Is er een ban op nieuws over de rhino uitbraak in Valencia?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29455
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:31

Ik denk dat wat belangrijk nieuw en niet belangrijk nieuws erg persoonlijk is.
Dus ik begrijp wel dat de nieuwsredactie dat nooit goed kan doen.
Oke deze keer was het wel een duidelijke en gewoon jammer dat er niet direct een bron is overgenomen.


Dat Rhino blijft een aparte speler op bokt.
Dat valt door de tijd heen op.
Misschien is openheid daarin geven gewoon genoeg om het gemopper te stoppen?

Voor de rest denk ik dan, het is bokt maar :)

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Is er een ban op nieuws over de rhino uitbraak in Valencia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:34

Nu ja het is al op het landelijke nieuws. Zojuist ook in het NOS-journaal.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:35

Waar het om gaat is dat er al jaren heel raar met rhino uitbraken omgegaan wordt en niemand weet waarom, ja, nu wordt er gezegd dat er daar 'richtlijnen' voor zijn. Vraag me dat al heel lang af en ik begrijp ook echt niet waarom daar zo geheimzinnig over gedaan moet worden

Edit, ik denk ook dat heel simpel 'daar riskeren we een boete aan de broek mee' een hoop zou verklaren en dat iedereen daar ook begrip voor zou hebben, maar altijd maar zo vaag leid natuurlijk tot vragen en discussies
Laatst bijgewerkt door luxx op 02-03-21 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29455
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:40

luxx schreef:
Waar het om gaat is dat er al jaren heel raar met rhino uitbraken omgegaan wordt en niemand weet waarom, ja, nu wordt er gezegd dat er daar 'richtlijnen' voor zijn. Vraag me dat al heel lang af en ik begrijp ook echt niet waarom daar zo geheimzinnig over gedaan moet worden

Precies dat.
Ben transparant, zeg we zijn eens op de vingers getikt door die of dat of wat de reden ook is en daarom zijn we voortaan voorzichtig met berichten plaatsen over Rhino.
Dan zal er vast wel begrip komen. En wie er dan geen begrip heeft steekt dat maar ergens waar....

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:44

elnienjo schreef:
Waarom moet nieuws door de redactie geplaatst worden?
Die doen ook vaak niet meer dan 'n paar regeltjes kopieeren en dan doorlinken naar het originele bericht.
Dat kunnen de forummers zelf ook wel.
En dan belandt nieuw-nieuws tenminste gelijk daar waar het hoort.


Eens, op dit moment heeft het nieuwsforum zo weinig inhoud... Denk dat bokt beter terug kan naar de tijd dat de gebruikers nog actief de inhoud van nieuws bepaalde en er aan bijdragen.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Is er een ban op nieuws over de rhino uitbraak in Valencia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:50

Eens met veulen en elnienjo,
Nieuws is in mijn ogen iets anders dan dat er nu gebeurd, dat wat er nu gebeurd dekt de lading niet in mijn ogen. en ja, ik weet dat het vrijwilligerswerk is en nee ik ga het niet doen en niet beter ook.
De gereserveerde houding om dit te plaatsen snap ik niet want andere berichten worden supersnel met linkje waar het vandaan komt geplaatst waarom dat hier niet kon begrijp ik gewoon niet. En op een forum als bokt verwacht ik gewoon meteen het nieuws over de ellende die daar heerst, er is van alles tekort artsen hulp harnassen medicijnen ,het gaat om paarden toch?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:56

DuoPenotti schreef:
luxx schreef:
Waar het om gaat is dat er al jaren heel raar met rhino uitbraken omgegaan wordt en niemand weet waarom, ja, nu wordt er gezegd dat er daar 'richtlijnen' voor zijn. Vraag me dat al heel lang af en ik begrijp ook echt niet waarom daar zo geheimzinnig over gedaan moet worden

Precies dat.
Ben transparant, zeg we zijn eens op de vingers getikt door die of dat of wat de reden ook is en daarom zijn we voortaan voorzichtig met berichten plaatsen over Rhino.
Dan zal er vast wel begrip komen. En wie er dan geen begrip heeft steekt dat maar ergens waar....


Op zich is dat niet zo heel spannend.
In het verleden is er behoorlijk wat gespeculeerd over rhino-uitbraken waarbij ook stallen genoemd zijn waar geen rhino heerste. Vandaar de keuze om bevestigde uitbraken wel te noemen in het centrale topic op MD en op VN, maar dat we die topics gesloten houden voor reacties. Zo is de informatie wel te vinden maar de speculaties blijven hopelijk achterwege.

In het geval van de rhino-uitbraak in Valencia kan ik heel kort zijn: dat is van een totaal andere orde en had al lang en breed op VN geplaatst moeten zijn. Excuses dat dit niet gebeurd is, dit had anders gemoeten.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Is er een ban op nieuws over de rhino uitbraak in Valencia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:57

Helder Oscar, thanx,

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:58

Oscar, bedankt voor je reactie. Excuses aanvaard en volgende keer hopelijk beter.

