Uitzondering regels.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 17:13

BigBen schreef:
De hele discussie over het vaccin doet hier niets ter zake.
Het ging om het beleid, apartheid of niet.


Dank je...
Daar gaat het inderdaad om.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 17:23

Karl66 schreef:
In het vorige topic, dat nog voor overleg op slot staat (bijzonder trouwens dat er tijdens dat overleg al weer een nieuw topic geopend mag worden) liepen er twee dingen door elkaar. Het topic ging over mensen die druk ervoeren omdat ze zich niet laten vaccineren. Prima als ze daar met elkaar over willen praten en daar heb ik echt niks aan toe te voegen. Maar tegelijkertijd kwamen ze met allerlei drogredeneringen waarom ze zich niet laten vaccineren. Vaccineren zou gevaarlijker zijn dan de ziekte doormaken, er was niet voldoende getest, het waren onbekende technieken, waar we de lange termijn effecten niet van weten, etc. En het is natuurlijk belachelijk dat mensen op Bokt leugens mogen verspreiden, zo mensen bang maken voor vaccineren en zo de vaccinatiebereidheid omlaag brengen.

Ik zou dus op z'n minst verwachten dat er een hele grote groene waarschuwing in de OP staat dat het verspreiden van misinformatie of onbewezen theorieën, om zo de keuze te rechtvaardigen niet toegestaan is.

Maar als de mods het niet toestaan om op dat soort onzinbeweringen te reageren en tegelijkertijd die beweringen wel toestaan, dan krijgen ze van mij gewoon een dikke middelvinger en reageer ik gewoon. Die discussie durf ik wel aan te gaan.


Niets aan toe te voegen.

c_alsemgeest schreef:
Helemaal geen strenger beleid. 1 lijn trekken, geen topics voor enkel gelijk gestemden voor enkel bepaalde onderwerpen.
Gewoon alles gelijk behandelen.


En niet een topic op slot knallen zodra er iemand begint te piepen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15918
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 17:41

[***] schreef:
Maar waarom valt bij niemand het kwartje dat het topic niet gaat om wel of niet vaccineren maar over de druk die er op je gelegd wordt?
Ik vind het een heel prettig topic en het is zo ongeveer het eerste respectvolle topic wat ik over dit onderwerp heb gezien. Er reageren ook mensen die zich wel laten vaccineren maar die ook druk voelen. En waarom moet er tegengeluid komen over vaccineren in dat topic terwijl het topic niet gaat om waarom wel of niet vaccineren?

Omdat er in het gesloten topic allerlei fakenews redenen werden genoemd om niet te vaccineren. En dan is niet vaccineren niet alleen niet ok, je informeert twijfelaars ook verkeerd.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 17:44

janderegelaa schreef:
[***] schreef:
Maar waarom valt bij niemand het kwartje dat het topic niet gaat om wel of niet vaccineren maar over de druk die er op je gelegd wordt?
Ik vind het een heel prettig topic en het is zo ongeveer het eerste respectvolle topic wat ik over dit onderwerp heb gezien. Er reageren ook mensen die zich wel laten vaccineren maar die ook druk voelen. En waarom moet er tegengeluid komen over vaccineren in dat topic terwijl het topic niet gaat om waarom wel of niet vaccineren?

Omdat er in het gesloten topic allerlei fakenews redenen werden genoemd om niet te vaccineren. En dan is niet vaccineren niet alleen niet ok, je informeert twijfelaars ook verkeerd.


Nu zelfs weer 'de langetermijngevolgen zijn niet bekend'. Ik ga er maar niet op in, maar de ene kant mag dus wel argumenten geven, die de andere kant niet mag weerleggen?

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 17:50

Hanmar schreef:
Interessante vraag en een kwestie waar wij als moderatorteam ook enorm mee worstelen. Goed dat jullie dit dus aankaarten. :j

Bokt-breed modereren we al langere tijd niet meer actief op 'offtopic' posts, met het idee dat een discussie zich moet kunnen ontwikkelen, net zoals een gesprek offline zou kunnen. Echter merkten we op [CV] dat mettertijd eigenlijk alle topics verzandden in in dezelfde discussie tussen mensen die wel of niet in COVID19, de maatregelen, het vaccin etc. 'geloven' (om het beknopt, bij gebrek aan een beter woord, te beschrijven). Dat is voor niemand een prettige situatie. We hebben toen uiteindelijk besloten om te stellen dat die discussies in een beperkt aantal topics gevoerd moest worden, en grijpen dus in wanneer het elders ter sprake komt. Op basis van die beslissing is hier gekozen voor een topic waarin gesproken kan worden over de keuze niet te vaccineren, zonder dat dit topic óók verzand in de discussie zoals eerder besproken.

