Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:01

Het verschil zit 'm vind ik echter in de toon van de reacties Rien. Ik probeer echt nuchter te blijven en er geen frustratie of emotie in te laten komen (en als dat anders overkomt: gewoon aangeven!) maar het lijkt er voor mij op dat zij heel erg vanuit emotie en frustratie reageert –iets waar je niet echt iets mee kan.

Je kan er prima klaar mee zijn en dat reageren; maar zeg dat dan op een nette, nuchtere manier in plaats van een reactie waar je er gif op kan innemen dat het frustratie opwekt bij anderen.

@Sheran: Thanks, zo zie ik het inderdaad ook. En als ik iets fouts zeg dan vind ik het juist fijn dat de ander dat aankaart. Ga tegen me in, leg uit wat ik fout doe of fout zie. Ik vind het oprecht heerlijk om meer te leren, om ergens in te duiken. Dus geef me een paar bronnen of een goede beargumentatie en ik lees ze inhoudelijk door en zet het uiteen. Ook als die initieel niet stroken met de mening die ik heb.

@Elisa2: Snap ik wel hoor. Ik probeer alleen aan te geven dat zo'n toon en zulke termen niet constructief zijn –zeker in een topic waarbij dit vaker wordt aangestipt. En we verschillen gewoon qua visie, dat kan en is niet erg. Ik snap dat jouw opmerking van 'zwart-wit denkers' niet negatief bedoelt is, maar de term op die manier gebruiken brengt wel een negatieve connotatie over, het zet mij in een hokje waar ik het niet mee eens ben.

Ann

Berichten: 13306
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:02

Shadow0 schreef:
Even de discussie tot hier samenvattend: het is dus volgens sommigen belangrijk dat je op Bokt eigenlijk alles moet kunnen schrijven zonder gezeur, behalve uitgebreide inhoudelijke posts die ingaan op de feiten, worden onderbouwd met referenties en waarvan de schrijvers hun best doen om de zaken zorgvuldig te verwoorden.
Dit dus.

Ik waardeer de berichten van Imandra juist erg omdat ik weet dat zij alles goed doordacht en feitelijk (wetenschappelijk) correct post. Je kunt daar iets van vinden, maar de berichten kloppen gewoon, ook al zijn ze niet jouw mening.

rien10
Berichten: 14725
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:04

Nee. Totaal niet.
Samen gevat: ieder schrijft zoals hij is.
De een super inhoudelijk en zonder emotie.
De ander een mix van inhoudelijk en emotie
En weer anderen soms met een grapje.

Als je iets niet wilt lezen, sla je het over of reageer je niet.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:05

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat dat het enige is wat een beetje werkt, duidelijke topics die niet zijn bedoeld voor discussie je fatsoen eens houden en weg blijven.


Maar dat is toch in principe duidelijk op bokt?

Steun de boeren in NM > tja daar kan discussie opkomen. Discussie van het waarom. Discussie over de manier waarop. Discussie over eventuele oplossingen. Onder NM staat namelijk: Voor discussies over actualiteiten en maatschappelijke onderwerpen.

Steun de boeren in HK > daar zou in principe geen discussie mogen ontstaan. Daar staat: Gezellig kletsen over van alles en nog niks, met soms een serieuze ondertoon. Met vaste regels en richtlijnen die in een topic bovenaan staan.

Dus wil je geen discussie, dan is het verplaatsen of opstarten naar de HK niet een heel gek idee.

Shadow0

Berichten: 43512
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:09

Elisa2 schreef:
Nee Shadow...het gaat om dat anderen niet voorschrijven wat wel of niet geschreven mag worden/ mag blijven staan etc.


Terwijl er toch een voorstel gedaan wordt dat mensen met inhoudelijke reacties niet komen in andere topics. Over het wel of niet voorschrijven wat er geschreven mag worden gesproken.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:11

Maar Imandra, je gaat zelf dus nooit inhoudelijk in op wat anderen zeggen maar herhaalt jezelf continu en dan in verschillende topics met steeds hetzelfde stokpaardje. Dat is imo geen disucssie he..klinkt meer als herhaling en als je een andere mening hebt dan moet deze wegengepoetst worden want is niet wetenschappelijk onderbouwd en gevaarlijk voor de samenleving. Dan kun je het niet eens zijn met het hokje waar in ik jou zet, maar in feite doe ik niks anders dan wat jij doet bij mensen die een andere mening hebben dan jouw "feiten".

En ik vind jouw posts soms echt super interessant, want je doet je best om dingen uit te zoeken en te onderbouwen en daar heb ik respect voor. Maar aan de andere kant vind ik dus dat je niet andere mensen voor kan schrijven wat zij wel of niet mogen denken, zeggen en schrijven omdat jij dat desinformatie vind. Misschien beschikken zij juist wel over informatie die jij nog niet kent, heb je daar weleens over nagedacht? Sta je daar uberhaupt open voor?

En nee dit is niet bedoeld als aanval op jou, er zijn wat anderen hier waarbij ik hetzelfde zou kunnen vragen. In mijn ogen ontbreekt de nuance volledig...en dat vind ik prima, ik vind het alleen niet prima dat er dan dictatuur op anderen gepleegd moet worden.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:11

Sheran schreef:
Ik snap Imandra wel in de discussievoering, zij is erg gericht op analyse, begrip en inhoud.

Anderen vinden het ook een fijne discussie als er gewoon af en toe even wat geroepen kan worden.

Ik ben over het algemeen meer als Imandra en 'verwacht' ook dat er zout wordt gelegd op mijn bijdragen in een discussietopic. Dus ik ben ook geneigd om aan anderen uitleg te vragen tot ik iets begrijp.

