Uitzondering regels.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 23:29

Celestial schreef:
Er zijn uit dat topic zelfs posts van mij verwijderd, waarbij ik alleen een vraag stelde... Door de 'anti vac'-groep werd hier nota bene respectvol en inhoudelijk op gereageerd. Het moet niet gekker worden. Wat een wanbeleid.

Moderatoropmerking:
privécommunicatie verwijderd


Snapte ik ook niet. Was een nette vraag, ook gezien mensen aangaven ook niet te willen testen, liegen erover zelfs. Ik ben ook wel benieuwd hoe ze corona uit de wereld willen helpen. Laat de natuur zijn gang gaan vind ik dan nogal een heftige suggestie.

Je kunt ook over modereren denk ik dan. Er worden daar ook respectloze post neergepend, maar ontopic, dat mag dan wel weer.

Ik vind het af en toe wel erg betuttelend gemodereerd hier op bokt.

Celestial
Berichten: 721
Geregistreerd: 11-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 23:32

Mindim schreef:
Celestial schreef:
Er zijn uit dat topic zelfs posts van mij verwijderd, waarbij ik alleen een vraag stelde... Door de 'anti vac'-groep werd hier nota bene respectvol en inhoudelijk op gereageerd. Het moet niet gekker worden. Wat een wanbeleid.

Moderatoropmerking:
privécommunicatie verwijderd


Snapte ik ook niet. Was een nette vraag, ook gezien mensen aangaven ook niet te willen testen, liegen erover zelfs. Ik ben ook wel benieuwd hoe ze corona uit de wereld willen helpen. Laat de natuur zijn gang gaan vind ik dan nogal een heftige suggestie.

Je kunt ook over modereren denk ik dan. Er worden daar ook respectloze post neergepend, maar ontopic, dat mag dan wel weer.

Ik vind het af en toe wel erg betuttelend gemodereerd hier op bokt.

Dankjewel. Het was ook een vraag uit oprechte interesse, niet veroordelend en het sloot goed aan bij de inhoud van de berichten in het topic... Er werd ook gewoon inhoudelijk gereageerd, waarschijnlijk beter dan dat de vraag in een ander discussietopic onder zou sneeuwen.

Modereren is één ding, maar zomaar posts weghalen gaat écht een brug te ver...

BigOne
Berichten: 38442
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 23:36

Celestial, je had erbij moeten zetten dat jij niet geprikt wilde worden, misschien was het dan wel blijven staan. Ik vind het een zeer legitieme en in dat topic passende vraag .

pmarena

Berichten: 48283
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 23:36

Imandra: Weet je, dit soort vrij oncharmante, suggestieve vraagstellingen als "jij ziet pesten dus gelijk aan je mening verdedigen" , "iemand uit het topic weren omdat iemand anders zich aangevallen voelt" en "misinformatie moet dus gewoon zijn vrije hand krijgen dus?" Ontneemt mij eigenlijk elke zin om hierop in te gaan, kan je dat een heel klein beetje begrijpen...?

Als dat is wat je uit mijn reactie haalt, dan denk ik niet dat het zin heeft om mijn verbazing hierover uit te spreken en uit te leggen want volgens mij is de kans dan heel groot dat we langs elkaar heen blijven praten.... en dat is precies het soort geneuzel waar topics op vastlopen. Dus ik pas daar even voor :)

Dan maar beter over naar je opmerking dat je het met me eens bent dat mensen die er in komen om te schoppen prima geweerd mogen worden. Dat is natuurlijk voor allerlei uitleg vatbaar, dan is de vraag vooral, wanneer vindt je het "schoppen". Is dat dan al als ze in een "hoe was jouw prik" topic komen verkondigen dat ze geen prik hebben gehaald, want (vul in)?

Ik vind er best wat voor te zeggen om een deel van het forum zo in te richten dat dat niet getolereerd wordt maar er echt een keer een topic voor in te ruimen waar het gewoon eens een keer van en voor de doelgroep blijft :j Dus dat die niet-prikker daar dan weg moet wezen. En in de tegenhanger van dat topic, dat dan de wel-prikkers weg moeten blijven.

En misschien dan ook nog een topic voor de "nu nog niet meteen maar misschien later-prikkers" en weet ik wat er allemaal nog meer is :+

Ik zie het zomaar nog niet gebeuren omdat het denk ik veel te veel werk is voor de mods, maar het zou wel heel fijn kunnen zijn. Ik snap dat de bekeerders gruwelen van het idee maar het zou je kunnen verbazen hoe de dan hopelijk wat meer terugkerende middenmoot ook best aardig in staat is om adequaat te reageren op de extremisten aan de eigen kant.

Maar eigenlijk zou het het mooist zijn als die extremisten van beide kanten een beetje weggesnoeid zouden worden, want die hebben gewoon nogal snel de neiging om een topic naar zich toe te trekken. Maarja hoe giet je dat in het vat.... want zij mogen an sich ook hun zegje doen natuurlijk...

Misschien is dat idee van een bepaald aantal posts in een topic dan nog niet eens zo gek :=
Hoewel dat ook weer zijn nadelen heeft.

Maar ik vraag me dus nog wel steeds af of het inderdaad waar is dat bepaalde bokkers die als "wappies" aangemerkt werden, niet meer in Corona topics mogen reageren omdat ze anders een ban oid zouden krijgen? Als dat zo is (wat ik me goed voor kan stellen) dan zouden zeurders van de andere kant toch ook best zo aangepakt moeten kunnen worden.

