Zwarte piet smiley

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:48

Dee_Es schreef:
Je kan ook problemen zoeken.

Ik word er echt heel moe van dat mensen continu voorbij gaan aan de geschiedenis van een fenomeen.

Deze man kan overigens vast wel een oplossing zoeken zonder dat hij direct herkenbaar is.

Kinderen hebben heel veel fantasie. Als jij je recht voor hun neus gaat omkleden tot zwarte piet dan gaan ze daar gewoon in mee. Werkt dat niet dan zijn ze misschien al een beetje te oud voor Sinterklaas :)* en wat als ze de buurman herkennen? Dat doet toch niks af aan het sinterklaasfeest? Mijn ouders hebben nooit gedaan alsof Sinterklaas echt bestond, dat maakte echt niks uit hoor. Heb gewoon kei hard liedjes staan blèren naast m'n schoen en was helemaal gelukkig als daar de volgende dag een cadeautje in zat.

Ik vroeg me al af hoe oud DP is := als je vast zit in je kind-emotie/reptielenbrein of hoe je het wil noemen is het verstandig om psychische hulp te zoeken.



En een topic starten over een smiley van 4 x 4 mm op een paardenforum over een bruine piet (die overigens ook op de intocht mag komen) zonder karikatuur trekjes is geen problemen zoeken?

Het gaat niet alleen over herkenbaarheid, maar juist over het feit dat het voor hem niet mogelijk is om roetveeg piet te worden, want de beste man heeft geen witte huid die daarbij "past". Oftewel hij kan niet meer mee doen.


Overigens is je laatste opmerking dermate kinderachtig dat het meer de pot verwijt de ketel categorie is. (En een beetje vergezocht qua brein benaming e.d.)

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:50

Nou dat gaat wel een beetje ver zo’n opmerking. Persoonlijk worden lijkt me niet nodig.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 12:12

Elin het zit je allemaal nogal hoog, zo te merken. Sterkte meid :(:)

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 12:21

Dee_Es schreef:
Ik vroeg me al af hoe oud DP is := als je vast zit in je kind-emotie/reptielenbrein of hoe je het wil noemen is het verstandig om psychische hulp te zoeken.


hier even op getemd...
of je het nou wel of niet met elkaar eens bent, zo persoonlijk worden is echt not done.
En al helemaal niet voor anderen achter je beeldschermpje gaan bepalen of iemand psychische hulp nodig heeft.
Ook al heb je een andere mening, een beetje respect opbrengen voor elkaar is echt geen grote moeite.

fotolijstje

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 12:43

Druif_01 schreef:
Ik word oud, maar wat is woke? }:0

Alert en bewust zijn van maatschappelijke ongelijkheid

Palmboom95

Berichten: 426
Geregistreerd: 02-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:13

Dee_Es schreef:
Citaat:
Citaat:



Nu even een stukje voor de woke zemelaars hier zo blij met verdwijnen van de bruine piet. Top gedaan. Nu kan roetveeg piet voor die mensen ook niet, dus van een karikatuur met slavernij verleden naar echt discriminatie, want ze kunnen nu niet meer meedoen. Enige optie is blank schminken en dan met roetvegen erop. Nee dat voelt top. Deze groep voelt zich al vaker t.a.z witte of blanke (woke mensen: welke term moest het ookal weer zijn?) minder in het voordeel en nu om deel te nemen aan het Sinterklaasfeest moeten ze zich ook nog wit schminken.
En bokt draagt hier mooi aan bij.


Je kan ook problemen zoeken.

Ik word er echt heel moe van dat mensen continu voorbij gaan aan de geschiedenis van een fenomeen.

Deze man kan overigens vast wel een oplossing zoeken zonder dat hij direct herkenbaar is.

Kinderen hebben heel veel fantasie. Als jij je recht voor hun neus gaat omkleden tot zwarte piet dan gaan ze daar gewoon in mee. Werkt dat niet dan zijn ze misschien al een beetje te oud voor Sinterklaas :)* en wat als ze de buurman herkennen? Dat doet toch niks af aan het sinterklaasfeest? Mijn ouders hebben nooit gedaan alsof Sinterklaas echt bestond, dat maakte echt niks uit hoor. Heb gewoon kei hard liedjes staan blèren naast m'n schoen en was helemaal gelukkig als daar de volgende dag een cadeautje in zat.

Ik vroeg me al af hoe oud DP is := als je vast zit in je kind-emotie/reptielenbrein of hoe je het wil noemen is het verstandig om psychische hulp te zoeken.


Heb je verstand van hersenen? Je 'reptielenbrein' reguleert primaire instincten zoals voortplanting, voeding, overleving, etc. Ik zie niet wat die twee met elkaar te maken hebben, en volgens mij gooi je hier met termen waar je niets van weet.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Zwarte piet smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:21

Als iemand zich zo in gevaar voelt schiet je terug in instinct-modus. Dat doet iedereen. Alleen wanneer dit gebeurt op situatie die helemaal niet gevaarlijk is is dit niet wenselijk. Maar goed, dit wijkt misschien een beetje te veel af. Lijkt me duidelijk dat ik een beetje klaar ben met sommige opmerkingen van enkele. Zal ontstippen ;)

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:44

Ailill schreef:
Elin het zit je allemaal nogal hoog, zo te merken. Sterkte meid :(:)

Bedankt voor je waardevolle bijdrage. Misschien heb je ook nog wat ontopic te melden?

