Bokt als bron bij nieuwsberichten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6678
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:01

De vraag die nu uitstaat bij de juriste is volgens mij of het toegestaan is om de gebruikte bronnen voor een zelfgeschreven artikel te noemen, niet of het toegestaan is om een artikel zelf te schrijven op basis van verschillende bronnen (want dat mag, juridisch gezien). Hoewel het voor jullie mogelijk heel normaal en logisch lijkt dat je bronnen gewoon mag noemen, hoeft dit niet per se zo rechtlijnig te zijn. Dat is ook de reden dat het wordt gecheckt bij de juriste, want dat wil je gewoon goed doen.

De tussenoplossing die nu gekozen is, is tijdelijk geen zelfgeschreven artikelen op basis van meerdere bronnen te plaatsen. Zo voorkom je dat bokkers gefrustreerd zijn omdat er geen bronnen genoemd worden, maar loop je ook niet het risico dat je iets doet wat achteraf gezien niet blijkt te mogen. Eerlijk gezegd lijkt dat me voor nu wel echt de beste oplossing.

Of de herschreven artikelen voldoende zelfgeschreven zijn om het als zelfgeschreven artikel te kunnen kwalificeren, is dan weer een opzichzelfstaande vraag.

Ik zal overigens ook het gesprek openen binnen ons tabblad (Algemeen 2) om eens kritisch naar de richtlijnen en regels van VN te kijken. Meten met twee maten is niet de bedoeling, maar ik lees toch dat een aantal gebruikers dat gevoel heeft. We zullen dus moeten kijken of dit het geval is, want dan moeten we zorgen dat dit anders gaat in de toekomst.

MyWishMax

Berichten: 25363
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:06

Of ze niet voldoende herschreven zijn is juist wel een punt. Je mag herschrijven op basis van feiten, maar daar dus geen volledige zinnen in overnemen van de bron artikelen. Dat is nu niet of moeilijk te controleren, maar dat is juist iets wat dus niet mag. Want als het dus deels overgenomen is kom je op het punt dat je of de bron moet geven of het niet mag plaatsen, omdat je niet mag overnemen van die site.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6678
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:09

Ik bedoel daar ook niet mee te zeggen dat het geen punt is (of moet zijn), maar dat dat wel een los vraagstuk is. Als herschreven artikelen teveel op de bronartikelen lijken, dan is dat natuurlijk niet de bedoeling. Dat staat echter los van de vraag of de gebruikte bronnen mogen worden genoemd/opgesomd. Ook als zou blijken dat dat juridisch geen optie is, moeten herschreven artikelen natuurlijk wel voldoende 'zelf geschreven' zijn :j

Leo

Berichten: 50170
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:10

NadjaNadja schreef:
De vraag die nu uitstaat bij de juriste is volgens mij of het toegestaan is om de gebruikte bronnen voor een zelfgeschreven artikel te noemen, niet of het toegestaan is om een artikel zelf te schrijven op basis van verschillende bronnen (want dat mag, juridisch gezien). Hoewel het voor jullie mogelijk heel normaal en logisch lijkt dat je bronnen gewoon mag noemen, hoeft dit niet per se zo rechtlijnig te zijn. Dat is ook de reden dat het wordt gecheckt bij de juriste, want dat wil je gewoon goed doen.


Maar dat gaat alleen om feiten, wie doet die feitencheck en hoe? Dat is ook een vraag die (nog steeds) uit staat.

Babootje

Berichten: 26345
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:11

Mjetterd schreef:
Gewoon onderbouwde kritiek heeft altijd gewoon gemogen. Alleen is het niet de bedoeling dat dat niet onder nieuwsartikelen geplaatst wordt, zoals in de regels en richtlijnen van VN te lezen is :)


Sorry, ik kon het even niet laten.

Babootje schreef:
Maar... Ik val echt van mn stoel hier.... Na dagen beraad heeft de NR dus besloten dat "wij van WC-eend" bepalen hoe er mag worden gereageerd op een nieuwsbericht van WC-eend.
Er verandert niks en jullie blijven gewoon censureren op berichten die jullie niet aanstaan.