Blijft wel de vraag natuurlijk wanneer je in aanmerking komt voor die speciale behandeling :=
Laatst bijgewerkt door pmarena op 05-06-21 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 23:39

pmarena schreef:
Imandra: Weet je, dit soort vrij oncharmante, suggestieve vraagstellingen als "jij ziet pesten dus gelijk aan je mening verdedigen" , "iemand uit het topic weren omdat iemand anders zich aangevallen voelt" en "misinformatie moet dus gewoon zijn vrije hand krijgen dus?" Ontneemt mij eigenlijk elke zin om hierop in te gaan, kan je dat een heel klein beetje begrijpen...?

Als dat is wat je uit mijn reactie haalt, dan denk ik niet dat het zin heeft om mijn verbazing hierover uit te spreken en uit te leggen want volgens mij is de kans dan heel groot dat we langs elkaar heen blijven praten.... en dat is precies het soort geneuzel waar topics op vastlopen. Dus ik pas daar even voor :)

Dan maar beter over naar je opmerking dat je het met me eens bent dat mensen die er in komen om te schoppen prima geweerd mogen worden. Dat is natuurlijk voor allerlei uitleg vatbaar, dan is de vraag vooral, wanneer vindt je het "schoppen". Is dat dan al als ze in een "hoe was jouw prik" topic komen verkondigen dat ze geen prik hebben gehaald, want (vul in)?

Ik vind er best wat voor te zeggen om een deel van het forum zo in te richten dat dat niet getolereerd wordt maar er echt een keer een topic voor in te ruimen waar het gewoon eens een keer van en voor de doelgroep blijft :j Dus dat die niet-prikker daar dan weg moet wezen. En in de tegenhanger van dat topic, dat dan de wel-prikkers weg moeten blijven.

En misschien dan ook nog een topic voor de "nu nog niet meteen maar misschien later-prikkers" en weet ik wat er allemaal nog meer is :+

Ik zie het zomaar nog niet gebeuren omdat het denk ik veel te veel werk is voor de mods, maar het zou wel heel fijn kunnen zijn. Ik snap dat de bekeerders gruwelen van het idee maar het zou je kunnen verbazen hoe de dan hopelijk wat meer terugkerende middenmoot ook best aardig in staat is om adequaat te reageren op de extremisten aan de eigen kant.

Dan richt je toch een huiskamertopic op, wat let je.

Maar maak dan geen topic met de naam DE WEIGERAARS.
Dat werkt als een magneet vanzelf, zo niet handig als je een exclusief topic wilt met gelijkgestemden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-06-21 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Celestial
Berichten: 721
Geregistreerd: 11-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 23:40

bigone schreef:
Celestial, je had erbij moeten zetten dat jij niet geprikt wilde worden, misschien was het dan wel blijven staan. Ik vind het een zeer legitieme en in dat topic passende vraag .

Lief van je, dankje. :)

Ik voel er niet veel voor om de waarheid te verdraaien, maar ik begrijp je reactie wel... Toch jammer dat ze zo de meer zinvolle, inhoudelijke discussies doodslaan.

Nu is een deel van mijn post ook nog onterecht verwijderd. Gaat lekker met het censureren van leden... :\
Laatst bijgewerkt door Celestial op 05-06-21 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38442
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 23:42

@pmarena Ik denk dat jouw mening over bekeerders compleet verkeerd is. Jij denkt dat ze mensen perse over willen halen om maar te prikken, nee dus. Wij, ik in ieder geval ben wel fel op misinformatie. Daarom is dat voor iemand een goede reden om niet te prikken maar dat hoeft niet zonder weerwoord duidelijk gemaakt worden waardoor mensen die op zoek zijn naar info op het verkeerde been kunnen worden gezet.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 05-06-21 23:44, in het totaal 2 keer bewerkt

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 23:43

Sica schreef:
Het topic wat hier word aangehaald staat op Corona Vragen [CV]. Hier staat in de regels en richtlijnen inderdaad een stukje opgenomen over offtopic gaan:
Citaat:
Om te voorkomen dat alle topics in dezelfde discussies belanden, is het niet toegestaan offtopic discussies te voeren.
Hiervoor kun je terecht in de volgende topics:
[CV] Algemeen coronatopic #6
[CV] Viruswaanzin

Dit om te voorkomen dat elk topic in dezelfde wel/niet discussie verzand over vaccins en maatregelen, wat ook eigenlijk in elk topic ook gebeurde voor deze regel.
Dit is niet op het hele forum zo inderdaad, daarom kunnen we daar op CV wel op modereren maar op andere fora niet.
Het is dus niet zo dat we geen 'tegengeluid' willen zien, het is zo dat er voor iedereen een plekje moet zijn om te kunnen bespreken waar diegene mee zit.
In dit geval het niet willen vaccineren en de druk die mensen voelen van anderen om dit wel te doen.
Als het topic dan weer een discussie word waarom ze wel zouden moeten vaccineren en dat de redenen waarom ze het niet doen onzin zijn, is dat plekje hun dus meteen afgenomen.

Dan is het in het betreffende topic dus ook niet toegestaan om aan te geven waarom je geen vaccin wil want dat is off topic (het gaat immers over het ervaren van druk). Dus: ik laat niet zomaar iets in mijn arm spuiten/nog niets bekend over langetermijneffechten/ik zie het nut niet/ etcetera etcetera moet dan op gemodereerd worden mag ik aannemen? Ik heb één pagina gelezen, maar daar staat het alvast bol van deze redenen. Heel raar dat daar dan weer niet op gemodereerd wordt.

Dus ófwel je mag in dat topic noemen waarom je je niet laat vaccineren (waarbij ook desinformatie verspreid kan worden) én je laat dan ook zogenaamde 'tegenreacties' toe (waarbij desinformatie ontkracht kan worden), ófwel je laat geen tegengeluid toe maar dan dus ook geen uitleg over waarom men geen vaccin neemt. Het kan niet allebei, dat is echt een falend beleid.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 23:43

@Celestial:
Ik vond jouw vraag eigenlijk juist heel terecht en legitiem... stond er dan ook van te kijken dat die verwijderd is.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 23:45

bigone schreef:
Celestial, je had erbij moeten zetten dat jij niet geprikt wilde worden, misschien was het dan wel blijven staan. Ik vind het een zeer legitieme en in dat topic passende vraag .

