[Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43863
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 21:26

Dat zou inderdaad jammer zijn. Ik lees op de telefoon, schrijf vandaar kleine reacties
Maar ook ik pak de computer als ik een inhoudelijke reactie ga plaatsen met wat meer tekst.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41681
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 21:32

@pien_2010; de huidige fotoupload kunnen we niet makkelijk meenemen, daar moet een andere oplossing voor komen en het heeft zeker onze voorkeur om te zorgen dat er dan ook een aantal extra features in komen zoals b.v. fotoalbums en slideshows :j

@Lalidan; er verandert niet heel veel en er verandert best een hoop. Het idee is dat het allemaal behoorlijk geleidelijk gaat en phpBB heeft een enorme geschiedenis en daardoor ook een hele berg features. Flarum is vrij jong en er moet nog best wat werk worden verzet voor het evenveel (en uiteindelijk) meer kan dan phpBB.

Maar de dingen die het doet, doet het vrijwel in alle gevallen soepeler dan phpBB. Quoten/reageren gaat soepeler, het reageren uberhaupt makkelijker, je kan mentions doen, er zijn notificaties, bladeren gaat makkelijker, etc, etc, etc. Maar vooral moderner en toekomstbestendiger dus.

@APCIII; Daniël en ik zijn alle twee heel erg atypische gebruikers. Ik gebruik Bokt 98% van de tijd op een computer met groot beeldscherm :) Voor ons is het de uitdaging om de focus op mobiel te houden bij het bouwen van nieuwe features. Denk dat je dus niet bang hoeft te zijn voor de desktop ervaring. Er gaat wel wat meer ruimte komen in het ontwerp. phpBB is super compact/efficient, maar dat maakt het scherm ook best druk/onoverzichtelijk. Maar ik heb zelf eerder de neiging tot het dicht op elkaar zetten dan met veel witruimte strooien. Dus ook dat komt wel goed :) Maar feedback is straks bijzonder welkom, ook op dat soort zaken :j

Een preview is vrij makkelijk. er zijn namelijk al redelijk wat forums die op Flarum draaien. Voorbeeldje:

https://discuss.flarum.org/d/21360-dev-diary-beta-11

wat natuurlijk de standaard layout van Flarum gebruikt. Een andere site heeft Flarum helemaal aangepast aan hun huisstijl:

https://community.giffgaff.com/d/236925 ... n-giffgaff
(mobiele provider in de UK)

Shadow0

Berichten: 43540
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 21:46

Hmm. (Allereerst APCIII: JA! Dat zouden meer designers moeten meenemen. Ik heb al die stomme pixels niet voor niets op mijn laptop zitten: ik wil tekst!)

Maar die flarumsite is zo wit. Zo ongelofelijk wit. Zonder enige vriendelijkheid of zachtheid of houvast. Iets wat me ook opvalt in het webdesign als geheel: ik wilde een template voor een blog maar alles is hetzelfde en alles is wit.

(En zijbalken vind ik storend, die heb ik er op heel wat sites afgesloopt maar dat is zo'n gedoe.)

Ik hoop dus eigenlijk dat bokt qua design heel dicht in de buurt blijft van wat het is. Ik vind Bokt nog steeds de prettigst leesbare site die ik ken, en met eigen kleur.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37386
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 21:57

-O- sjips als het zo wordt is het voor mij heel lastig. Veel te veel contrast. Te scherp. Nog minder effectieve tekstruimte. Wat apc ook aangeeft. Ik blijf nu al scrollen vanwege bij bokt 5 de enorme loze onbenutte ruimte links onder de avatar. Nog meer loze ruimte links en rechts en je raakt nog meer tekstruimte kwijt.

Ik hoop echt van harte dat bokt kwa uiterlijk en gebruiksgemak niet teveel wijzigt. Het is het enige nog dat voor mij goed bruikbaar is. Als bokt door verhipping ook wegvalt zou ik daar best verdrietig van worden. Weer sociale contacten weg dan omdat eigenlijk de meeste dingen zo hip worden en bedoeld voor mobieltjes dat het langzaam onwerkbaar wordt en overzicht verdwijnt door teveel toeters en bellen om de tekst heen die er toe doet. ;(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41888
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:02

Waar ik heel blij mee zou zijn, is een feature die automatisch de tweede quote weghaalt. Ik heb regelmatig dat ik een melding krijg dat ik geen tweede quote in een quote mag hebben.