Bokt biedt een platform voor vrije meningsuiting, en (binnen bepaalde grenzen) vinden we het belangrijk dat alle meningen, ook 'onpopulaire' of afwijkende meningen, ter discussie gebracht mogen worden. Dat brengt absoluut moeilijke kwesties met zich mee, want het is niet altijd volledig helder waar die eerder genoemde grens dan precies ligt. Wij zijn daarin als moderatorteam ook zeker zoekende in, en kijken daarbij ook naar hoe dit bijv. op andere (social) media aangepakt wordt.

Als ik de reacties hier samenvat, heb ik het idee dat jullie een strenger modbeleid zouden willen zien op de inhoud. Dat is echter voor ons ook een heel moeilijk, want hellend vlak, en iets waar we doorgaans van weg proberen te blijven omdat het vrijwel onmogelijk is om daar eenduidig en consequent beleid op te maken. Hoe zouden jullie dat concreet voor je zien?


Ik wil helemaal geen strenger modbeleid op de inhoud. Maar als je het verbiedt om op onzinredenen te reageren, dan zal je ook die onzinredenen moeten verbieden. En omdat jullie niet verantwoordelijk willen zijn voor de controle of redenen zinnig of onzinnig zijn, zal je dus alle redenen waarom mensen niet vaccineren moeten verbieden in het topic. Dan kan er nog steeds gediscussieerd worden over de druk, maar niet om de onderliggende redenen.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 18:02

In het eerdere topic kwam er op de 1 na laatste pagina een moderator opmerking, niet op de man spelen en niet speculeren over iemands opleiding. Mea culpa, helemaal gelijk, goeie opmerking. De volgende bladzijde gebeurt niks raars en daar komt dan 'slotje voor overleg'. Twee verschillende moderators. Is daar overleg geweest, weet de tweede moderator dat er al een opmerking geplaatst is? Of komt die online, ziet een aantal tems en knalt het op slot?

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 19:08

Het ingrijpen op onfatsoenlijk gedrag had al veel eerder gekund.

En het eventueel sturen op een wijze waarop het wat beter gelopen had ook.

Maar dan moet je wel daar wel de groene mensen voor hebben.
Die 1 bovenop het topic zitten, en twee, minstens zo belangrijk in dit geval handig genoeg zijn om een discussie te kunnen sturen en leiden.
Dat is nog niet per se makkelijk, om dat op een handige manier te doen.



Maar wat er nu gebeurd is, is sowieso niet goed.
Echt niet.

In een topic podium bieden aan 1, alternatieve kant plus het afblokken van de andere kant.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 20:46

Het verbaasd mij altijd goeveel mensen gek zijn op censuur.
Iedereen heeft vrijheid van meningsuiting, maar niet als het niet in je straatje valt natuurlijj.

Verder blijf ik erbij; een discussietopic in leven zonder paarden of N&M en een (soort) huiskamertopic waar mensen kunnen praten die gewoon willen praten over dekens zonder gepiep, hoefijzers, bitten, je paard op driejarige leeftijd inrijden, niet vaccineren enz enz.

En wie daar wat van vind leest die topics gewoon niet en zeurt het topic vol op LVP/N&M

Zebrastreep

Berichten: 9781
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 20:56

Ik heb zoiets van als je een topic opent , op een openbaar forum weet je dat iedereen erop kan en mag reageren. Ook ik heb wel iets geopend met reacties dat ik denk niet leuk. Maar dan bedenk ik mij ook weer ik heb het er zelf opgezet , daarbij komen meestal positieve reacties maar ook negatieve of niet passend bij wat ik wil.

Als je echt specifiek met mensen wil praten over een onderwerp kun je beter een privé groep aanmaken.