Dit exact. Geen geintje, maar dit geeft echt exact aan hoe er met twee maten gemeten wordt. Geef je aan dat je niet gevaccineerd wil worden (en waarom niet) en vraag je aan een ander waarom niet dan is dat he-le-maal prima en totaal niet off-topic. Vraag je 'zomaar' waarom een ander niet gevaccineerd wil worden is het meteen off-topic. Echt, het moet toch niet gekker worden?! :x

Celestial
Berichten: 721
Geregistreerd: 11-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 23:49

Dankje Blue_Eyes! Heel fijn om aan alle reacties te merken dat ik hier niet alleen in sta. :)

GDG, dat heb je mooi verwoord. Zo zit het precies.

De mods hebben nu ook in dit topic (een screenshot van) mijn vraag weggehaald... Gekkenwerk.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 23:57

Celestial schreef:
Dankje Blue_Eyes! Heel fijn om aan alle reacties te merken dat ik hier niet alleen in sta. :)

GDG, dat heb je mooi verwoord. Zo zit het precies.

De mods hebben nu ook in dit topic (een screenshot van) mijn vraag weggehaald... Gekkenwerk.

Je mag zelf je vraag hier gewoon neerzetten (de mods vragen immers om duidelijkheid/uitleg over waarom sommigen/velen de huidige opzet van dat topic slecht beleid vinden) maar blijkbaar niet als screenshot.

pmarena

Berichten: 48283
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 00:02

Het lijkt me op zich wel logisch dat de vraag niet in het topic paste, want dat was immers bedoeld om "lotgenoten" te vinden en niet om ondervraagd te worden door iemand die ook nog eens niet bij de doelgroep hoort. Voor een ander topic zou het een prima vraag geweest zijn :j

Als je het graag wilt weten dan zou je bvb. zelf een topic kunnen openen met deze vraag, wat let je?
Dan zie je vanzelf wel of de niet-prikkers daar op willen reageren :)

Mellow

Berichten: 6506
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 00:06

Ja bokt staat omschreven als discussieforum, maar moet dat in alle gevallen zo letterlijk genomen worden? Wat ik behoorlijk jammer vond aan het vorige topic was dat het behoorlijk overgenomen werd door pro vaccers om het zo maar te noemen en je eigenlijk "monddood" werd gemaakt als je je niet wilde laten vaccineren. En je word nog net niet voor dikke egoïst uitgemaakt als je je niet laat vaccineren. En dat is jammer dat dan zo'n topic zo gaat lopen. Omdat het ervoor zorgt dat imo mensen die er dan juist daar over zouden kunnen praten met elkaar het niet meer doen en ervoor kiezen om dan maar niet te reageren. Dat moet toch niet de bedoeling zijn lijkt mij? Ik vond het jammer hoe dat topic verliep. En ook jammer dat blijkbaar omdat bokt een discussieforum is blijkbaar ook alles een discussie moet worden (?). Er zijn toch wel meer "kletstopics" met mensen die met elkaar willen praten over hetzelfde. Waar niet steeds een discussie is. Misschien was dat ook juist de intentie van dat topic. Gelijkgestemden vinden. Maar als je geen vaccinatie wil betekend niet gelijk dat je een wappie bent en denkt aan chips en 5g. Het betekend ook niet dat je het niet respecteert dat een ander het wel doet. Wat mij soms een beetje tegen de borst stuit is dat sommige die wel een vaccinatie hebben gehad blijkbaar het recht gekregen hebben om anderen die het niet willen voor van alles uit te maken. Of allerlei redenen aangeven waarom het vooral wel moet. En dat als je het niet doet jij een onderdeel bent van het probleem.
De keuze is nog altijd aan jezelf. Het is namelijk jou lichaam. En hoe je het ook wendt of keert, is het geen groepsdruk dan is het wel dat mensen graag zouden zien dat mensen die zich niet laten vaccineren straks buite gesloten gaan worden. Dus een aantal mensen nemen dan wel een vaccinatie doordat ze druk voelen maar niet omdat ze het willen. Of omdat ze dan WEL op vakantie kunnen naar het buitenland. Of er word gezegd: je doet het niet voor jezelf maar je doet het voor een ander. Maar hoeveel doe je dan verder voor die ander?

Ik sta altijd klaar voor anderen, help graag de mensen om mij heen die me dierbaar zijn. Heb in de coronaperiode ( en door corona )6 dagen in de week gewerkt vaak 50/60 uur in de week. Plus daarbij klaar gestaan voor anderen waar nodig. Ben allerminst een egoïst, mijn laatste broodje zou ik bij wijze van nog aan een ander geven. Maar nee ik heb me niet laten vaccineren en dat maakt mij dus nu een probleem en een egoïst.

Want zo zeggen sommige gevaccineerden dat gewoon klinkklaar.
Laatst bijgewerkt door Mellow op 06-06-21 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Celestial
Berichten: 721
Geregistreerd: 11-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 00:07

GDG schreef:
Celestial schreef:
Dankje Blue_Eyes! Heel fijn om aan alle reacties te merken dat ik hier niet alleen in sta. :)

GDG, dat heb je mooi verwoord. Zo zit het precies.

De mods hebben nu ook in dit topic (een screenshot van) mijn vraag weggehaald... Gekkenwerk.

Je mag zelf je vraag hier gewoon neerzetten (de mods vragen immers om duidelijkheid/uitleg over waarom sommigen/velen de huidige opzet van dat topic slecht beleid vinden) maar blijkbaar niet als screenshot.

