Zwarte piet smiley

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Zwarte piet smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 17:51

Ik vind zwarte Piet echt zo niet meer van deze tijd.

Onali

Berichten: 18475
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 17:52

Mkango schreef:
Onali schreef:
Blijkbaar stoor je je er dus wel aan!

Mijn broer is bij een intocht geweest met zwarte en roetveegPieten
Met of zonder 'Zwarte Piet = Zwart' spandoek? :+


De kids stonden op de foto dus ik weet niet wat mijn broer bij zich had :')

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6678
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 17:54

Een aantal jaar geleden is de zwarte piet smiley van Bokt veranderd. Voorheen was het een smiley met een donkerdere huidskleur met kroeshaar, rode lippen en gouden oorbellen. Daarvoor is deze piet :){ in de plaats gekomen en daarnaast is ook de gekleurde piet :D{ erbij gekomen. Hiervoor is gekozen om als Bokt geen standpunt in te nemen in deze discussie en de keuzevrijheid wat betreft de smileys bij de gebruikers te laten. Mocht er een creatieve bokker zijn die een roetveeg piet kan en wil maken, dan denk ik dat er wel mogelijkheden zouden zijn om die toe te voegen (maar pin me er niet op vast, ik ben natuurlijk niet een 'rooie' ;) ).

Druif_01

Berichten: 8838
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 17:56

Serieus? Hier wordt een topic voor gemaakt? De wereld wordt steeds gekker, heerlijk als je je hier druk om kunt maken -O-

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 17:56

MarlindeRooz schreef:
Dat het mij persoonlijk niet stoort betekent niet dat het verwijderen van een iets wat in 2021 gezien wordt als racistisch karikatuur geen goed idee kan zijn.

Jullie vallen mij persoonlijk aan wat ik heel grappig vind. Blijkbaar ligt hoe een figuur van een kinderfeest geschminkt wordt heel gevoelig bij volwassenen.

Edit: Maar ik wacht het antwoord van het beheer af.


Ik ben het helemaal met je eens! Ben eigenlijk ook wat verbaasd van de best felle reacties, lijkt mij zo krampachtig aan iets willen vasthouden.

Pro roetpiet smilie dus! (Het lijkt me misschien wel alsof dat nu al geprobeerd is? Ik zie een klein kleurschakeringkje in de smilie. Maar voor mij zouden het echt duidelijk roetvegen mogen zijn, en misschien een kleurig mutsje? Dan lijkt het niet op zwart kroeshaar.)

@Druif: Lekker dan dat jij je druk komt maken over het feit dat er een topic over wordt geopend, je kan er toch niet omheen dat dit een relevant maatschappelijk topic is? Imo ook bij schijnbaar banale zaken als smilies.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 17:58

MarlindeRooz schreef:
Dat het mij persoonlijk niet stoort betekent niet dat het verwijderen van een iets wat in 2021 gezien wordt als racistisch karikatuur geen goed idee kan zijn.

Jullie vallen mij persoonlijk aan wat ik heel grappig vind. Blijkbaar ligt hoe een figuur van een kinderfeest geschminkt wordt heel gevoelig bij volwassenen.

Edit: Maar ik wacht het antwoord van het beheer af.



Trek het je niet aan hoor, je hebt totaal gelijk!

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 17:59

Ik denk dat de Sint ook niet de 15% gewichtslimiet haalt en dat die fanfare ook heel wat geluid maakte.

#redOzosnel



Sorry, totaal offtopic. Of nouja, als het topic is moet Bokt iets met de huidige manier waarop sinterklaas viert, dan is het wel ontopic :D

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:01

Onali schreef:
Zwarte Piet is zwart.


Al een paar jaar niet meer :7

iig sinds ik kinderen heb hebben ze gewoon wat zwarte vegen op hun gezicht.

Doubtless

Berichten: 8493
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:01

Ik ben het met je eens, die smiley is outdated. Goed dat je er een topic voor aanmaakt en het ter discussie stelt +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:02

MarlindeRooz schreef:
Dat het mij persoonlijk niet stoort betekent niet dat het verwijderen van een iets wat in 2021 gezien wordt als racistisch karikatuur geen goed idee kan zijn.

Jullie vallen mij persoonlijk aan wat ik heel grappig vind. Blijkbaar ligt hoe een figuur van een kinderfeest geschminkt wordt heel gevoelig bij volwassenen.

Edit: Maar ik wacht het antwoord van het beheer af.


Serieus, mensen gaan hier mee naar beheer? Is er niks beters te doen dan dat? Wat een gezemel weer.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-21 18:03

Persoonlijke aanvallen zoals "heerlijk als je je hier druk om kunt maken", "Is er niks beters te doen dan dat" en dat ik "koekoek" ben hoef ik niet. Het is mij vrij om een topic te maken over zoiets. Ik ben niet degene die zwarte piet heeft doen laten verdwijnen. Ik observeer alleen dat Bokt niet meegaat naar 2021 maar blijft hangen bij zwarte piet. Heel naar als je dan zo persoonlijk moet aanvallen omdat jij je op je teentjes getrapt voelt wat betreffende een kinderfeest. Dan heb ik vooral heel veel medelijden, dat je zo slecht het kan hebben dat je persoonlijk wordt. :*

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:03

Er is toch een gekleurde en traditionele pietsmiley? Wat valt er dan te zeuren, ieder kan gebruiken wat ie wil.
Er zijn toch wel nuttiger zaken om mee bezig te zijnā€¦
Laatst bijgewerkt door Mars op 13-11-21 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Berichten: 14072
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:03

