Het schrijven in afkortingen...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 10:22

Bubblewrap schreef:
Serenity350 schreef:
Ik blijf toch steeds Algemene Verordening Gegevensbescherming lezen. :')

Idem. Beroepsdeformatie? :P

1 van mijn favoriete afkortingen heb ik eens bij defensie gehoord. Een gva'tje. Grens verleggende activiteit.


Beroepsdefo-wat? Neeeeeeeejoh. :+

Dat Gva'tje ga ik onthouden. :') Vinnuhm leuk. :D

Anoniem

Re: Het schrijven in afkortingen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 10:22

:P

fohadie
Berichten: 4325
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 10:23

Dv&o? :o? Net in een topic gelezen. Over een auto die iemand bijna van de weg drukte.

Morrie

Berichten: 22341
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 10:27

fohadie schreef:
Dv&o? :o? Net in een topic gelezen. Over een auto die iemand bijna van de weg drukte.

die zag ik ook net en moest meteen aan dit topic denken :D
Heb het zelfs opgezocht: Dienst Vervoer&Ondersteuning

Ik heb op kantoor gezeten met 2 reservisten, die spraken alleen in afkortingen (afko's). Defensie is volgens mij kampioen afkortingen bedenken!

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 10:30

Morrie schreef:
fohadie schreef:
Dv&o? :o? Net in een topic gelezen. Over een auto die iemand bijna van de weg drukte.

die zag ik ook net en moest meteen aan dit topic denken :D
Heb het zelfs opgezocht: Dienst Vervoer&Ondersteuning

Ik heb op kantoor gezeten met 2 reservisten, die spraken alleen in afkortingen (afko's). Defensie is volgens mij kampioen afkortingen bedenken!

Kon ook niet anders dan dat er dan ook een spreektaal afkorting was voor het woord afkorting. _/-\o_

fohadie
Berichten: 4325
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 10:34

Dank, Morrie!

Bij het spoor hebben ze er ook een handje van. Als ik mijn man hoor praten tegen collegas denk ik wel eens: is het verboden om in volzinnen te praten? Duurt de vergadering dan te lang?

(Hij werkt bij ProRail en nu verplicht thuis. We wonen op 45 m2 dus weinig plaats om je terug te trekken als we beide thuis zijn.)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Het schrijven in afkortingen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 10:36

Ok, nu zijn we 6 pagina's lang afkortingen aan het opsommen, maar de vraag was: hoe staat bokt hierin?

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 10:41

LadyMadonna schreef:
Ok, nu zijn we 6 pagina's lang afkortingen aan het opsommen, maar de vraag was: hoe staat bokt hierin?

Volgens mij zijn daar al veel suggesties voor gegeven. Eerste keer voluit als je het daarna wil afkorten bijvoorbeeld.

In principe niet afkorten, maar ook begrip hebben voor mensen die vanwege persoonlijke redenen het wel afkorten.

Iets vragen (desnoods via een persoonlijk bericht) als je het niet begrijpt en aardig zijn voor elkaar.

(Heb speciaal voor jou bijv, ip en pb voluit geschreven :o )

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 10:59

Astorga schreef:
LadyMadonna schreef:
Ok, nu zijn we 6 pagina's lang afkortingen aan het opsommen, maar de vraag was: hoe staat bokt hierin?

Volgens mij zijn daar al veel suggesties voor gegeven. Eerste keer voluit als je het daarna wil afkorten bijvoorbeeld.

In principe niet afkorten, maar ook begrip hebben voor mensen die vanwege persoonlijke redenen het wel afkorten.

Iets vragen (desnoods via een persoonlijk bericht) als je het niet begrijpt en aardig zijn voor elkaar.

(Heb speciaal voor jou bijv, ip en pb voluit geschreven :o )

En misschien als toevoeging een stukje "redelijkerwijs inschatten wie je lezer zal zijn". Ik snap bijvoorbeeld dat in een topic specifiek voor zwangere vrouwen om te babbelen over de zwangerschapsperikelen bepaalde afkortingen bijna "doodnormaal" zijn, dus zou daar zelf ook niet van iedereen verwachten dat ze bij ieder bericht even verduidelijken wat de afkorting voor verloskundige inhoudt. Of het voorbeeld dat iemand noemde over "amerikaanse paarden" aanduiden via een afkorting in een kletstopic voor western ruiters. Maar andersom dus ook, zeker bij topics waar iemand om uitleg of ervaring vraagt, want dan is het niet zonder meer aan te nemen dat iemand de afkorting al kent maar is het ook nog is extra van belang dat je reactie begrepen kan worden gezien het feit dat de topicstarter om hulp vraagt. :j

Percy

Berichten: 12090
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:11

LadyMadonna schreef:
Ok, nu zijn we 6 pagina's lang afkortingen aan het opsommen, maar de vraag was: hoe staat bokt hierin?