Ah zo. Weet jij waarom het niet als screenshot gepost mag worden? Dat ze de prive communicatie weggehaald hebben, snap ik wel, maar dit niet zo goed...

In ieder geval moet het beleid anders.

1. Posts niet zonder geldige reden verwijderen. Discriminerende of beledigende posts kan je best weghalen, maar je kunt niet lukraak censuur plegen als moderator.
2. Voer één beleid door. Dat mensen gaan klagen als ze telkens in dezelfde discussie belanden, is dat niet anders dan op sommige andere subfora.

Er zijn nou eenmaal weinig sterke argumenten om je niet te laten vaccineren. Dat betekent niet dat ik die keuze niet respecteer, maar ik snap wel dat zij er in discussies vaak slechter uit komen. Dat betekent echter niet dat je ze de hand boven het hoofd moet gaan houden... Dat is niet je taak als moderator.

En nogmaals, daar was bij mijn vraag niet eens sprake van. Dat is puur weghalen wat je niet wil lezen en dat gaat echt veel te ver.

Celestial
Berichten: 721
Geregistreerd: 11-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 00:12

pmarena schreef:
Het lijkt me op zich wel logisch dat de vraag niet in het topic paste, want dat was immers bedoeld om "lotgenoten" te vinden en niet om ondervraagd te worden door iemand die ook nog eens niet bij de doelgroep hoort. Voor een ander topic zou het een prima vraag geweest zijn :j

Als je het graag wilt weten dan zou je bvb. zelf een topic kunnen openen met deze vraag, wat let je?
Dan zie je vanzelf wel of de niet-prikkers daar op willen reageren :)

Mensen zijn niet verplicht om te reageren, hé. :) Mijn vraag sloot gewoon aan bij hetgeen al over gepraat werd, plus de juiste doelgroep was aanwezig. Er ging niemand in discussie en er werd respectvol op gereageerd. Waarom dan nog meer losse topics aanmaken? Ik had het begrepen als er ingegrepen werd na een (lange) discussie, ik had het zelfs beter begrepen als de moderator in kwestie gewoon aan had gegeven dat zulke vragen niet de bedoeling waren. Maar berichten verwijderen gaat in mijn ogen écht erg ver. Veel te ver. Je kan niet zomaar weghalen wat je niet zint als moderator...

Misschien maak ik inderdaad nog wel een eigen topic aan. :) Maar echt off-topic vond ik het niet, niet meer dan regelmatig in allerlei topics gebeurd. Dan zou je weinig vragen meer kunnen stellen.

pmarena

Berichten: 48283
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 00:18

Nou, precies wat je zegt: niet meer dan regelmatig in allerlei topics gebeurt.

En van dit topic was het nou juist de bedoeling dat dit een uitzondering zou worden waarbij het even bij het onderwerp / de doelgroep zou blijven.

Waarom dan jouw post is weggehaald en allerlei andere niet dat weet ik verder ook niet maar wellicht kan een mod daar nog duidelijkheid over geven. Ik denk dat het voor de mods ook lastig is om te bepalen waar ze nou wel of niet op in moeten grijpen. Het is ook niet echt dankbaar werk :(:)

Maar een topic dat speciaal is aangemerkt om extra goed ontopic te houden, zeg maar gaan kapen met een andere vraag, dat lijkt me wel duidelijk dat dat niet de bedoeling is toch? :)

Begrijp me niet verkeerd: ik vind je vraag helemaal prima en had hem zelf ook kunnen stellen :j
Maar binnen juist dit topic kan ik me goed voorstellen dat het wel helder was voor de mods dat een nieuwe vraag in de groep gooien niet de bedoeling was.

Celestial
Berichten: 721
Geregistreerd: 11-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 00:23

pmarena schreef:
Nou, precies wat je zegt: niet meer dan regelmatig in allerlei topics gebeurt.

En van dit topic was het nou juist de bedoeling dat dit een uitzondering zou worden waarbij het even bij het onderwerp / de doelgroep zou blijven.

Waarom dan jouw post is weggehaald en allerlei andere niet dat weet ik verder ook niet maar wellicht kan een mod daar nog duidelijkheid over geven. Ik denk dat het voor de mods ook lastig is om te bepalen waar ze nou wel of niet op in moeten grijpen. Het is ook niet echt dankbaar werk :(:)

Maar een topic dat speciaal is aangemerkt om extra goed ontopic te houden, zeg maar gaan kapen met een andere vraag, dat lijkt me wel duidelijk dat dat niet de bedoeling is toch? :)

Begrijp me niet verkeerd: ik vind je vraag helemaal prima en had hem zelf ook kunnen stellen :j
Maar binnen juist dit topic kan ik me goed voorstellen dat het wel helder was voor de mods dat een nieuwe vraag in de groep gooien niet de bedoeling was.

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Twee vragen:
1. Waarom wordt er voor dit topic (en alleen dit topic) een dergelijke uitzondering gemaakt?
2. Hoe had ik kunnen weten dat er een dergelijke uitzondering gold?

Ik vind kapen wel een erg groot woord. Er werd een vraag gesteld en daar kwamen fijne reacties op. Dat is niet kapen, maar draagt bij aan de beeldvorming en het begrip dat juist nu zo enorm nodig is.

Nogmaals, zou het gaan om een ontspoorde discussie, had ik er begrip voor gehad. Maar dat was niet het geval.

pmarena

Berichten: 48283
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 00:33

Nouja antwoord 1 dat kunnen de mods beter uitleggen en is volgens mij ook al een beetje gedaan in dit topic?

