Uitzondering regels.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 09:56

Ik heb dan toch een vraagje aan de hand van dit topic:
[CV] Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?


Op het moment dat iemand het wil hebben over alternatieve geneeswijzen komen ook altijd dezelfde mensen er doorheen dat het oplichting is, placebo, noem maar op. Ook al hebben ze het niet eens uit eigen hand ervaren maar vinden het bij voorbaat al. Nog nooit is daarvoor ingegrepen door bokt. Al die topics gaan bij voorbaat al kapot. Maar iedereen moet kunne reageren is dan toch het antwoord.
Het kindvrij topic, ook daar mogen moeders hun mening spuien en word regelmatig ook gedaan. Waarom hier de uitzondering?

Ik vind de uitzondering best oke, maar dan wel op meer vlakken toestaan.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:10

Ik moet zeggen dat ik het ook apart vind. Je kunt mensen op een discussieforum niet verbieden te reageren. En dit wordt hier wel gedaan. Raar dat de moderators daar in meegaan.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:12

Ja ben ik ook heel erg benieuwd naar...
Bij het bewust kinderloos topic waren het juist meerdere modjes die zeiden dat het mocht want het was een discussie forum.
Topics over Internationale dressuur ruiters idem.
Waarom wordt er hier specifiek met twee maten gemeten? Heel bijzonder.

Dan zouden de antivaxxers dus ook niet meer mogen reageren in het 'wie is al geënt topic'.

Mensen die bitloos rijden niet meer in een S&T topic...

Daarbij moesten de leden er maar mee dealen, en dat is ook gelukt. Heeft fijne discussies opgeleverd en meer begrip voor elkaar.

Oftewel, hoe laat ik een goed discussieforum zo snel mogelijk dood bloeden.
Erg jammer.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:14

Net zoals er in real life de zaken verschillend afgehandeld worden gebeurt dit ook op bokt . Soms word een topic terecht gesloten en soms denk je, wat een onzin. De interpretatie van diverse mods zal wel verschillend zijn.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:21

Naar mijn idee worden topics gesloten wanneer de temmertjes los gaan, en omdat bokt onderbezet is qua moderators en ze eigenlijk ook niet weten wat ze ermee aan moeten is de makkelijkste en kortste weg een 'slotje voor overleg' je kunt er maar vanaf wezen

Vermoed dat dit besluit ook in dat kader genomen is, weg van de minste weerstand. Gaat helemaal nergens over. Ik wil over zus en zo praten maar wie het daar niet mee eens is is niet welkom in het topic. Heb het in het bewuste topic al gezegd en zeg het hier nog een keer, dan moet je dus een whatsapp groepje beginnen, of een besloten pagina op Facebook en zo zullen er nog wel wat oplossingen zijn

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:24

Ik verbaas me er ook enorm over dat Bokt een dergelijk topic in deze wijze toestaat. Juist bij dit soort grote maatschappelijke kwesties wil je weerwoord creëren. Belachelijk dat dat niet kan in het geval van dit topic.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:28

Het slaat nergens op om een discussie te beginnen over de keuzes die je maakt, als je vervolgens direct aangeeft dat je niet aangesproken wenst te worden op de keuzes die je maakt.

Ik snap echt niet dat dat iets is waar de mods aan meewerken.

Anoniem

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:30

Maar er zijn al zoveel topics waar er flink weerwoord wordt gegeven over wel of niet enten. Dit topic gaat ook niet over wel of niet enten maar over de druk die op je wordt gelegd als je een bepaalde keuze maakt. Dat is best vervelend als het topic dan weer uitloopt in een flinke discussie over wel of niet enten.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:32

[***] schreef:
Maar er zijn al zoveel topics waar er flink weerwoord wordt gegeven over wel of niet enten. Dit topic gaat ook niet over wel of niet enten maar over de druk die op je wordt gelegd als je een bepaalde keuze maakt. Dat is best vervelend als het topic dan weer uitloopt in een flinke discussie over wel of niet enten.

Ja dat is logisch. Maar als een topic gaat over "ik wil me niet vaccineren" kan je op een discussieforum niet verwachten dat mensen daar niet inhoudelijk op in mogen gaan.