DuoPenotti

Berichten: 29455
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Is er een ban op nieuws over de rhino uitbraak in Valencia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:01

Dank je wel Oscar!
Duidelijk :j

Winged

Berichten: 33026
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:02

Helder Oscar.

Qua richtlijnen in dit geval is het simpel. Korte melding, bron naar officiële nieuwssite. Net zoals bij meerdere berichten al word gedaan.

(en dan niet het hele bericht overnemen, maar korte inleiding + Lees hier meer oid. Iets met copyright)

En nee, ik heb het al druk zat met mijn gewone werk ;)

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:08

Oké, dat is dan inderdaad helder, topics waar je van te voren bij weet dat daar in gemodereerd zou moeten worden gaan bij voorbaat op slot, goed om te weten. Das ook een vorm van modereren inderdaad

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:13

Winged schreef:
Helder Oscar.

Qua richtlijnen in dit geval is het simpel. Korte melding, bron naar officiële nieuwssite. Net zoals bij meerdere berichten al word gedaan.

(en dan niet het hele bericht overnemen, maar korte inleiding + Lees hier meer oid. Iets met copyright)

En nee, ik heb het al druk zat met mijn gewone werk ;)


Hiermee vertel je ze echt niets nieuws :)

tienus63

Berichten: 12067
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:15

Polly schreef:
misschien is het een goed idee om even de reactie van de NR af te wachten, ze zijn ermee bezig.

Ik heb de betrouwbare berichten met bron zondag gestuurd naar nr.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Is er een ban op nieuws over de rhino uitbraak in Valencia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:03

Zo bijzonder. Rood komt zich melden, er worden excuses gemaakt en de discussie is klaar.
Niks ten nadelen van Oscar (fijn je te zien Mo!), maar waarom niet eerder zo'n simpel berichtje vanuit de NR? Zo moeilijk is het toch niet om toe te geven dat het anders had gekund? Erken je fout, leer ervan en ga er een volgende keer anders mee om.

Verder lijkt deze discussie me wel een interessante om eens mee te nemen in eerdere gedachten over een newsfeed vanuit Horses of de Hoefslag. Er is al zo vaak over gesproken. Je ontlast hiermee de NR, je hebt altijd het laatste nieuws op je voorpagina en de NR heeft meer tijd voor eigen artikelen.
Want zoals het nu gaat staat het nieuws altijd als laatste op Bokt en heeft de grote meerderheid het ergens anders al gelezen, moet je je afvragen of de nieuwspagina zijn doel en functie niet totaal voorbij schiet en of daar niet wat anders voor in de plaats kan/moet komen.

Want de originele eigen berichten en het communitynieuws die geplaatst worden zie ik wél als toegevoegde waarde. Dat is namelijk nergens anders eerder te vinden, is interessant, is een directe link met Bokt als community en daarmee uniek. Zelfde geldt voor opinie- en discussiestukken. Want dat ís Bokt, een discussieforum waar mensen elkaar ontmoeten. Gebruik dat ook voor je voorpagina.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:19

Daihyo schreef:
Zo bijzonder. Rood komt zich melden, er worden excuses gemaakt en de discussie is klaar.


Ja, dat valt op.

Blijkbaar nodigt vooral een bepaalde sfeer uit tot een "discussie".

DuoPenotti

Berichten: 29455
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Is er een ban op nieuws over de rhino uitbraak in Valencia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:24

Ik denk dat dat wel een leermoment is.
Transparant zijn, zeggen het anders gekund en de sfeer veranderd.
ook vanuit het team.

Dat zie je ook in andere topics natuurlijk.
Noem maar wat ITP.
Iemand zeg je paard loopt te diep met de mond open doordat je je paard te vast houd en ts zegt nee hoor hij is heel licht en zo moet het.
Of een ts zegt, ja klopt ik ben daar hard mee aan het werk, maar lukt nog niet helemaal.
Krijg je een heel ander verloop van.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6638
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:27

Persoonlijk vind ik het best interessant dat jullie die opmerking maken. Marjo heeft namelijk op de vorige pagina ook een excuus-bericht geplaatst, maar blijkbaar wordt dat dan niet als voldoende ervaren. Zit het hem dan daadwerkelijk in de strekking van het bericht, of doet de 'kleur' van de persoon daar ook iets in?

DuoPenotti

Berichten: 29455
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:32

NadjaNadja schreef:
Persoonlijk vind ik het best interessant dat jullie die opmerking maken. Marjo heeft namelijk op de vorige pagina ook een excuus-bericht geplaatst, maar blijkbaar wordt dat dan niet als voldoende ervaren. Zit het hem dan daadwerkelijk in de strekking van het bericht, of doet de 'kleur' van de persoon daar ook iets in?

Ik denk door de strekking van het bericht.

"Het is zeker niet zo dat we nieuwsberichten over dit onderwerp censureren of bewust niet plaatsen."

of de uitleg van Oscar. Hele andere uitleg, er word wel gecensureerd/ niet geplaats maar met reden en komt er ook uitleg.