Het zijn alleen volwassenen die een probleem maken van zwarte piet, ik heb nog nooit een kind gehoord die het discriminatie vindt. Nu vind ik de roetveegpieten trouwens een prima alternatief hoor, maar ik ben gewoon al die discussies zat. Iedereen heeft zijn mening over Sinterklaas, zwarte/bruine/gele en stroopwafelpiet tot jeugdtrauma's van liegende ouders toe... Kom op mensen, laat het een kinderfeest zijn en schakel je eigen problemen even uit.
Laatst bijgewerkt door marleen_88 op 13-11-21 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:04

Eens met TS, dit is niet meer van deze tijd. En bovendien ook niet (meer) nodig.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Zwarte piet smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:05

T is maar waar je je druk om maakt :')

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:05

Ik zou zeggen, maak em elk jaar een tint lichter, zo weinig dat niemand het door heeft, en over een aantal jaar is ie wit :))

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:05

marleen_88 schreef:
Het zijn alleen volwassenen die een probleem maken van zwarte piet, ik heb nog nooit een kind gehoord die het discriminatie vindt. Nu vind ik de roetveegpieten trouwens een prima alternatief hoor, maar ik ben gewoon al die discussies zat. Iedereen heeft zijn mening over Sintetklaas, zwarte/bruine/gele en stroopwafelpiet tot jeugdtrauma's van liegende ouders toe... Kom op mensen, laat het een kinderfeest zijn en schakel je eigen problemen even uit.



Mee eens.
Als je het een kind vraagt, trekt ie zn schouders op. Alsof het hun echt uit maakt.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:05

marleen_88 schreef:
Het zijn alleen volwassenen die een probleem maken van zwarte piet, ik heb nog nooit een kind gehoord die het discriminatie vindt. Nu vind ik de roetveegpieten trouwens een prima alternatief hoor, maar ik ben gewoon al die discussies zat. Iedereen heeft zijn mening over Sinterklaas, zwarte/bruine/gele en stroopwafelpiet tot jeugdtrauma's van liegende ouders toe... Kom op mensen, laat het een kinderfeest zijn en schakel je eigen problemen even uit.


Ik heb ook nog nooit een kind gehoord die roetveegpieten een probleem vindt.
Ze worden zwart van het roet, logisch toch dat ze dan vegen hebben en niet ineens veranderen in een zwart persoon met lippenstift en oorbellen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-21 18:06

En ik ken wel kinderen die verdrietig waren omdat ze uitgescholden werden voor zwarte piet. Wat kinderen vinden is ook niet belangrijk in de discussie van een smiley op een forum voor (jong)volwassenen.

Mijn vraag is ook niet "wat vinden bokkers van zwarte piet". Mijn vraag is "welk standpunt heeft het beheer". Mocht het zo zijn dat bokt zwarte piet ondersteunt dan is dat helemaal prima. Maar dat halfbakken "we zeggen niks en laten die smiley staan. Je mag regenboogpiet kiezen als je wil" slaat nergens op. Daarbij is regenboogpiet niet eens een ding meer.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 13-11-21 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:06

8nnemiek schreef:
Ik zou zeggen, maak em elk jaar een tint lichter, zo weinig dat niemand het door heeft, en over een aantal jaar is ie wit :))


Dan is dat weer racistisch :+

Zertab

Berichten: 12274
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:06

ruitje schreef:
^&+ Waarom is dit man en vrouw?
:o? Waarom is dit een dom blondje?
:)F Waarom alleen NL vlag?

:') . Ik kan hier niks mee, smileys zijn smileys... laat het lekker :o


Helemaal mee eens. Zullen we dan smileys afschaffen?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-21 18:08

Zertab schreef:
ruitje schreef:
^&+ Waarom is dit man en vrouw?
:o? Waarom is dit een dom blondje?
:)F Waarom alleen NL vlag?

:') . Ik kan hier niks mee, smileys zijn smileys... laat het lekker :o


Helemaal mee eens. Zullen we dan smileys afschaffen?

Welke van deze smileys staat voor een karikatuur die in 2021 aangemerkt wordt als racistisch?

Moet wel zeggen dat die eerste smiley wel inclusiever kan zijn (man-man en vrouw-vrouw erbij bv). Zeker gezien hoeveel bokt-vrouwen koppels er zijn. :D

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:09

Citaat:
Mijn vraag is ook niet "wat vinden bokkers van zwarte piet". Mijn vraag is "welk standpunt heeft het beheer".


Is het dan niet gewoon verstandiger een berichtje te sturen naar het beheer van Bokt in plaats van een topic te openen ?
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 13-11-21 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva

Berichten: 14757
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:09

Namens de smiley:
Waarom wil je mij weg hebben? waarom moeten mensen zeiken over mij?! het is zeker omdat ik zwart ben he >;)
:+

Dan mijn eerlijke antwoord zonder dollen, als het mijn website had geweest dan had ik hem jaren geleden al er af gehaald maar dat ben ik. Vorig jaar was er ook al een discussie over het sinterklaas bokt logo, toen vielen mensen ook al over de zwarte pieten die er nog in stonden en daar is toen ook wat mee gedaan. Het was imo gewoon een kwestie van tijd voordat deze smiley er ook aan zou gaan geloven, en zie hier het topic :) ik ben eerder verbaasd dat hij er nog steeds is.

Zertab

Berichten: 12274
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:09

Maar dat is een mening toch? Ik vind zwarte piet niet racistisch. Ook nog nooit een kind over gehoord overigens.

Wat mij betreft kunnen we ons beter druk maken over de gehele corona panepedimie dan over Zwarte Piet.