Anoniem

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:35

Het topic gaat niet over ik wil me niet laten vaccineren, het gaat over de druk die je wordt opgelegd.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:38

[***] schreef:
Maar er zijn al zoveel topics waar er flink weerwoord wordt gegeven over wel of niet enten. Dit topic gaat ook niet over wel of niet enten maar over de druk die op je wordt gelegd als je een bepaalde keuze maakt. Dat is best vervelend als het topic dan weer uitloopt in een flinke discussie over wel of niet enten.

Als je die druk niet wil, dan moet je die keuze gewoon niet zo breed uitmeten.
Bij iedere egoïstische keuze die je publiek maakt, weet je dat mensen daarover gaan vallen.
Waarom zou dat bij deze ene egoïstische keuze ineens zo anders zijn dat er een besloten praatgroepje van lotgenoten moet worden opgericht?

Wat wordt het volgende uitzonderingstopic?
'Mijn paard staat 24/7 in een gesloten box zonder zicht op soortgenoten en ik vind het stom dat ik daar steeds op word aangesproken'?
En dan een groene hulk erboven dat we lief moeten zijn voor de TS en dat je weg moet blijven uit het topic als je anders denkt over dierenwelzijn? Is dat hoe Bokt tegenwoordig werkt?

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:40

Ja dan ben je snel uitgeluld

'ik voel druk om me te laten vaccineren'
'ja ik ook'
'ja ik ook'
'ze zeggen dat ik een wappie ben'
'ja ik ook'
'ja ik ook'

Uiteindelijk gaan mensen zeggen waarom ze zich niet willen laten vaccineren bijvoorbeeld, en daar kun je gewoon reacties op verwachten

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:41

En die druk kan van meerdere kanten komen, bij diegene die het topic opende was het in haar naaste omgeving.Daar heeft ze best tips voor gekregen, ik als pro vaxxer heb haar zelfs een nette pb gestuurd daarbij haar begrijp. Want ze is niet tegen vaccineren alleen nu nog niet. Met als gevolg dat er even later een bericht komt dat ze alle pro vaxxers heeft geblokkeerd zodat ze die berichten niet meer hoeft te lezen. En echt, die druk legt iemand zichzelf op, juist door dit soort topics te openen. En dan kwaad worden ? Tja.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:44

Er is een uitzondering voor alle topics op CV. Ik ben ondertussen mod-af maar dat is hiervoor vast ook de reden.

Eerder mondde bijna elk topic over corona uit in een discussie over (on)zin van maatregelen, wel/niet vaccineren, complottheorieën etc, dus toen is afgesproken dat dat in 2-3 specifieke topics was toegestaan en verder niet. Want niemand werd blij van continu die discussie in elk coronatopic. Maar dat geldt dan natuurlijk ook andersom, dat de niet-vaccineerders ook 'recht' hebben op een discussievrij topic.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:45

Hiraeth schreef:
Ik verbaas me er ook enorm over dat Bokt een dergelijk topic in deze wijze toestaat. Juist bij dit soort grote maatschappelijke kwesties wil je weerwoord creëren. Belachelijk dat dat niet kan in het geval van dit topic.


Helemaal mee eens. Op die manier ga je ipv een discussieforum over naar echokamers. Best een zorgelijke evolutie. Volgende vraag is dan wie gaat bepalen over welke mening je een dergelijk topic-zonder-tegensprak mag openen.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:47

Goh, ik heb dit nog niet eerder voorbij zien komen, volgens mij.

Ik snap het wel, want er zijn al zoveel corona topics waarin discussies gevoerd kunnen worden. Daarnaast worden topics regelmatig overgenomen door mensen die altijd hun mening verkondigen en vervolgens loopt het uit de hand. Zou wel fijn zijn als daar op in wordt gegrepen.

Aan de andere kant snap ik deze beslissing niet, want in het verleden is vaker aangegeven dat Bokt openbaar is (true :+ ) en dat het iedereen vrijstaat om te reageren. Met uitzondering van mensen die echt het doel hebben een topic te verpesten of die tegen de regels in reageren. In heel veel topics ontstaan er discussies die een TS niet bevalt, maar vervolgens mag TS niet opnieuw een topic openen waarin een mod aangeeft dat mensen met een andere mening eigenlijk niet welkom zijn.

Als er nu voor gekozen wordt om die koers te varen dan ben ik het eens met bovenstaande reacties dat er dan ook in andere topics mag worden ingegrepen. Dat is echter denk ik niet wenselijk, want dan krijg je een moderator forum, om het zo maar te noemen.