Hoe bokt hier in staat weet ik natuurlijk niet lm (grapje) lady Madonna, hoe ik hierin sta wel.

Alle normale gebruikelijke afkortingen vind ik helemaal prima maar wat mij betreft mogen al die zelf verzonnen afkortingen de prullenbak in. Niet alleen vind ik het irritant om ml dl gv enzovoort tegen te komen, daarna komen de mensen voorbij die buiten bokt ook nog een leven hebben en niet op de hoogte zijn van deze zelf verzonnen afkortingen.

Vervolgens krijg je dan allemaal reacties over de betekenis waardoor het topic compleet off topic gaat.

Het typen van een paar letters meer of minder maakt toch niet uit in een hele tekst?

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:13

Toen ik heeeeel lang geleden bij de PTT in dienst kwam kreeg je een boekje, formaat A5 en ongeveer een centimeter dik met de poetische naam: dienstverkortingen.

Ik had toen als rang: RA2 GWM GT . Ik dacht, ha! ik ben een sportmodelletje (GT), maar nee. Het betekende: Rijksambtenaar 2e klasse, Geoefend WerkMan Gedeeltelijke Taak

Later werd is BSLR3 GT BeSteLleR 3e klasse Gedeelde Taak. Ik ben uiteindelijk "opgeklommen" via HEMP (Hoofd EMPloyé) tot BURC (BUReau Chef)

De mooiste verkorting was: DRAMA. Dat was een DRaadMAndje, een bak gemaak van zeer stevig en dik ijzerdraad, waar post in kon...

Niobe

Berichten: 7998
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:17

pjotrg schreef:
Toen ik heeeeel lang geleden bij de PTT in dienst kwam kreeg je een boekje, formaat A5 en ongeveer een centimeter dik met de poetische naam: dienstverkortingen.

Ik had toen als rang: RA2 GWM GT . Ik dacht, ha! ik ben een sportmodelletje (GT), maar nee. Het betekende: Rijksambtenaar 2e klasse, Geoefend WerkMan Gedeeltelijke Taak

Later werd is BSLR3 GT BeSteLleR 3e klasse Gedeelde Taak. Ik ben uiteindelijk "opgeklommen" via HEMP (Hoofd EMPloyé) tot BURC (BUReau Chef)

De mooiste verkorting was: DRAMA. Dat was een DRaadMAndje, een bak gemaak van zeer stevig en dik ijzerdraad, waar post in kon...


Tjonge het klinkt bijna alsof je bij Hogwarts werkte.

Tiggs

Berichten: 7537
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Het schrijven in afkortingen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:52

Of in Duckstad!

Morrie

Berichten: 22341
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:56

pjotrg schreef:
Toen ik heeeeel lang geleden bij de PTT in dienst kwam kreeg je een boekje, formaat A5 en ongeveer een centimeter dik met de poetische naam: dienstverkortingen.

Ik had toen als rang: RA2 GWM GT . Ik dacht, ha! ik ben een sportmodelletje (GT), maar nee. Het betekende: Rijksambtenaar 2e klasse, Geoefend WerkMan Gedeeltelijke Taak

Later werd is BSLR3 GT BeSteLleR 3e klasse Gedeelde Taak. Ik ben uiteindelijk "opgeklommen" via HEMP (Hoofd EMPloyé) tot BURC (BUReau Chef)

De mooiste verkorting was: DRAMA. Dat was een DRaadMAndje, een bak gemaak van zeer stevig en dik ijzerdraad, waar post in kon...

mijn echtgenoot knikt instemmend en roept: dat waren overzichtelijke tijden! (meer dan 40 jaar PTT/KPN achter de rug en nu al jaren met pensioen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:48

Moderatoropmerking:
Ik heb behoorlijk wat offtopic flauwe reactie's verwijderd omdat ze op een sarcastische en denigrerende manier een afkorting bespraken. Omdat dit gedrag erg flauw en sfeerbepalend is, en soms zelfs richting cyber-pesten lijkt te gaan, wil ik iedereen nadrukkelijk verzoeken dit in het vervolg achterwege te laten. Je mag best reageren op afkortingen die je niet kent of snapt, maar je hoeft ze niet belachelijk te maken. Blijf respectvol op elkaar reageren, dan zal de sfeer ook een stuk aangenamer blijven.