En ook de mogelijkheid om op een quote te klikken om terug te kunnen lezen. FOK! heeft beide features en het is echt heel prettig in gebruik. Helemaal voor users die veel mobiel bokken, en dan voornamelijk het automatisch weghalen van de tweede quote.

Verder eens met Shadow. Van de voorbeelden die zojuist gegeven zijn word ik niet heel blij als gebruiker :o.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 17-01-20 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

APCIII

Berichten: 2668
Geregistreerd: 25-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:03

@Bart, ik doelde meer op wat sprekende voorbeelden qua geplande layout, (achtergrond)kleuren etc.

De door Shadow0 genoemde overdadig felle witruimte irriteert mij ook mateloos :P
Een instelbare "regelafstand / postafstand" zou ideaal zijn <3

Uiteraard begrijp ik dat een forum of nieuwspagina niet compleet (breed)beeldvullend kan zijn. Op een bepaald moment worden regels gewoon te lang om nog comfortabel te lezen. Dus links en rechts een achtergrondkleur is onvermijdelijk.

Het andere uiterste wil ik ook graag even illustreren met een voorbeeld. (nhnieuws.nl)
Hoe breed je scherm ook is (in mijn geval 1920x1200 pixels) je ziet maximaal vier nieuwskoppen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18046
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:59

Oh, maar dit begint niet heel erg goed....:
Citaat:
Something went wrong while trying to load the full version of this site. Try hard-refreshing this page to fix the error.
(en nee, de hard-refresh loste het probleem niet op).


Verder eigenlijk van mij uit de vraag of feedback op grond van de genoemde voorbeelden gewenst is, of dat we daarmee op de zaken vooruit lopen. Ook ik vind er wel het mijne van, maar als de genoemde voorbeelden qua layout toch niet zo representatief zijn voor hoe Bokt eruit zou kunnen komen te zien, wacht ik liever even rustig af.

AaronYve

Berichten: 10505
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 23:27

BartVB schreef:
@Karuna; het idee van het nieuwe forum is juist minder kleine tekst, minder knopjes, minder linkjes en wat meer 'lucht'. Dat zorgt voor een rustiger beeld en zorgt er ook voor dat ik ook met mijn formaat vingers de site kan gebruiken op een telefoon of tablet :) Ik gok/hoop dat het voor jou een verbetering gaat zijn.

Schalen van de site (130% b.v.) had ik eerder al eens getest en dat gaat al erg soepel in de standaard layout.

Totilas Bokt? :+


Total US bokt 6.0 is nu de toekomst :D

Klinkt goed allemaal, ik wacht het wel af. Techniek gaat zo snel

prugelpiet

Berichten: 12606
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 00:23

Auw. Nee, die voorbeelden vind ik 3x niks :=

Bokt is zo bokt doordat het zo eigen is, en dat vind ik juist zo leuk. Die voorbeelden vind ik heel standaard. (en fijn. Ik bok juist heel veel mobiel en heb totaal geen ongemakken daar mee, dus in die ergernissen kan ik me al niet vinden.)

BarbaLala

Berichten: 9621
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 01:15

prugelpiet schreef:
Auw. Nee, die voorbeelden vind ik 3x niks :=

Bokt is zo bokt doordat het zo eigen is, en dat vind ik juist zo leuk. Die voorbeelden vind ik heel standaard. (en fijn. Ik bok juist heel veel mobiel en heb totaal geen ongemakken daar mee, dus in die ergernissen kan ik me al niet vinden.)


Sluit ik me volledig bij aan!

Als ik die voorbeelden zie dan vind ik het ook echt helemaal niks. Ongetwijfeld heeft het veel voordelen achter de schermen als ik het zo hoor, maar als user zijnde sta ik om deze overgang niet te springen.
Ik vind bokt juíst overzichtelijk en prettig in de huidige indeling en daarbij heel "huiselijk" aanvoelen. De getoonde voorbeelden komen op mij erg onoverzichtelijk en zakelijk over en helemaal niet passend bij dit forum.