Ik vind het ook lastig om het onderscheid te maken :)

Dit gaat natuurlijk ook heel erg om een stukje 'overbrengen'. Sommigen mensen zijn enorm goed met analytisch vermogen en erg sterk met inhoud. Maar lijden wel aan het -'artsensyndroom'. Iedereen kent wel een voorbeeld van een persoon die bijna een genie is op het gebied van kennis, maar zodra die iemand aanspreekt totaal elk vermogen mist om dat zo te doen dat de boodschap aankomt.
En beiden zijn daarna verbijsterd.
De 'arts' denkt: maar dit is toch gewoon feitelijk hoe het is. Wat snap je daar niet aan?
De patient denkt: waar heb je het over en waarom breng je het op zo'n manier? Ik begrijp er niets van en ik ben geen studiecasus.

Er is geen goed of fout, maar een beetje meer begrip voor elkaar en wat minder zendingsdrang zou het wat luchtiger houden. Beschouw je post als een mooie bijdrage van jouw mening/feiten en probeer daarna niet te controleren of anderen dat wel 100% aangenomen hebben/begrijpen door op iedereen te reageren en hetzelde riedeltje te herhalen.

(Ik reageer trouwens op jouw post Sheran omdat je een goed iets zei, dus de post is niet naar jouw toe verder hoor. :) )

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:14

Shadow0 schreef:
Elisa2 schreef:
Nee Shadow...het gaat om dat anderen niet voorschrijven wat wel of niet geschreven mag worden/ mag blijven staan etc.


Terwijl er toch een voorstel gedaan wordt dat mensen met inhoudelijke reacties niet komen in andere topics. Over het wel of niet voorschrijven wat er geschreven mag worden gesproken.


Dit is uit de context getrokken, het gaat om een clubje wat de behoefte heeft om in ieder topic op te duiken en daarbij mensen die een andere mening te hebben weg te jagen en daarbij ook nog vind dat er op Bokt een censuurknop moet komen voor "desinformatie" waar alleen zij denken te kunnen beoordelen wat desinformatie is en wat niet.

Let wel, zoals ik al zo vaak heb aangegeven mag van mij iedereen alles zeggen en overal waar degene wilt. Maar de manier waarop zorgt ervoor dat topics dus doodbloeden en mensen wegblijven en daar gaat dit topic over.

Ann

Berichten: 13306
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:16

Met alle respect, Elisa2. Dit is hoe JIJ het ervaart. Andere mensen zien gewoon een interessante discussie en willen er ook aan deelnemen. Als personen je zo hoog zitten, kun je ze ook op de Foei zetten en alleen reageren om de berichten/personen waarmee je wel in discussie wilt?

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:17

Nee, dit is de boodschap die al 10 pagina's herhaald wordt door verschillende mensen...

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:17

Elisa2 schreef:
Maar Imandra, je gaat zelf dus nooit inhoudelijk in op wat anderen zeggen maar herhaalt jezelf continu en dan in verschillende topics met steeds hetzelfde stokpaardje. Dat is imo geen disucssie he..klinkt meer als herhaling en als je een andere mening hebt dan moet deze wegengepoetst worden want is niet wetenschappelijk onderbouwd en gevaarlijk voor de samenleving. Dan kun je het niet eens zijn met het hokje waar in ik jou zet, maar in feite doe ik niks anders dan wat jij doet bij mensen die een andere mening hebben dan jouw "feiten".

En ik vind jouw posts soms echt super interessant, want je doet je best om dingen uit te zoeken en te onderbouwen en daar heb ik respect voor. Maar aan de andere kant vind ik dus dat je niet andere mensen voor kan schrijven wat zij wel of niet mogen denken, zeggen en schrijven omdat jij dat desinformatie vind. Misschien beschikken zij juist wel over informatie die jij nog niet kent, heb je daar weleens over nagedacht? Sta je daar uberhaupt open voor?

En nee dit is niet bedoeld als aanval op jou, er zijn wat anderen hier waarbij ik hetzelfde zou kunnen vragen. In mijn ogen ontbreekt de nuance volledig...en dat vind ik prima, ik vind het alleen niet prima dat er dan dictatuur op anderen gepleegd moet worden.


Ah, maar dan zit daar een verschil in perceptie. Ik dacht juist dat ik wel inhoudelijk op mensen inging. Dat dat soms met eenzelfde argumenten is kan zo zijn, maar dat is afhankelijk van waar ik op reageer. Feiten veranderen in mijn ogen niet, dus ja, soms hebben verschillende vragen hetzelfde antwoord of weerwoord.

Kan je me uitleggen / aanwijzen waar ik niet inhoudelijk op ben ingegaan?
En wat versta jij onder 'inhoudelijk op ingaan'?

Even een nuance: ik vind niet dat alles waar ik het niet mee eens ben weggepoetst moet worden. Maar bij enkele onderwerpen (vaak met een medische basis) is bepaalde misinformatie daadwerkelijk gevaarlijk. Ik noem het nog maar eens (sorry), maar bijv. het verhaal rondom ivermectine. Dat is een voorbeeld van misinformatie die wat mij betreft weggehaald mag worden: ivermectine is bij verkeerd gebruik namelijk ontzettend schadelijk voor de gezondheid en daar moet je mensen die de kunde niet hebben om een bron goed te beoordelen voor behoeden. Als iemand bijvoorbeeld wil roepen dat de aarde plat is... lekker laten staan, daar doe je imo niemand kwaad mee.