Maar mensen voelen zich tegenwoordig snel aangesproken of gekwetst. Daar gaat het in de samenleving ook vaak mis naar mijn idee. Maar ook het stukje respect naar elkaar toe ( ook in het echte leven) wordt gewoon minder en minder.

Maar alsnog je plaatst iets op een openbaar forum , en iedereen kan daarop reageren of je het leuk vindt of niet.

pmarena

Berichten: 48179
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 21:36

Dat is in beginsel zo, maar het is natuurlijk wel ontzèttend vervelend als bepaalde onderworpen gewoon niet meer besproken kunnen worden omdat steeds een zelfde groepje "pestkoppen" een topic op slot laat gooien door het te laten verzanden in een 2-kampen-strijd waar veel middenmoot gebruikers al door afgehaakt zijn omdat ze gewoon geen zin hebben in dat gezeik altijd.....

Wat dat betreft zal het nieuwe topic ook wel redelijk kansloos zijn want ze kunnen het gewoon niet laten om dit onderwerp naar zich toe te trekken. Net als met de onderwerpen die DuoP zegt inderdaad. Vreselijk jammer want daar heeft echt niemand iets aan.

Hou je er lekker buiten als je er geen ervaring mee hebt en niet binnen de doelgroep van het topic past....

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 21:42

pmarena schreef:
Dat is in beginsel zo, maar het is natuurlijk wel ontzèttend vervelend als bepaalde onderworpen gewoon niet meer besproken kunnen worden omdat steeds een zelfde groepje "pestkoppen" een topic op slot laat gooien door het te laten verzanden in een 2-kampen-strijd waar veel middenmoot gebruikers al door afgehaakt zijn omdat ze gewoon geen zin hebben in dat gezeik altijd.....

Wat dat betreft zal het nieuwe topic ook wel redelijk kansloos zijn want ze kunnen het gewoon niet laten om dit onderwerp naar zich toe te trekken. Net als met de onderwerpen die DuoP zegt inderdaad. Vreselijk jammer want daar heeft echt niemand iets aan.

Hou je er lekker buiten als je er geen ervaring mee hebt en niet binnen de doelgroep van het topic past....


Vanwaar de benaming 'pestkoppen'?

Sunnda schreef:
Het verbaasd mij altijd goeveel mensen gek zijn op censuur.
Iedereen heeft vrijheid van meningsuiting, maar niet als het niet in je straatje valt natuurlijj.

Verder blijf ik erbij; een discussietopic in leven zonder paarden of N&M en een (soort) huiskamertopic waar mensen kunnen praten die gewoon willen praten over dekens zonder gepiep, hoefijzers, bitten, je paard op driejarige leeftijd inrijden, niet vaccineren enz enz.

En wie daar wat van vind leest die topics gewoon niet en zeurt het topic vol op LVP/N&M

Maar is het verbieden van bepaalde reacties (die niet vallen onder persoonlijke aanvallen) maar wel verwant aan het topic dan ook niet censuur? Of geldt dat alleen voor de niet-weigeraars in dit voorbeeld?

pmarena

Berichten: 48179
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 21:48

IMANDRA schreef:
pmarena schreef:
Dat is in beginsel zo, maar het is natuurlijk wel ontzèttend vervelend als bepaalde onderworpen gewoon niet meer besproken kunnen worden omdat steeds een zelfde groepje "pestkoppen" een topic op slot laat gooien door het te laten verzanden in een 2-kampen-strijd waar veel middenmoot gebruikers al door afgehaakt zijn omdat ze gewoon geen zin hebben in dat gezeik altijd.....

Wat dat betreft zal het nieuwe topic ook wel redelijk kansloos zijn want ze kunnen het gewoon niet laten om dit onderwerp naar zich toe te trekken. Net als met de onderwerpen die DuoP zegt inderdaad. Vreselijk jammer want daar heeft echt niemand iets aan.

Hou je er lekker buiten als je er geen ervaring mee hebt en niet binnen de doelgroep van het topic past....


Vanwaar de benaming 'pestkoppen'?




DuoP. legt dat best goed uit vind ik:

DuoPenotti schreef:
Ik ben ook voor consequent op heel het forum wel of niet.

behalve dat ik best vind dat er (huiskamer) forums mogen zijn waar niet (elke keer dezelfde) mensen hun mening komen verkondigen en de rest de grond in stampen.

