Gebande bokkers, niet geanonimiseerd?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Gebande bokkers, niet geanonimiseerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 15:56

Het valt mij op dat sommige bokkers waarvan ik weet dat ze een ban hebben niet geanonimiseerd zijn. Zelf dacht 1 van hen van wel, maar het is niet zo. Ik heb gekeken en alle berichten staan er nog. Dus mijn vraag is, waarom wordt dat niet geanonimiseerd, of kan er dan door de persoon een verzoek ingediend worden?
Heel af en toe vind je immers een bericht waar de gebruikersnaam niet meer bij staat. Dus het moet wel mogelijk zijn. Het gaat niet om de inhoud, maar puur om de gebruikersnaam van iemand. Dan blijft alles wel bestaan, maar is niet meer terug te leiden naar de persoon.
Ook zou de tekst in het profiel geleegd kunnen worden uit fatsoen lijkt mij.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gebande bokkers, niet geanonimiseerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:02

Bij een ban hoort niet automatisch een anoniem account.
Dat kan de gebande aanvragen.
Maar ook dat anoniem laten zetten is een wassen neus want in elke quote blijft de naam intact.
Verwijderen van berichten, als zijn ze 20 jaar oud doen ze niet want dan vallen ergaten in topics :?
AVG wet is een raar ding op forums blijkt.
Zelfs als de voorwaardes zijn veranderd na het ingaan van het lidmaatschap en deze niet duidelijk zijn aangekondigd.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:03

Iemand die een ban heeft, blijft hier gewoon met de gebruikersnaam staan.
Wil je anoniem worden, moet je dat speciaal aanvragen.
Bij berichten die gequote zijn, blijf je wel de naam van degene zien.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 16:08

Dan moet de persoon dus vragen om de naam te anonimiseren. Maar ja, dan moet die wel contact kunnen krijgen. Terug wil de persoon absoluut niet.
Quotes is al minder erg natuurlijk. Want je kunt niet meer op persoon zoeken.

Hoe het met avg zit weet ik ook niet. Maar je zou inderdaad zeggen als iemand een X aantal jaren niet inlogt dat het verwijdert moet worden.
Gaten in oude topics lijkt me niet erg, ik zie dat in andere forums wel gewoon.

Maar het gaat er om dat de persoon er achter gekomen is dat dus de naam niet geanonimiseerd is. Ik zal het doorgeven.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:21

germie schreef:
Dan moet de persoon dus vragen om de naam te anonimiseren. Maar ja, dan moet die wel contact kunnen krijgen. Terug wil de persoon absoluut niet.

Je kan gewoon mailen naar Bokt.
bezwaarcommissie@bokt.nl

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Gebande bokkers, niet geanonimiseerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:24

Avg geld niet omdat de persoon er zelf voor heeft gekozen dit online te gooien. Denk daarom altijd goed na of je iets online wil hebben ofniet het kan je blijven achter volgen

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 16:31

Brainless schreef:
germie schreef:
Dan moet de persoon dus vragen om de naam te anonimiseren. Maar ja, dan moet die wel contact kunnen krijgen. Terug wil de persoon absoluut niet.

Je kan gewoon mailen naar Bokt.
bezwaarcommissie@bokt.nl

Geef ik door. Bedankt.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:54

StalNollie schreef:
Avg geld niet omdat de persoon er zelf voor heeft gekozen dit online te gooien. Denk daarom altijd goed na of je iets online wil hebben ofniet het kan je blijven achter volgen


Ik betwijfel of dat zo is. Je hebt namelijk het recht om vergeten te worden. Als het bericht wat jij zelf geplaatst is herleidbaar is tot jouw persoon en je wilt deze niet meer online hebben, dan moet deze verwijderd kunnen worden.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 17:00

LunarEclipse schreef:
StalNollie schreef:
Avg geld niet omdat de persoon er zelf voor heeft gekozen dit online te gooien. Denk daarom altijd goed na of je iets online wil hebben ofniet het kan je blijven achter volgen


Ik betwijfel of dat zo is. Je hebt namelijk het recht om vergeten te worden. Als het bericht wat jij zelf geplaatst is herleidbaar is tot jouw persoon en je wilt deze niet meer online hebben, dan moet deze verwijderd kunnen worden.

Zo heb ik het ook altijd begrepen.
Maar goed, dit gaat om de naam verwijderen. Ik zou dat sowieso netjes vinden als dat automatisch gebeurt.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 17:43

StalNollie schreef:
Avg geld niet omdat de persoon er zelf voor heeft gekozen dit online te gooien. Denk daarom altijd goed na of je iets online wil hebben ofniet het kan je blijven achter volgen

Maar de leden van 20 jaar geleden wisten dit niet. Want forums als deze bestonden eerder niet.
En in die tijd kwam er ook geen pop up in beeld met onze regels zijn veranderd.
Lees de nieuwe voorwaarde door en klik ok als u akkoord gaat.
Dus ik vraag me echt af als iemand daar eens induikt hoe dat zit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 17:55

germie schreef:
Brainless schreef:
germie schreef:
Dan moet de persoon dus vragen om de naam te anonimiseren. Maar ja, dan moet die wel contact kunnen krijgen. Terug wil de persoon absoluut niet.

Je kan gewoon mailen naar Bokt.
bezwaarcommissie@bokt.nl

Geef ik door. Bedankt.