Dan stel ik voor dat jullie nieuwsberichten plaatsen en de mogelijkheid om te reageren gewoon uitzetten.
Dat is veel duidelijker voor alle gebruikers.


Mjetterd schreef:
Dit is niet na dagen beraad besloten, dit is hoe de situatie al was voor dit topic geopend werd.

Toevoeging: We zijn nog in beraad n.a.v. dit topic hoe we daar verder mee willen.


O sorry Mjetterd. Dan heb ik jouw bericht in de context verkeerd gelezen. Ik dacht dat dit nu de 'nieuwe' regels waren want deze had ik nog niet gezien.
Ik hoop dat het rijp beraad dan een andere uitkomst zal hebben.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 27104
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:25

Als wij sommige artikelen teveel letterlijk vertaalt/overgenomen hebben dan hierbij onze welgemeende excuses hiervoor.
Indien we het weer oppakken zullen we er voor zorgen dat dat niet meer gebeurd en we gaan ook aan de slag om te proberen om de kwaliteit van de berichten ts verhogen.

Babootje

Berichten: 26345
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 20:36

NadjaNadja schreef:
De vraag die nu uitstaat bij de juriste is volgens mij of het toegestaan is om de gebruikte bronnen voor een zelfgeschreven artikel te noemen, niet of het toegestaan is om een artikel zelf te schrijven op basis van verschillende bronnen (want dat mag, juridisch gezien). Hoewel het voor jullie mogelijk heel normaal en logisch lijkt dat je bronnen gewoon mag noemen, hoeft dit niet per se zo rechtlijnig te zijn. Dat is ook de reden dat het wordt gecheckt bij de juriste, want dat wil je gewoon goed doen.

De tussenoplossing die nu gekozen is, is tijdelijk geen zelfgeschreven artikelen op basis van meerdere bronnen te plaatsen. Zo voorkom je dat bokkers gefrustreerd zijn omdat er geen bronnen genoemd worden, maar loop je ook niet het risico dat je iets doet wat achteraf gezien niet blijkt te mogen. Eerlijk gezegd lijkt dat me voor nu wel echt de beste oplossing.

Of de herschreven artikelen voldoende zelfgeschreven zijn om het als zelfgeschreven artikel te kunnen kwalificeren, is dan weer een opzichzelfstaande vraag.

Ik zal overigens ook het gesprek openen binnen ons tabblad (Algemeen 2) om eens kritisch naar de richtlijnen en regels van VN te kijken. Meten met twee maten is niet de bedoeling, maar ik lees toch dat een aantal gebruikers dat gevoel heeft. We zullen dus moeten kijken of dit het geval is, want dan moeten we zorgen dat dit anders gaat in de toekomst.


Dan moet je vraag aan de jurist dan een andere zijn: Mag je een artikel "herschreven" noemen als je het nagenoeg letterlijk vertaalt en plaatsen zonder bronvermelding? Wat dat is feitelijk waar zoveel bokkers zich aan storen.

En verder vind ik - zoals ik al eerder aangaf - de vraag relevant of regels op een subforum contrair mogen zijn aan de door bokt algemeen gestelde regels. Of tegenstrijdig met de vrijheid van meningsuiting. Of gewoon onduidelijk.
Wat nu precies een overtreding is wordt door de NR bepaald. En kan niet worden getoetst.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23469
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 20:59

Dat laatste klopt niet hoor.
De nieuwsredactie zijn geen moderators, het moderatorteam beoordeeld of iemand aangesproken moet worden, daar heeft de NR geen zeggenschap over.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15118
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 21:09

Polly schreef:
Dat laatste klopt niet hoor.
De nieuwsredactie zijn geen moderators, het moderatorteam beoordeeld of iemand aangesproken moet worden, daar heeft de NR geen zeggenschap over.


