[Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:14

Giolli: sommige dingen zijn wennen, maar ik heb ook echt veel verslechteringen in online design gezien wat gewoon nog steeds niet went, ook niet jaren later. (Die rare 'je kunt maar 4 dingen tegelijk zien, hoe groot je scherm ook is' bv went niet. Het blijft frustrerend.)

Hiraeth

Berichten: 3229
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 16:23

Feit is wel dat Bokt als forum onwijs verouderd is zowel qua look als qua functies. Daarnaast is Bart intussen wel bekend met de doelgroep van Bokt en lijkt hij, als ik het zo lees, echt opzoek te zijn naar een passende oplossing. Ik denk dat het nog geen zin heeft om de hakken in het zand te stelen over vernieuwing tot we er daadwerkelijk ervaring mee hebben en eventueel problemen van ondervinden. :D

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 16:44

Wat is 'verouderd qua look'? Wat is een moderne look? Wat maakt die 'look' beter? Welke sites hebben een moderne look?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 17:27

En ervaring leert voor mij eenmaal verandert en het werkt niet gaat het ook niet meer terug. En wennen, nee bokt 5 went voor mij gewoon niet. Slechter leesbaar. Minder tekst per regel door meer zinloze ruimtes. Alleen voor fotos uploaden ga ik naar 5 en daarna weer snel terug naar 4.

En waarom moet veranderen? van wie moet dat? En waarom is bokt oud kwa look? Iets wat mensen zichzelf aanpraten. Eigenlijk meeste "verbeteringen" zijn geen verbetering maar een verslechtering waarin de keus is stikken of slikken. -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 19-01-20 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Berichten: 14344
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 17:32

karuna schreef:
En ervaring leert eenmaal verandert en het werkt niet gaat het ook niet meer terug. En wennen, nee bokt 5 went voor mij gewoon niet. Slechter leesbaar. Minder tekst per regel door meer zinloze ruimtes. Alleen voor fotos uploaden ga ik naar 5 en daarna weer snel terug naar 4.

En waarom moet veranderen? van wie moet dat? En waarom is bokt oud kwa look? Iets wat mensen zichzelf aanpraten. Eigenlijk meeste "verbeteringen" zijn geen verbetering maar een verslechtering waarin de keus is stikken of slikken. -O-


Gebruik je Bokt ook mobiel?
Want bokt 4 heeft op mobiel juist mini letters :=

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33858
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 17:34

karuna schreef:
En ervaring leert eenmaal verandert en het werkt niet gaat het ook niet meer terug. En wennen, nee bokt 5 went voor mij gewoon niet. Slechter leesbaar. Minder tekst per regel door meer zinloze ruimtes. Alleen voor fotos uploaden ga ik naar 5 en daarna weer snel terug naar 4.

En waarom moet veranderen? van wie moet dat? En waarom is bokt oud kwa look? Iets wat mensen zichzelf aanpraten. Eigenlijk meeste "verbeteringen" zijn geen verbetering maar een verslechtering waarin de keus is stikken of slikken. -O-

Even "vind ik" toevoegen wanneer jij je mening uit. :D

Ik vind Bokt 5 wel veel fijner en overzichtelijker. Ben ook erg benieuwd naar hoe het er uit gaat zien. Zeker de nieuwste reacties direct onder de OP lijkt me handig.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 17:35

Ipad met 130% vergroting. alleen en bokt 5 zit heel kort op elkaar en 4 geeft meer ruimte voor tekst en grotere beter leesbare letters. En minder lege ruimte onder de avatar.

Andere volgorde voor mij juist onhandig. Gewoon zoals nu naar beneden door. Meteen duidelijk wat er al gezegd is ipv de nieuwste boven. -O-

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:08

Ja, als ik 1 ding vreselijk vind aan sommige fora dan is het wel van die sub-discussies. Ik vind het heel prettig aan bokt dat alles chronologisch is en ik hoop echt dat dat behouden blijft :-)

Ik ben benieuwd, Bart!

xPabloBokt

Berichten: 9482
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:10

_San87_ schreef:
Mijn autisme, wat doe je :').


Haha :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102096
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:33

Je kan de reacties toch al andersom zetten? Hoeft voor mij niet maar dacht dat het al kon...

