[Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:57

Wat ik me trouwens afvroeg, kan er ook een systeem met taggen en meldingen komen? Vooral in discussietopics waar veel gepost wordt mis je soms mensen die op je reageren. Als je dan net als op Facebook @Telpeva kan doen en dat Telpeva dan een melding krijgt, gaan deze berichten niet ten onder in de massa. Dit is ook praktisch als een bokker advies vraagt en een andere bokker wordt aangeraden.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:57

Shanna schreef:
En dus een goed iets om onder de loep te nemen met de nieuwe software, die wellicht meer mogelijkheden biedt! +:)+

Dat zal echt top zijn!

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:08

Super bart, top dat je zo omgaat met de toekomst van 'ons' en je bedrijf.

Ik meld me graag aan voor een gebruikers/acceptatietest waar kan dat? O:)

Luceos
Developer

Berichten: 509
Geregistreerd: 19-10-18
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:21

Ik durf me al bijna niet meer te laten horen in dit topic 😊

Maar vanmorgen heb ik ook twee tegels uit mijn nieuwe vloer kapot geslagen (noodzaak), dus mijn eigen ruiten kunnen er ook nog wel bij :+

Toen ik met Bart rond de tafel ging zitten om te kijken hoe we dit project aan gingen pakken wilde hij niet anders dan dat het nieuwe forum **naast** het oude kwam te draaien. Meermaals heb ik het met hem over deze keuze gehad omdat hierdoor de implementatie dusdanig langer duurt dat het ook financieel aanzienlijke consequenties met zich meebrengt.

Voor hem was het duidelijk, het moest en zou naast elkaar zodat jullie zo lang mogelijk de tijd hebben terug te vallen op het huidige forum als het nieuwe nog niet voldoet. In de tussentijd is er dus genoeg tijd om alle functionaliteiten in alle rust in te bouwen of aan te passen.


Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:26

Luceos: je begrijpt nu in elk geval vast waarom Bart dat wilde! :D

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:31

Ik meld me trouwens ook aan wanneer het zover is om het nieuwe te testen!

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41667
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 15:21

Shanna schreef:
Leven en laten leven is the key. Persoonlijk worden is nergens voor nodig.


Heel erg eens :j

Er gaan dingen (flink) veranderen, maar het is de bedoeling dat de site goed/prettig werkbaar blijft voor zoveel mogelijk mensen. Vernieuwen om het vernieuwen is niet het idee, het is vernieuwen om beter te worden.

Maar vergis je niet hoe sterk het effect van gewenning is. Voor vrijwel alle reguliere gebruikers zal gelden dat de huidige site, zeker op de korte termijn, beter werkt dan welk alternatief systeem dan ook. Voor een nieuwe gebruiker is dat echter een heel ander verhaal. Die zien op Bokt een behoorlijk onoverzichtelijk woud van linkjes, knopjes, forums en opties. Er komt behoorlijk wat tijd om te wennen en in die periode is er ook veel gelegenheid om te sleutelen aan bijvoorbeeld het ontwerp :j

Ik heb niet de illusie dat we iedereen blij kunnen maken, maar toch is dat wel het streven :)

Rawr

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:23

Eindelijk!

Zelf ben ik een grote fan van reddit en van mij mogen jullie daar wel wat features van kopiëren. Wat ik op bokt echt mis is:

  • Nested comments. En ja dit zal voor veel mensen wennen zijn maar als het goed gedaan wordt is het overzichtelijker dan een chronologisch postlog. Reddit doet dit goed maar ook de tweakers newspage heeft m.i. een overzichtelijke manier om dit weer te geven.
  • User moderation. Nee, er hoeft echt niet een heel karma-systeem aan vast te hangen maar het zou wel fijn zijn dat wij als gebruikers goede/ontopic posts kunnen waarderen en slechte/offtopic posts of spam kunnen markeren met iets als een plusje of minnetje. En dat berichten met een gemiddelde score van -5 bijvoorbeeld automatisch worden ingevouwen en te openen zijn voor wie het echt wil lezen.
  • (Social) media integratie. Naast youtube filmpjes en foto's zou ik ook graag video's van andere websites in een post willen kunnen voegen zonder te hoeven linken naar een externe website. Ook posts van bijvoorbeeld twitter of instagram zou ik graag direct zichtbaar in een post willen hebben. En daarnaast zijn de image restrictions die we nu gewend zijn echt draconisch. Zolang image scaling maar goed werkt hoeft dit voor zowel desktop-gebruikers als handheld-gebruikers geen probleem te zijn.
  • User control. Gebruikers moeten hun eigen posts kunnen verwijderen als ze dat willen, ook al zijn deze 15 jaar oud. (relevant gezien ik vandaag exact 15 jaar lid ben! B-) ). Het 'forum wordt een gatenkaas' is een ontzettend kul-argument want hoeveel mensen lezen nou echt hele oude threads door? Dat er iets van een periode is waarin dit niet kan ivm de leesbaarheid vind ik nog enigszins verdedigbaar maar meer dan dat ook niet.
  • Live display. Het zou fijn zijn dat als je aan het typen bent nieuwe posts automatisch geladen worden in het overzicht.