Waar ik benieuwd naar ben is of de bokt-markt er dan wel beter uit de verf zou komen. Dat is naar mijn mening namelijk een zeer onhandig onderdeel zoals het nu is en ik denk dat je daar nog heel veel winst op (oa nieuwe users) zou kunnen behalen als dat gebruiksvriendelijker wordt.

Suzanne F.

Berichten: 49506
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 09:06

Tja ik ben al van de oude Boktstempel en heb de eerste lay-outs nog meegemaakt. Toen veranderde die vertrouwde lay-out in dit wat we nu hebben en ik vond het helemaal niks. Maar toch wende het snel en nu weet ik niet meer beter. Dat zal met weer een vernieuwing vast ook zo zijn.
Voor nu lijkt het me niks, maar als het lichtblauw misschien weer terugkomt en de site overzichtelijk en gebruiksvriendelijk is, ach dan went dat ook wel weer.
Mensen hechten gewoon erg aan het vertrouwde en verandering is moeilijk. Maar soms is het noodzakelijk en dan moeten we gewoon mee. Het went vast wel weer.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 09:31

Ik ben heel benieuwd naar de nieuwe versie, al zal die waarschijnlijk wel betekenen dat niet meer iedere functie staat waar die 'hoort'.


Over de naamgeving heb ik nog mijn twijfels:
BartVB schreef:
Totilas Bokt? :+
Dat suggereert dat de nieuwe software het maar bij één persoon echt goed doet, en dat het zodra iemand anders ermee mag proberen, uitloopt op een grote deceptie.

Suzanne F.

Berichten: 49506
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 09:45

oomens schreef:
Ik ben heel benieuwd naar de nieuwe versie, al zal die waarschijnlijk wel betekenen dat niet meer iedere functie staat waar die 'hoort'.


Over de naamgeving heb ik nog mijn twijfels:
BartVB schreef:
Totilas Bokt? :+
Dat suggereert dat de nieuwe software het maar bij één persoon echt goed doet, en dat het zodra iemand anders ermee mag proberen, uitloopt op een grote deceptie.


_/-\o_ _O-

Doe dan maar Bokt X ofzo.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 10:38

Ik hou van updates, maar hopelijk blijft het aanzicht een beetje hetzelfde. Vind dat ik nu al weinig posts gelijktijdig kan lezen. Vaak maar 1 tot 3 reacties als ze heel kort zijn. En zoals hierboven de reactie van Suzanne F. met qoutes erin, kan ik alleen die zien. Daarom druk ik vaak op Fn +F11 voor een fullscreen. Dat zie ik iets meer.

Ik kom tegenwoordig veel site tegen met mijn laptop die gemaakt zijn voor de mobiel. Ik ga altijd snel van die sites af. Veel wit, onrustig lezen, lastig om te zien waar iemand op reageert.


Conclusie: Update's prima maar probeer het aanzicht te houden zoals het is.

Qua naam: backokt to the future :+ _O-

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:05

oomens schreef:
Ik ben heel benieuwd naar de nieuwe versie, al zal die waarschijnlijk wel betekenen dat niet meer iedere functie staat waar die 'hoort'.


Over de naamgeving heb ik nog mijn twijfels:
BartVB schreef:
Totilas Bokt? :+
Dat suggereert dat de nieuwe software het maar bij één persoon echt goed doet, en dat het zodra iemand anders ermee mag proberen, uitloopt op een grote deceptie.


:') _O-

Voorbeelden uit de links erg wit inderdaad.

Maar verder eens met SuzanneF. In het begin wennen en oliebol maar na een poosje weet je niet beter.

pien_2010

Berichten: 43863
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:13

BartVB schreef:
@pien_2010; de huidige fotoupload kunnen we niet makkelijk meenemen, daar moet een andere oplossing voor komen en het heeft zeker onze voorkeur om te zorgen dat er dan ook een aantal extra features in komen zoals b.v. fotoalbums en slideshows :j
+:)+ Top Bart.