En antwoord 2 door de openingspost met mod-opmerking in het topic, of zeg ik nu iets heel raars :)

Maar ik doe ook maar een gok hoor van wat mij logisch lijkt :=
Ik vind het in ieder geval dus niet zo gek dat er wat gesnoeid wordt in dit bewuste topic.

Heb je geen privé-bericht met uitleg gehad van de mod(s) over waarom ze deze verwijderd hebben? :)

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 00:46

pmarena schreef:
Imandra: Weet je, dit soort vrij oncharmante, suggestieve vraagstellingen als "jij ziet pesten dus gelijk aan je mening verdedigen" , "iemand uit het topic weren omdat iemand anders zich aangevallen voelt" en "misinformatie moet dus gewoon zijn vrije hand krijgen dus?" Ontneemt mij eigenlijk elke zin om hierop in te gaan, kan je dat een heel klein beetje begrijpen...?

Als dat is wat je uit mijn reactie haalt, dan denk ik niet dat het zin heeft om mijn verbazing hierover uit te spreken en uit te leggen want volgens mij is de kans dan heel groot dat we langs elkaar heen blijven praten.... en dat is precies het soort geneuzel waar topics op vastlopen. Dus ik pas daar even voor :)


Ik probeer te interpreteren wat jij zegt, maar als dat niet klopt dan spijt me dat en hoor ik graag wat je dan wél bedoelde.

pmarena schreef:
Dan maar beter over naar je opmerking dat je het met me eens bent dat mensen die er in komen om te schoppen prima geweerd mogen worden. Dat is natuurlijk voor allerlei uitleg vatbaar, dan is de vraag vooral, wanneer vindt je het "schoppen". Is dat dan al als ze in een "hoe was jouw prik" topic komen verkondigen dat ze geen prik hebben gehaald, want (vul in)?

Ik denk dat schoppen echt geïnterpreteerd moet worden als bewust met kwade zin reageren in het topic. Dus trollen, persoonlijke aanvallen etc. Die reacties mogen m.i. prima weggehaald worden, maar daar is ook al beleid voor dus waarom dat soms niet wordt ingezet weet ik ook niet.

Ik vind het níét schoppen als iemand een tegengeluid laat horen, weliswaar op een nette manier. Want die andere kant mag best belicht worden (en ik vind dat dat dan geen misinformatie mag zijn maar daar zijn we het over oneens, denk ik).

pmarena schreef:
Ik vind er best wat voor te zeggen om een deel van het forum zo in te richten dat dat niet getolereerd wordt maar er echt een keer een topic voor in te ruimen waar het gewoon eens een keer van en voor de doelgroep blijft :j Dus dat die niet-prikker daar dan weg moet wezen. En in de tegenhanger van dat topic, dat dan de wel-prikkers weg moeten blijven.

Dan krijg je echo-kamers, waarin geen goede gesprekken kunnen plaatsvinden of begrip voor de andere kant. Dat lijkt me absoluut geen goede ontwikkeling. En, als je dat graag zou willen, zijn er genoeg platformen voor die dat faciliteren (groepen op facebook, whatsappgroepen etc). Waarom moet Bokt daar iets mee? Waarom moet Bokt, die blijkbaar niet op inhoud wil modereren (wat je nu in principe dus wel doet) dan net geformuleerde meningen gaan censureren? Censuur was toch zo slecht (meen dat je zoiets zei in het misinformatietopic, maar wellicht vergis ik me. Zo ja, verbeter me gerust)?

pmarena schreef:
En misschien dan ook nog een topic voor de "nu nog niet meteen maar misschien later-prikkers" en weet ik wat er allemaal nog meer is :+

Ik zie het zomaar nog niet gebeuren omdat het denk ik veel te veel werk is voor de mods, maar het zou wel heel fijn kunnen zijn. Ik snap dat de bekeerders gruwelen van het idee maar het zou je kunnen verbazen hoe de dan hopelijk wat meer terugkerende middenmoot ook best aardig in staat is om adequaat te reageren op de extremisten aan de eigen kant.

Je beschuldigt mij van suggestieve zinnen, maar hier doe je toch precies hetzelfde? Pot verwijt de ketel... Er is (in de meeste gevallen) geen sprake van 'bekeerders', zoals hier al een paar keer is uitgelegd. Beetje jammer dat je zelf ook zo suggestief denkt te moeten doen terwijl je dat bij anderen dus blijkbaar niet goed vindt.

Verder verwijs ik naar bigone's reactie, en die van oa mizora voor haar:
bigone schreef:
@pmarena Ik denk dat jouw mening over bekeerders compleet verkeerd is. Jij denkt dat ze mensen perse over willen halen om maar te prikken, nee dus. Wij, ik in ieder geval ben wel fel op misinformatie. Daarom is dat voor iemand een goede reden om niet te prikken maar dat hoeft niet zonder weerwoord duidelijk gemaakt worden waardoor mensen die op zoek zijn naar info op het verkeerde been kunnen worden gezet.

Volgens mij waren 99,9% van de reacties niet gericht op 'jij doet het fout jij moet toch vaccineren', maar ofwel op het begrijpen van die persoon (die overigens ook gewoon bleef reageren, als je je niet wil uitleggen dan zeg je dat en is de kous ook meteen af) ofwel het corrigeren van misinformatie.


En die terugkerende middenmoot kan prima reageren als er ook tegengeluid in een topic is. Zo lang de communicatie maar op een nette, wederzijds begripvolle manier gebeurd. En daar kunnen de modjes prima op modden, gezien ze dat nu ook al doen bij andere onderwerpen. Dus, bij persoonlijke aanvallen, linkdumps of andere bewust vervelende reacties: temmen en hulk / weghalen / waarschuwing. Er moet een balans zijn, die niet naar een van beide kanten uitvalt. Een echokamer, daarbij is die balans volkomen weg. Dus ja, daar gruwel ik vreselijk van. Die echokamers zijn er echt al genoeg....

