Is er een ban op nieuws over de rhino uitbraak in Valencia?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:29

Er is nog steeds geen antwoord op de vraag waarom er over rhino zo spastisch gedaan wordt? Is het misschien niet de angst voor een relletje maar kunnen daar juridische consequenties aan hangen? Ik ben echt uiterst nieuwsgierig!

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:33

Shae schreef:
Op zich interessant dat opmerken dat onzin nieuws wel wordt gepost, maar echt nieuws pas wordt gepost als de complete landelijke media ons al heeft geïnformeerd als bashen wordt bestempeld.

Misschien moet bokt eens nadenken wat ze als platform willen met Voorpagina Nieuws. Nu doet het voor mij in elk geval niet wat de naam insinueert. Er is nu écht iets ernstigs aan de hand. Ik verwacht niet van bokt dat er een livefeed komt waar alle updates realtime in komen, maar dat het nieuws er minstens op komt te staan op het moment dat het nieuws is.

Ik zou bijvoorbeeld wel willen dat er een entertainment nieuws forum komt net zoals met sportnieuws. Ik vind het niet echt belangrijk dat dressuurruiter marietje zwanger is. Hartstikke leuk natuurlijk maar dat dat gewoon voorpagina nieuws is vind ik dat dat onder verdeeld kan worden in een ander sub forum

DuoPenotti

Berichten: 29464
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:39

luxx schreef:
Er is nog steeds geen antwoord op de vraag waarom er over rhino zo spastisch gedaan wordt? Is het misschien niet de angst voor een relletje maar kunnen daar juridische consequenties aan hangen? Ik ben echt uiterst nieuwsgierig!

Ik vermoed dit.
Jaren terug is het ineens direct besloten dat alles van Rhino krampachtig op slot ging.
Wellicht een pensionstal genoemd dat die rhino hadden wat niet zo was die juridisch op ging treden tegen bokt?
Ja speculatie van mijn kant, maar ik vermoed wel dat er zoiets achter zit.

Voor nu, als Horses of wie ook het plaatst en bokt plaatst zoals altijd met enkele regels en een bronvermelding den ik niet dat bokt bang hoeft te zijn voor sancties. Ook al word er daarna over gediscussieerd, dat doen de leden niet bokt.
Maar ook dat is mijn mening en geen feit.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:47

Op deze manier filteren hoe je iets wil plaatsen maakt dat het geen nieuws meer is, zelfs hart van Nederland had het uitgebreid in een bulletin.
Ik zit serieus al een week te kijken wanneer bokt het zou oppakken .

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:48

Jongens, het zijn vrijwilligers. Iedereen moet op een lijn kunnen zitten in wat er gedaan wordt en op welke manier en dat kost allemaal effe tijd want die mensen doen dat na hun gewone baan. Ja je moet inspringen en extra werken maar hun baas gaat hen niet asap vrijaf geven om op bokt een artikel te komen schrijven ook niet hé. Kritisch zijn mag, maar how zeg..

Ik kan me voorstellen dat ze trouwens én het nieuwsartikel én een informatieartikel tegelijk wouden publiceren, zoals dat nu ook gedaan is om ons allen ineens ook te informeren in hoe omgaan met onze paarden op een zo veilig mogelijke manier. Ja het heeft nu effe wat te veel tijd gekost.. Tja. Vrijwilligers, nogmaals.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6638
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:49

Sica schrijft dat het niet de bedoeling is dat het een 'bash-topic' wordt, niet dat het reeds een bash-topic is. Ik denk dus niet dat het helemaal terecht is om daar over te vallen.

De Nieuwsredactie zal ongetwijfeld nog met een reactie en antwoorden op jullie vragen komen, maar ik weet niet of het redelijk is om dat direct op een dinsdagochtend te verwachten. Dit topic is gisteravond relatief laat aangemaakt, dus volgens mij is het niet heel ongebruikelijk dat er tot op heden nog geen reactie is gekomen vanuit de NR. Uiteindelijk zijn de meeste mensen nu gewoon ook het werk, dus ik vermoed dat dat ook zo is bij de leden van de Nieuwsredactie.

