Bokt als bron bij nieuwsberichten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48484
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:12

Dat klinkt als een goed idee Patricia :)

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15118
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:14

Valt in ieder geval te proberen, misschien voor een bepaalde tijd om vervolgens te evalueren? :) Kijken of dit ook echt werkbaar is?

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38781
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:16

Dat klinkt zeker als een plan :) In de hoop natuurlijk dat we uiteindelijk allemaal tevreden zijn, jullie en wij :)

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:11

Dat lijkt me een goed idee. Met daarbij wel de kanttekening dat het dan ook aan jullie is om feedback wel degelijk serieus te nemen, en jullie eigen gedrag ook onder de loep te nemen.

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 17:01

Zolang je nog groene berichtjes krijgt als je gewoon onderbouwde kritiek levert, dan heb ik weinig hoop. Een hoop mooie intenties maar intussen wordt je gewoon de mond gesnoerd.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 17:38

Tazzey schreef:
Zolang je nog groene berichtjes krijgt als je gewoon onderbouwde kritiek levert, dan heb ik weinig hoop. Een hoop mooie intenties maar intussen wordt je gewoon de mond gesnoerd.



Gewoon onderbouwde kritiek heeft altijd gewoon gemogen. Alleen is het niet de bedoeling dat dat niet onder nieuwsartikelen geplaatst wordt, zoals in de regels en richtlijnen van VN te lezen is :)

Babootje

Berichten: 26358
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 17:51

Mjetterd schreef:
Tazzey schreef:
Zolang je nog groene berichtjes krijgt als je gewoon onderbouwde kritiek levert, dan heb ik weinig hoop. Een hoop mooie intenties maar intussen wordt je gewoon de mond gesnoerd.


Gewoon onderbouwde kritiek heeft altijd gewoon gemogen. Alleen is het niet de bedoeling dat dat niet onder nieuwsartikelen geplaatst wordt, zoals in de regels en richtlijnen van VN te lezen is :)


Sorry, ik kon het even niet laten.

Maar... Ik val echt van mn stoel hier.... Na dagen beraad heeft de NR dus besloten dat "wij van WC-eend" bepalen hoe er mag worden gereageerd op een nieuwsbericht van WC-eend.
Er verandert niks en jullie blijven gewoon censureren op berichten die jullie niet aanstaan.

Dan stel ik voor dat jullie nieuwsberichten plaatsen en de mogelijkheid om te reageren gewoon uitzetten.
Dat is veel duidelijker voor alle gebruikers.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 17:54

Mjetterd schreef:
Gewoon onderbouwde kritiek heeft altijd gewoon gemogen. Alleen is het niet de bedoeling dat dat niet onder nieuwsartikelen geplaatst wordt, zoals in de regels en richtlijnen van VN te lezen is :)



En zo werkt het dus niet, Mjetterd. En zéker niet bij opinies. En dat rare machtsvertoon middels PB'tjes mogen jullie ook absoluut achterwege gaan laten, want het is natuurlijk belachelijk.

Babootje

Berichten: 26358
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:01

Mjetterd schreef:
Tazzey schreef:
Zolang je nog groene berichtjes krijgt als je gewoon onderbouwde kritiek levert, dan heb ik weinig hoop. Een hoop mooie intenties maar intussen wordt je gewoon de mond gesnoerd.



Gewoon onderbouwde kritiek heeft altijd gewoon gemogen. Alleen is het niet de bedoeling dat dat niet onder nieuwsartikelen geplaatst wordt, zoals in de regels en richtlijnen van VN te lezen is :)


Ik kan me voorstellen dat je de bokt algemene richtlijnen wat aanscherpt voor bepaalde subfora, maar kun je me uitleggen hoe het mogelijk is dat je regels maakt die zo contrair zijn aan de algemene regels.
Dat kan toch helemaal niet? Misschien eens kijken of er - naast de hulp van deskundigen om jullie te helpen met vertalen en herschrijven van nieuwsberichten - ook hulp te krijgen is met het schrijven van specifieke VN regels die IN LIJN liggen met de algemene boktregels? Misschien een jurist op bokt, die dat voor jullie zou willen doen?

Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:08

Firelight schreef:
Bedankt voor je fijne post Muurp.

Wat betreft de bronvermelding als we uit meerdere bronnen zelf een artikel schrijven: er wordt uitgezocht hoe het juridisch zit met het vermelden van de bronnen. Degene die hier over gaat is op het moment vreselijk druk dus dit kan helaas even duren. Ik kan daar zelf helaas geen antwoord op geven. Omdat we zien dat gebruikers echt graag zien dat we de bronnen plaatsen hebben we dit gedeelte nu volkomen stil gelegd tot er meer duidelijkheid is.

Kom ik terug op mijn eerdere vraag: waarom laten afhangen van juridisch advies of er nu wel of geen bron geplaatst wordt, maar niet gewoon plaatsen vanuit fatsoen?

Wat betreft het nalopen van vertaalde artikelen +:)+

Ods: prima voorstel lijkt me. Nu is er eigenlijk nergens een plek om feedback te geven, want onder het artikel mag blijkbaar niet. Of in ieder geval negatief niet. Positief wel? Of trekken we daar niet 1 lijn in?
Een los topic voor feedback (negatief én positief) geeft een plek om dit kwijt te kunnen +:)+

Mjetterd: dat is nu juist de hele discussie en sla je echt compleet dood na het bericht van Ods door zo’n bericht te plaatsen. Het zijn regels en richtlijnen die jullie zelf voor VN hebben gemaakt. Die nergens anders vermeld zijn. Dat is nu juist de discussie. Het is niet duidelijk dat het niet mag. En is dat dan alleen negatief of mag positieve feedback nu ook niet?

Overigens zeg je in je bericht dat het wel mag na je dubbele niet, maar dat was vast je bedoeling niet :+

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:09

Babootje schreef:
Mjetterd schreef:


Gewoon onderbouwde kritiek heeft altijd gewoon gemogen. Alleen is het niet de bedoeling dat dat niet onder nieuwsartikelen geplaatst wordt, zoals in de regels en richtlijnen van VN te lezen is :)


Sorry, ik kon het even niet laten.

Maar... Ik val echt van mn stoel hier.... Na dagen beraad heeft de NR dus besloten dat "wij van WC-eend" bepalen hoe er mag worden gereageerd op een nieuwsbericht van WC-eend.
Er verandert niks en jullie blijven gewoon censureren op berichten die jullie niet aanstaan.

Dan stel ik voor dat jullie nieuwsberichten plaatsen en de mogelijkheid om te reageren gewoon uitzetten.
Dat is veel duidelijker voor alle gebruikers.


Je slaat de spijker op zijn kop hier.

MyWishMax

Berichten: 25370
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:10

Mjetterd schreef:
Tazzey schreef:
Zolang je nog groene berichtjes krijgt als je gewoon onderbouwde kritiek levert, dan heb ik weinig hoop. Een hoop mooie intenties maar intussen wordt je gewoon de mond gesnoerd.



Gewoon onderbouwde kritiek heeft altijd gewoon gemogen. Alleen is het niet de bedoeling dat dat niet onder nieuwsartikelen geplaatst wordt, zoals in de regels en richtlijnen van VN te lezen is :)


Maar dan moeten de positieve ofd topic berichten daarover toch ook verwijderd worden? En die blijven vaak wel gewoon staan.

Dat is dus helemaal niet netjes. Ook die berichten zouden dan verwijderd moeten worden op basis van jullie eigen regels. En dus ook waarschuwingen en dergelijke kunnen krijgen daarover. En ook het rijtechnische commentaar blijft staan, dus jullie hanteren eigenlijk alleen dat feedback weggehaald wordt?

Citaat:
Commentaar op het nieuws en op bijbehorende foto's
Opmerkingen over of het betreffende onderwerp wel of niet past op VN zijn offtopic en worden verwijderd. Ook dit kun je melden bij één van de Nieuwsredactieleden: "tip de nieuwsredactie". Zij zullen dan het betreffende onderwerp (nogmaals) bespreken en eventuele acties ondernemen. (Rijtechnisch) commentaar op begeleidende foto's is evenmin de bedoeling. Dergelijke reacties zijn offtopic of leiden af van de inhoud van het nieuwsartikel, en worden dan ook verwijderd.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 27112
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:11

Daihyo, onze juriste is er mee bezig. Tot die tijd is er besloten om dit soort artikelen niet meer te plaatsen.

