Uitzondering regels.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:41

Maar dat vind ik ook meteen weer een abrupte conclusie eigenlijk. Omdat 2 berichten nu toevallig weinig constructief ingaan op pietluttigheden is ineens een topic van 25 pagina's verpest? Zo negatief zou ik het dan ook weer niet willen stellen, er worden goede standpunten met elkaar gedeeld.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:48

Over het algemeen begint een gesloten topic wel op deze manier... en het op de man spelen is al een paar pagina's aan de gang.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:50

Opmerkingen negeren werkt prima, en er wordt op dit moment een heleboel interessante informatie gedeeld over hoe je zou moeten of kunnen discussieren/communiceren. Lijkt mij een zinvolle discussie eigenlijk. Want daar ging het oorspronkelijk wel om - hoe voorkom je doodslaan van topics door onhandige of onaardige communicatiemethoden.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:54

En ik denk ook dat je er altijd in getrokken kan worden... welke bokker of welke mening dan ook.
Maar bewustwording en inzien van eigen handelen (of in dit geval typen) is altijd handig in dergelijke meer verhitte discussies.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:54

Het rotte is dat als iemand een nare statement over een ander maakt, je deze niet zonder weerwoord wilt laten staan omdat het anders lijkt alsof iedereen het er blijkbaar mee eens is -O-

De oplossing om te voorkomen dat de reacties daar dan ineens over gaan, zou volgens mij gewoon zijn dat zo'n bericht dan verwijderd zou moeten worden. Dat zou ik ook wel zo fatsoenlijk vinden :j

Hier heb ik het overigens meermaals met mods over gehad en die vonden dergelijke nare opmerkingen dan gewoon een mening van iemand (ofzo) en lieten het staan. Tja dan heb je dus eigenlijk geen andere optie dan er op in te gaan om niet een "wie zwijgt, stemt toe" indruk te geven bij iedereen die dit topic ooit nog leest -O-

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:59

pmarena schreef:
Het rotte is dat als iemand een nare statement over een ander maakt, je deze niet zonder weerwoord wilt laten staan omdat het anders lijkt alsof iedereen het er blijkbaar mee eens is -O-


Je kan natuurlijk ook reageren met: "ik vind jouw opmerking uiterst kwetsend, onnodig, niet bijdragen aan de inhoud en ik ga er daarom niet op in"
Klaar. Duidelijk dat je het er niet mee eens bent, zonder lelijk te gaan doen. En weer over tot de inhoud.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:03

Ja dat kan je doen, maar dan hou je wel nog de zweem open van "je kan het wel kwetsend vinden maar je weet dat het waar is" terwijl iemand gewoon een nare partij lülkoek zit te verkopen en een beetje karaktermoord aan het plegen is om je een soort van monddood te maken -O-

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-21 15:04

Ik heb er dan ook wel moeite mee niets te zeggen of beleefd te blijven. Maar het lukt me wel steeds beter :j

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:06

Ik vind niets zeggen niet fair tegenover diegene die dan onterecht zo naar te kijk gezet wordt.
Dan zit die ellendeling (en de eventuele meelopers die het klakkeloos overnemen en er over door gaan ) die zo'n nare opmerking maakte ook in zijn vuistje te lachen dat 'ie er lekker mee weg komt -O-

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:09

Ibbel schreef:
Opmerkingen negeren werkt prima, en er wordt op dit moment een heleboel interessante informatie gedeeld over hoe je zou moeten of kunnen discussieren/communiceren. Lijkt mij een zinvolle discussie eigenlijk. Want daar ging het oorspronkelijk wel om - hoe voorkom je doodslaan van topics door onhandige of onaardige communicatiemethoden.


Dit dus, hier ben ik het volledig mee eens. Ik vind het ook interessant en ik ga zeker je link bekijken Ibbel. Ik ga ook zeker verder met mijn boek dat ik hier geplaatst hebt, want ben juist door dit topic extra gemotiveerd daartoe.

Ik wil trouwens wel opmerken dat ik expres niet ingegaan was op de nare opmerking richting mijn persoon van een gebruiker. Dit omdat er voldoende over gezegd is door andere bokkers en tja wat moet ik er meer over zeggen. Maar het is zoveel gequote dat ik er natuurlijk ook niet omheen kon. HEt is dus geenszins wie zwijgt stemt toe, of zo.... het was gewoon een nare opmerking waar ik mezelf niet in herken. Het zij zo.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:10

pmarena schreef:
Ik vind niets zeggen niet fair tegenover diegene die dan onterecht zo naar te kijk gezet wordt.
Dan zit die ellendeling (en de eventuele meelopers die het klakkeloos overnemen en er over door gaan ) die zo'n nare opmerking maakte ook in zijn vuistje te lachen dat 'ie er lekker mee weg komt -O-


Maar als je stelt dat het een heel nare opmerking is en dat je het daar absoluut niet mee eens bent, dan heb je aan dat gevoel toch uiting gegeven zonder er al te veel energie in te steken?