LaPluche

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:49

Jullie kunnen toch aangeven dat er Rino is, alle linken erbij van de nieuwszenders en hop op de voorpagina.
Het niet reageren is bijna bij het kinderlijke af... Dacht dat we de Pennytijd wel uit waren...

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:50

Ik neem aan dat er voor deze functies mensen gezocht worden met een link naar de verschillende disciplines en dus ook met de bijbehorende connecties. Dus dan moet het toch mogelijk zijn om contact op te nemen met mensen die daar nu zitten en daar een kort stukje over te schrijven? Dat lijkt mij meer nieuwswaarde hebben dan een overgenomen stuk van de knhs.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:52

Tuurlijk zijn het vrijwilligers, dat begrijpt iedereen denk ik. Maar wat ik niet snap is dat er wel ander nieuws geplaatst wordt in tussentijd.

Dit lijkt me toch vele malen belangrijker dan ander 'vaag' nieuws. Tijd terug heb ik me verbaasd hoe snel jullie waren met een bericht over vogelgriep (en daarmee het vervoersverbod van paarden in bepaalde regio).
Waarom dan bij zoiets ernstigs als Rhino maar dagen wachten?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Is er een ban op nieuws over de rhino uitbraak in Valencia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:53

misschien is het een goed idee om even de reactie van de NR af te wachten, ze zijn ermee bezig.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:54

Polly schreef:
misschien is het een goed idee om even de reactie van de NR af te wachten, ze zijn ermee bezig.


Je snapt dat je het nu wel heel verleidelijk maakt om hier iets op te typen hè? Maar ik zal me inhouden.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:55

Caira schreef:
Ik neem aan dat er voor deze functies mensen gezocht worden met een link naar de verschillende disciplines en dus ook met de bijbehorende connecties. Dus dan moet het toch mogelijk zijn om contact op te nemen met mensen die daar nu zitten en daar een kort stukje over te schrijven? Dat lijkt mij meer nieuwswaarde hebben dan een overgenomen stuk van de knhs.


Het zijn vrijwilligersbaantjes he, de mensen met de bedoelde connecties willen graag de huur kunnen betalen van hun harde werk..

Daarom snap ik werkelijk niet dat bokt een nieuwsdienst pretendeert te hebben zonder daar in te willen investeren. Het is voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, en dat is ook precies wat ze krijgen, de laagste rang en het woord nieuws niet waard!

Met overigens alle respect voor de hardwerkende vrijwilligers, petje af zelfs want ik zou het niet willen doen voor noppes terwijl de baas dik verdiend!

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:57

troi schreef:
Caira schreef:
Ik neem aan dat er voor deze functies mensen gezocht worden met een link naar de verschillende disciplines en dus ook met de bijbehorende connecties. Dus dan moet het toch mogelijk zijn om contact op te nemen met mensen die daar nu zitten en daar een kort stukje over te schrijven? Dat lijkt mij meer nieuwswaarde hebben dan een overgenomen stuk van de knhs.


Het zijn vrijwilligersbaantjes he, de mensen met de bedoelde connecties willen graag de huur kunnen betalen van hun harde werk..

Daarom snap ik werkelijk niet dat bokt een nieuwsdienst pretendeert te hebben zonder daar in te willen investeren. Het is voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, en dat is ook precies wat ze krijgen, de laagste rang en het woord nieuws niet waard!

Met overigens alle respect voor de hardwerkende vrijwilligers, petje af zelfs want ik zou het niet willen doen voor noppes terwijl de baas dik verdiend!



Onzin, ik beheer 2 grote groepen op Facebook waar ik hetzelfde voor doe en daar wordt nooit voor betaald. Je krijgt zelfs boeken en artikelen toegestuurd door verschillende bronnen omdat het voor hen ook weer exposure is. Een platform als bokt kan dat prima doen met zoveel leden en potentiële nieuwe klanten.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:58

neile schreef:
Jongens, het zijn vrijwilligers. Iedereen moet op een lijn kunnen zitten in wat er gedaan wordt en op welke manier en dat kost allemaal effe tijd want die mensen doen dat na hun gewone baan. Ja je moet inspringen en extra werken maar hun baas gaat hen niet asap vrijaf geven om op bokt een artikel te komen schrijven ook niet hé. Kritisch zijn mag, maar how zeg..