Dit verzoek mag diegene mailen aan support@bokt.nl in plaats van de bezwaarcommissie. Komt het meteen op de juiste plaats terecht. Wij kunnen als BZC geen accounts anonimiseren.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Gebande bokkers, niet geanonimiseerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 18:36

Uit interesse ben ik even in de avg en forums gedoken. Een bericht mag blijven staan, maar als iemand dus een verzoek tot verwijderen account indient, dan mag geen enkele verwijzing in een bericht meer te herleiden zijn naar de persoon.
Daarmee zou dus een quote ook aangepast moeten worden.
Dan blijft wel het originele bericht in tact.
Dus een profiel dient geleegd te worden, gebruikersnaam verwijderd en herleidingen moeten ook weg.

Volledige berichten verwijderen hoeft alleen indien iemand zwaarwegende argumenten heeft. Maar als berichten blijven staan mag het nooit naar pietje of jantje terug te leiden zijn.
Daarmee zou een definitieve ban in mijn ogen automatisch na een bezwaarperiode geanonimiseerd moeten worden.
Het is dan hetzelfdr als op verzoek een account sluiten.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 18:45

Als niets naar de persoon te herleiden mag zijn, heeft bokt nog wel wat werk aan de winkel.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Gebande bokkers, niet geanonimiseerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 20:02

Maar ik heb de persoon ingelicht dat er een verzoek tot anonimiseren gedaan kan worden.
Daar moet dan aan voldaan worden. Er gaat over nagedacht worden door de bokker.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Gebande bokkers, niet geanonimiseerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 23:20

Heel eerlijk, dit verbaasde mij al langer.
En ik vind het ook niet netjes. Je bant iemand omdat die persoon regels overtreed. Gegarandeerd dat die reacties tegen de regels in wél verwijderd worden, de persoon word geband, maar omdat er geen gaten mogen vallen word er dus wel geprofiteerd van wél zinvolle bijdragen van de gebande persoon. En ook nog op een niet waterdichte manier. Niet oké. :)

Daphne__
Berichten: 12451
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:45

Bokt maakt accounts alleen anoniem in uitzonderlijke gevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:50

StalNollie schreef:
Avg geld niet omdat de persoon er zelf voor heeft gekozen dit online te gooien. Denk daarom altijd goed na of je iets online wil hebben ofniet het kan je blijven achter volgen


https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... p-internet

Citaat:
Persoonsgegevens verwijderen
Staan iemands gegevens op internet, dan heeft diegene het recht om deze gegevens te laten verwijderen. Bijvoorbeeld omdat ze niet langer nodig zijn voor het doel waarvoor ze verzameld of verwerkt zijn, er geen rechtsgrond (meer) is voor verwerking of omdat de verwerking onrechtmatig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:04

Daphne__ schreef:
Bokt maakt accounts alleen anoniem in uitzonderlijke gevallen.


Dat bokt dat niet zomaar doet betekent niet dat ze dat wettelijk gezien niet hoeven.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:09

Wel apart nu, 2 lopende topics met anonieme als ts.
Vrijwillig weg of niet. Maar leest ook maar bijzonder, vooral het ene topic waar een andere bokker updates geeft.
Mij lijkt dan dat deze bokker wel terug zou willen?

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:22

Bizzybijtje schreef:
StalNollie schreef:
Avg geld niet omdat de persoon er zelf voor heeft gekozen dit online te gooien. Denk daarom altijd goed na of je iets online wil hebben ofniet het kan je blijven achter volgen


https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... p-internet

Citaat:
Persoonsgegevens verwijderen
Staan iemands gegevens op internet, dan heeft diegene het recht om deze gegevens te laten verwijderen. Bijvoorbeeld omdat ze niet langer nodig zijn voor het doel waarvoor ze verzameld of verwerkt zijn, er geen rechtsgrond (meer) is voor verwerking of omdat de verwerking onrechtmatig is.

Niet van toepassing op posts van iemand dus. Kennis die een anoniem iemand of iemand die gebanned is deelt valt niet onder zo'n artikel. Dit is dus geen kapstokartikel om alles te verwijderen, enkel waar het gaat om directe gegevens als naam, adres, telefoon en details die het koppelen van zulke gegevens aan een gebruiker simpel zouden maken.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:33

DuoPenotti schreef:
Wel apart nu, 2 lopende topics met anonieme als ts.
Vrijwillig weg of niet. Maar leest ook maar bijzonder, vooral het ene topic waar een andere bokker updates geeft.
Mij lijkt dan dat deze bokker wel terug zou willen?

Het topic bevat vooral veel gaten geloof ik

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:35

Niet de topics helemaal doorgelezen. :+

Maar waarom zouden er gaten zijn? Berichten staan op anoniem, niet verwijderd.

Viel me bij actieve onderwerpen gewoon ineens op.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:45

In de bokt help staat duidelijke informatie over het de-activeren (anonimiseren) van je account en hoe je een verzoek kan indienen tot het verwijderen van berichten. Verwijderen van persoonsgegevens kan in overleg met support of het team.

Voor vragen over anonimiseren van accounts kunnen naar support@bokt.nl
Ook mensen die geband zijn kunnen hier naartoe mailen

Linkje naar de bokt help voor meer info: https://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Berichten_verwijderen

Daphne__
Berichten: 12451
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:47

[***] schreef:
Daphne__ schreef:
Bokt maakt accounts alleen anoniem in uitzonderlijke gevallen.


Dat bokt dat niet zomaar doet betekent niet dat ze dat wettelijk gezien niet hoeven.


Ik zeg ook niet dat ik het er mee eens ben ;) Maar het is wel hoe het is op bokt. Wat dan een goede reden is voor ze om het te doen dat weet ik overigens ook niet.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:48

Maar waarom gaan de quotes niet mee?
Binnen 2 klikken wist ik net welke gebruikersnamen er achter de 2 accounts zitten die nu bij actieve berichten in de lijst staan?
Zo gaat het toch zijn doel voorbij?

En dit is niet gezegd om flauw te doen of zo, maar een oprechte vraag.