Edit: verkeerd bericht gequote :o

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:24

Ik vind het ook heel interessant hoe zulke gesprekken, al is het online, verlopen.
Ook omdat gedrag analyseren een groot deel van mijn werk is, gok ik :D
En ook ik merk soms dat ik 'opeens' onderdeel ben van zoiets :') Het is lastig te voorkomen... maar je ziet het wel gebeuren.
En door dat te benoemen help je denk ik ook andere bokkers om het steeds beter te leren en te herkennen... wat hopelijk op termijn betere online communicatie op gaat brengen.
Daarom ook hoe in het schreef @Gini. En vind mijn reactie ook niet overdreven... dat het maar een paar pagina's van een mooi topic is, wil niet zeggen dat het niet fout kan gaan.
Rotte opmerkingen, op de man spelen blijf je altijd houden.
Waar meningen, passie en karakters samenkomen in getypte tekst is dat niet te voorkomen.
Maar meer zelfregulering in de community kan er voor zorgen dat zaken bespreekbaar blijven en dat gehak op elkaar minder navolging vind imo.
En dat sub groepjes dan wellicht helemaal niet nodig zijn O:)
Klinkt een beetje te mooi... maar wie weet :P

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 19:06

c_alsemgeest schreef:
Over het algemeen begint een gesloten topic wel op deze manier... en het op de man spelen is al een paar pagina's aan de gang.


Ik zit dit topic ook net bij te lezen en vind dat het topic behoorlijk ontspoord is in op de man spelen op één persoon. Laten we nou niet doen of BB het enige probleem is. Er zijn ook nog wel een paar andere mensen, ook uit deze discussie, die heel vervelend en insinuerend kunnen discussiëren. Dan kan je hier wel in een cirkeltje gaan zitten om te vertellen hoe fout iemand anders is en hoe goed je als groepje het allemaal zelf vindt, maar ondertussen zijn jullie, op een minder directe manier, gewoon gigantisch aan het cyberpesten.

Er mogen zich hier wat mij betreft een paar mensen zich serieus gaan zitten schamen.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 19:27

Beetje mosterd na de maaltijd dit, en mag ik zeggen: moraliserend op een manier die niet nodig is?

Jammer wel. We hadden net bedacht dat we verder gingen op 'hoe breng je nou kennis op een prettige manier over'. Dus we hadden al bedacht dat we een beetje meer zelfregulerend moesten zijn.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 19:32

Ik reageer op iedereen die op een of andere manier een interessant punt maakt, waar ik het de moeite waard vind om nog een eigen reactie bij de plaatsen.

c_alsemgeest schreef:
Daarom ook hoe in het schreef @Gini. En vind mijn reactie ook niet overdreven... dat het maar een paar pagina's van een mooi topic is, wil niet zeggen dat het niet fout kan gaan.


Oh maar daar ben ik het mee eens. Dan KAN het fout gaan, dat klopt. Maar het ging mij meer over dat je zei dat dit het topic al verpest. Dat is in mijn ogen niet zo wanneer er even een valse noot gespeeld wordt. Dan is het wel zaak om het topic zo snel mogelijk terug "recht te trekken", dat wel, maar een verpest topic is voor mij wanneer het hele liedje vals wordt en er niks meer aan recht te trekken valt.
Heb jij de indruk dat dat in dit topic wel aan de hand is? Naar mijn mening is er gewoon een stevige discussie bezig, maar misschien zie ik iets niet wat een ander wel ziet?

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 20:47

BigBen schreef:
Femke_Tweety schreef:
Behalve dan dat je niet doorhebt dat jouw argumenten soms een stuk stommer zijn dan die van de mensen die je veroordeelt.

Dat is nu een paar keer aangegeven door mensen die relatief veel kennis hebben zelfs, maar dat pik je maar niet op.

Wel, om te beginnen lijkt jou taalgebruik nergens op, maar los daarvan, geef maar eens een paar voorbeelden mét onderbouwing.

@c_alsemgeest
Ik zou dit even willen verduidelijken. Ik val mensen niet aan op hun manier van schrijven of hun spelling. Dat heeft in een discussie geen belang. Het 'taalgebruik' slaat hier dan ook niet op Femke's manier van schrijven. Daar is ook niets van te zeggen. Het gaat mij wel over de "stomme" argumenten, terwijl Femke niet aangeeft waarom die argumenten stom zijn. Dat is het 'taalgebruik' waar ik niet gelukkig mee ben. Net zoals DuoPenotti "er doorheen tetteren" gebruikte, en blijft gebruiken. Net zoals pmarena het over een "ontzettende hork" heeft, of over een "ellendeling". Bij die laatste moest ik eerlijk gezegd wel lachen. Jij snoodaard, jij ellendeling !!! Gelukkig zijn er net zo goed mensen die wel beleefd blijven reageren, ook als ik dingen vertel die ze eigenlijk helemaal niet prettig vinden.

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 20:55

Wil je voor mijn lol even de pagina terugkijken en je eigen berichten lezen, de twee laatste voordat ik reageerde?

En dan even tellen hoe vaak jijzelf stom, stomme en stommiteiten als woorden gebruikt?


Het zijn woorden die ik zelden gebruik.
En in dit geval een rechtstreekse reactie op jouw eigen woorden.