Als je denkt dat ik nog niet over die informatie beschik... deel het! Ik lees het graag. Maar helaas is het vaak zo dat mensen een stelling erin gooien maar deze vervolgens niet willen of niet kunnen onderbouwen. Hoe vaak er ook algemene opmerkingen komen zoals 'Follow the money, dan kom je er zelf achter...' en als je dan om linkjes of startpunten vraagt wordt je genegeerd. Ik ga niet het hele internet afstruinen om erachter te komen wat diegene heeft geprompt die stelling te droppen, dat is aan degene die die stelling dropt, vind ik.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:21

IMANDRA schreef:
Maar Sunnda, we zitten hier in een topic om juist dat te analyseren. Dan is het toch niet gek dat ik inhoudelijk op elk punt reageer?

Bovendien doe ik mijn best om hier neutraal te blijven, qua toon en informatie. Emotie weg te laten, als ik gefrustreerd word af te vragen waardoor het komt (zodat we kunnen kijken hoe we de discussies waar hetzelfde gebeurt in betere banen kunnen laten lopen).

Dat is overigens geen beheersdrang hoor. Eerder interesse voor de denkwijze van de ander, en die dmv die vragen en weerwoorden te begrijpen.

Overigens vind ik je voorbeeld inderdaad niet helemaal passend, want het gaat hier om inhoudelijke discussies in topics –niet ongevraagd advies bij een zeer emotionele situatie. Als je niet mee wil doen aan een discussie... dan staat het je vrij om niet inhoudelijk te reageren in een topic, toch?

Juist bij de laatste reactie van DP ga ik specifiek in op de 'waarom'. Dat zou ik in een ander topic niet doen en waarschijnlijk links laten liggen, maar gezien dit topic gaat over het weggaan van gebruikers, en waardoor dat komt.. was ik benieuwd wat dan de reden was voor een reactie die zo overkomt, en daarbij aankaarten hoe het bij mij overkomt (om de opbouwende frustratie door zulke reacties -of die nu door mij of door een ander gepost worden- te voorkomen).

Ik doe mijn best om constructief te blijven, dat is in ieder geval de intentie.
Elisa2 schreef:
Ik ga m'n schoen op eten....

Dit soort reacties vind ik dan weer allesbehalve constructief, en doet niks anders dan frustratie opwekken bij anderen. Dus dan is mijn vraag: waarom zoiets posten als je er toch inhoudelijk of qua discussie niks positiefs mee kan bereiken? Want er lijkt ook geen positieve intentie achter te zitten.

Zeg dan niks en negeer me dan gewoon...


Dit stukje is voor mij de perfecte samenvatting van het probleem wat we bespreken.

Een grapje is wel of niet je humor..je lacht erom of denkt: wat flauw, sukkel.

Maar het heeft geen analytische beschrijving nodig en niemand hoeft een contructief grapje te maken die iedereen leuk vindt.
Een grapje hoeft niet erg inhoudelijk te zijn en ook niet een lijstje met: dit grapje geldt niet voor...(namen)

Zoveel woorden en zinnen en zoveel 'ik, ik' voor een grapje of flauwe opmerking (net hoe je het bekijkt)
Laat het los. :)ddd :D

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:21

Dat denk ik? Ik moest er om lachen iig, en voor mij geeft zo'n grapje dan net even weer lucht, wat ik persoonlijk echt enorm kan waarderen.

Overigens vind ik beide een soort van ergerlijk, en dan Imadra eigenlijk nog niet eens zozeer, want haar posts zijn wel inhoudelijk. Alleen wat veel en lang soms.

Ik ben overigens wel pro vax, ik heb alleen de pest aan discussie erover, omdat je nooit ergens komt, en ik vermoed (maar weet ik niet zeker) dat het niet zozeer om die vaccinaties gaat, maar meer wat eronder zit. Vanuit mijn paardvriendelijk willen trainen en werken kom ik soms op social media op mensen die alles natuurlijk willen doen en daar haak ik ook af.

En helemaal niet eens om de manier van paarden houden, die ik best inspirerend vind soms (en soms ook totale onzin) maar vooral de bekeringsdrang. Ik probeer zo diervriendelijk om te gaan met mijn eten. Maar ik noem mezelf geen vegan en ook geen vegetariër, want dan zit ik ineens in een hokje, waar ik helemaal niet in wil, en heb je allemaal van die fanatiekelingen die dan ook vinden dat ik me aan allerlei regels moet houden en dat verdom ik.

Ik heb dat met die PN groepen ook. Ik heb van die paarden die het heel super leuk vinden om heel vaak naar buiten te gaan en ook nog zo lang mogelijk, maar daar kan een bij zitten die niet zonder dekens kan, en dus vreselijk gaat afvallen in de winter, want warmhouden kost heel veel energie.
Zo een paard wat in de stress raakt van muggen en vliegen en dan blijft lopen. Dan krijgt het kind toch maar een deken om, want op stal houden is ook niks, wordt kind niet blij van en ik word knettergek van het gedram.

Mijn EV dame heeft ronduit beroerde voeten. Platvoeten, met tenen die veel te lang willen worden, een dunne zool, en die om de haverklap kreupel is. En daar meppen we dan ijzers onder, want dan is dat paard een stuk vrolijker. En dan ben ik ineens niet meer natuurlijk, terwijl ik dacht dat het erom ging dat de paarden happy zouden zijn....... %)

Ik maak heel veel gebruik van clickeren en voedselbeloning maar drukvrij trainen doe ik niet. Want wat het personal space deel betreft, moet mijn paard toch echt uitleggen dat het leuk is en je rust hebt op een plek waar je voldoende afstand houdt, en dan maak ik gebruik van NH-technieken.
Af en toe zie ik dingen die ik fijn vind, leuk vind, handig vind en die gebruik ik dan, en andere dingen van dezelfde methode vind ik niets en laat ik liggen.