Ik kan me voorstellen dat ze trouwens én het nieuwsartikel én een informatieartikel tegelijk wouden publiceren, zoals dat nu ook gedaan is om ons allen ineens ook te informeren in hoe omgaan met onze paarden op een zo veilig mogelijke manier. Ja het heeft nu effe wat te veel tijd gekost.. Tja. Vrijwilligers, nogmaals.

Neile, kijk voor de grap eens op het Forum Voorpaginanieuws en bekijk waar de nieuwsredactie allemaal wel tijd voor had om te plaatsen sinds de uitbraak in Valencia. Dit is geen kwestie van tijd, dit heeft een andere reden waarom dit niet geplaatst is. En daar ben ik dus benieuwd naar, wat is die reden?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:58

Caira schreef:
Polly schreef:
misschien is het een goed idee om even de reactie van de NR af te wachten, ze zijn ermee bezig.


Je snapt dat je het nu wel heel verleidelijk maakt om hier iets op te typen hè? Maar ik zal me inhouden.


Ja hoor dat snap ik, sterker nog ik kan me jullie vragen en misschien wat frustratie en verbazing hierover levendig voorstellen. Wat ik probeerde te zeggen is dat er op dit moment gewerkt word aan een reactie.
En daar zouden nu heel veel flauwe reacties op geplaatst kunnen worden, maar dat kunnen jullie ook niet doen :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:00

Ik zie dat hier veel aanmeldingen zijn om het NR team te versterken. :D zullen ze vast blij mee zijn! Al die professionals die gratis het laatste nieuws als eerste gaan posten.

Troi: en constant commentaar krijgen ook nog. :)

Eerst gezeur dat ze enkel koppen plaatsen. Nu willen ze een volledig en correct stuk kunnen plaatsen. Is het weer niet goed. Het betreft hier wel een gratis medium. Als je nu zou betalen zou ik dit nog begrijpen maar nu?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-03-21 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:01

Misschien omdat er achter de schermen nog geen consensus was in hoe zo'n belangrijk nieuws degelijk aan te pakken? Ikzelf zou als ik in de NR zit ook graag 1 degelijk overkoepelend artikel willen hebben om daar alle zij-nieuwsjes over het onderwerp aan op te hangen, en liefst tegelijkertijd ook nog een richtlijnen-artikel met informatie over de aanpak voor de individuele paardenhouder. Maar goed, wie ben ik.. Waarom zou er in godsnaam censuur achter moeten zitten, we zitten hier allemaal voor de paarden hé. Goed, geef ze nu even tijd om een reactie achter te laten over het waarom in plaats van meteen van het ergste of slechtste uit te gaan.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:11

Eén rondje googelen geeft me een stuk of 6-7 betrouwbare links alleen al op de eerste pagina hits.
Schrijf een korte inleiding, prop al die links in je bericht en hupsakee, hoe moeilijk kan het zijn?

Gaat ook nog eens om een agressieve mutatie volgens het FEI-bericht wat 1 maart uitgestuurd is waarin alle Europese competitie is opgeschort tot 28 maart.

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:11

Wij begrijpen jullie reacties, dit is ook niet zo soepel gegaan als dat we graag hadden gewild. Omdat wij richtlijnen hebben over het nieuws wat te maken heeft met rhino uitbraken, was er onduidelijkheid hoe we dit artikel moesten oppakken. Hierdoor heeft het plaatsen ervan te grote vertraging opgelopen en dat is iets wat wij achter de schermen zeker gaan evalueren.

Het is zeker niet zo dat we nieuwsberichten over dit onderwerp censureren of bewust niet plaatsen.