Gezien mijn laatste update nog steeds ontopic is. Nu jij nog.

Benieuwd naar je donkere huidskleur / roetveeg oplossing.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:48

fotolijstje schreef:
Druif_01 schreef:
Ik word oud, maar wat is woke? }:0

Alert en bewust zijn van maatschappelijke ongelijkheid

'Overal maatschappelijke ongelijke ongelijkheid in zien, dat per definitie direct als iets kwalijks interpreteren, en vervolgens jezelf als degene zien die daar persoonlijk iets aan gaat veranderen, voornamelijk door anderen steeds terecht te wijzen', dat is wat met woke bedoeld wordt.

Je kunt ook heel prima maatschappelijke ongelijkheid constateren zonder direct te vinden dat het jouw zaak is om iets daaraan te doen, of dat er überhaupt iets aan gedaan moet worden.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:52

Op welk punt in deze discussie is het iets negatiefs geworden om op te willen komen voor mensen die achtergesteld zijn? Waarom wordt dat gezien als "woke" en als negatief?

Tuurlijk kan je heel prima ongelijkheid constateren zonder er wat aan te willen doen. Ik vind er wat van als mensen het alleen maar constateren en dan hun schouders optrekken, maar weet je: ieder z'n ding! Maar om dan te gaan vallen over dat er andere mensen zijn die wél wat willen doen aan ongelijkheid die hen - volgens een aantal van jullie - niks aangaat: kom op zeg. Waarom zou je niet het op mogen nemen voor een ander? Waarom is dat "overdreven woke doen"?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:05

Mwa "woke" doen over de ongelijkheid in gezondheid of leeftijdsdiscriminatie dan staat er nagenoeg niemand op. Of als mannen onterecht worden beschuldigd van sexisme (of zelfs worden aangerand door vrouwen zoals pas een pizzakoerier overkwam) terwijl dat niet zo is. Dan staat er ook niemand hard te schreeuwen met spandoeken op de dam. :n

Maar op het moment dat er bijvoorbeeld huidskleur donkerder dan wit iets overkomt stuift iedereen tevoorschijn die zich "woke" voelt

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:06

Urbiezira schreef:
Op welk punt in deze discussie is het iets negatiefs geworden om op te willen komen voor mensen die achtergesteld zijn? Waarom wordt dat gezien als "woke" en als negatief?

Tuurlijk kan je heel prima ongelijkheid constateren zonder er wat aan te willen doen. Ik vind er wat van als mensen het alleen maar constateren en dan hun schouders optrekken, maar weet je: ieder z'n ding! Maar om dan te gaan vallen over dat er andere mensen zijn die wél wat willen doen aan ongelijkheid die hen - volgens een aantal van jullie - niks aangaat: kom op zeg. Waarom zou je niet het op mogen nemen voor een ander? Waarom is dat "overdreven woke doen"?

Omdat die mensen er wat aan proberen te doen door aanpassingen te verlangen van degenen die het wel prima vinden zo en die het helemaal niet nodig vinden om wat te doen.

Zélf wat doen aan veronderstelde ongelijkheid (=TS kan ervoor kiezen om een bepaalde smiley niet meer te gebruiken) is echt wat anders dan ook maar gelijk van anderen te verlangen dat ze daarin met je meegaan (= wat nu gebeurd is in dit topic).
Het eerste kun je nobel vinden, het tweede komt eerder in de buurt van activistische bemoeizucht.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Zwarte piet smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:15

Goed, ik geloof te proeven dat oprecht iets vinden van álle soorten ongelijkheid, en daar ook iets aan willen doen, gewoon niet strookt met jullie beeld van de wereld. Ik vind namelijk dat verlangen van anderen dat ze ook aanpassingen maken om de wereld gelijker te maken wel een redelijk iets is.

Ik vind dat dan ook niet activistische bemoeizucht, maar vragen om empathie en rekening houden met andere groepen dan diegene waar je zelf bij hoort. Zeker als het gaat om zoiets kleins als het weghalen van een zwarte piet smiley. Ik zou denken: kleine moeite, kleine inbreuk op jullie levensvrijheid, groot plezier. Maar dat zien jullie duidelijk anders.

Dat er nagenoeg niemand opstaat ben ik het overigens ook niet mee eens, maar ik denk dat het gewoon niet lekker in het straatje past van mensen die zeggen dat deze "woke" cultuur overtrokken is om ook aan die dingen aandacht te besteden. In mijn "woke" kringen is daar juist wel aandacht voor, alleen wordt dat structureel genegeerd (door wie? Juist 'm).

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:59

Elin_ schreef:
Ailill schreef:
Elin het zit je allemaal nogal hoog, zo te merken. Sterkte meid :(:)

Bedankt voor je waardevolle bijdrage. Misschien heb je ook nog wat ontopic te melden?