Conclusie: lastig dilemma. :')

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 10:49

Ik krijg als antwoord van een mod dat overal off topic gegaan mag worden behalve op CV.

Met andere woorden mag je dus de meest gekke wappie dingen zeggen in een OP en dan dan zeggen ik wil alleen maar met mede wappies in discussie, op al het andere tem ik en krijg mijn zin daarin.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:51

Maar het was geen off-topic gaan. En dat maakt het bijzonder.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:51

Dani schreef:
Eerder mondde bijna elk topic over corona uit in een discussie over (on)zin van maatregelen, wel/niet vaccineren, complottheorieën etc, dus toen is afgesproken dat dat in 2-3 specifieke topics was toegestaan en verder niet. Want niemand werd blij van continu die discussie in elk coronatopic. Maar dat geldt dan natuurlijk ook andersom, dat de niet-vaccineerders ook 'recht' hebben op een discussievrij topic.

Vrij geestig dat bokt een forum is geworden waar eigenlijk liever niet gediscussieerd mag worden

Slotje voor overleg

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:55

Dani schreef:
Er is een uitzondering voor alle topics op CV. Ik ben ondertussen mod-af maar dat is hiervoor vast ook de reden.

Eerder mondde bijna elk topic over corona uit in een discussie over (on)zin van maatregelen, wel/niet vaccineren, complottheorieën etc, dus toen is afgesproken dat dat in 2-3 specifieke topics was toegestaan en verder niet. Want niemand werd blij van continu die discussie in elk coronatopic. Maar dat geldt dan natuurlijk ook andersom, dat de niet-vaccineerders ook 'recht' hebben op een discussievrij topic.

Jazeker, maar dan moeten de anti vaxxers die anti zijn en de grootst mogelijke onzin verkondigen daar ook wegblijven. Want juist omdat het een openbaar forum is zou men er voor moeten waken dat Bill Gates, Great reset en gen techniek als reden voor niet vaccineren word gegeven.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 10:57

Dani schreef:
Er is een uitzondering voor alle topics op CV. Ik ben ondertussen mod-af maar dat is hiervoor vast ook de reden.

Eerder mondde bijna elk topic over corona uit in een discussie over (on)zin van maatregelen, wel/niet vaccineren, complottheorieën etc, dus toen is afgesproken dat dat in 2-3 specifieke topics was toegestaan en verder niet. Want niemand werd blij van continu die discussie in elk coronatopic. Maar dat geldt dan natuurlijk ook andersom, dat de niet-vaccineerders ook 'recht' hebben op een discussievrij topic.

maar ik wil een topic over alternatieve geneeswijze zonder altijd dezelfde die er doorheen tetteren.
Dat mag ook niet.

Daarnaast heb ik in diverse corona topics de anti vaccers ook gewoon hun mening overal zien geven, prima want dat is overal zo.

Of.... we schaffen het op meer plaatsen af.
Want mijn voorbeeld bij alternatieve geneeswijze is dat daar onderling best wel veel ervaringen uit de delen zijn, maar dat is altijd in een paar pagina's op slot.

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 11:01

In het vorige topic, dat nog voor overleg op slot staat (bijzonder trouwens dat er tijdens dat overleg al weer een nieuw topic geopend mag worden) liepen er twee dingen door elkaar. Het topic ging over mensen die druk ervoeren omdat ze zich niet laten vaccineren. Prima als ze daar met elkaar over willen praten en daar heb ik echt niks aan toe te voegen. Maar tegelijkertijd kwamen ze met allerlei drogredeneringen waarom ze zich niet laten vaccineren. Vaccineren zou gevaarlijker zijn dan de ziekte doormaken, er was niet voldoende getest, het waren onbekende technieken, waar we de lange termijn effecten niet van weten, etc. En het is natuurlijk belachelijk dat mensen op Bokt leugens mogen verspreiden, zo mensen bang maken voor vaccineren en zo de vaccinatiebereidheid omlaag brengen.

Ik zou dus op z'n minst verwachten dat er een hele grote groene waarschuwing in de OP staat dat het verspreiden van misinformatie of onbewezen theorieën, om zo de keuze te rechtvaardigen niet toegestaan is.