Voor nu staat het bericht op de voorpagina. Excuses voor de vertraging :)

[VN] Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:24

Het is m.i. goed dat iedereen zich hier realiseert dat Bokt in de eerste plaats een gebruikersforum is, en geen nieuwssite. Er werkt geen team van professionele journalisten. De nieuwsrubriek is er gewoon een van de vele.

Neemt niet weg dat het terecht grote vraagtekens oproept waarom er zolang geaarzeld is over het plaatsen van een bericht over de rhino-uitbraak in Valencia. Het is urgent nieuws dat gebruikers van Bokt direct aangaat.

Misschien is deze discussie verder inderdaad een goede aanleiding om eens na te denken over het onderdeel Nieuws op Bokt. Het is storend dat onbenullige wetenswaardigheden en belangrijk nieuws door elkaar heen staan, zonder enige hiërarchische structurering. Een beetje als een FB-tijdlijn. Dat kan echt wel beter, zonder dat daar nu enorme aanpassingen voor nodig zijn.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:26

Marjo schreef:
Omdat wij richtlijnen hebben over het nieuws wat te maken heeft met rhino uitbraken, was er onduidelijkheid hoe we dit artikel moesten oppakken

Het blijft dus een geheimpje waarom dat is, lekker vaag maar oké...

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:26

Askja schreef:
Het is m.i. goed dat iedereen zich hier realiseert dat Bokt in de eerste plaats een gebruikersforum is, en geen nieuwssite. Er werkt geen team van professionele journalisten. De nieuwsrubriek is er gewoon een van de vele.

Neemt niet weg dat het terecht grote vraagtekens oproept waarom er zolang geaarzeld is over het plaatsen van een bericht over de rhino-uitbraak in Valencia. Het is urgent nieuws dat gebruikers van Bokt direct aangaat.

Misschien is deze discussie verder inderdaad een goede aanleiding om eens na te denken over het onderdeel Nieuws op Bokt. Het is storend dat onbenullige wetenswaardigheden en belangrijk nieuws door elkaar heen staan, zonder enige hiërarchische structurering. Een beetje als een FB-tijdlijn. Dat kan echt wel beter, zonder dat daar nu enorme aanpassingen voor nodig zijn.


Vroeger had je een opdeling in belangrijk nieuws en minder belangrijk. Daar zijn ze mee gestopt geloof ik omdat de secundaire categorie te weinig gelezen werd en het lastig bleek om de opdeling te maken. Maar ik ben het met je eens, de zwangerschappen naast een gezondheidscrisis (want dat is dit wel degelijk) is wat bizar!

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:27

Het groene moderatorbericht (ik kan het helaas niet quoten) spreekt van bashen. Nou, zeg dat.

Een bash topic waar de een zich nog belachelijker gedraagt dan de ander. Achterover hangend achter hun schermpjes kritiek en frustraties spuiend op vrijwilligers van een paardenforum alsof ze er alle recht van de wereld toe hebben.

Alsof er niet genoeg professionele nieuwssites zijn waar je het nieuws wel kunt halen.

Nee, dat moet perse op een paardenforum dat nooit gepretendeerd heeft een nieuwssite te zijn en dat in stand wordt gehouden door vrijwilligers die ook nog een ander leven hebben.

Het lijkt me verstandig om eens te accepteren dat het gratis bokt beperkingen kent en dat wij bokkers er niet de dienst uitmaken of er rechten kunnen doen gelden.

Feedback is waardevol en prima. Wat er in dit topic gebeurt, is waardeloos.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:29

Wat een hoge verwachtingen van Bokt hebben jullie. Tis de NOS niet. Verder heeft horses, KNHS en Equnews ed allang nieuwsberichten geplaatst op hun sites en facebook. Dus de meesten hebben allang kunnen lezen wat er aan de hand is. De berichtgeving is wat traag op gang gekomen vanuit Valencia, dat is een feit.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:30

Waarom moet nieuws door de redactie geplaatst worden?
Die doen ook vaak niet meer dan 'n paar regeltjes kopieeren en dan doorlinken naar het originele bericht.
Dat kunnen de forummers zelf ook wel.
En dan belandt nieuw-nieuws tenminste gelijk daar waar het hoort.