En verder wacht ik het allemaal gewoon af. Ik schrok ook van het voorbeeld, want ik vind Bokt erg gebruiksvriendelijk en zeker voor iemand zoals ik die verder geen fora bezoekt. Verder is het vaak met veranderingen dat het ook gewoon moet wennen.
Ik weet nog de 1ste keer dat ik als moderator achter de schermen kwam en me helemaal rot schrok van al die extra dingetjes en knopjes en mijn 1ste reactie was→ "waar heb ik nu ja op gezegd, want dit leer ik nooit" :oo . Na een week wist ik niet anders meer. Dus zo is het ook vaak, veranderingen hebben eventjes tijd nodig.

tiwi1969

Berichten: 7677
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:32

Het eerst dat mij op viel aan flarum is dat het een beetje Facebook-achtig is. En dan vooral de reactie op een reactie die er direct onder geplaatst wordt i.p.v. op chronologische volgorde.
Je krijgt dan een onoverzichtelijke brei met losse dub-discussies die je steeds weer moet openen om te zien of daar nog wat bij gekomen is. Vooral als iemand in de hoofddiscussie naar een aub-reactie terug verwijst.

Rex_Rolfo

Berichten: 5387
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:46

oomens schreef:
BartVB schreef:
Totilas Bokt? :+
Dat suggereert dat de nieuwe software het maar bij één persoon echt goed doet, en dat het zodra iemand anders ermee mag proberen, uitloopt op een grote deceptie.

_O- _O-

Dat is er eentje voor het maandoverzicht :+

Telpeva

Berichten: 14851
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 13:57

Klinkt leuk ik ben benieuwd wat jullie er voor moois van gaan maken!
Mijn eerste gedachte was net als van sommige anderen ook: oliebol, nu gaat de desktopmodus net als bij zoveel andere sites naar de haaien :+ heel fijn dat jullie daar ook rekening mee houden! <3

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 15:16

@Bart ik weet niet of het met jullie test samenhangt. Maar de bokt upload voor foto's bij advertenties haakt.

truus1970

Berichten: 1261
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 15:28

Bokt XX

Wel een leuke naam, tenminsste als ie dit jaar geheel acief wordt

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18686
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 15:34

Ik heb al even kunnen kijken en het is echt wel heel tof geworden! :D Het komt goed jongens! ooit waren er grootte stressmomenten toen men van bokt 4 naar bokt 5 ging :P Het word echt heel tof

Pepperrr

Berichten: 8388
Geregistreerd: 28-07-16

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:55

Oeh ik ben benieuwd!! Ik vind bokt zoals het nu is eigenlijk ook maar 'lelijk' :')

Al hoop ik wel dat bokt zijn blauwe kleurtje houdt!

Mochten er nog testers nodig zijn vind ik dat hartstikke leuk om te doen!

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:06

Suzanne F. schreef:
Tja ik ben al van de oude Boktstempel en heb de eerste lay-outs nog meegemaakt. Toen veranderde die vertrouwde lay-out in dit wat we nu hebben en ik vond het helemaal niks. Maar toch wende het snel en nu weet ik niet meer beter. Dat zal met weer een vernieuwing vast ook zo zijn.
Voor nu lijkt het me niks, maar als het lichtblauw misschien weer terugkomt en de site overzichtelijk en gebruiksvriendelijk is, ach dan went dat ook wel weer.
Mensen hechten gewoon erg aan het vertrouwde en verandering is moeilijk. Maar soms is het noodzakelijk en dan moeten we gewoon mee. Het went vast wel weer.


Helemaal eens met jou SuzanneF! Nu is het even janken en over een paar jaar weten we niet beter. Klagen heeft weinig zin, meegaan met de tijd. :D
Goed werk Bart!

Edit: Snap dat het lastig voor je kan zijn, Karuna.
Maar denk dat het wel noodzakelijk is om regelmatig verandering toe te passen, ook als dat niet door iedereen gewenst is. En misschien ben je ook wat voorbarig, even afwachten dus.

Ps: ik vind bokt wel heeeeeeel mooi zoals hij nu is. :+:

Telpeva

Berichten: 14851
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:16

Zijn er al screenshots van? O:)