Als er behoefte is aan een topic over niet vaccineren en mijn part met de reden er zit een chip in, echt zal me worst wezen dat mensen dat geloven en dat als reden hebben.
En ja ik wil best als dat duidelijk een topic is voor eensgezinde daar weg blijven, al denk ik, die zijn Koekkoek.
Iedereen maar moeten willen bekeren met jou gelijk is niet altijd wenselijk.

Zo kom ik bewust niet in mijn kind kan niet slapen topic, of mijn kind dit en dat.
Bij sommige dingen heb ik best wel een mening over, maar laat ze daar lekker.
Ga wel elders heen.

Maar als dat elders dan is heeft jou paard baat bij Cranio Sarcaal wil ik daar graag ervaringen lezen, positief, negatief. Ervaringen van mensen die dit hebben laten doen.
Geen roeptoeters die geen ervaring hebben maar menen dat ze hun mening bij iedereen in de strot moeten stampen. Dat is dan ook geen discussie meer, maar duw het door de strot. Met hopelijk de uitkomst dat het topic stopt. Doel bereikt.


Dus waarom dit topic, niet omdat er strenger gemod moet worden, wel gelijk.
En dat gelijk kan zijn, ja alles mag overal gezegd worden of, dat gelijk kan zijn, nee we maken ruimte voor een groep die niet meteen kapot gesabeld word door anders denkende.

Dat is dan aan het modteam wat te beslissen.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 21:53

Maar wat is precies een 'pestkop' volgens jou?
Dit?
DuoPenotti schreef:
mensen hun mening komen verkondigen en de rest de grond in stampen


En zo ja, hoe definieer je 'de grond in stampen'?

Als in, wanneer zou een mod moeten ingrijpen in zo'n discussie? En vind je het prima dat bepaalde meningen compleet geweerd worden uit een topic?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 21:54

Ik snap vooral die immense bekeringsdrang niet van mensen.
Als ik iemand zie schrijven dat er een chip in een vaccin zit moet ik een beetje lachen en lees verder.
Ik leef echt niet in een droomwereld waarin mensen die iets gelovem door mijn goede opmerkingen iets anders gaan geloven. Volgens mij hebben ze daar al lang onderzoek naar gedaan en dat 'dwingende hakken' waar een groep bokkers hun specialiteit van heeft gemaakt werkt juist averechts en bevestigd hun wereldbeeld meer.

Ik vind dat non stop reageren op internet om iemand maar te overtuigen net zo psychisch ongezond als geloven dat er een chip in een vaccin zit.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 21:58

Het reageren doe je over het algemeen ook niet om de persoon die denkt dat er een chip in zit te overtuigen, maar om mensen die twijfelen een onderbouwd tegenbeeld te geven.

DuoPenotti

Berichten: 29676
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 22:10

Mizora schreef:
Het reageren doe je over het algemeen ook niet om de persoon die denkt dat er een chip in zit te overtuigen, maar om mensen die twijfelen een onderbouwd tegenbeeld te geven.

Bij je voorbeeld zou ik nog kunnen zeggen zit wat in.

Maar bij het voorbeeld van alternatieve therapie bij een headchaker is het gewoon willen drammen omdat, ja waarom eigenlijk?
Die zijn echt niet zo begaan met de portemonnee van de persoon die het wil proberen.
De meeste hebben al honderden euro's uitgegeven aan de dierenarts dus de reden dat er geen arts bij is geweest kan ook overboord.
Eigen ervaring is het ook niet.

Wat blijft er dan over? Drammen om te drammen?

Blijf dan gewoon weg uit een topic.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:16

Eens. Zeker als het dan mensen zijn zonder praktijkervaringen met headshakers, of pssm, of welke ziekte dan ook en dan blijven inbreken dat de praktijkervaringen misschien wel het ene beeld geven, en dat de dierenarts geen reguliere behandelingen meer weet, en dat anderen het verschil ook duidelijk zien zelfs al weten ze niet wat er gebeurd/veranderd is, maar dat het niet of niet voldoende wetenschappelijk onderbouwd is en dus onzin of kwakzalverij.

pmarena

Berichten: 48179
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:19

IMANDRA schreef:
Maar wat is precies een 'pestkop' volgens jou?
Dit?
DuoPenotti schreef:
mensen hun mening komen verkondigen en de rest de grond in stampen


En zo ja, hoe definieer je 'de grond in stampen'?