De uitleg heb ik inderdaad niet opnieuw gegeven.
Dat had ik zéér uitgebreid een pagina eerder gedaan.

Korte samenvatting daarvan is dat buitengewoon ongenuanceerd en zwartwit reageren niet past bij de manier waarop wetenschappers dat zouden doen.
En dat je dat wel als argument gebruikt.


Mocht je trouwens echt per se verder op de man wíllen ipv op de bal, doe dat dan even via pb.
Heeft de rest verder hier er minder last van, want de eigenlijke discussie die hier gaande was, de inhoudelijke dus, was buitengewoon interessant.

imaudy
Berichten: 5017
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 21:21

Ik herken wat hier geschreven wordt, maar komt eea niet doordat het foum te groot is geworden om een uniforme manier van modereren te hebben?? Teveel mods die discussies niet lezen omdat ze daar geen tijd voor hebben. Daardoor krijgen ze geen goed beeld van een discussie en doen ze maar wat..

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 21:35

Mij bevalt tweakers.net buitengewoon qua modereren. Ten eerste hebben ze betaalde krachten, die dus gewoon verplicht de godganse dag berichten zitten te lezen, ten tweede hebben ze zelfstandige subfora, met hun eigen 'regering' en de (betaalde) 'premier' die daar leiding aan geeft beslist zelfstandig wie mag wieberen.

En mogen wieberen op tweakers gaat vrij rap. Dat houdt ook in dat gekozen is dat de spelregels op de subfora allemaal onderwerpspecifiek zijn. Zoiets zou voor bokt misschien ook best een oplossing zijn, want inderdaad, bokt is (te) groot en kampt al jaren chronisch met gebrek aan (goede) mods.

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 21:42

Ibbel schreef:
Beetje mosterd na de maaltijd dit, en mag ik zeggen: moraliserend op een manier die niet nodig is?

Jammer wel. We hadden net bedacht dat we verder gingen op 'hoe breng je nou kennis op een prettige manier over'. Dus we hadden al bedacht dat we een beetje meer zelfregulerend moesten zijn.


Niet iedereen zit de hele dag op Bokt, dus dan kan het best een keer gebeuren dat je 's avonds reageert op iets wat die dag gebeurd is. En daarnaast zie ik niet zo goed wat er moraliserend is aan mensen aanspreken op cyberpesten.

Ik heb ook niemand van jullie zien reageren dat jullie eigenlijk te ver gingen met op de man spelen, dus hoe kan je dan ooit meer zelfregulerend zijn, als je dat gedrag van jezelf niet eens herkent? Dan wordt het eerder; "We zijn klaar met iemand onderuit halen, nou gaan we het weer ergens anders over hebben." Dt heeft niet zoveel met zelfreguleren te maken.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 21:46

Misschien kan je je mening geven hoe het beter kan ipv alleen kritiek leveren? Dat is wat opbouwender namelijk.

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 21:59

Ik snap dat kritiek niet leuk is om te krijgen, maar ik vind het in dit geval terecht dat er kritiek komt op jullie gedrag van vandaag. En ik geloof dat het echt niet nodig is om te vertellen wat wel acceptabel gedrag is, namelijk niet op de man spelen. Je kan namelijk prima met elkaar bespreken wat je wel een prettige manier van communiceren vindt, zonder het de hele tijd op een negatieve manier af te zetten tegen één persoon. Zo ingewikkeld is het soms echt niet.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 22:15

Karl66, spreek je nu iedereen aan? Dat vind ik ook niet eerlijk. Er zijn mensen die echt tijd en moeite en vriendelijkheid in hun berichten steken. Dat niet erkennen en iedereen op een hoop gooien onder het mom 'jullie zijn allemaal stout geweest', is ook geen constructieve bijdrage.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 22:28

Femke_Tweety schreef:
Dus weet je ook helemaal niet of die minder goed of beter werken, als we jouw redenatie volgen.

Je bent echt te kort door de bocht BigBen.

Ik zit meer in de wetenschappelijke dan alternatieve hoek. Maar om zonder grondig dubbelblind onderzoek te stellen dat het NIET werkt, is ook niet correct.
Zo simpel is het.

@Femke
Ik heb even moeten zoeken, maar dit is jouw bericht.
Waarin je stevig van leer trekt, omdat ik zou gezegd hebben dat alternatieve middelen niet werken. Alleen, dat heb ik niet gezegd. Jammer van de heilige verontwaardiging.
Wat heb ik dan wel gezegd ? Dat alternatieve middelen niet getest worden. En dat is ook zo. Zo simpel is het :+ .

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 22:40

Gini schreef:
Karl66, spreek je nu iedereen aan? Dat vind ik ook niet eerlijk. Er zijn mensen die echt tijd en moeite en vriendelijkheid in hun berichten steken. Dat niet erkennen en iedereen op een hoop gooien onder het mom 'jullie zijn allemaal stout geweest', is ook geen constructieve bijdrage.


Oh nee, ik heb het over de mensen die op de persoon in plaats van op de bal speelden. Iemand die op de bal speelt, hoeft zich echt niet door mij aangesproken te voelen, daar zou namelijk helemaal geen reden voor zijn.