Punt is, ik hou niet van hokjes. Ik heb de pest aan bekeringsdrang.
Ik kan heel overtuigd zijn van iets, en door iemand, door goede argumenten op andere gedachten worden gebracht, en daarmee verandert dan ook mijn handelwijze, en dan ben ik opnieuw overtuigd maar dan van iets anders. En dat klinkt tegengesteld, en is het toch niet.

Ik sta altijd open voor het feit dat ik het mis kan hebben. Overtuig me maar, maar geef me ook de ruimte om zelf na te denken, zaken nog eens na te zoeken, en na te denken over je kritiek. Soms vind ik het heel goede punten en soms niet. Die vrijheid wil ik hebben.

Ik kan niet zo heel veel met rigiditeit.

En dan de andere kant: ik kan simpelweg niet om bewezen feiten heen. Wetenschappers hebben erg sluitend bewijs geleverd voor een heel aantal dingen, en ik accepteer dat. Ik word daar niet altijd blij van, vooral niet als ik het fout had, daar kan mijn ego niet heel goed tegen, maar het is wat het is.
Wetenschap wordt alleen verbeterd door betere wetenschap.

Ik was er ooit van overtuigd dat dominantie bij honden een ding was. Tot ik een studie (door dezelfde wetenschapper) las, die zijn eigen vindingen onderuit schopte met verdomd goede argumenten. Tja, het is wat het is :D

Maar ik vind anti-vaxx, of kritisch-vaxx (en daar had ik qua naam nog best wat mee, ik ben graag kritisch) ook erg bekerend overkomen, en die zogenaamd kritische mensen riepen dan dingen die bol stonden van de drogredenen, dus ik ben ook daar mijn vragen weer bij gaan stellen, en zo kwam ik toch weer terug bij de wetenschap, die ik verrassend flexibel vond eigenlijk.

Met Elisa (is niet een persoonlijke aanval, meer mensen doen het) vind ik het als neurodivergent persoon soms een beetje lastig dat je zegt dat je punt niet overkomt, maar als ik de berichten dan teruglees, wordt het punt nergens genoemd :D

Ik vind altijd heel fijn als mensen gewoon zeggen wat ze bedoelen zeg maar.
Ik heb ADHD. En ik heb echt niet heel veel talent om tussen regels door te lezen, want het risico dat ik iets invul wat helemaal niet bedoelde is daarmee best wel groot.
En heel veel neurotypische mensen dénken dat ze goed tussen de regels door kunnen lezen maar trekken dan conclusies die er nogal erg naast zitten zeg maar :D

Sorry voor de superlange post :o
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 26-07-22 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:24

Hihi ja Avalanche je kan er zelf ook wat van, lange posts :)).

@Sundda: een grapje kan zeker, maar imo niet als dat een andere bokker negatief benadert, als het ware. Normaliter zou ik zo'n reactie ook negeren hoor, maar in dit geval vond ik het een goed voorbeeld van waar het bij zo'n discussie (nog) verder kan ontsporen.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 26-07-22 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:25

Imandra:
Nou nu ga je wel inhoudelijk in op wat ik schrijf, ik heb het er ook heel duidelijk neergezet dus misschien scheelt dat ook. Dus jouw eerste alinea versta ik onder: "inhoudelijk in gaan op wat iemand schrijft".

Ook het stuk over ivermectine, stel: ik ben een leek...als ik over zoiets lees wil ik zelf een beoordeling kunnen maken wat voor mij het beste en meest logische overkomt. Dat kan jouw stuk zijn, maar dat kan ook het stuk zijn van degene die pro ivermectine is. Ook al vind jij dat desinformatie en gevaarlijk en schadelijk voor mijn gezondheid. Ik zou het heel erg vinden als ik dit niet meer zou kunnen lezen omdat er gecensureerd wordt. Ik zou het dan wel weer heel erg kunnen waarderen als jij een sterke post doet waarom het schadelijk is zodat ik extra goed aan het nadenken gezet wordt.

Begrijp je deze nuance en wat ik ermee duidelijk probeer te maken? Want dit is namelijk wat ik steeds duidelijk probeer te maken.

En tja, als mensen pro ivermectine zijn (even als voorbeeld) maar ze kunnen niet onderbouwen waarom of zeggen dat je zelf op internet moet gaan struinen dan haak ik ook af. Ben het ermee eens dat mensen zelf hun post moeten kunnen onderbouwen.

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:26

IMANDRA schreef:
Hihi ja Avalanche je kan er zelf ook wat van, lange posts :)).

@Sundda: een grapje kan zeker, maar imo niet als dat een andere bokker te kakken zet, als het ware. Normaliter zou ik zo'n reactie ook negeren hoor, maar in dit geval vond ik het een goed voorbeeld van waar het bij zo'n discussie (nog) verder kan ontsporen.

Kan ik heel goed idd :))

En ik snap ook helemaal dat mensen die dan ook niet volgen :))

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:27

Elisa2 schreef:
Imandra:
Nou nu ga je wel inhoudelijk in op wat ik schrijf, ik heb het er ook heel duidelijk neergezet dus misschien scheelt dat ook. Dus jouw eerste alinea versta ik onder: "inhoudelijk in gaan op wat iemand schrijft".

Ook het stuk over ivermectine, stel: ik ben een leek...als ik over zoiets lees wil ik zelf een beoordeling kunnen maken wat voor mij het beste en meest logische overkomt. Dat kan jouw stuk zijn, maar dat kan ook het stuk zijn van degene die pro ivermectine is. Ook al vind jij dat desinformatie en gevaarlijk en schadelijk voor mijn gezondheid. Ik zou het heel erg vinden als ik dit niet meer zou kunnen lezen omdat er gecensureerd wordt. Ik zou het dan wel weer heel erg kunnen waarderen als jij een sterke post doet waarom het schadelijk is zodat ik extra goed aan het nadenken gezet wordt.

