Juridisch advies op Bokt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Juridisch advies op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 12:24

Ik vind het prima dat er mensen meedenken en voor echt advies moeten mensen inderdaad naar een jurist, maar 9 van de 10 keer hoeft het niet zo ver te komen en zijn er andere oplossingen.

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 12:53

Wanneer is iets juridisch advies?
De meeste mensen geven advies op basis van hun kennis of omdat ze iets soortgelijks hebben meegemaakt. Het hoeft niet perse je vakgebied te zijn om er vanaf te weten.
Je hoeft ook niet voor iedere issue een jurist in te schakelen.
Wat betreft het topic over de ziektewet, daar zie ik vooral nuttige en niet schadelijke tips in.
Vooral ook het advies om nu geen ontslag te nemen.

Daarbij denk ik dat iedereen zo denkt over zijn of haar vakgebied.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Juridisch advies op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:16

Wat moet bokt hier mee? Verbieden over juridische of medische zaken te praten? Dan kunnen mensen óók hun ervaringen niet meer uitwisselen.

Als je zo onverstandig bent op het advies van een willekeurige vreemdeling op bokt te vertrouwen in zaken die zo belangrijk zijn als juridische kwesties of bij voorbeeld je gezondheid, dan is dat jouw probleem imo. Daar kan bokt beheer je écht niet van redden.

Dat gezegd hebbende ik erger me ook aan blatante disinformatie en mensen die het ongehinderd door enige kennis van zaken verspreiden ( mn op medisch gebied), en zal mijn best doen het te corrigeren als ik het langs zie komen.

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Juridisch advies op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 15:31

Ohja en nog even over juristen op het gebied van arbeidsrecht.....Ook al kun je meestal wel een toevoeging krijgen (dus wat financiële hulp van de overheid) de eigen bijdrages zijn niet misselijk uiteindelijk. Ik heb ooit eens iets aan de hand gehad met advocaten en een werkgever en helaas is bijna al mijn vakantiegeld er aan op gegaan. Moest 800 euro betalen en had geen grandioos hoog salaris (2000 netto) Als je verzekerd bent voor rechtsbijstand dan kost het je minder of als je aangesloten bent bij een vakbond.

Zertab

Berichten: 12230
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 15:33

Maar mensen weten toch dat Bokt niet alwetend is? En dat je voor écht professioneel advies, een jurist etc. moet inschakelen?

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 15:37

Dat soort topics zijn juist ontzettend waardevol.

Of je nou met twee buurvrouwen, een wandel-kennis, een collega en een vriendin er over kletst en advies vraagt of dat je van 5 bokkers een reactie krijgt. Sterker nog, je bereikt met een forum juist veel meer mensen. En dan ook nog eens uit allerlei lagen en met allerlei ervaringen. Meer dan je eigen sociale bubbel bevat. Dikke winst dus. Doorsnee genomen lees ik alleen maar waardevolle adviezen en herhaalt bijna iedereen naast hun ervaring: huisarts, dierenarts, professional, jurist etc. Laat mensen vrij en in hun waarde. En geef ze hun eigen beslissingsrecht. De tijd dat dit soort topics niet meer kunnen/mogen komt hopelijk nooit.

Lau07
Moderator

Berichten: 1572
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Juridisch advies op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 17:17

Ik ben zelf ook jurist, en ondanks dat ik soms echt de meest bizarre en verkeerde adviezen zie (en die eigenlijk allemaal wil corrigeren) vind ik de topics toch wel van enige waarde.

Het zoeken van juridische hulp c.q. bijstand vinden veel mensen enorm moeilijk. Dit kan door schaamte komen, of omdat ze het idee hebben dat ze een conflict er alleen maar mee verergeren. Dat mensen eerst hulp vragen op een forum en zo alvast een indruk kunnen krijgen van wat ze te wachten staat, vind ik echt zo slecht nog niet.

Ik weet niet of het een optie is, maar ik zou het zelf wel verstandig vinden als er een soort disclaimer in dergelijke juridische topics wordt geplaatst of dat iemand die een dergelijk topic start eventueel een algemeen berichtje gePB't krijgt van een moderator. Bijvoorbeeld iets in de trant van: ik zie dat je een topic hebt geopend met een aantal juridische vragen. Op Bokt worden allerlei goedbedoelde adviezen gegeven, maar .... etc. En dan zou er kunnen worden afgesloten met een link naar allerlei goed toegankelijke bronnen waar mensen meer informatie zouden kunnen opdoen (juridisch loket, rechtswinkels, etc.)