Gezien mijn laatste update nog steeds ontopic is. Nu jij nog.

Benieuwd naar je donkere huidskleur / roetveeg oplossing.
Denk je nu werkelijk dat ik, na zulke berichten van jou, nog inhoudelijk op jou ga reageren?

Droom lekker verder :')

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:01

Urbiezira schreef:
Goed, ik geloof te proeven dat oprecht iets vinden van álle soorten ongelijkheid, en daar ook iets aan willen doen, gewoon niet strookt met jullie beeld van de wereld. Ik vind namelijk dat verlangen van anderen dat ze ook aanpassingen maken om de wereld gelijker te maken wel een redelijk iets is.

Ik vind dat dan ook niet activistische bemoeizucht, maar vragen om empathie en rekening houden met andere groepen dan diegene waar je zelf bij hoort. Zeker als het gaat om zoiets kleins als het weghalen van een zwarte piet smiley. Ik zou denken: kleine moeite, kleine inbreuk op jullie levensvrijheid, groot plezier. Maar dat zien jullie duidelijk anders.

Dat er nagenoeg niemand opstaat ben ik het overigens ook niet mee eens, maar ik denk dat het gewoon niet lekker in het straatje past van mensen die zeggen dat deze "woke" cultuur overtrokken is om ook aan die dingen aandacht te besteden. In mijn "woke" kringen is daar juist wel aandacht voor, alleen wordt dat structureel genegeerd (door wie? Juist 'm).
Sterk inhoudelijk bericht, dank!

CharleyT
Berichten: 3992
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:04

fotolijstje schreef:
Druif_01 schreef:
Ik word oud, maar wat is woke? }:0

Alert en bewust zijn van maatschappelijke ongelijkheid


Ooooooh, bedankt, nu krijg ik eindelijk een meer algemeen beeld bij het begrip 'woke'. (leeftijd speelt ook een rol)

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:06

Ailill schreef:
[Denk je nu werkelijk dat ik, na zulke berichten van jou, nog inhoudelijk op jou ga reageren?

Droom lekker verder :')

Zegt dan meer over jou dan over mij. Geeft niks. Kun je ook weinig aan doen.
Fijne dag verder :knuffel:

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:07

Elin_ schreef:
Ailill schreef:
[Denk je nu werkelijk dat ik, na zulke berichten van jou, nog inhoudelijk op jou ga reageren?

Droom lekker verder :')

Zegt dan meer over jou dan over mij. Geeft niks. Kun je ook weinig aan doen.
Fijne dag verder :knuffel:
Lol :')

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Zwarte piet smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:13

Bedankt voor de uitleg over woke, weer wat geleerd.

Verder: de reacties in dit topic worden steeds onvriendelijker, jammer.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:31

Druif_01 schreef:
Bedankt voor de uitleg over woke, weer wat geleerd.

Verder: de reacties in dit topic worden steeds onvriendelijker, jammer.

Misschien kunnen we de boel wat vriendelijker maken met een smiley van een vrolijk mannetje in een gekleurd pagepakje?

ravellie

Berichten: 3075
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:35

<:) /3

Gelukkig is de sint er nog en zijn peerd

Hoop niet dat iemand daar volgend jaar een topic over begint 8)7

CharleyT
Berichten: 3992
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:41

c_alsemgeest schreef:
Dee_Es schreef:
Ik vroeg me al af hoe oud DP is := als je vast zit in je kind-emotie/reptielenbrein of hoe je het wil noemen is het verstandig om psychische hulp te zoeken.


hier even op getemd...
of je het nou wel of niet met elkaar eens bent, zo persoonlijk worden is echt not done.
En al helemaal niet voor anderen achter je beeldschermpje gaan bepalen of iemand psychische hulp nodig heeft.
Ook al heb je een andere mening, een beetje respect opbrengen voor elkaar is echt geen grote moeite.


Inderdaad, buitengewoon lompe en compleet onnodige toespeling betreffende geestelijke gezondheid.

CharleyT
Berichten: 3992
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:44

Elin_ schreef:
Ailill schreef:
[Denk je nu werkelijk dat ik, na zulke berichten van jou, nog inhoudelijk op jou ga reageren?

Droom lekker verder :')

Zegt dan meer over jou dan over mij. Geeft niks. Kun je ook weinig aan doen.
Fijne dag verder :knuffel:


Wat een gezelligheid allemaal, en dat richting de Feestdagen. Jammer, en helemaal niet nodig. Alle ego'tjes weer even ontspannen, en dat geldt voor alle druktemakers hoor. :):):)

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 17:17

oomens schreef:
Misschien kunnen we de boel wat vriendelijker maken met een smiley van een vrolijk mannetje in een gekleurd pagepakje?


Ja leuk! En dan natuurlijk niet alleen een gele smiley maar ook een bruine, gelijkheid voor allen.
Eh oh wacht……

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Zwarte piet smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 17:37

Ik vind het werkelijk waar zó ontzettend flauw en triest dat mensen nu, binnen dit topic, oproepen tot gelijkheid.

|o