Begrijp je deze nuance en wat ik ermee duidelijk probeer te maken? Want dit is namelijk wat ik steeds duidelijk probeer te maken.

En tja, als mensen pro ivermectine zijn (even als voorbeeld) maar ze kunnen niet onderbouwen waarom of zeggen dat je zelf op internet moet gaan struinen dan haak ik ook af. Ben het ermee eens dat mensen zelf hun post moeten kunnen onderbouwen.
Thanks!!! Nu snap ik je, en ik sta er zelf wel hetzelfde in denk ik :j

Wat een fijne discussie weer trouwens en wat goed om het hierover te hebben :j

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:31

Elisa2 schreef:
Imandra:
Nou nu ga je wel inhoudelijk in op wat ik schrijf, ik heb het er ook heel duidelijk neergezet dus misschien scheelt dat ook. Dus jouw eerste alinea versta ik onder: "inhoudelijk in gaan op wat iemand schrijft".

Ook het stuk over ivermectine, stel: ik ben een leek...als ik over zoiets lees wil ik zelf een beoordeling kunnen maken wat voor mij het beste en meest logische overkomt. Dat kan jouw stuk zijn, maar dat kan ook het stuk zijn van degene die pro ivermectine is. Ook al vind jij dat desinformatie en gevaarlijk en schadelijk voor mijn gezondheid. Ik zou het heel erg vinden als ik dit niet meer zou kunnen lezen omdat er gecensureerd wordt. Ik zou het dan wel weer heel erg kunnen waarderen als jij een sterke post doet waarom het schadelijk is zodat ik extra goed aan het nadenken gezet wordt.

Begrijp je deze nuance en wat ik ermee duidelijk probeer te maken? Want dit is namelijk wat ik steeds duidelijk probeer te maken.

En tja, als mensen pro ivermectine zijn (even als voorbeeld) maar ze kunnen niet onderbouwen waarom of zeggen dat je zelf op internet moet gaan struinen dan haak ik ook af. Ben het ermee eens dat mensen zelf hun post moeten kunnen onderbouwen.


Dat maakt het voor mij lastig wat je daar dan mee bedoelde, want voor mijn gevoel reageer ik niet anders dan ik normaal doe.

Ik snap je punt :j. En dat is ook wat het huidige Bokt beleid is, en daar leg ik me bij neer (of ja, als het ter sprake komt dan benoem ik het nog even maar daar blijft het wel bij).

Ik snap ook dat jij zelf een beoordeling wil maken, maar stel dat jij dat niet kan? En dat is geen negatief oordeel, zeker niet, maar er is wel gebleken dat veel mensen daar moeite mee hebben. Moet je hen dan alsnog die informatie zelf laten beoordelen, met alle mogelijke (gevaarlijke) gevolgen die daaraan hangen? Ik bedoel, in de maatschappij laten we mensen ook niet volledig vrij wat dat betreft, dan behoeden we ook mensen voor mogelijke (gevaarlijke) keuzes.

Het kan prima zijn dat we daar anders instaan: ik maak me dan zorgen over de gezondheid van die mensen en vind dat het behoeden voor zulke fouten hoger moet staan dan de mogelijkheid om die keuze te maken als je daar de kunde niet echt voor hebt. Dus in die zin ben ik inderdaad wel 'pro-censuur' (maar echt alleen bij hele specifieke onderwerpen en stellingen).

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:31

Avalanche schreef:
Dat denk ik? Ik moest er om lachen iig, en voor mij geeft zo'n grapje dan net even weer lucht, wat ik persoonlijk echt enorm kan waarderen.

Overigens vind ik beide een soort van ergerlijk, en dan Imadra eigenlijk nog niet eens zozeer, want haar posts zijn wel inhoudelijk. Alleen wat veel en lang soms.

Ik ben overigens wel pro vax, ik heb alleen de pest aan discussie erover, omdat je nooit ergens komt, en ik vermoed (maar weet ik niet zeker) dat het niet zozeer om die vaccinaties gaat, maar meer wat eronder zit. Vanuit mijn paardvriendelijk willen trainen en werken kom ik soms op social media op mensen die alles natuurlijk willen doen en daar haak ik ook af.

En helemaal niet eens om de manier van paarden houden, die ik best inspirerend vind soms (en soms ook totale onzin) maar vooral de bekeringsdrang. Ik probeer zo diervriendelijk om te gaan met mijn eten. Maar ik noem mezelf geen vegan en ook geen vegetariër, want dan zit ik ineens in een hokje, waar ik helemaal niet in wil, en heb je allemaal van die fanatiekelingen die dan ook vinden dat ik me aan allerlei regels moet houden en dat verdom ik.

Ik heb dat met die PN groepen ook. Ik heb van die paarden die het heel super leuk vinden om heel vaak naar buiten te gaan en ook nog zo lang mogelijk, maar daar kan een bij zitten die niet zonder dekens kan, en dus vreselijk gaat afvallen in de winter, want warmhouden kost heel veel energie.
Zo een paard wat in de stress raakt van muggen en vliegen en dan blijft lopen. Dan krijgt het kind toch maar een deken om, want op stal houden is ook niks, wordt kind niet blij van en ik word knettergek van het gedram.

