoftware (phpBB) kan vervangen.

De afgelopen 19 jaar hebben we bijzonder dankbaar gebruik gemaakt van phpBB voor het forum, jullie hebben er ook al meer dan 100 miljoen (!) berichten mee geplaatst. De ontwikkeling van deze software is echter behoorlijk ingezakt waardoor het nu niet meer goed voldoet aan wat de gemiddelde 'internetter' verwacht van een interactieve site. Op mobiel werkt de site redelijk maar niet optimaal, de layout is erg gedateerd, de gebruiksvriendelijkheid laat te wensen over. Die zaken zijn op te lossen, alleen is de 'achterkant' van phpBB gebaseerd op techniek uit 2002 terwijl de techniek in tussentijd niet bepaald heeft stilgestaan. Investeren in phpBB is daardoor niet heel effectief.

Tot een paar jaar terug waren er echter geen significant betere opties tot ik Flarum tegen kwam. Begin vorig jaar is Luceos, een van de hoofd ontwikkelaars van Flarum, in dienst gekomen van Bokt en in 2019 hebben we ons gefocust op het verder ontwikkelen van Flarum en het specifiek geschikt maken van Flarum voor Bokt.

Dat kost allemaal nogal wat tijd en energie maar vandaag is het nieuwe systeem open gezet voor de teamleden zodat zij het e.e.a. kunnen proberen en testen *\o/* Om die reden kan het zijn dat je de komende tijd berichten op de site ziet verschijnen die er net wat anders uitzien dan je gewend bent.

Voor ons is dit een erg grote mijlsteen mijlpaal maar er volgen er meer. De volgende stip op de horizon is een test van Flarum beschikbaar maken voor gebruikers zodat we jullie ook beter mee kunnen nemen in de ontwikkeling. De basis van het systeem draait nu maar we hebben nog best een weg te gaan. Daarbij is het natuurlijk voor iedereen van belang dat het nieuwe systeem prettiger werkt dan wat we nu hebben. Jullie input is daarbij enorm van belang want jullie kijken heel anders naar de site dan wij als teamleden en al helemaal anders dan Luceos en ik.

Voor we dat kunnen doen hebben we nog best een lijst van bugs en functionaliteit die we eerst in orde willen maken, maar we laten het weten zodra we iets kunnen laten zien.

Overigens geen paniek; het huidige systeem waarvan je op de pixel precies weet waar de 'eigen berichten' knop zit blijft nog een behoorlijke tijd beschikbaar. Veel van de tijd en energie in 2019 heeft gezeten in zorgen dat phpBB en Flarum naast elkaar kunnen draaien. Een post die je plaatst in phpBB komt automatisch terecht in Flarum en andersom. Dit voorkomt dat Bokt van de ene op de andere dag er ineens anders uitziet en werkt. Er komt een flinke periode waarin je zonder moeite kan wisselen tussen phpBB en Flarum.

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:49

Interessant! Dankjewel voor de update en het harde werk. Ben heel benieuwd hoe Bokt er onder het nieuwe systeem uit zal komen te zien.

Shadow0

Berichten: 43522
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:51

(Mijlpaal :oo )

Ik ben heel benieuwd. Ik heb de neiging om net zo paniekerig te reageren als de paardjes recent deden op hun verhuizing, maar het is ook erg interessant en als het echt zo goed uitwisselt dan vooral +:)+

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33831
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:55

WAAAAH VERANDERING PARNIEK NEEEE! :))

Ben benieuwd!

Eleionomae

Berichten: 19602
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:01

Spannend! Ben heel benieuwd naar bokt 2.0!

Shadow0

Berichten: 43522
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:05

Volgens mij is het Bokt 6.0 dan? Maar goed, de meeste systemen gaan tegen die tijd over op andere benamingen, dus misschien moet het gebrandtdt worden als Bokt Ezel naar Bokt Fries?
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 17-01-20 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 15:11

@Shadow; ai! Ik vond 'mijlsteen' ook al wat raar klinken 8)7 Eind van de week gaarheid lijkt het :D

Haha, inderdaad eerder Bokt 6.0 of geef het een hippe naam :D


Het grootste voordeel van Flarum voor ons is dat het veel flexibeler is. De basis van Flarum bestaat uit niet heel veel meer dan het aanmaken van een account en berichten plaatsen. Vrijwel alle andere functionaliteit (het concept van 'forums', polls, sticky topics, mentions, etc, etc) zijn een soort plugins. Dat zorgt ervoor dat het veel makkelijker is dan bij phpBB om het systeem aan te passen en om die aanpassingen te delen en te onderhouden.

Groot voordeel van Flarum voor jullie is dat het helemaal ontworpen is met mobiele telefoons in het achterhoofd en dat het meer lijkt op een mobiele app dan op een klassieke website met knopjes en links. We hebben ook allemaal wilde plannen voor er coole zaken die phpBB nu nog helemaal niet kan, maar nu eerst zorgen dat we de basis aan de gang krijgen.

De eerste grote bug in de test-versie is iig al gevonden, de test is even uitgeschakeld voor de teamies :oo

Eleionomae

Berichten: 19602
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:12

Shadow0 schreef:
Volgens mij is het Bokt 6.0 dan? Maar goed, de meeste systemen gaan tegen die tijd over op andere benamingen, dus misschien moet het gebrandtdt worden als Bokt Ezel maar Bokt Fries?


Haha oké oké, ik was de tel kwijt inmiddels :Y)

Wel heel fijn dat het zo goed geschikt wordt voor mobiele telefoons, want ik kom alleen nog maar op bokt via m'n mobiel, en hoewel het idd ansich best oké werkt, is er zeker ruimte voor verbetering :)
Laatst bijgewerkt door Eleionomae op 17-01-20 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

xlisza

Berichten: 2412
Geregistreerd: 05-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:12

Spannend! Ben erg benieuwd. :D

prugelpiet

Berichten: 12577
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:14

Klinkt goed! Ben benieuwd!