En echt, er zijn m.i. echt fijne gesprekken geweest voordat het ontspoorde. Dus het kán wel.

pmarena schreef:
Maar eigenlijk zou het het mooist zijn als die extremisten van beide kanten een beetje weggesnoeid zouden worden, want die hebben gewoon nogal snel de neiging om een topic naar zich toe te trekken. Maarja hoe giet je dat in het vat.... want zij mogen an sich ook hun zegje doen natuurlijk...

Eens, maar wat vindt jij onder 'extremist' vallen? Iemand die alleen zijn mening komt verkondigen zonder begrip te tonen voor de andere kant en snel vervalt in persoonlijke aanvallen, ja, die mogen weggesnoeid. Maar een 'extremist' staat niet gelijk aan iemand die misinformatie corrigeert en de ander die dat vervelend vindt. Die ruimte voor de middenmoot is eigenlijk pas echt weg als er van beide kanten een beetje geruziet wordt, maar daar moet je prima op kunnen modden lijkt me. Maar dan moet je er op tijd bij zijn, en dat zijn de moderatoren geregeld ook niet (wat ik op zich snap, maar ja, het is wel zo dat het zo sneller uit de hand loopt). Als iemand continu misinformatie blijft posten en anderen corrigeren dat, wie is dan 'the one at fault'? Wie trekt het topic naar zich toe? Ik zou zeggen de eerste, maar ik verwacht gezien jouw antwoorden hier dat jij dat van de tweede vindt. Corrigeer me gerust indien dat niet klopt.

pmarena schreef:
Misschien is dat idee van een bepaald aantal posts in een topic dan nog niet eens zo gek :=
Hoewel dat ook weer zijn nadelen heeft.

Veel nadelen. Mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp en graag meepraten worden zo ook geraakt, niet alleen de mensen die een topic naar zich toetrekken / extreem zijn in hun meningen. Dus nee, ik zie geen realistische optie hierin.

pmarena schreef:
Maar ik vraag me dus nog wel steeds af of het inderdaad waar is dat bepaalde bokkers die als "wappies" aangemerkt werden, niet meer in Corona topics mogen reageren omdat ze anders een ban oid zouden krijgen? Als dat zo is (wat ik me goed voor kan stellen) dan zouden zeurders van de andere kant toch ook best zo aangepakt moeten kunnen worden.

Blijft wel de vraag natuurlijk wanneer je in aanmerking komt voor die speciale behandeling :=

Daar weet ik niets van. Maar, er zijn wel een paar specifieke bokkers die steeds komen schoppen (zie mijn uitleg over dit begrip hierboven). Echt trollen. Daar kan ik me best voorstellen dat zij na de 100e keer het topic niet meer mogen inkomen, maar aan de andere kant heb ik hier nooit iets officieels over gehoord dus ik weet niet of dit puur een gerucht is of daadwerkelijk een maatregel.


GDG schreef:
Dan is het in het betreffende topic dus ook niet toegestaan om aan te geven waarom je geen vaccin wil want dat is off topic (het gaat immers over het ervaren van druk). Dus: ik laat niet zomaar iets in mijn arm spuiten/nog niets bekend over langetermijneffechten/ik zie het nut niet/ etcetera etcetera moet dan op gemodereerd worden mag ik aannemen? Ik heb één pagina gelezen, maar daar staat het alvast bol van deze redenen. Heel raar dat daar dan weer niet op gemodereerd wordt.

Dus ófwel je mag in dat topic noemen waarom je je niet laat vaccineren (waarbij ook desinformatie verspreid kan worden) én je laat dan ook zogenaamde 'tegenreacties' toe (waarbij desinformatie ontkracht kan worden), ófwel je laat geen tegengeluid toe maar dan dus ook geen uitleg over waarom men geen vaccin neemt. Het kan niet allebei, dat is echt een falend beleid.


Dit ja. Hou dan het gezegde 'gelijke monniken gelijke kappen' aan. Ontopic = over druk, niet waarom jij niet vaccineert want dat trekt discussie aan. Ben dan ook consequent bij iedereen, niet alleen de reacties van pro-vaccinatie mensen weghalen....

Mellow schreef:
Ja bokt staat omschreven als discussieforum, maar moet dat in alle gevallen zo letterlijk genomen worden? Wat ik behoorlijk jammer vond aan het vorige topic was dat het behoorlijk overgenomen werd door pro vaccers om het zo maar te noemen en je eigenlijk "monddood" werd gemaakt als je je niet wilde laten vaccineren. En je word nog net niet voor dikke egoïst uitgemaakt als je je niet laat vaccineren. En dat is jammer dat dan zo'n topic zo gaat lopen. [knip]

Wie wordt monddood gemaakt? Ik zie alleen reacties van pro-vaccinatie mensen en vragen die weg worden gehaald aka monddood worden gemaakt op dit moment... Ook was 'egoïst' niet een term voor iedereen, dat was volgens mij geheel afhankelijk van de onderbouwing die iemand koos te geven. Over het algemeen was er volgens mij best veel begrip voor. Verschil van mening, sure, maar wel begrip voor angst/onderbuikgevoel/medische twijfels.

Celestial
Berichten: 721
Geregistreerd: 11-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 01:10

pmarena schreef:
Nouja antwoord 1 dat kunnen de mods beter uitleggen en is volgens mij ook al een beetje gedaan in dit topic?

En antwoord 2 door de openingspost met mod-opmerking in het topic, of zeg ik nu iets heel raars :)

Maar ik doe ook maar een gok hoor van wat mij logisch lijkt :=
Ik vind het in ieder geval dus niet zo gek dat er wat gesnoeid wordt in dit bewuste topic.