Wie het doet maakt denk in niet uit. Wel wat er gebeurt :)

Ik zie nu opeens een hoop groen in dit topic en het lijken vooral berichten uit ‘eigen zak’. Misschien goed om even écht te kijken naar wat onze struikelblokken zijn in plaats van met antwoorden te komen die ons weer terug bij af brengen…
En nee, dat is oprecht niet bedoeld als sneer. Maar ik zie nu vooral paniekvoetbal vanuit het team terwijl er prima vragen worden gesteld. Echter wordt er inhoudelijk niet echt antwoord gegeven op onze vragen waardoor er irritatie ontstaat.
Oplossing is rust nemen en met een gedegen antwoord vanuit het gehele team te komen.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 21:26

En, nogmaals, want wordt blijkbaar met liefde genegeerd: Opinies kun je dus niet herschrijven. Dat kán niet. Dus opinies, jawel, moet je gewoon niet plaatsen. Tenzij het jullie zelfverzonnen opinie is, en óók dan moet jullie belang/credentials duidelijk zijn.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6678
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 21:36

Muurp schreef:
Polly schreef:
Dat laatste klopt niet hoor.
De nieuwsredactie zijn geen moderators, het moderatorteam beoordeeld of iemand aangesproken moet worden, daar heeft de NR geen zeggenschap over.


Wie het doet maakt denk in niet uit. Wel wat er gebeurt :)

Ik zie nu opeens een hoop groen in dit topic en het lijken vooral berichten uit ‘eigen zak’. Misschien goed om even écht te kijken naar wat onze struikelblokken zijn in plaats van met antwoorden te komen die ons weer terug bij af brengen…
En nee, dat is oprecht niet bedoeld als sneer. Maar ik zie nu vooral paniekvoetbal vanuit het team terwijl er prima vragen worden gesteld. Echter wordt er inhoudelijk niet echt antwoord gegeven op onze vragen waardoor er irritatie ontstaat.
Oplossing is rust nemen en met een gedegen antwoord vanuit het gehele team te komen.


Ik vind het oprecht moeilijk om de juiste reactie te geven. Ik wil jullie het gevoel geven dat jullie gehoord worden en dat we jullie reacties echt wel achter de schermen fanatiek aan het bespreken zijn, maar tegelijkertijd kan ik ook echt nog niet zeggen wat voor veranderingen er eventueel zullen komen. Het gaat al met al toch wel om een behoorlijk team waar het betrekking op heeft en je wil wel goed met elkaar het gesprek kunnen aangaan, voordat we eventuele wijzigingen doorvoeren.

Ik wil dus niet niks zeggen (want stilte vanuit het team is frusterend), maar ik kan het ook oprecht nog niet veel inhoudelijker maken dan het tot nu toe is geweest (wat dus ook frusterend werkt).

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15118
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 21:45

Je kunt het nooit écht goed doen als teamlid :) laten we dat voorop stellen. Want iedereen tevreden stellen is onmogelijk.

Maar proberen in te gaan op een issue die achter de schermen nog niet beslecht is gaat zéker niet helpen in het bewaren van de rust.
Wees helder en open over de stand van zaken (= we zijn er nog niet uit) en probeer met ons in gesprek te gaan ipv jezelf/het team te verdedigen.

Dit is overigens niet persoonlijk naar jou hoor, maar geldt voor de laatste reacties die er vanuit het groen kwamen.
Die laatste berichten maakten het simpelweg alleen maar lastiger, want de issues komen precies daar weer in terug :=

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 27104
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:14

De nieuwsberichten uit meerdere bronnen zullen waarschijnlijk niet terugkeren. Verder zijn we druk bezig met het opzetten van een feedbacktopic voor de nieuwsberichten en tevens heel druk bezig met overleggen hoe we leukere berichten voor jullie kunnen brengen op de voorpagina en dan het liefste met de nadruk op communitynieuws.
Dat is in ieder geval de tussenstand die ik vanuit de NR kan melden :)

Achterom
Berichten: 23041
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:27

NadjaNadja schreef:
De vraag die nu uitstaat bij de juriste is volgens mij of het toegestaan is om de gebruikte bronnen voor een zelfgeschreven artikel te noemen, niet of het toegestaan is om een artikel zelf te schrijven op basis van verschillende bronnen (want dat mag, juridisch gezien). Hoewel het voor jullie mogelijk heel normaal en logisch lijkt dat je bronnen gewoon mag noemen, hoeft dit niet per se zo rechtlijnig te zijn. Dat is ook de reden dat het wordt gecheckt bij de juriste, want dat wil je gewoon goed doen.