Hiraeth

Berichten: 3229
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:38

@ Rawr: Dat vind ik allemaal best toffe functies. Ik denk alleen dat User moderation helemaal de soep in zou gaan op Bokt. :o

Lueos schreef:
Toen ik met Bart rond de tafel ging zitten om te kijken hoe we dit project aan gingen pakken wilde hij niet anders dan dat het nieuwe forum naast het oude kwam te draaien. Meermaals heb ik het met hem over deze keuze gehad omdat hierdoor de implementatie dusdanig langer duurt dat het ook financieel aanzienlijke consequenties met zich meebrengt.


_/-\o_

Selina

Berichten: 14344
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:43

Ik vind dat nested comments op reddit juist irritant. Ik verdwaal altijd in de comments op reddit en weet op een gegeven moment ook niet meer welk antwoord bij welke post hoort. Voordeel is wel dat als een topic off-topic gaat door 1 discussie, je die makkelijk kan overslaan. Nu ben je soms 2 pagina’s verder omdat mensen blijven doorgaan op 1 zijtak. :o

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:44

Rawr schreef:
Eindelijk!

Zelf ben ik een grote fan van reddit en van mij mogen jullie daar wel wat features van kopiëren. Wat ik op bokt echt mis is:

  • Nested comments. En ja dit zal voor veel mensen wennen zijn maar als het goed gedaan wordt is het overzichtelijker dan een chronologisch postlog. Reddit doet dit goed maar ook de tweakers newspage heeft m.i. een overzichtelijke manier om dit weer te geven.
  • User moderation. Nee, er hoeft echt niet een heel karma-systeem aan vast te hangen maar het zou wel fijn zijn dat wij als gebruikers goede/ontopic posts kunnen waarderen en slechte/offtopic posts of spam kunnen markeren met iets als een plusje of minnetje. En dat berichten met een gemiddelde score van -5 bijvoorbeeld automatisch worden ingevouwen en te openen zijn voor wie het echt wil lezen.
  • (Social) media integratie. Naast youtube filmpjes en foto's zou ik ook graag video's van andere websites in een post willen kunnen voegen zonder te hoeven linken naar een externe website. Ook posts van bijvoorbeeld twitter of instagram zou ik graag direct zichtbaar in een post willen hebben. En daarnaast zijn de image restrictions die we nu gewend zijn echt draconisch. Zolang image scaling maar goed werkt hoeft dit voor zowel desktop-gebruikers als handheld-gebruikers geen probleem te zijn.
  • User control. Gebruikers moeten hun eigen posts kunnen verwijderen als ze dat willen, ook al zijn deze 15 jaar oud. (relevant gezien ik vandaag exact 15 jaar lid ben! B-) ). Het 'forum wordt een gatenkaas' is een ontzettend kul-argument want hoeveel mensen lezen nou echt hele oude threads door? Dat er iets van een periode is waarin dit niet kan ivm de leesbaarheid vind ik nog enigszins verdedigbaar maar meer dan dat ook niet.
  • Live display. Het zou fijn zijn dat als je aan het typen bent nieuwe posts automatisch geladen worden in het overzicht.


Oké, jouw Bokt is dus overduidelijk niet mijn bokt :)) Van vrijwel al jouw opties zou ik uitermate ongelukkig worden, zeker van die eerste en die laatste. Zo zie je maar, zoveel mensen, zoveel wensen. Ik wacht rustig af.
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 21-01-20 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:47

Bart gelukkig. :j

tiwi1969

Berichten: 7671
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:01

@ Bart ik denk dat de griep naar mijn gevallen hersens was gestegen.
Ik zie nu dat naast de uitklapmogelijkheid de reacties ook in chronologische volgorde worden weergegeven.

Dus zowel voor mij als voor Lalidan handig.

Afbeelding

Verder kan ik mij in de suggestie van User-control vinden, zeker waar het oudere berichten betreft, in recente topics waarin nog volop gediscussieerd wordt is dit minder wenselijk.

Tink89
Berichten: 2968
Geregistreerd: 16-02-14

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:13

Als we maar geen nested comments krijgen, de horror....