Heb je geen privé-bericht met uitleg gehad van de mod(s) over waarom ze deze verwijderd hebben? :)

Er is in dit topic alleen gezegd dat ze voor Corona een uitzondering wilde maken, maar echt goed onderbouwd is dat niet. Waarom voor Corona wel en talloze andere (gevoelige) onderwerpen niet? Dat is inderdaad meer een vraag aan de mod's dan aan jou, maar ik ben blij dat je meedenkt. :)

Die mod-opmerking is pas later toegevoegd. :) Nu is het inderdaad duidelijk.

Nee, ik heb geen toelichting gehad, alleen dat het off topic zou zijn. Dat vind ik echter nooit een reden on te snoeien in berichten. Zeker niet als er nog geen waarschuwing is gegeven en er al helemaal geen verdere aanleiding is...

pmarena

Berichten: 48283
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 01:22

Ik reageer even kort hoor, de dag is wat mij betreft wel voorbij ;)

IMANDRA schreef:
Ik denk dat schoppen echt geïnterpreteerd moet worden als bewust met kwade zin reageren in het topic. Dus trollen, persoonlijke aanvallen etc. Die reacties mogen m.i. prima weggehaald worden, maar daar is ook al beleid voor dus waarom dat soms niet wordt ingezet weet ik ook niet.

Ik vind het níét schoppen als iemand een tegengeluid laat horen, weliswaar op een nette manier. Want die andere kant mag best belicht worden (en ik vind dat dat dan geen misinformatie mag zijn maar daar zijn we het over oneens, denk ik).


Wat dit standpunt betreft ben ik het voor het gemiddelde topic met je eens :)
Maar ik zou het wel een fijne aanvulling voor Bokt vinden als er ook topics bij zouden komen die beschermd worden tegen verzanden in veel van hetzelfde. Waarbij dat "tegengeluid" dan eens een keer niet welkom is maar men gewoon eens bij het eigenlijke onderwerp kan blijven.

Ik heb al tot in den treure in andere topics gezegd dat ik het helemaal prima vindt om bij bepaalde zaken een mooie groene "disclaimer" over algemene consensus of zoiets te zetten :j Maar dat het niet altijd wenselijk is om een mod te laten bepalen wat dan allemaal wel of geen misinformatie is, en dat zeggen ze zelf ook steeds gelukkig +:)+


IMANDRA schreef:
Dan krijg je echo-kamers, waarin geen goede gesprekken kunnen plaatsvinden of begrip voor de andere kant. Dat lijkt me absoluut geen goede ontwikkeling. [KNIP]


Kuch. Alsof er nu veel goede gesprekken plaatsvinden :=
En er veel begrip van komt voor de andere kant :=

Dat is nu juist het punt waarom er vraag is naar het proberen van wat anders, omdat het blijkbaar best wat bokkers de neus uit komt dat zoveel topics hetzelfde verlopen, gekaapt worden door steeds dezelfde mensen en steeds het onderwerp doodgeslagen wordt....zie de treffende post van DuoP die ik eerder ook gequote heb.

IMANDRA schreef:
Je beschuldigt mij van suggestieve zinnen, maar hier doe je toch precies hetzelfde? Pot verwijt de ketel... Er is (in de meeste gevallen) geen sprake van 'bekeerders', zoals hier al een paar keer is uitgelegd. Beetje jammer dat je zelf ook zo suggestief denkt te moeten doen terwijl je dat bij anderen dus blijkbaar niet goed vindt.

Verder verwijs ik naar bigone's reactie, en die van oa mizora voor haar:

bigone schreef:
@pmarena Ik denk dat jouw mening over bekeerders compleet verkeerd is. Jij denkt dat ze mensen perse over willen halen om maar te prikken, nee dus. Wij, ik in ieder geval ben wel fel op misinformatie. Daarom is dat voor iemand een goede reden om niet te prikken maar dat hoeft niet zonder weerwoord duidelijk gemaakt worden waardoor mensen die op zoek zijn naar info op het verkeerde been kunnen worden gezet.

Volgens mij waren 99,9% van de reacties niet gericht op 'jij doet het fout jij moet toch vaccineren', maar ofwel op het begrijpen van die persoon (die overigens ook gewoon bleef reageren, als je je niet wil uitleggen dan zeg je dat en is de kous ook meteen af) ofwel het corrigeren van misinformatie.


Ik weet niet meer wie met de benaming van bekeerders of iets van die strekking kwam, maar ik heb het overgenomen omdat ik het een heel treffende benaming vond. Ik denk dat je de benaming "bekeerder" een beetje te specifiek ziet. En zowel jij als Bigone mij woorden in de mond proberen te leggen, over wat ik denk volgens jullie. (en dat er ook een "wie de schoen past..." aandeel bij in zit := )

Wat ik denk is het volgende: Dat jullie wellicht echt niet proberen om andere mensen over te halen om die prik te halen. Aangezien dat is wat jullie steeds zeggen, zullen we daar maar gewoon vanuit gaan. (hoewel het er wel héél sterk op lijkt ;) ) En ik denk als wat mensen eens eerlijk in zichzelf kijken, dat het antwoord eigenlijk ook wel is dat ze daadwerkelijk graag willen dat zoveel mogelijk mensen die prik(ken) willen halen. Wat ik ook heel goed begrijp want ik hoop dat zelf ook ;)

Maar het moge duidelijk zijn dat de "bekeerders" waar men het over heeft, druk bezig zijn met het opdringen en proberen te overtuigen van hun eigen mening. Dus bvb. dat alternatieve geneeswijzen belachelijke onzin zijn, en dat wèl prikken toch echt het meest verstandige is.