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:19

Het hangt tegen een vreemde vorm van censuur aan, de regelgeving op VN. Komt daar dan een los topic voor feedback bij te hangen dan wordt t helemaal een raar verhaal.
De post 'waarom is dit nieuws voor VN?' mag dan niet onder het betreffende artikel (dat is al modden op inhoud, krom an sich) maar wél in een zgnd feedbacktopic... Waarom? Dan krijg je dus een mix van allerhande vragen en opmerkingen over diverse VN topics. En raken die vragen/opmerkingen natuurlijk al snel ondergesneeuwd. En plaatst iemand 'Hey NR, wat een leuk artikel' dan mag dat wél blijven staan?
Zo'n topic wekt toch een beetje de indruk van vergaarbak waar NR en mods niet al teveel last van hebben. Of komt men na een week eens terug op je feedback als het totaal niet meer relevant is. Zie voorbeeld dit topic waar men ook meermaals moet vragen of er inhoudelijk nog door iemand gereageerd gaat worden.

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:23

Het is ook eigenlijk gek.

Deze site pretendeert community driven te zijn maar als het puntje bij het paaltje komt is het streven vooral om met minimaal gezeik maximaal te cashen.

Maar daar kan niet voor uitgekomen worden want dan smeren de hardwerkende vrijwilligers hem natuurlijk, en slinken de bankrekeningen wat al te hard.

Overigens voor mij altijd reden geweest om hier niet te vrijwilligeren. Rijk worden doe je lekker over andermans rug..

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33828
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:25

Firelight schreef:
Daihyo, onze juriste is er mee bezig. Tot die tijd is er besloten om dit soort artikelen niet meer te plaatsen.

Maar jij hadden tegen mij gezegd in PB dat het juridisch gewoon mag wat jullie doen. Ik citeer uit je eigen bericht:

Citaat:
"Hallo MarlindeRoos,

Dit is door onze jurist helemaal uitgezocht en het is volstrekt legaal wat wij doen.

Andere nieuwssites werken op dezelfde manier.

Met vriendelijke groet,

Firelight"


Mijn vraag was:
Citaat:
Heb je het artikel van Daily news er al eens naast gehouden? Vind je het dan nog steeds niet vertaald? Er staat zin voor zin hetzelfde. :')


Sorry ik snap dat jullie nieuwsberichten willen delen maar zet er dan als bron gewoon de echte bron bij in plaats van asociaal vertalen en doen alsof het zelf geschreven is. Het zelf schrijven van een artikel houdt namelijk meer in dan vertalen.

En waar in de wet vind ik dat je als je meerdere bronnen vindt en je er 1 vertaalt dat je het dan je eigen artikel mag noemen?

prugelpiet

Berichten: 12577
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:28

Firelight schreef:
Daihyo, onze juriste is er mee bezig. Tot die tijd is er besloten om dit soort artikelen niet meer te plaatsen.


En daar mist weer je waarom. Waarom wil je perse een juridisch antwoord hierop? Wil je je gelijk halen dat het wellicht toch mag?

Hoe het juridisch gezien zit maakt geen bal uit voor de meesten hier. Het gaat om fatsoen, wat jullie niet hebben tegenover auteurs van artikelen. Je strijkt met de eer van het werk van een ander. Dat is ronduit onbeschoft. Maar schijnbaar komt dat niet binnen.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:28

Babootje schreef:
Mjetterd schreef:


Gewoon onderbouwde kritiek heeft altijd gewoon gemogen. Alleen is het niet de bedoeling dat dat niet onder nieuwsartikelen geplaatst wordt, zoals in de regels en richtlijnen van VN te lezen is :)


Sorry, ik kon het even niet laten.

Maar... Ik val echt van mn stoel hier.... Na dagen beraad heeft de NR dus besloten dat "wij van WC-eend" bepalen hoe er mag worden gereageerd op een nieuwsbericht van WC-eend.
Er verandert niks en jullie blijven gewoon censureren op berichten die jullie niet aanstaan.