Maar als de mods het niet toestaan om op dat soort onzinbeweringen te reageren en tegelijkertijd die beweringen wel toestaan, dan krijgen ze van mij gewoon een dikke middelvinger en reageer ik gewoon. Die discussie durf ik wel aan te gaan.

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5005
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 11:09

Het topic wat hier word aangehaald staat op Corona Vragen [CV]. Hier staat in de regels en richtlijnen inderdaad een stukje opgenomen over offtopic gaan:
Citaat:
Om te voorkomen dat alle topics in dezelfde discussies belanden, is het niet toegestaan offtopic discussies te voeren.
Hiervoor kun je terecht in de volgende topics:
[CV] Algemeen coronatopic #6
[CV] Viruswaanzin

Dit om te voorkomen dat elk topic in dezelfde wel/niet discussie verzand over vaccins en maatregelen, wat ook eigenlijk in elk topic ook gebeurde voor deze regel.
Dit is niet op het hele forum zo inderdaad, daarom kunnen we daar op CV wel op modereren maar op andere fora niet.
Het is dus niet zo dat we geen 'tegengeluid' willen zien, het is zo dat er voor iedereen een plekje moet zijn om te kunnen bespreken waar diegene mee zit.
In dit geval het niet willen vaccineren en de druk die mensen voelen van anderen om dit wel te doen.
Als het topic dan weer een discussie word waarom ze wel zouden moeten vaccineren en dat de redenen waarom ze het niet doen onzin zijn, is dat plekje hun dus meteen afgenomen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 11:12

Karl66 schreef:
In het vorige topic, dat nog voor overleg op slot staat (bijzonder trouwens dat er tijdens dat overleg al weer een nieuw topic geopend mag worden) liepen er twee dingen door elkaar. Het topic ging over mensen die druk ervoeren omdat ze zich niet laten vaccineren. Prima als ze daar met elkaar over willen praten en daar heb ik echt niks aan toe te voegen. Maar tegelijkertijd kwamen ze met allerlei drogredeneringen waarom ze zich niet laten vaccineren. Vaccineren zou gevaarlijker zijn dan de ziekte doormaken, er was niet voldoende getest, het waren onbekende technieken, waar we de lange termijn effecten niet van weten, etc. En het is natuurlijk belachelijk dat mensen op Bokt leugens mogen verspreiden, zo mensen bang maken voor vaccineren en zo de vaccinatiebereidheid omlaag brengen.

Ik zou dus op z'n minst verwachten dat er een hele grote groene waarschuwing in de OP staat dat het verspreiden van misinformatie of onbewezen theorieën, om zo de keuze te rechtvaardigen niet toegestaan is.

Maar als de mods het niet toestaan om op dat soort onzinbeweringen te reageren en tegelijkertijd die beweringen wel toestaan, dan krijgen ze van mij gewoon een dikke middelvinger en reageer ik gewoon. Die discussie durf ik wel aan te gaan.

Dat dus. Als feitelijke onjuistheden niet gecorrigeerd mogen worden (want off-topic) dan zouden ze in de eerste plaats ook niet eens geplaatst moeten worden.
Zolang er niet op de inhoud wordt gemodereerd door het Team, moet ten minste aan de gebruikers zelf de mogelijkheid worden geboden om onzin te corrigeren.

Willen ze een discussieloos topic toestaan? Ook prima, maar dan verwacht ik dat de moderators er met een vergrootglas bovenop zitten, zélf de inhoud corrigeren of de plaatser aanspreken op onjuistheden, en op die manier zorgen dat er ook geen discussie nodig is.

Je kunt niet als beheer én zelf je handen ervanaf trekken én ook van anderen eisen dat die niet ingrijpen.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 11:15

Dat dit plekje hen dan afgenomen wordt, is niet anders dan dat de plek van bewust kinderloos van die mensen afgenomen wordt, de plek van mensen die ervaringen met (eigen) autisme willen uitwisselen wordt afgenomen door mensen die vinden dat ze niet moeten zeiken en al helemaal dat mensen die willen praten over homeopathie een eigen plek direct kapot gemaakt wordt door mensen die er niet in geloven. Het topic van pssm2 wordt ook om de haverklap stilgelegd, als in niemand met een hulpvraag durft meer te reageren, doordat slechts 1 a 2 personen er steeds weer opklappen.

Waarom dan wel voor covid19?