Kiki1995

Berichten: 1078
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:44

Kan niet wachten om de nieuwe versie te zien! phpBB is ontzettend verouderd (ik merk het ook op mijn eigen fora die ik beheer).
Ben benieuwd hoe het nieuwe 'achterkantje' van Bokt gaat draaien als het allemaal live is! En hoe het er uit komt te zien natuurlijk! :D

Ik hou me aanbevolen als jullie nog testers zoeken...... :o

Hiraeth

Berichten: 3229
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:05

Shadow0 schreef:
Wat is 'verouderd qua look'? Wat is een moderne look? Wat maakt die 'look' beter? Welke sites hebben een moderne look?

De subtiele gradient in de bovenste balk, het hoekige, de retro look van bijvoorbeeld de 'nieuw onderwerp' knop. Het was allemaal heel modern in de hoogtijd van phpbb, maar dat was het ding toen ik als jonge gup forums knutselde. :o Tijden veranderen en sommige looks verouderen nou eenmaal. Ik moet bijvoorbeeld altijd lachen om Bløf's discografie met platen zoals 'Blauwe Ruis' die echt een early 00s look hebben. Toen was photoshop nog een beetje hét ding en gingen ze helemaal los met albumhoezen maken. Tegenwoordig zijn er wel weer andere dingen die over een tijdje wel weer 'typisch 2020' zijn.

Nu zijn forums sowieso een beetje achterhaald en lopen ze qua modernisering helemaal achter omdat heel veel energie tegenwoordig in andere social media platforms gestoken wordt. Ik denk dat er met Bokt best wel wat winst te behalen valt, helemaal als ik zo kijk naar de voorbeelden die Bart heeft aangedragen. Daarnaast hebben natuurlijk andere social media sites ook progressie gemaakt: er zijn nieuwe plug-ins, nightmode is op veel locaties geïntroduceerd en de ruimte van een site wordt steeds effectiever gebruikt.

Ik zeg niet dat Bokt op instorten staat als forum en ik kan me voorstellen dat mensen gewend zijn aan de huidige look, maar ik vind het persoonlijk wel tijd voor verfrissing en ik kan dus ook niet wachten om te zien wat het team bedacht heeft. Voor mij persoonlijk voelt Bokt in de huidige setting een beetje kneuterig in vergelijking met andere social media websites die ik bezoek.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:33

Hiraeth schreef:
De subtiele gradient in de bovenste balk, het hoekige, de retro look van bijvoorbeeld de 'nieuw onderwerp' knop.


(Oh ja, over die balkjes heb je wel een punt. Dat zijn geloof ik ook nog plaatjes. Die zijn inderdaad vooral fijn omdat ik 15 jaar oefening heb gehad om er omheen te kijken.)

Maar ik ben vooral benieuwd wat het verder ook echt verouderd maakt. Want ik vind het prima om dingen mooier of bruikbaarder te maken, maar wat is de meerwaarde van 'meedoen met de laatste standaarden om te tonen dat je weet wat past bij de huidige hip-en-modern-tijd'?

Ik voel dat we hier wat van het topic afgaan. Maar ik kan dus eigenlijk 0 sites noemen die ik mooi vind, en ook geen sites die ik aanzienlijk bruikbaarder vind. Ik ben echt heel benieuwd. Wat zijn voorbeelden van goed, modern, bruikbaar design? Ik kom namelijk tot niks ;(

APCIII

Berichten: 2667
Geregistreerd: 25-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 00:57

Qua ontwerpfilosofie lijkt de trend helaas te gaan naar "gebruiksgemak is niet langer toegestaan" :roll:

karuna schreef:
Ipad met 130% vergroting. alleen en bokt 5 zit heel kort op elkaar en 4 geeft meer ruimte voor tekst en grotere beter leesbare letters. En minder lege ruimte onder de avatar.