Mwoah, er staat wel wat meer in hoor wat goed weergeeft hoe de sfeer steeds weer ervaren wordt:

DuoPenotti schreef:
Ik ben ook voor consequent op heel het forum wel of niet.

behalve dat ik best vind dat er (huiskamer) forums mogen zijn waar niet (elke keer dezelfde) mensen hun mening komen verkondigen en de rest de grond in stampen.

Als er behoefte is aan een topic over niet vaccineren en mijn part met de reden er zit een chip in, echt zal me worst wezen dat mensen dat geloven en dat als reden hebben.
En ja ik wil best als dat duidelijk een topic is voor eensgezinde daar weg blijven, al denk ik, die zijn Koekkoek.
Iedereen maar moeten willen bekeren met jou gelijk is niet altijd wenselijk.

Zo kom ik bewust niet in mijn kind kan niet slapen topic, of mijn kind dit en dat.
Bij sommige dingen heb ik best wel een mening over, maar laat ze daar lekker.
Ga wel elders heen.

Maar als dat elders dan is heeft jou paard baat bij Cranio Sarcaal wil ik daar graag ervaringen lezen, positief, negatief. Ervaringen van mensen die dit hebben laten doen.
Geen roeptoeters die geen ervaring hebben maar menen dat ze hun mening bij iedereen in de strot moeten stampen. Dat is dan ook geen discussie meer, maar duw het door de strot. Met hopelijk de uitkomst dat het topic stopt. Doel bereikt.


Dus waarom dit topic, niet omdat er strenger gemod moet worden, wel gelijk.
En dat gelijk kan zijn, ja alles mag overal gezegd worden of, dat gelijk kan zijn, nee we maken ruimte voor een groep die niet meteen kapot gesabeld word door anders denkende.

Dat is dan aan het modteam wat te beslissen.


Daar heb ik verder eigenlijk niet zoveel aan toe te voegen, staat hier goed omschreven :)



En wat betreft:
IMANDRA schreef:
Als in, wanneer zou een mod moeten ingrijpen in zo'n discussie? En vind je het prima dat bepaalde meningen compleet geweerd worden uit een topic?


Van mij zouden in een topic zoals het nieuwe topic dat nu geopend werd, best wel de posts verwijderd mogen worden van mensen die eigenlijk gewoon niet in het topic horen. Die dus niet komen vertellen over waar de TS om vraagt: hun ervaring bij het niet halen van de prik. Maar juist komen verkondigen waarom ze wel die prik zijn gaan halen.

Heb je de prik wel gehaald? Wieberen uit dat topic dan want je hebt geen antwoord op de vraag :)

Net zoals ik vind dat er in een topic over ervaringen met het halen van de prik(ken) geen posts hoeven te komen van mensen die gaan verkondigen waarom zij geen prik hebben gehaald. En / of zo iemand een hele discussie wil gaan starten over dat ze Corona maar een hoax vinden ofzo. Daar is dat topic niet voor :)

Het zou leuk zijn om een een stukje Corona-ervaring te bespreken in een topic en niet elk topic dood te slaan met dezelfde discussie steeds....

Dat vind ik pestkop-niveau: heus wel snappen dat je niet in een topic hoort en tòch weer het topic naar je toe trekken, kapen en degene voor wie het eigenlijk bedoeld is, wegjagen omdat die geen zin hebben in steeds weer datzelfde riedeltje gezeik van met de hele groep de mensen met een andere mening uitputten tot die er geen zin meer in hebben omdat het op zich interessante onderwerp toch niet op een fijne manier besproken kan worden.

Maargoed, het lijkt toch allemaal vrij kansloos wat het Bokt beleid is erg zoekende hierin, ik zie het niet zo snel gebeuren dat er echt heel streng bovenop gezeten gaat worden. En de predikers vinden zichzelf en Hun Boodschap toch dermate onmisbaar dat ze toch door zullen gaan met die bij iedereen door de strot duwen.