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16248
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:45

Ik ben benieuwd hoe Bokt er over een tijdje uit gaat zien!
Als jullie nog testers zoeken meld ik mij vrijwillig aan :D

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 15:49

@Maureen95; fijn!
Het huidige plan is dat we beginnen met test door een kleine/overzichtelijke groep gebruikers. Daar komt t.z.t. nog een oproep voor :j

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37285
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:57

-O- de regels meer aangepast aan mobiele telefoon baart mij zorgen. Ik ben al geen fan van veranderingnen tot nu toe elke "verbetering" van bokt is voor mij juist een verslechtering en gebruikers onvriendelijker. :n Feit dat ik nog steeds bokt 4 gebruik zegt misschien genoeg.

Ik hoop echt dat het voor mij een niet nog meer verslechtering is. Slechte ogen, beroerde motoriek. Teveel info, te kleine letters, nog meer inperking van de regellengte of teveel kleuren en ik raak letterlijk het overzicht kwijt. Omdat ik op 110/130% kijk heb ik al minder woorden per regel. Nog minder en de draad is dan helemaal zoek.

Help %) -O-

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 16:20

MarlindeRooz schreef:
WAAAAH VERANDERING PARNIEK NEEEE! :))
Shadow0 schreef:
Volgens mij is het Bokt 6.0 dan? ... als Bokt Ezel naar Bokt Fries?

Bokt JAZZ :D :D :D

MarJon
Berichten: 5529
Geregistreerd: 16-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 16:23

karuna schreef:
-O- de regels meer aangepast aan mobiele telefoon baart mij zorgen. Ik ben al geen fan van veranderingnen tot nu toe elke "verbetering" van bokt is voor mij juist een verslechtering en gebruikers onvriendelijker. :n Feit dat ik nog steeds bokt 4 gebruik zegt misschien genoeg.

Ik hoop echt dat het voor mij een niet nog meer verslechtering is. Slechte ogen, beroerde motoriek. Teveel info, te kleine letters, nog meer inperking van de regellengte of teveel kleuren en ik raak letterlijk het overzicht kwijt. Omdat ik op 110/130% kijk heb ik al minder woorden per regel. Nog minder en de draad is dan helemaal zoek.

Help %) -O-


Gelukkig kun je nog een flinke tijd genieten van phpBB, zoals in de OP staat. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 16:29

Yes, een mobiel vriendelijk forum! *\o/*
Ik ben heel benieuwd wat er gaat veranderen :))

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 18:19

@Karuna; het idee van het nieuwe forum is juist minder kleine tekst, minder knopjes, minder linkjes en wat meer 'lucht'. Dat zorgt voor een rustiger beeld en zorgt er ook voor dat ik ook met mijn formaat vingers de site kan gebruiken op een telefoon of tablet :) Ik gok/hoop dat het voor jou een verbetering gaat zijn.

Schalen van de site (130% b.v.) had ik eerder al eens getest en dat gaat al erg soepel in de standaard layout.

Totilas Bokt? :+

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 18:23

xJitskee schreef:
Yes, een mobiel vriendelijk forum! *\o/*
Ik ben heel benieuwd wat er gaat veranderen :))

Ik zit nu echt van, maar bokt via de mobiel gaat toch prima? :o?

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 18:27

Gaat zeker prima, maar er is zeker ruimte voor verbetering.

En de grootste voordelen zitten aan de technische kant. Het up to date houden en uitbreiden/aanpassen aan Bokt kan met het nieuwe systeem veel makkelijker/duurzamer.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18010
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 18:29

Ik ben benieuwd, al klinkt het alsof er voor ons niet eens zoveel gaat veranderen :)) . Als je tzt testers zoekt, hou ik me ook aanbevolen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41696
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 18:45

Mijn autisme, wat doe je :').

pien_2010

Berichten: 43495
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:55

Klinkt interessant.

Kunnen we dan van bv onze bokt foto's allerlei albums maken per onderwerp of denk ik nu totaal de foute kant op? Dat zou ik zelf nl een hele fijne verbetering vinden.

Hiraeth

Berichten: 3226
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:59

Klinkt goed! Ik ben zeer benieuwd. Is er een teamie die misschien al wat screenshots heeft? :D

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 20:12

BartVB schreef:
@Maureen95; fijn!
Het huidige plan is dat we beginnen met test door een kleine/overzichtelijke groep gebruikers. Daar komt t.z.t. nog een oproep voor :j


Ik meld me daar ook graag voor aan. Ik ben die ene die en met niet de geweldigste internetverbinding en altijd via een gewone PC/laptop bokt.

APCIII

Berichten: 2667
Geregistreerd: 25-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 21:22

Ik hoop dat 't goed uitpakt :P

Mijn (nogal ouderwetse / negatieve) kijk op veel zaken mbt "geoptimaliseerd voor telefoon" lijkt vaak te betekenen dat dat samengaat met "gesloopt voor desktop" en dat is altijd jammer.

Voordeel van desktop is een groot scherm, waar veel op past. De trend met "responsive design" lijkt helaas vaak te zijn om op grotere schermen de letters en tussenruimte ook maar groter te maken. Waardoor je dus een grote kop ziet, na twee regels lezen al moet beginnen met scrollen.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden! Gelukkig wordt er eerst getest, en niet direct de knop omgezet.

@Bart: Kun je hier anders wat oud&nieuw plaatjes/voorbeelden neerzetten van hoe het eruit komt te zien?