Andere volgorde voor mij juist onhandig. Gewoon zoals nu naar beneden door. Meteen duidelijk wat er al gezegd is ipv de nieuwste boven. -O-


Hoe bedoel je dat, met lege ruimte onder de avatar? De hoeveelheid tekst in de post bepaald toch hoe hoog de post zelf is? (en daarmee ook hoe veel ruimte er onder de avatar over is)

Het zou mij heel handig lijken als je binnen bokt kan opgeven hoe je de weergave (per apparaat) wilt hebben: automatisch schalend of op een eigen voorkeur, en of je liever een grote of kleine regelafstand hebt. Sommige sites bieden die optie:

Afbeelding

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 05:34

"Sommige websites" ( ;) )worden dan ook grotendeels bezocht door mensen die weten hoe je dit soort functies inbouwt en die daar ook een mening over hebben. Hun eigen werkplek is dan ook helemaal customized met minimaal van iedere applicatie een dark mode, een ledverlicht mechanisch toetsenbord en een bijzonder gevormde supermuis.

Dat gezegd hebbende, was er niet ooit aan het begin van april wat kruisbestuiving tussen "sommige websites" en Bokt geweest? Is daar nog wat bruikbaars mee te doen in dezen?

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41667
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 21:49

Lalidan schreef:
Verder eigenlijk van mij uit de vraag of feedback op grond van de genoemde voorbeelden gewenst is, of dat we daarmee op de zaken vooruit lopen.


Het loopt idd nogal op de zaken vooruit :) De layout, en dan vooral de kleuren/lettertype/witruimte is iets waar we nog flink aan moeten sleutelen. Ook is het bij Flarum prima mogelijk om een paar versies met verschillende layouts te doen, of iig andere kleuren e.d. Daar moet nog behoorlijk wat tijd en energie in, maar het is denk ik het productiefst om feedback te geven op onze eerste poging ipv de standaard layout die idd erg wit is.

Maar houd wel in je achterhoofd; de huidige layout/look&feel is super vertrouwd omdat we die al meer dan 10 jaar hebben, maar voor de gemiddelde nieuwe gebruiker is dat geen factor. We houden heel graag rekening met de wensen van de mensen die al heel veel jaar vergroeid zijn met Bokt zoals het is, maar zonder verandering geen verbetering...

@_San87_; quotes, replies en mentions zijn een heel stuk beter geregeld in Flarum :j

@tiwi1969; topics zijn ook in Flarum gewoon chronologisch? Wel kan je snel terugscrollen naar een bericht waarop gereageerd wordt.

@Telpeva; Nee, nog geen screenshots :+ Eerst zorgen dat het doet wat het moet doen, ondertussen puzzelen op de layout/design.

Shadow0 schreef:
Maar ik kan dus eigenlijk 0 sites noemen die ik mooi vind, en ook geen sites die ik aanzienlijk bruikbaarder vind.

Dat maakt de design-opgave wel heeeeeel erg uitdagend! ;)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 22:32

Je tweede allinea geeft mij geen vertrouwen Bart :n -O- sorry. Komt meer over van jammer maar helaas voor de oudere gebruikers wij gaan hip en jong. ;( En willen hoe dan ook anders want "men" wil en verwacht dat. Eerder hebben dergelijke "verbeteringen" op bokt niet echt lekker uitgepakt voor lang.

Voel me nu een enorme zeikerd maar bokt zal dan niet de eerste site zijn die in de vaart van verhipping en vernieuwing zijn oudere gebruikers wegjaagd. -O-

Waarom moet kostte wat kost een uiterlijk anders worden?technisch kan ik me nog iets voorstellen maar kwa uiterlijk en kleur. Nee daarvan zie ik de logica niet

Kiki1995

Berichten: 1078
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 22:41

Het is denk ik meer dat als je je forum naar een nieuw level gaat tillen met nieuwe software, je er bijna niet omheen kan om de 'voorkant' ook mee te pakken.
Ik denk dat het een stuk lastiger is om nieuwe software op het oude te laten lijken omdat mensen dat makkelijker vinden werken, is vaak omslachtig en lastig. Dan kun je beter alles nieuw maken en mensen een aantal weken laten wennen, dat gaat tien keer sneller denk ik.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 22:48

Of je raakt mensen kwijt -O- . Voelt een beetje als energiemaatschappijen die dikke korting geven aan nieuwe klanten maar helaas de oude. Jaaa die zullen vast wel blijven. Of niet.