En de discussie over Bokt, modereren, verschillende meningen, censuur en alles hebben we ook al meerdere keren gevoerd maar er verandert niks. Nouja behalve dan misschien dat de ergste "wappies" het verbod krijgen om nog te reageren in de Corona topics, als ik het goed begrijp. Wat ik an sich ook echt geen gemis voor het forum vind :=

Maar van de andere kant zouden ook wel een paar botte bijlen op een zelfde manier geweerd mogen worden uit topics over bepaalde onderwerpen, vind ik :j

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:21

DuoPenotti schreef:
Mizora schreef:
Het reageren doe je over het algemeen ook niet om de persoon die denkt dat er een chip in zit te overtuigen, maar om mensen die twijfelen een onderbouwd tegenbeeld te geven.

Bij je voorbeeld zou ik nog kunnen zeggen zit wat in.

Maar bij het voorbeeld van alternatieve therapie bij een headchaker is het gewoon willen drammen omdat, ja waarom eigenlijk?
Die zijn echt niet zo begaan met de portemonnee van de persoon die het wil proberen.
De meeste hebben al honderden euro's uitgegeven aan de dierenarts dus de reden dat er geen arts bij is geweest kan ook overboord.
Eigen ervaring is het ook niet.

Wat blijft er dan over? Drammen om te drammen?

Blijf dan gewoon weg uit een topic.


Maar wat is er mis met die reacties gewoon niet te lezen / te negeren / op foeilijst zetten?
Daarvoor een soort indeling van topics te maken waar sommige mensen wel en anderen niet (en wie dan?) in toegelaten worden lijkt mij een hele moeilijke oplossing voor een zeer eenvoudig probleem.

DuoPenotti

Berichten: 29676
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 22:25

Citaat:
Dat vind ik pestkop-niveau: heus wel snappen dat je niet in een topic hoort en tòch weer het topic naar je toe trekken, kapen en degene voor wie het eigenlijk bedoeld is, wegjagen omdat die geen zin hebben in steeds weer datzelfde riedeltje gezeik van met de hele groep de mensen met een andere mening uitputten tot die er geen zin meer in hebben omdat het op zich interessante onderwerp toch niet op een fijne manier besproken kan worden.


Goed omschreven :j

Negeren werkt niet, foei ook niet.
Altijd iemand die quote of er op in gaat.
Gaat het weer pagina's over en weer en mensen met oprechte interesse haken af.

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:28

En omgekeerd heb je ze ook:
Mijn paard kan zonder dekens of ijzers, dus elk paard kan dat. Tja...

Ervaringen in de "kwakzalverij" (theoretisch is dat het wel), kunnen verschillen. Maar dat geldt ook voor reguliere geneeskunst of behandelingen of medicijnen.

Maar toch, soms he, soms is een pas op de plaats best handig. Wellicht heeft zo'n "zeurder" toch nog nuttige info. Enige nadeel is wel dat juist door de manier van communiceren van een aantal, men er juist per definitie niet meer voor openstaat

pmarena

Berichten: 48179
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:32

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Dat vind ik pestkop-niveau: heus wel snappen dat je niet in een topic hoort en tòch weer het topic naar je toe trekken, kapen en degene voor wie het eigenlijk bedoeld is, wegjagen omdat die geen zin hebben in steeds weer datzelfde riedeltje gezeik van met de hele groep de mensen met een andere mening uitputten tot die er geen zin meer in hebben omdat het op zich interessante onderwerp toch niet op een fijne manier besproken kan worden.


Goed omschreven :j

Negeren werkt niet, foei ook niet.
Altijd iemand die quote of er op in gaat.
Gaat het weer pagina's over en weer en mensen met oprechte interesse haken af.


Dat is precies de ellende :j

Je kan in zo'n topic komen met je reactie op de openingspost.
Met je verhaal, ervaring, jouw kijk op de situatie die de TS voorlegt.

En dan krijg je een heel vragenvuur van "tegenstanders" die je daarbij ook nog eens woorden in de mond leggen, je woorden verdraaien, omdat je A hebt gezegd er ook meteen van uit gaan dat je dus ook de in hun ogen bij standpunt A behorende standpunten B, C, D en E wel zal hebben.

En tadáá: een pagina's lang welles-nietes verhaal ontstaat waarin je ineens allerlei dingen moet gaan lopen uitleggen om je verhaal niet op de meest bizarre manier geïnterpreteerd achter te laten -O-

De lol is er dan toch al vanaf als je op die manier door zo'n vijandig ontvangst-comitee opgewacht wordt... en als lezer door al dat gezever heen moet worstelen....