Dat je wilt overtuigen dat jouw (algemeen hè ;) ) zienswijze de juiste is. Proberen te bekeren dus van degenen die het (om welke reden dan ook) niet goed zien en gered moeten worden door iemand die het allemaal een stuk beter weet :=

Voor de complete forum-belevenis nog maar even "de Dikke" erbij gepakt :P

Citaat:
be·ke·ren (bekeerde, heeft bekeerd)
1
van godsdienst, mening of partij laten veranderen


We zijn zo trouwens weer prachtig verzand op het probleem van al die topics waardoor het zo vervelend wordt om er doorheen te worstelen :=

Afijn, ik ga naar bed en ben benieuwd wat ik morgen weer aan zal treffen, vooral bij het bewuste topic waar het over gaat. Ik verwacht eigenlijk gewoon hetzelfde beeld als altijd, ik heb er al een paar uur niet gekeken dus wie weet zitten we nu al op dit punt....

pmarena

Berichten: 48283
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 01:49

Overigens wat dat idee van een max. aantal posts per persoon in een topic betreft: toen ik dat idee de eerste keer las was mijn eerste reactie dat ik het een belachelijk slecht idee vond := Maar zo gaandeweg ga ik de voordelen er toch wel van in zien. Want zoals jij zegt:

Citaat:
Mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp en graag meepraten worden zo ook geraakt, niet alleen de mensen die een topic naar zich toetrekken / extreem zijn in hun meningen. Dus nee, ik zie geen realistische optie hierin.


Dan denk ik... hier beschrijf je nou eigenlijk exact de mensen die altijd reageren in diezelfde topics.
Ofwel: die mensen die die topics naar zich toe trekken :=
En die ook wel eens ellenlang hun standpunt blijven uitdragen / verdedigen. (inclusief ik zelf zei de gek :wave: )

Zou het nou bijvoorbeeld voor dit onderwerp, echt zo'n ramp zijn als jij, ik en iedereen die hier al meerdere keren heeft gereageerd, zo'n beetje door ons aantal posts heen is?

Dat biedt wel meer ruimte voor andere bokkers om te reageren :j

Overigens is dat voor mij ook vaak reden om me terug te trekken uit een topic, als je je zegje gedaan hebt kan je wel ellenlang doorgaan met in rondjes door blijven praten, maar een ander stapt toch wat moeilijker in als er veel door steeds dezelfde mensen gereageerd wordt.

En ja uiteraard snap ik de bezwaren die er zijn, die hoef je echt niet uit te gaan leggen :=
Maar ik zie er dus ook wel een goede kant aan, vind het toch wel een hele interessante suggestie eigenlijk :j

Mellow

Berichten: 6506
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 07:54

@Imandra, ik ga je even niet quoten dan moet ik zoveel knippen. Betreffende mijn quote, op een gegeven moment als 1 groep figuurlijk harder "schreeuwt" dan een andere groep maak je mensen wel monddood doordat diegene die niet zo snel iets zeggen het helemaal niet meer gaan doen. In dat stukje ben ik dan vergeten sommige ertussen te zetten want ik probeer vooral niet om alles en iedereen gelijk te trekken.
Tevens vond jij de "discussie" prettig verlopen en vond jij dat er wel begripvol werd gereageerd op angst e.d. dat zou kunnen maar vervolgens word er wel door sommige een heel epistel gehouden waarom je het wel moet doen.

Mij hoor je niet, wil iemand die vaccinatie, als jij de daar prettig bij voelt, vooral doen. Maar andersom zou het fijn zijn dat een pro vaccineerder hetzelfde zo simpel kon zeggen. En dat gebeurt minder snel.

DuoPenotti

Berichten: 30018
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 08:04

Citaat:
k denk dat schoppen echt geïnterpreteerd moet worden als bewust met kwade zin reageren in het topic. Dus trollen, persoonlijke aanvallen etc. Die reacties mogen m.i. prima weggehaald worden, maar daar is ook al beleid voor dus waarom dat soms niet wordt ingezet weet ik ook niet.

Ik vind het níét schoppen als iemand een tegengeluid laat horen, weliswaar op een nette manier. Want die andere kant mag best belicht worden (en ik vind dat dat dan geen misinformatie mag zijn maar daar zijn we het over oneens, denk ik).

Ik ga dan even verder over topics van natuurlijk geneeswijze
Als jantje een keer een tegengeluid komt laten horen is dat fijn, want niet alles hoeft met de wind mee te zijn. Dat laat je nadenken.

Is er een ander topic, is jantje weer, kwakzalverij.
Komt de vraag en heb je het al eens laten doen: nee want dat is geld weggooien dat doe ik niet...oke
Hij blijft er bovenop zitten, tot het topic dood is.

Volgend topic, andere bokkers willen geen mensen die zo maar binnen stormen, dus word er duidelijk om ervaringen gevraagd, niet menigeen.
Maar hop daar is jantje weer en als hem er op gewezen word dat hij geen ervaring heeft, begint hij met het is een discussie forum en ik mag hier ook zijn bla bla.

Nou dat noem ik trollen, bewust om een topic kapot te maken, want de vorige topics zijn om die reden ook gestopt.

En nee daar word niet op gemod, want ja een discussieforum.


Nu bij Corona zag je ook echte trollen, zowel in het "kamp' corona is een griepje als het kamp het is een ernstige ziekte.
Zeer storend soms. Want dan komen er 3 paginia's over die opmerking, leest voor geen meter meer.
En ja van mij mogen de ik wil niet vaccineren mensen in een eigen topic.
En ja al zeggen ze grote bullsh.t, dan is dat maar zo.
Bokt is geen RIVM pagina.
Twijfelaars komen ook wel het topic tegen waar dan alleen de vaccinatie mensen mogen komen, of het wetenschap forum over corona.

Dring niet altijd jou mening op.
Mag best een keer, maar keer op keer dezelfde mensen is geen discussiëren meer, maar ja trollen.