Ik heb echt nog geen enkele site of programma meegemaakt waarbij de drastische vernieuwing fijner werkte dan de oudere versie. Niet facebook, geen messenger, omroepsites, kranten enz, hoe hipper ze willen worden hoe meer het gaat ten koste van overzichtelijkheid, hoeveelheid tekst op een pagina enz, en de sites die meer leunen op mobiel gebruik. Webmails, zooplus, routeplanners en zo. Geven mij en best veel mensen een gevoel van verzuipen omdat er aan de ene kant teveel en aan de andere kant veel te weinig op een pagina geplakt wordt. Met veel kleuren, vlakken lettertypes enz. Dan verzuip je snel en is de keus ermee doorworstelen omdat er geen alternatief is of wegblijven.

Suzanne F.

Berichten: 49403
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 07:56

karuna schreef:
Of je raakt mensen kwijt -O- . Voelt een beetje als energiemaatschappijen die dikke korting geven aan nieuwe klanten maar helaas de oude. Jaaa die zullen vast wel blijven. Of niet.

Ik heb echt nog geen enkele site of programma meegemaakt waarbij de drastische vernieuwing fijner werkte dan de oudere versie. Niet facebook, geen messenger, omroepsites, kranten enz, hoe hipper ze willen worden hoe meer het gaat ten koste van overzichtelijkheid, hoeveelheid tekst op een pagina enz, en de sites die meer leunen op mobiel gebruik. Webmails, zooplus, routeplanners en zo. Geven mij en best veel mensen een gevoel van verzuipen omdat er aan de ene kant teveel en aan de andere kant veel te weinig op een pagina geplakt wordt. Met veel kleuren, vlakken lettertypes enz. Dan verzuip je snel en is de keus ermee doorworstelen omdat er geen alternatief is of wegblijven.


Maar je bent aan deze toch ook gewend? Vroeger was er een heel oude lay-out die ook veranderd is in deze die we nu hebben.

merijn06

Berichten: 183
Geregistreerd: 01-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 08:26

karuna schreef:
Of je raakt mensen kwijt -O- . Voelt een beetje als energiemaatschappijen die dikke korting geven aan nieuwe klanten maar helaas de oude. Jaaa die zullen vast wel blijven. Of niet.

Ik heb echt nog geen enkele site of programma meegemaakt waarbij de drastische vernieuwing fijner werkte dan de oudere versie.
Niet facebook, geen messenger, omroepsites, kranten enz, hoe hipper ze willen worden hoe meer het gaat ten koste van overzichtelijkheid, hoeveelheid tekst op een pagina enz, en de sites die meer leunen op mobiel gebruik. Webmails, zooplus, routeplanners en zo. Geven mij en best veel mensen een gevoel van verzuipen omdat er aan de ene kant teveel en aan de andere kant veel te weinig op een pagina geplakt wordt. Met veel kleuren, vlakken lettertypes enz. Dan verzuip je snel en is de keus ermee doorworstelen omdat er geen alternatief is of wegblijven.

Eens moet de eerste keer zijn :D

Tink89
Berichten: 2967
Geregistreerd: 16-02-14

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 08:41

Ik hoop vooral dat de functie om op 'door de topicstarter' te klikken en dan alleen die berichten te zien, blijft bestaan.

Verder vind ik Fok vele malen gebruiksvriendelijker dan bokt, op ongeveer alle vlakken, dus ben benieuwd of we daar nog wat features van kunnen overnemen. Makkelijker multiquoten bijvoorbeeld, je eigen posts een achtergrondkleurtje geven, zodat je die makkelijk kunt terugvinden. DM naast het aloude en omslachtige pm... enz.

Tieneke

Berichten: 21700
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: [Dienstmededeling] Kleine test nieuwe forumsoftware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 08:49

Karuna, misschien kan je het een kans geven en kan je even afwachten en aankijken hoe het uitpakt, ipv het op voorhand te blijven afschieten. Verandering heeft altijd tijd nodig, maar de wereld vergaat niet. Ook niet voor oudere gebruikers.

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 08:58

Tieneke schreef:
Karuna, misschien kan je het een kans geven en kan je even afwachten en aankijken hoe het uitpakt, ipv het op voorhand te blijven afschieten. Verandering heeft altijd tijd nodig, maar de wereld vergaat niet. Ook niet voor oudere gebruikers.

Deze oudere vind het prima hoor.

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 09:39

Ik heb het nog nooit gedaan, dus denk wel dat ik het kan :D

Echt benieuwd hoe het wordt !