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:19

Ik ben het ook totaal niet eens met de opties die Rawr aanhaalt, maar ik vertrouw op Bart en het team dat het vast een toffe update zal worden! Ik denk dat zij goed weten hoe we Bokt echt Bokt kunnen laten blijven maar wel met de nodige nieuwe features en systemen.

Ik vind in ieder geval dat jullie goed luisteren naar jullie publiek en alles netjes bewerkstelligen. :j

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:55

Ik vind het een heel interessant gesprek ook al kan ik er geen touw aan vast knopen _O- en heb ik geen flauw idee wat al die termen betekenen, aan mij is geen IT-er verloren gegaan. Geeft helemaal niets, is alleen erg grappig.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41667
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 17:53

@rawr; nested comments of 'threads' vs de chronologische lijst van reacties zoals op Bokt.nl is al heel veel jaar een onderwerp met sterk overtuigde voor- en tegenstanders van beide kampen.

De waarheid ligt ergens in het midden, maar die middenweg ben ik helaas nog niet tegen gekomen. Groot nadeel van threads is dat ze lastig te lezen zijn als je vaker terugkomt in een topic. Op Tweakers werkt het b.v. goed in de comments bij een nieuwsartikel omdat je (of iig ik) die eigenlijk maar een keer doorbladert. Later bijlezen is best ingewikkeld omdat de nieuwe berichten dan flink verspreid zijn.

Een systeem zoals op Bokt waarbij alles in een platte chronlogische lijst staat is ook niet bepaald optimaal. O.a. ivm wat @selina zegt; offtopic, of zaken die je niet interessant vindt, staan nu in de weg. Ook lopen er regelmatig een paar gesprekken door elkaar heen, vallen vragen weg omdat er al een gesprek loopt, ontstaan er topics van 4000 posts over een onderwerp waar nooit meer iets in terug is te vinden, etc.

Zeker de 'centrale' topics op Bokt zou ik graag vanaf willen. Zelfde met de huiskamertopics. We moeten kijken of daar iets beters op te bedenken is dat overzichtelijk en makkelijk in gebruik is. Maar eerst zorgen dat we de standaard phpBB zaken aan de praat hebben zodat jullie ook met Flarum aan de slag kunnen 🙂

De andere punten:
- User moderation; dat hebben we nu natuurlijk in de vorm van de TeM knop, maar we zitten te kijken naar iets dat jij noemt. Daar zitten ook wat haken en ogen aan (wat @hiraeth ook aangeeft). Zeker interessant, geeft ook een aantal andere mogelijkheden, maar dit wordt een stap voor stap ding (en niet de eerste prioriteit).
- Makkelijk content van andere sites posten; dat gaat nu idd niet bepaald soepel. Staat zeker op de wensenlijst 🙂
- User control; Makkelijker maken voor mensen om (oude) content aan te passen is ook iets dat we mee gaan nemen in het nieuwe systeem.
- Live display; is een beetje vergelijkbaar met de melding die je nu op Bokt krijgt bij het plaatsen van een bericht als iemand je voor is geweest maar dan soepeler. Zit er al in, maar nog niet helemaal zoals ik het zou willen. Zijn we nog aan aan het knutselen.


Mondy

Berichten: 11878
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 17:56

Ben erg benieuwd Bart :j
Ach al het nieuw is wennen en pas als het zover is kan je pas zien en weten wat t voorbuitkomst gaat hebben :)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 18:03

Kunnen de emojis wel hetzelfde blijven? Ik vind ze zo leuk <3

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 18:03

Vraagje tussendoor, ik zie zowel jou als Luceos met andere smileys, mogen de bokt-smileys please-please-please blijven? Y;(

Ah, Shaggy had hetzelfde idee :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 18:06

Ah, dat 'linken' met gebruikersnaam naar een bericht vind ik dan weer wél praktisch!
En ook ik stem voor huidige smileys, bij voorkeur met uitbreiding van een aantal O:)

Mondy

Berichten: 11878
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 18:09

Huidige inderdaad maar iets meer uitbreiding is zeker een idee ja.. of er moet met t nieuwe bokt ook gebruikt kunnen worden gemaakt van alle Whatsapp smileys (gaat testen )

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 18:10

-O- -O- Mag deze weg word ik echt depri van, sommige mensen gebruiken het te vaak.

Tieneke

Berichten: 21700
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 18:11

Echwel schreef:
-O- -O- Mag deze weg word ik echt depri van, sommige mensen gebruiken het te vaak.


Neeeeee niet weg doen -O- -O- -O-

Luceos
Developer

Berichten: 509
Geregistreerd: 19-10-18
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 18:13

@shaggy09

@shadow0

Misschien nog een keertje mijn bericht (vanuit Flarum geschreven) bekijken hierboven 🤐 :j