Mijn EV dame heeft ronduit beroerde voeten. Platvoeten, met tenen die veel te lang willen worden, een dunne zool, en die om de haverklap kreupel is. En daar meppen we dan ijzers onder, want dan is dat paard een stuk vrolijker. En dan ben ik ineens niet meer natuurlijk, terwijl ik dacht dat het erom ging dat de paarden happy zouden zijn....... %)

Ik maak heel veel gebruik van clickeren en voedselbeloning maar drukvrij trainen doe ik niet. Want wat het personal space deel betreft, moet mijn paard toch echt uitleggen dat het leuk is en je rust hebt op een plek waar je voldoende afstand houdt, en dan maak ik gebruik van NH-technieken.
Af en toe zie ik dingen die ik fijn vind, leuk vind, handig vind en die gebruik ik dan, en andere dingen van dezelfde methode vind ik niets en laat ik liggen.

Punt is, ik hou niet van hokjes. Ik heb de pest aan bekeringsdrang.
Ik kan heel overtuigd zijn van iets, en door iemand, door goede argumenten op andere gedachten worden gebracht, en daarmee verandert dan ook mijn handelwijze, en dan ben ik opnieuw overtuigd maar dan van iets anders. En dat klinkt tegengesteld, en is het toch niet.

Ik sta altijd open voor het feit dat ik het mis kan hebben. Overtuig me maar, maar geef me ook de ruimte om zelf na te denken, zaken nog eens na te zoeken, en na te denken over je kritiek. Soms vind ik het heel goede punten en soms niet. Die vrijheid wil ik hebben.

Ik kan niet zo heel veel met rigiditeit.

En dan de andere kant: ik kan simpelweg niet om bewezen feiten heen. Wetenschappers hebben erg sluitend bewijs geleverd voor een heel aantal dingen, en ik accepteer dat. Ik word daar niet altijd blij van, vooral niet als ik het fout had, daar kan mijn ego niet heel goed tegen, maar het is wat het is.
Wetenschap wordt alleen verbeterd door betere wetenschap.

Ik was er ooit van overtuigd dat dominantie bij honden een ding was. Tot ik een studie (door dezelfde wetenschapper) las, die zijn eigen vindingen onderuit schopte met verdomd goede argumenten. Tja, het is wat het is :D

Maar ik vind anti-vaxx, of kritisch-vaxx (en daar had ik qua naam nog best wat mee, ik ben graag kritisch) ook erg bekerend overkomen, en die zogenaamd kritische mensen riepen dan dingen die bol stonden van de drogredenen, dus ik ben ook daar mijn vragen weer bij gaan stellen, en zo kwam ik toch weer terug bij de wetenschap, die ik verrassend flexibel vond eigenlijk.

Met Elisa (is niet een persoonlijke aanval, meer mensen doen het) vind ik het als neurodivergent persoon soms een beetje lastig dat je zegt dat je punt niet overkomt, maar als ik de berichten dan teruglees, wordt het punt nergens genoemd :D

Ik vind altijd heel fijn als mensen gewoon zeggen wat ze bedoelen zeg maar.
Ik heb ADHD. En ik heb echt niet heel veel talent om tussen regels door te lezen, want het risico dat ik iets invul wat helemaal niet bedoelde is daarmee best wel groot.
En heel veel neurotypische mensen dénken dat ze goed tussen de regels door kunnen lezen maar trekken dan conclusies die er nogal erg naast zitten zeg maar :D

Sorry voor de superlange post :o


Haha, maar even voor mijn duidelijkheid dan he..en omdat ik er ook van wil leren. Communiceer ik dan te omslachtig? niet duidelijk genoeg? Moet ik echt duidelijker 1 punt benoemen? Want ik denk inderdaad dat ik dat doe, maar net deed ik mijn bericht naar Imandra voor mijn gevoel heel erg duidelijk en dat kwam eigenlijk wel gelijk beter over. Ik doe dat juist vaak niet zo omdat ik dan bang ben te snel persoonlijk te worden of dat het dan juist aanvallend aan komt maar misschien zit ik er daar wel totaal naast.

De wetenschap is flexibel ja, dat is ook een van mijn punten dat deze ook steeds veranderd met nieuwe inzichten en dus niet zo star en strak is.

De bekeringsdrang is ook mijn grootste ergenis, ik wil zelf nadenken..zelf linkjes leggen en conclusies trekken. Ookal zit er soms naast..ik wil ook graag gewoon open blijven staan om van mijn eigen fouten te leren.

Shadow0

Berichten: 43512
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:34

Elisa2 schreef:
Maar Imandra, je gaat zelf dus nooit inhoudelijk in op wat anderen zeggen maar herhaalt jezelf continu en dan in verschillende topics met steeds hetzelfde stokpaardje.


En dit dan nog geen pagina nadat juist genoemd werd dat men het irritant vond dat Imandra wel inhoudelijk en gedetailleerd ingaat op wat anderen zeggen.

Citaat:
Maar aan de andere kant vind ik dus dat je niet andere mensen voor kan schrijven wat zij wel of niet mogen denken, zeggen en schrijven omdat jij dat desinformatie vind. Misschien beschikken zij juist wel over informatie die jij nog niet kent, heb je daar weleens over nagedacht? Sta je daar uberhaupt open voor?


Wist je dat er een vrij uitgebreid vakgebied is over wetenschap, de grondslagen ervan, de filosofische vragen die eronder liggen, en hoe je daarin een weg kunt vinden? En dat gaat niet alleen over 'meningen' maar ook over het uitwerken van de gevolgen. Als we dit als uitgangspunt nemen, hoe gaat het dan verder? En als we dat uitgangspunt omgooien, wat zou er dan gebeuren? Heel interessant als je ervan houdt, en ook bijzonder nuttig omdat er al heel wat denkwerk is gedaan.