Dan stel ik voor dat jullie nieuwsberichten plaatsen en de mogelijkheid om te reageren gewoon uitzetten.
Dat is veel duidelijker voor alle gebruikers.


Dit is niet na dagen beraad besloten, dit is hoe de situatie al was voor dit topic geopend werd.

Toevoeging: We zijn nog in beraad n.a.v. dit topic hoe we daar verder mee willen.

Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:30

:7 Firelight, je mist mijn punt.
Het gaat er niet om of artikelen wel of niet geplaatst mogen worden. Het gaat er ook niet om of bronnen wel of niet vermeld moeten worden.
Het gaat er om hoe fatsoenlijk het is om het wel of niet te doen. En dat hoeft toch niet juridisch gecheckt te worden?

Firelight schreef:
Daihyo, onze juriste is er mee bezig. Tot die tijd is er besloten om dit soort artikelen niet meer te plaatsen.


Ik heb het tot nu toe netjes benoemd, maar blijkbaar is het niet helemaal duidelijk.
MarlindeRooz deelt mijn punt, misschien dat de boodschap op deze manier wel begrepen wordt.
MarlindeRooz schreef:
Sorry ik snap dat jullie nieuwsberichten willen delen maar zet er dan als bron gewoon de echte bron bij in plaats van asociaal vertalen en doen alsof het zelf geschreven is. Het zelf schrijven van een artikel houdt namelijk meer in dan vertalen.

En waar in de wet vind ik dat je als je meerdere bronnen vindt en je er 1 vertaalt dat je het dan je eigen artikel mag noemen?


Edit: wat ook prugelpiet zegt.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 04-07-22 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33828
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:32

De datum van die PB was trouwens 15-06-2022. Dus het is niet iets wat pas met dit topic gezegd werd.

Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:34

Dus het is al gecheckt. Blijft de fatsoensvraag over ;)
Wat mij overigens niet de meest ingewikkelde vraag lijkt, maar al wel een pagina of 8 omheen gedraaid wordt zonder antwoord.

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:46

Daihyo schreef:
Dus het is al gecheckt. Blijft de fatsoensvraag over ;)
Wat mij overigens niet de meest ingewikkelde vraag lijkt, maar al wel een pagina of 8 omheen gedraaid wordt zonder antwoord.


Het probleem is vermoedelijk dat het nieuws is van sites waar géén toestemming voor is om het nieuws over te nemen. Je mag ongetwijfeld wél die link geven, maar niet meer dan dat. Mogelijk niet eens die 2 obligate regeltjes die 'vroeger' dit soort nieuwstjes begeleidden.

Een volledig vertaald artikel van 'The Chronicle of the Horse', 'Horse and Hound' of welk ander bekendere buitenlandse site met en zonder bronvermelding hier plaatsen mag niet.
Maar als je vervolgens zegt ja, maar, het nieuws stond ook op 'lokaal Amerikaans sufferdje A' en 'lokaal Brits krantje B' - waar we het nieuws óók niet van mogen overnemen - dán kan het wel, want dan noemen we het 'herschreven'. Maar voor de zekerheid doen we die bronnen er maar niet bij, want éigenlijk mag het niet van die sites.

Dus die meerdere bronvermeldingen kómen er niet. Ook niet uit fatsoen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33828
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:49

Ja ik durf ook te wedden dat dat de uitkomst gaat zijn. Dat ze gewoon dit blijven doen want dit is de weg van de minste weerstand. Hooguit gaan ze iets beter hun best doen met het overtypen en vertalen. Zodat het wat meer ergens op lijkt.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:52

Wat natuurlijk prima is, maar dan mogen ze wél een duidelijke disclaimer gaan geven dat het geen nieuwsartikel is, waarover geen factcheck heeft plaatsgevonden. Dus: gewoon de mening of schrijfoefening van Redactielid X.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 27112
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:56

Daihyo, dat ben ik met je eens maar ik kan dat niet zomaar in mijn eentje beslissen. Vandaar dat we het nu stopgezet hebben.