"Helaas hebben wij geen foto die aansluit bij dit artikel.."

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

"Helaas hebben wij geen foto die aansluit bij dit artikel.."

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-21 10:50

Misschien een beetje mierenneuken, maar ik lees nu al bij meerdere topics met een heftig verhaal de zin "Helaas hebben wij geen foto die aansluit bij dit artikel.." waarbij ik de strekking echt begrijp maar ik het lees als "we hadden hier graag een foto bij geplaatst van een paard met een gebroken been."

Deze tekst is er vast bij geplaatst met een reden.. Maar kan de tekst niet iets aangepast worden?

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:55

Die tekst is er gekomen omdat mensen moeilijk deden over dat er foto's bij een artikel stonden die niet aansloten bij de context van het artikel. :+ Vandaar die keuze denk ik.

Edit: dus bijvoorbeeld een foto die genomen is in context van de daadwerkelijke gebeurtenis (zoals bijvoorbeeld de plek van een auto ongeluk, niet de daadwerkelijke verwondingen) in plaats van een willekeurig paardenhoofd
Laatst bijgewerkt door Zeepsop op 05-10-21 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: "Helaas hebben wij geen foto die aansluit bij dit artikel.."

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:57

Ik vind anders gewoon een neutrale foto zoals bij het artikel wat ts bedoeld staat prima erbij passen. Dat liever dan een foto die aansluit, oftewel van een dode pony/pony in de draden.

Laure
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:58

Ik snap dat er dan een dergelijke tekst bij moet, maar ik dacht eigenlijk net hetzelfde als Captain.
Zeker bij het lezen van de pony die door de draad ging door het vuurwerk, kwam het op mij ongepast over.
Misschien aanpassen naar iets dat hetzelfde zegt, maar 'droger' overkomt?

Ibbel

Berichten: 49112
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 11:04

Ik heb al heel lang geleden voorgesteld een aantal 'memes' te maken. Zet daar een neutrale foto achter als achtergrond, of het bokt-logo, of whatever.

Eén met de tekst: "foto's in bronbericht omdat overnemen niet toegestaan is"
Eén met de tekst: "foto's in bronbericht - let op, kunnen schokkend zijn"
Eén met de tekst: "geen foto's beschikbaar, ook niet in bronbericht"

En dan kan je alsnog in een PS om foto's vragen in geval 1 en 3, en dan doe je dat bij akelige ongelukken gewoon uberhaupt niet.

Seven

Berichten: 21195
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: "Helaas hebben wij geen foto die aansluit bij dit artikel.."

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 11:09

Zet er dan geen foto bij denk ik steeds.
Als je geen foto hebt die bij het artikel hoort waarom er dan een foto
(van bijv een paarden oog bij het pony overleden artikel) bij zetten?

Ibbel

Berichten: 49112
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: "Helaas hebben wij geen foto die aansluit bij dit artikel.."

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 11:15

Dat heeft met het format te maken. Er 'moet' een lege plek gevuld worden.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 11:17

Het woord "helaas" kan afhankelijk van de context wat ongelukkig zijn, eens - maar verder ben ik eigenlijk wel tevreden over de mededeling. Dan weet ik dat de foto voor mij geen meerwaarde heeft en hoef ik 'm ook niet te openen. Dat zou mij bij een meme misschien juist tegenstaan. Dan klik je er op om te laden en kom je er achter dat er helemaal geen foto is. Of zou dat ook in het bijschrift komen, Ibbel?

Ibbel

Berichten: 49112
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: "Helaas hebben wij geen foto die aansluit bij dit artikel.."

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 11:19

Ik zou die memes dan voor mobiel gebruik idd labelen als 'standaardfoto' oid. Dan weet je dat je niet verder hoeft te kijken.

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 11:26

JorineV schreef:
Het woord "helaas" kan afhankelijk van de context wat ongelukkig zijn, eens - maar verder ben ik eigenlijk wel tevreden over de mededeling. Dan weet ik dat de foto voor mij geen meerwaarde heeft en hoef ik 'm ook niet te openen. Dat zou mij bij een meme misschien juist tegenstaan. Dan klik je er op om te laden en kom je er achter dat er helemaal geen foto is. Of zou dat ook in het bijschrift komen, Ibbel?