Niemand geloofd dat er bewust niet geplaatst word en dan is een excuus niet geloofwaardig.

Tenminste zo is dat voor mij, kleur maakt mij persoonlijk niets uit.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 02-03-21 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:33

Nadjanadja: Heel eerlijk? Ik denk ook echt een deel het laatste. Onderbewust hebben mensen toch vaak behoefte aan een stukje autoriteit ofzo. Dat is van dezelfde strekking als wanneer mensen 'de baas' of 'de hogere in rang' willen spreken na een besluit waar ze het niet mee eens zijn en dat wanneer die persoon hetzelfde zegt het ineens wel geaccepteerd wordt.
Maar goed, ik heb het niet wetenschappelijk onderzocht (en het is offtopic), het is iets dat ik vaker zie gebeuren :D

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:34

Als ik voor mezelf spreek: kan er een lang en kort verhaal van maken en er een compleet boekwerk van maken, maar de bottomline is wel dat we de plank compleet mis hebben geslagen en dat het veel te lang geduurd heeft voordat het artikel geplaatst was. Meer dan dat kan ik er eigenlijk niet over zeggen, behalve dat we de koppen bij elkaar steken hoe we dat een volgende keer anders kunnen doen en een welgemeende sorry.

Daihyo, ik heb ook nog even een balletje opgegooid over die newsfeed want daar weet ik het fijne niet van. Wel goed om het nog eens te bespreken want het kan zeker een toegevoegde waarde zijn.

De NR probeert zich al meer te focussen op communitynieuws omdat dat echt 'van Bokt en door Bokt' is, daarin zijn we uniek. We proberen ook om nog wat meer eigen verhalen en verslagen te maken. Alleen met de wedstrijdverslagen wil het nog niet zo lukken, for obvious reasons......
Dat is trouwens wel iets waar we meer mee aan de slag willen zodra het weer kan.

[edit] Wetenschappelijk onderzoek mag! Bij gebrek aan andere uitdagingen....... :)) [/edit]

DuoPenotti

Berichten: 29455
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:36

Nee voor mij niet Daihyo.

Ja oke als een mod gaat dreigen met een OW moet je wel, maar dan is dat niet uit respect maar uit een soort van "dwang" Want uiteindelijk kunnen die de knopjes indrukken :+ :D

Maar ik denk echt dat het de uitleg is, de eerlijkheid in het bericht.
En dan begrijp ik wel dat een NR lid misschien "bang" is teveel te zeggen en het daarom zo globaal houd. Wat dan geen mens geloofd :D

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6638
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:50

Bedankt voor jullie reacties! Ik vind het voor mezelf altijd erg leerzaam en interessant om te kijken hoe gebruikers dat ervaren, en ik denk eigenlijk dat dat ook voor de rest van de teamleden geldt.

Ik kan me voorstellen dat de uitleg van Oscar voor jullie als gebruikers inderdaad duidelijker is dan het stukje van Marjo. Echter zijn bepaalde dingen voor "ons" (ik hou niet zo van het wij/zij gedoe, maar ik denk dat jullie me wel snappen) misschien zo vanzelfsprekend dat we niet eens bedenken dat er verdere toelichting bij nodig is. Dan komt het dus helemaal niet voort uit onwil, maar meer omdat we er gewoon simpelweg niet aan denken.

Maar dat is direct ook een goed punt voor ons als team om mee te nemen natuurlijk. Proberen alles zo helder mogelijk uit te leggen, ook als we denken dat het wel voor zich spreekt. En als we het dan echt niet meer redden, schakelen we Oscar in ~~}>

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:53

Ik ga met duo penotti mee, Oscar is heel simpel en duidelijk. Dat is fijn, dat haalt de angel eruit en daarmee de discussie. Neemt niet weg dat ik denk dat deze discussie ook een nieuw perspectief kan geven op het hele ‘nieuws’ gebeuren. Wat is de visie op dit moment, en is dat hoe bokt het wil of is er ruimte voor verbetering?

Winged

Berichten: 33026
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:57

Caira schreef:
Ik ga met duo penotti mee, Oscar is heel simpel en duidelijk. Dat is fijn, dat haalt de angel eruit en daarmee de discussie. Neemt niet weg dat ik denk dat deze discussie ook een nieuw perspectief kan geven op het hele ‘nieuws’ gebeuren. Wat is de visie op dit moment, en is dat hoe bokt het wil of is er ruimte voor verbetering?

Hier ga ik in mee.

ik ben even kwijt wie het schreef, het ging over het overnemen (RSSfeed) van een nieuwsmedium. Ik denk dat, mocht dat financieel lukken, dit een mooie oplossing is. Zo ben je actueel.

De NR kan zich dan meer richten op het echte communitywerk. Bokt is een community. Daar zit de kracht. Niet in nieuws (hoe hard gezegd ook). Ik vraag mij dan ook af of het voor de NR niet veel beter, leuker is om zich op die verhalen te richten dan op het doorplaatsen van nieuwtjes.