Het valt me overigens wel op dat het lijkt alsof er de laatste tijd steeds meer topics met allerlei juridische vragen worden geopend ten opzichte van vroeger, maar misschien beeld ik me dat in.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Juridisch advies op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 17:25

Er is in het verleden wel eens geopperd dat je in een discussie makkelijk zou moeten kunnen zien woensdag professional is en van daaruit adviezen geeft en wie niet-professional. Ik zou dat nog steeds een goede vinden, want idd geldt dit voor de meeste vakgebieden.

Never forget die keer dat iemand vroeg om voedingsadviezen voor haar familie die chemotherapie kreeg en het advies kreeg soepjes te gaan maken met veel groente. Ik heb toen zo staan klapperen met mijn oren over de adviezen dat ik voortaan voedingstopics negeer :+

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Juridisch advies op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 17:34

Goh ja ik weet niet. Wie is er dan expert en hoe ga je dat controleren? En ik hoor ook van experts wel eens verschillende dingen. Ik vind dat juist gevaarlijk.

DuoPenotti

Berichten: 29536
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Juridisch advies op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 17:36

Ondanks dat ik het idee niet gek vind, wanneer is iemand een expert?
In sommige vakgebieden zal het makkelijk zijn, maar voeding?
En dan moeten mensen vooraf hun diploma overleggen? Denk dat we er dan bijna zeker van zijn geen deskundige meer hebben die tips geven.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 17:59

DuoPenotti schreef:
Wat je ook vaak ziet in deze topics en dat vind ik wel mooi.
Is dat er vragen gesteld worden waar een ts totaal niet aan gedacht heeft.
En daardoor wel beter voorbereid een gesprek ingaan met wel de professional.
Of dat nu juridisch of medisch is.
Ik ga er verder vanuit dat ieder die hier een vraag stelt dat 9 van de 10 die antwoorden niet de opleiding hebben die daar voor is. Dus de antwoorden niet bindend of juist zijn.


Dit vind ik ook wel, door sommige reacties kunnen mensen net de juiste vragen stellen aan proffesionals. Of met andere ogen naar hun situatie kijken. En dat scheelt dan soms weer frustratie en geld :D

Al zie ik soms ook reacties waarvan ik alleen maar kan denken: NEEEEE, red flag! En hoewel ik weet dat ik echt goed ben in mijn proffesie, dat kan een ander natuurlijk niet ruiken. En ik reageer ook wel eens uit ervaring op ander gebied en niet mijn proffesionaliteit, dat kan iemand dus ook niet ruiken :D (al probeer ik het dan wel zo te stellen dat het een eigen ervaring is).

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 19:55

Het zou wellicht van toegevoegde waarde zijn om ala FB toch te kunnen werken met duimpjes.
Ben je het eens met een reactie, duimpje omhoog. Vind je het een niet-waardevolle toevoeging, duimpje omlaag.

Krijgt een reactie dan veel duimpjes omhoog, is/lijkt die reactie duidelijk van toegevoegde waarde. Ik zou zo'n reactie waardevoller vinden dan een reactie die geen bijval kreeg.

Scheelt ook een heleboel gequote en zoveelste reacties van zelfde strekking. Ook fijn voor het databeest.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 20:39

secricible schreef:
Er is in het verleden wel eens geopperd dat je in een discussie makkelijk zou moeten kunnen zien woensdag professional is en van daaruit adviezen geeft en wie niet-professional. Ik zou dat nog steeds een goede vinden, want idd geldt dit voor de meeste vakgebieden.

Never forget die keer dat iemand vroeg om voedingsadviezen voor haar familie die chemotherapie kreeg en het advies kreeg soepjes te gaan maken met veel groente. Ik heb toen zo staan klapperen met mijn oren over de adviezen dat ik voortaan voedingstopics negeer :+


Idee is leuk. Maar volgens mij totaal niet te controleren en ik denk dat we dat de mensen achter bokt.nl niet aan moeten doen.