"Helaas" is in dat verband inderdaad wat ongelukkig. Maar wat minstens zo ongemakkelijk is, is de zin :"Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account."
Komt ergens een beetje sensatie belust over terwijl dat vast niet de bedoeling is en het gewoon een standaard disclaimer is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: "Helaas hebben wij geen foto die aansluit bij dit artikel.."

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 11:53

IMO is het spijkers zoeken op laag water. Het is gewoon een standaard zin die er al gekomen is nadat men zeurde over de neutrale foto's. En nu gaat men nog zeuren over een standaard zinnetje. Je zou de nieuwsredactie maar zijn... :\

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: "Helaas hebben wij geen foto die aansluit bij dit artikel.."

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 13:16

Van mij mogen de foto's (en tekst) ook helemaal weggelaten worden. Ik vind het best irritant dat je op je mobiel eerst denkt 'oh er zit een foto bij, benieuwd wat erop staat' om vervolgens te moeten wachten totdat de foto geladen is die helemaal niks met het onderwerp te maken heeft.

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: "Helaas hebben wij geen foto die aansluit bij dit artikel.."

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 13:42

Ik ben het er helemaal mee eens. Vaak past geen foto beter dan een neutrale foto met die opmerking erbij. Soms staat er ook een neutrale foto bij een artikel over een grote wedstrijd of een bekend sportpaard. Wat ik dan altijd denk is ja ja het hele internet staat vol met foto’s van dat beest… voor mij heeft deze manier eerder irritatie dan meerwaarde. Als het moet voor het vullen van het format dan kan gewoon het format worden aangepast lijkt me toch?

Seven

Berichten: 21195
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: "Helaas hebben wij geen foto die aansluit bij dit artikel.."

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 13:48

Dat is precies mijn gedachte pluisje :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: "Helaas hebben wij geen foto die aansluit bij dit artikel.."

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 13:54

Die foto’s moeten er dus bij om m in het overzicht te krijgen.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 26816
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 14:42

Zoals Ayasha al aangeeft moeten er foto's bij de nieuwsberichten vanwege de paginaopmaak. Als we zelf geen foto hebben dan plaatsen we een neutrale foto. Dit is niet ongebruikelijk, de allergrootste nieuwssites doen dat ook als ze zelf geen foto hebben.

Helaas kunnen wij niet zomaar een foto van het internet halen, er is toestemming nodig van de fotograaf om een foto te mogen gebruiken.
Er wordt achter de schermen hard gewerkt om toestemming te verkijgen voor foto's.

De disclaimer is er op verzoek van de gebruikers gekomen. We zijn het met jullie eens dat het woord "helaas" bij bepaalde nieuwsberichten niet erg handig gekozen is en we gaan dat ook aanpassen. Bij het bericht over de pony is het inmiddels al aangepast.

Bedankt voor het meedenken!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:46

pluisje88 schreef:
Ik ben het er helemaal mee eens. Vaak past geen foto beter dan een neutrale foto met die opmerking erbij. Soms staat er ook een neutrale foto bij een artikel over een grote wedstrijd of een bekend sportpaard. Wat ik dan altijd denk is ja ja het hele internet staat vol met foto’s van dat beest… voor mij heeft deze manier eerder irritatie dan meerwaarde. Als het moet voor het vullen van het format dan kan gewoon het format worden aangepast lijkt me toch?

Iets met copyright. Je mag niet zomaar iedere foto plaatsen die je op internet tegen komt.

En verder sluit ik me aan bij Ayasha.

Ayasha schreef:
IMO is het spijkers zoeken op laag water. Het is gewoon een standaard zin die er al gekomen is nadat men zeurde over de neutrale foto's. En nu gaat men nog zeuren over een standaard zinnetje. Je zou de nieuwsredactie maar zijn... :

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 16:41

Captain schreef:
Misschien een beetje mierenneuken, maar ik lees nu al bij meerdere topics met een heftig verhaal de zin "Helaas hebben wij geen foto die aansluit bij dit artikel.." waarbij ik de strekking echt begrijp maar ik het lees als "we hadden hier graag een foto bij geplaatst van een paard met een gebroken been."