Want dat is dus het jammere. Er wordt (ook in de media) gedaan alsof dit hele diepzinnige vragen zijn. Maar de vragen en de antwoorden zijn verre van nieuw, er is al over nagedacht.

Maar je komt nooit tot overeenstemming als mensen het idee dat ieder idee dat je ter plekke uit de hoge hoed trekt net zo waardevol moet zijn als een vakgebied waar al eeuwen over nagedacht wordt en waarbij ook echt oprecht geprobeerd wordt om het recht te doen.
EN mensen weten best wel dat dat uitgangspunt niet klopt. Als iemand een operatie zou moeten ondergaan en je vraagt: wie zou de operatie moeten doen, een arts die een opleiding heeft gevolgd of iemand die een keer Dr Bibber gespeeld heeft, geeft NIEMAND het antwoord dat het niks uitmaakt en dat allemaal evenveel kans op succes geeft. Niemand vindt dat. Dus iedereen snapt echt wel dat er meer of minder basis is voor sommige dingen. Toch wijzen ze dat in andere opzichten af en niet door na te willen denken over wat dat betekent, maar 'gewoon' omdat het moet kunnen.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:35

IMANDRA schreef:
Elisa2 schreef:
Imandra:
Nou nu ga je wel inhoudelijk in op wat ik schrijf, ik heb het er ook heel duidelijk neergezet dus misschien scheelt dat ook. Dus jouw eerste alinea versta ik onder: "inhoudelijk in gaan op wat iemand schrijft".

Ook het stuk over ivermectine, stel: ik ben een leek...als ik over zoiets lees wil ik zelf een beoordeling kunnen maken wat voor mij het beste en meest logische overkomt. Dat kan jouw stuk zijn, maar dat kan ook het stuk zijn van degene die pro ivermectine is. Ook al vind jij dat desinformatie en gevaarlijk en schadelijk voor mijn gezondheid. Ik zou het heel erg vinden als ik dit niet meer zou kunnen lezen omdat er gecensureerd wordt. Ik zou het dan wel weer heel erg kunnen waarderen als jij een sterke post doet waarom het schadelijk is zodat ik extra goed aan het nadenken gezet wordt.

Begrijp je deze nuance en wat ik ermee duidelijk probeer te maken? Want dit is namelijk wat ik steeds duidelijk probeer te maken.

En tja, als mensen pro ivermectine zijn (even als voorbeeld) maar ze kunnen niet onderbouwen waarom of zeggen dat je zelf op internet moet gaan struinen dan haak ik ook af. Ben het ermee eens dat mensen zelf hun post moeten kunnen onderbouwen.


Dat maakt het voor mij lastig wat je daar dan mee bedoelde, want voor mijn gevoel reageer ik niet anders dan ik normaal doe.

Ik snap je punt :j. En dat is ook wat het huidige Bokt beleid is, en daar leg ik me bij neer (of ja, als het ter sprake komt dan benoem ik het nog even maar daar blijft het wel bij).

Ik snap ook dat jij zelf een beoordeling wil maken, maar stel dat jij dat niet kan? En dat is geen negatief oordeel, zeker niet, maar er is wel gebleken dat veel mensen daar moeite mee hebben. Moet je hen dan alsnog die informatie zelf laten beoordelen, met alle mogelijke (gevaarlijke) gevolgen die daaraan hangen? Ik bedoel, in de maatschappij laten we mensen ook niet volledig vrij wat dat betreft, dan behoeden we ook mensen voor mogelijke (gevaarlijke) keuzes.

Het kan prima zijn dat we daar anders instaan: ik maak me dan zorgen over de gezondheid van die mensen en vind dat het behoeden voor zulke fouten hoger moet staan dan de mogelijkheid om die keuze te maken als je daar de kunde niet echt voor hebt. Dus in die zin ben ik inderdaad wel 'pro-censuur' (maar echt alleen bij hele specifieke onderwerpen en stellingen).


Ik zou zeggen, lekker laten gaan..als ik dat niet kan dan is dat MIJN probleem en niet de JOUWE even plat gezegd. :D Ik zou liever hebben dat je dan zou zeggen: zou je dat nu wel doen? ik maak me zorgen om je als je dat doet, wilt of denkt. Dat zou mij namelijk veel meer prikkelen om nog eens 10 keer zo goed na te denken.

Het enige wat je kan doen denk ik, is gewoon je eigen posts zo sterk te maken en prikkelend dat het mensen dwingt tot nadenken. In principe is iedere volwassene verantwoordelijk voor zichzelf en de eigen keuzes die hij of zij maakt.

Ik vind dit trouwens heel fijn zoals je reageert, nu heb ik het gevoel dat we tenminste ergens komen. Ookal zijn we het misschien niet 100& met elkaar eens, er is tenminste begrip voor beide kanten. :)

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:37

Elisa2 schreef:
Ook het stuk over ivermectine, stel: ik ben een leek...als ik over zoiets lees wil ik zelf een beoordeling kunnen maken wat voor mij het beste en meest logische overkomt. Dat kan jouw stuk zijn, maar dat kan ook het stuk zijn van degene die pro ivermectine is. Ook al vind jij dat desinformatie en gevaarlijk en schadelijk voor mijn gezondheid. Ik zou het heel erg vinden als ik dit niet meer zou kunnen lezen omdat er gecensureerd wordt. Ik zou het dan wel weer heel erg kunnen waarderen als jij een sterke post doet waarom het schadelijk is zodat ik extra goed aan het nadenken gezet wordt.


Wat mij betreft hoort dat inderdaad thuis op een discussieforum. Alleen wat ga je doen als zoiets in de Huiskamer komt? 'Alle ivermectineslikkers verzamelen deel 1'. Zou je dat dan nog wel toestaan? Valt dat dan onder censuur? Of pro-anorexia topics? Mogen die wel aangemaakt worden?