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:42

Mizora schreef:
Het reageren doe je over het algemeen ook niet om de persoon die denkt dat er een chip in zit te overtuigen, maar om mensen die twijfelen een onderbouwd tegenbeeld te geven.


Dat is ook het probleem niet, zo'n mening is voor de meeste mensen tien bruggen te ver. Dat is ook niet de reden die mensen geven om niet te vaccineren. Maar wat je wel in zo'n topic tegenkomt is een verhaal als: "Ik ben jong en gezond en ziek worden door het virus is voor mij niet zo'n groot risico, het vaccin nemen is een veel groter risico." En dat kan heel logisch klinken en mensen op het idee brengen dat het misschien toch beter is om je niet te vaccineren, terwijl het gewoon complete onzin is. Want ja voor de meeste, zeker jonge, mensen is het virus niet zo'n groot risico, maar is het vaccin een nog veel kleiner risico. En ook als jong en gezond persoon kan jij last krijgen van long covid schade en ook als jong persoon kan jij andere mensen besmetten en ook als jongere kan jij net de drager van die ene vervelende mutatie zijn, waardoor het vaccin minder effectief is. Nog los van het feit dat voldoende vaccinatiegraad de belangrijkste troef is in het omlaag brengen van het reproductiegetal, domweg omdat je met een vaccinatie veel minder besmettelijk wordt.

En het zijn juist dit soort redeneringen die je vooral tegenkomt als argument om niet te vaccineren en die zijn veel gevaarlijker en schadelijker voor een voldoende vaccinatiegraad dan de overdreven aluhoedjestheorieën als een chip in het vaccin.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:51

Rocamor schreef:
En omgekeerd heb je ze ook:
Mijn paard kan zonder dekens of ijzers, dus elk paard kan dat. Tja...

Ervaringen in de "kwakzalverij" (theoretisch is dat het wel), kunnen verschillen. Maar dat geldt ook voor reguliere geneeskunst of behandelingen of medicijnen.

Maar toch, soms he, soms is een pas op de plaats best handig. Wellicht heeft zo'n "zeurder" toch nog nuttige info. Enige nadeel is wel dat juist door de manier van communiceren van een aantal, men er juist per definitie niet meer voor openstaat


Maar dan moet je modereren op de manier van communiceren, niet het wel of niet toestaan van het gehele bericht toch?


pmarena schreef:
Mwoah, er staat wel wat meer in hoor wat goed weergeeft hoe de sfeer steeds weer ervaren wordt:

DuoPenotti schreef:
(elke keer dezelfde) mensen hun mening komen verkondigen en de rest de grond in stampen.
Iedereen maar moeten willen bekeren met jou gelijk is niet altijd wenselijk.
Geen roeptoeters die geen ervaring hebben maar menen dat ze hun mening bij iedereen in de strot moeten stampen. Dat is dan ook geen discussie meer, maar duw het door de strot. Met hopelijk de uitkomst dat het topic stopt. Doel bereikt.
nee we maken ruimte voor een groep die niet meteen kapot gesabeld word door anders denkende.


Daar heb ik verder eigenlijk niet zoveel aan toe te voegen, staat hier goed omschreven :)

Maar jij ziet pesten dus gelijk aan je mening verdedigen (al dan niet op een vervelende manier)?
Het probleem zit hem daar al in de interpretatie. Jij ervaart het ‘door de strot duwen’ maar dat hoeft objectief gezien niet zo te zijn (Palmera vind mijn reacties niet oké, ik vond ze wel respectvol). Als jij je al aangevallen voelt door een conflicterend stuk informatie, dan kan een reactie al heel anders overkomen dan die daadwerkelijk, objectief gezien, is. Heel veel mensen die het hardste riepen van de anti-kant claimden dat men dwong te vaccineren —maar die stelling of zin of hoe je het ook wil noemen is nooit gevallen. Moet je dan mensen uit het topic gooien of weren puur omdat iemand zich aangevallen voelt? Terwijl de ander zich in principe netjes gedraagt? (En ja dat gaat beide kanten op)
Ik heb vrijwel geen reacties gezien met oog op bekeren. Wel zoals Mizora aangeeft om een weerwoord te geven op gedeelde misinformatie. Wordt anders opgevat. Er waren genoeg oprechte vragen en gesprekken gericht op het begrijpen van elkaar. Wordt door sommigen anders opgevat.