Deze tekst is er vast bij geplaatst met een reden.. Maar kan de tekst niet iets aangepast worden?


Een foto die aansluit bij het artikel had ook een foto van het paard voor zijn breuk kunnen zijn.

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 18:25

Dan doen we voortaan deze:

Afbeelding

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:37

Ayasha schreef:
IMO is het spijkers zoeken op laag water. Het is gewoon een standaard zin die er al gekomen is nadat men zeurde over de neutrale foto's. En nu gaat men nog zeuren over een standaard zinnetje. Je zou de nieuwsredactie maar zijn... :

Ja ik denk persoonlijk waar kun je je druk om maken? :o

Je weet waarom het zo staat. Je weet wat er bedoeld wordt.


Ik bedoel dit niet vervelend, dat is mijn eigen mening. Net zoals het jullie recht is om er wel aan te ergeren.

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:39

Mizora schreef:
Captain schreef:
Misschien een beetje mierenneuken, maar ik lees nu al bij meerdere topics met een heftig verhaal de zin "Helaas hebben wij geen foto die aansluit bij dit artikel.." waarbij ik de strekking echt begrijp maar ik het lees als "we hadden hier graag een foto bij geplaatst van een paard met een gebroken been."

Deze tekst is er vast bij geplaatst met een reden.. Maar kan de tekst niet iets aangepast worden?


Een foto die aansluit bij het artikel had ook een foto van het paard voor zijn breuk kunnen zijn.

Hoe zie je dat voor je?

Mag je de eigenaar opsporen. Vragen om een foto van voor de breuk. (Eigenaar die op dat moment wel ergens anders zit met zijn of haar hoofd) en dan wachten tot je een foto krijgt. En dan plaatsen.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: "Helaas hebben wij geen foto die aansluit bij dit artikel.."

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:01

Volgens mij is de ergernis vooral de foto bij het artikel, terwijl die foto vooral nodig is voor de voorpagina? Dan kan ik me inderdaad een oplossing voorstellen als wat Ibbel zegt: een manier om aan te geven dat de foto niet van toepassing is, zodat die in het artikel niet getoond wordt (in elk geval op mobiele weergave), maar op de voorpagina wel.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 26816
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:21

Wat is precies het probleem van de foto bij de mobiele weergave? Dat ze apart geladen moeten worden?
In dat geval kunnen we er voor kiezen om ook in de tekst onder de foto neer te zetten dat we geen foto hebben die aansluit bij het nieuwsartikel.

Zou dat een verbetering zijn?

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:24

daantjuhhh schreef:
Mizora schreef:
quote="Captain":
Misschien een beetje mierenneuken, maar ik lees nu al bij meerdere topics met een heftig verhaal de zin "Helaas hebben wij geen foto die aansluit bij dit artikel.." waarbij ik de strekking echt begrijp maar ik het lees als "we hadden hier graag een foto bij geplaatst van een paard met een gebroken been."

Deze tekst is er vast bij geplaatst met een reden.. Maar kan de tekst niet iets aangepast worden?
end /quote

Een foto die aansluit bij het artikel had ook een foto van het paard voor zijn breuk kunnen zijn.

Hoe zie je dat voor je?

Mag je de eigenaar opsporen. Vragen om een foto van voor de breuk. (Eigenaar die op dat moment wel ergens anders zit met zijn of haar hoofd) en dan wachten tot je een foto krijgt. En dan plaatsen.


Uiteraard niet. Het gaat om de tekst: "we hadden hier graag een foto bij geplaatst van een paard met een gebroken been.". De insteek zie ik meer als "we hadden hier graag een foto bij geplaatst van het paard toen het nog gezond was".

Dat gaan ze uiteraard (bij een particulier) niet op dat moment opvragen (bij een bekend paard zijn er vaak wel foto's uit de voorraad), maar geeft een heel andere lading aan de "helaas".

Seven

Berichten: 21195
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:25

Edit

Zie dat bij de meeste nieuwsberichten mijn irritatie niet meer van toepassing is :D