Het weghalen van (mis)informatie ben ik niet, weerleggen mag wat mij betreft wel. Alleen proef ik een beetje uit dit topic dat het dan valt onder zendingsdrang/bekeringsdrang. Dus dat voelt wel een beetje dubbel. Dan mag dus mogelijke (mis)informatie blijven staan, maar de tegenhanger die met argumenten komt waarom er wellicht een ander standpunt is, mag dan niet in het topic verschijnen.

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:38

Ik wil wel wat kanttekeningen zetten bij die stelling/dat uitgangspunt of hoe je het wilt noemen dat: "wetenschap is niet zwart-wit" en dat je andersdenkenden nodig hebt om vooruit te komen.

Wetenschap gaat (meestal) uit van hypotheses. Dat zijn dus idd ideeën van "andersdenkenden", die heb je inderdaad nodig.
Maar daar begint de wetenschap pas.
Die hypothese wil je toetsen. Je wilt weten of jouw andere idee klopt. Daar ga je onderzoek voor doen.
En dat (eerste) onderzoek ga je statistisch analyseren. Als je statistisch met minimaal 95% waarschijnlijkheid kunt berekenen dat jouw 'afwijkende' idee klopt, dan heb je de eerste steen gelegd dat jouw idee misschien wel beter is dan wat hiervoor gedacht werd.
Dan volgt stap twee: dan gaan ándere wetenschappers jouw onderzoek herhalen én jouw hypothese op een ándere manier onderzoeken. Dus ze gaan kijken of jouw onderzoek wel geschikt was om jouw hypothese te testen én ze gaan kijken of als je op een andere manier test, het idee nog steeds overeind staat.
En dán, na nog een paar keer 'valideren' dán zegt 'de wetenschap': dit is waar, dit klopt, hier zijn we het over eens.

Tot dat iemand met een nog beter idee komt en eea nog verder ontrafelt/uitdiept. De kans dat een hypothese wordt opgesteld die dwárs tegen de huidige stand van zaken ingaat is héél, héél klein.

Voorbeeld: Dat vaatingroei een cruciale rol speelt bij (solide) kankers is onderzocht en bewezen. De kans dat iemand nu opeens gaat bewijzen dat die vaatingroei géén rol speelt is nul.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 26-07-22 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:38

Zeker eens :D. Fijn hoe het nu gaat!

Het 'probleem' met die mindset is, dat er ook veel meelezers zijn die niet gaan reageren met 'oh ik ga dit nu doen', zeg maar. Maar ja, binnen dit beleid is dat inderdaad het enige wat je kan doen :j.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:39

Shadow0 schreef:
Elisa2 schreef:
Maar Imandra, je gaat zelf dus nooit inhoudelijk in op wat anderen zeggen maar herhaalt jezelf continu en dan in verschillende topics met steeds hetzelfde stokpaardje.


En dit dan nog geen pagina nadat juist genoemd werd dat men het irritant vond dat Imandra wel inhoudelijk en gedetailleerd ingaat op wat anderen zeggen.

Citaat:
Maar aan de andere kant vind ik dus dat je niet andere mensen voor kan schrijven wat zij wel of niet mogen denken, zeggen en schrijven omdat jij dat desinformatie vind. Misschien beschikken zij juist wel over informatie die jij nog niet kent, heb je daar weleens over nagedacht? Sta je daar uberhaupt open voor?


Wist je dat er een vrij uitgebreid vakgebied is over wetenschap, de grondslagen ervan, de filosofische vragen die eronder liggen, en hoe je daarin een weg kunt vinden? En dat gaat niet alleen over 'meningen' maar ook over het uitwerken van de gevolgen. Als we dit als uitgangspunt nemen, hoe gaat het dan verder? En als we dat uitgangspunt omgooien, wat zou er dan gebeuren? Heel interessant als je ervan houdt, en ook bijzonder nuttig omdat er al heel wat denkwerk is gedaan.

Want dat is dus het jammere. Er wordt (ook in de media) gedaan alsof dit hele diepzinnige vragen zijn. Maar de vragen en de antwoorden zijn verre van nieuw, er is al over nagedacht.

Maar je komt nooit tot overeenstemming als mensen het idee dat ieder idee dat je ter plekke uit de hoge hoed trekt net zo waardevol moet zijn als een vakgebied waar al eeuwen over nagedacht wordt en waarbij ook echt oprecht geprobeerd wordt om het recht te doen.
EN mensen weten best wel dat dat uitgangspunt niet klopt. Als iemand een operatie zou moeten ondergaan en je vraagt: wie zou de operatie moeten doen, een arts die een opleiding heeft gevolgd of iemand die een keer Dr Bibber gespeeld heeft, geeft NIEMAND het antwoord dat het niks uitmaakt en dat allemaal evenveel kans op succes geeft. Niemand vindt dat. Dus iedereen snapt echt wel dat er meer of minder basis is voor sommige dingen. Toch wijzen ze dat in andere opzichten af en niet door na te willen denken over wat dat betekent, maar 'gewoon' omdat het moet kunnen.


Ow dat laatste ben ik met je eens hoor, alleen tot hoe ver terug ga je? wordt dat Chinese geneeskunde of beperkt het zich tot westerse geneeskunde bij wijze van spreken?

Volgens mij werd er wat anders bedoeld wbt het reageren van Imandra, ik bedoel ingaan op wat iemand schrijft om zo tot nader begrip te komen. Niet ingaan op wat iemand zegt met "feiten" om degene te overtuigen zeg maar. Daar zit een verschil in. :)