Hoe moet een mod daarop modereren? Moet jij als persoon gelijk uit het topic gekickt worden omdat iemand zich aangevallen voelt en iets mogelijk anders opvat?

pmarena schreef:
En wat betreft:
IMANDRA schreef:
Als in, wanneer zou een mod moeten ingrijpen in zo'n discussie? En vind je het prima dat bepaalde meningen compleet geweerd worden uit een topic?


Van mij zouden in een topic zoals het nieuwe topic dat nu geopend werd, best wel de posts verwijderd mogen worden van mensen die eigenlijk gewoon niet in het topic horen. Die dus niet komen vertellen over waar de TS om vraagt: hun ervaring bij het niet halen van de prik. Maar juist komen verkondigen waarom ze wel die prik zijn gaan halen.

Heb je de prik wel gehaald? Wieberen uit dat topic dan want je hebt geen antwoord op de vraag :)

Net zoals ik vind dat er in een topic over ervaringen met het halen van de prik(ken) geen posts hoeven te komen van mensen die gaan verkondigen waarom zij geen prik hebben gehaald. En / of zo iemand een hele discussie wil gaan starten over dat ze Corona maar een hoax vinden ofzo. Daar is dat topic niet voor :)

Het zou leuk zijn om een een stukje Corona-ervaring te bespreken in een topic en niet elk topic dood te slaan met dezelfde discussie steeds....

Dat vind ik pestkop-niveau: heus wel snappen dat je niet in een topic hoort en tòch weer het topic naar je toe trekken, kapen en degene voor wie het eigenlijk bedoeld is, wegjagen omdat die geen zin hebben in steeds weer datzelfde riedeltje gezeik van met de hele groep de mensen met een andere mening uitputten tot die er geen zin meer in hebben omdat het op zich interessante onderwerp toch niet op een fijne manier besproken kan worden.

Maargoed, het lijkt toch allemaal vrij kansloos wat het Bokt beleid is erg zoekende hierin, ik zie het niet zo snel gebeuren dat er echt heel streng bovenop gezeten gaat worden. En de predikers vinden zichzelf en Hun Boodschap toch dermate onmisbaar dat ze toch door zullen gaan met die bij iedereen door de strot duwen.

En de discussie over Bokt, modereren, verschillende meningen, censuur en alles hebben we ook al meerdere keren gevoerd maar er verandert niks. Nouja behalve dan misschien dat de ergste "wappies" het verbod krijgen om nog te reageren in de Corona topics, als ik het goed begrijp. Wat ik an sich ook echt geen gemis voor het forum vind :=

Maar van de andere kant zouden ook wel een paar botte bijlen op een zelfde manier geweerd mogen worden uit topics over bepaalde onderwerpen, vind ik :j


Maar misinformatie delen moet dus gewoon zijn vrije hand krijgen dus? (En ja we komen steeds bij dezelfde discussie uit, maar ik vind het zo’n dooddoener om te roepen dat omdat het meermaals is besproken het niet meer aan bod mag komen: het blijft gewoon een ontzettend belangrijk onderwerp waar men deze tijd mee worstelt). Ik ga ook mee met Karls reactie hierboven wat dat betreft.

Ik ben het met je eens dat mensen die erin komen om te schoppen prima geweerd mogen worden. En in het betreffende topic was dat zowel van de pro als anti kant, vind ik. Maar er moet wel ruimte gelaten worden om elkaar te leren begrijpen (en om misinformatie te corrigeren op een nette en respectvolle manier, maar daar zijn we het klaarblijkelijk over oneens).

Celestial
Berichten: 721
Geregistreerd: 11-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 23:00

Er zijn uit dat topic zelfs posts van mij verwijderd, waarbij ik alleen een vraag stelde... Door de 'anti vac'-groep werd hier nota bene respectvol en inhoudelijk op gereageerd. Het moet niet gekker worden. Wat een wanbeleid.

Moderatoropmerking:
privé communicatie verwijderd