Jullie stellen de verkeerde vraag: wat je eigenlijk zou moeten vragen is of de manier zoals jullie nu werken überhaupt mag zonder bronvermelding.
Als het zou gaan om een essay of wetenschappelijk artikel dan kan ik je het antwoord wel geven, dat is namelijk "nee".
Jullie artikelen zijn namelijk niet herschreven, maar grotendeels gewoon overgenomen van het origineel. Als je dat doet, dan zou je eigenlijk de zinnen die je rechtstreeks overneemt moeten citeren. En de delen die je herschrijft voorzien van een bronvermelding.
De uitgangspositie die je nu hanteert is niet correct en dat is nu juist het hele punt van het topic.
Dat je dit goed wilt doen ben ik helemaal met jullie eens, maar het probleem is juist dat jullie dat niet doen.
Laat ik het zo stellen: als ik destijds met zulke slecht geschreven artikelen bij mijn docent was gekomen, dan had ik een 1 gekregen wegens plagiaat.

Qerty
Berichten: 2013
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:29

NadjaNadja schreef:
De vraag die nu uitstaat bij de juriste is volgens mij of het toegestaan is om de gebruikte bronnen voor een zelfgeschreven artikel te noemen, niet of het toegestaan is om een artikel zelf te schrijven op basis van verschillende bronnen (want dat mag, juridisch gezien). Hoewel het voor jullie mogelijk heel normaal en logisch lijkt dat je bronnen gewoon mag noemen, hoeft dit niet per se zo rechtlijnig te zijn. Dat is ook de reden dat het wordt gecheckt bij de juriste, want dat wil je gewoon goed doen.


Ik ben oprecht benieuwd in welk geval het noemen van geraadpleegde bronnen niet toegestaan zou zijn.

Zeker in het huidige tijdperk waarin fake nieuws aan de orde van de dag is lijkt me dat een erg ongezond principe.

Ibbel

Berichten: 49202
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:32

Qerty schreef:
Ik ben oprecht benieuwd in welk geval het noemen van geraadpleegde bronnen niet toegestaan zou zijn.

Zeker in het huidige tijdperk waarin fake nieuws aan de orde van de dag is lijkt me dat een erg ongezond principe.


Als de geciteerde nieuwssites niet willen dat jij hun nieuws (gratis!) overneemt. Zíj de (salaris-)kosten van originele journalistiek, jij de clicks? Daar gaan kranten op failliet...

Qerty
Berichten: 2013
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:53

Ibbel schreef:
Qerty schreef:
Ik ben oprecht benieuwd in welk geval het noemen van geraadpleegde bronnen niet toegestaan zou zijn.

Zeker in het huidige tijdperk waarin fake nieuws aan de orde van de dag is lijkt me dat een erg ongezond principe.


Als de geciteerde nieuwssites niet willen dat jij hun nieuws (gratis!) overneemt. Zíj de (salaris-)kosten van originele journalistiek, jij de clicks? Daar gaan kranten op failliet...


Ik begrijp wel dat die nieuwssites dat niet tof vinden, maar alleen niet waarom het dan zonder bronvermelding juridisch kloppender zou zijn dan met.

Ibbel

Berichten: 49202
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:56

Omdat je - in theorie - van 2 of 3 bronnen zélf een verhaal schrijft. Dan hoef je (kennelijk) je bronnen niet te vermelden als 'journalist'.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 23:02

Ibbel schreef:
Omdat je - in theorie - van 2 of 3 bronnen zélf een verhaal schrijft. Dan hoef je (kennelijk) je bronnen niet te vermelden als 'journalist'.

Nee, dat geldt als je het ook in de praktijk zelf schrijft.
Als je dat zelf schrijven alleen maar in theorie doet, maar in de praktijk gewoon zinnen en alinea's uit afwisselend de ene en de andere bron letterlijk overneemt, dan hoor je er niet op die manier mee weg te komen. Dan hoor je de bron te vermelden en aan te geven waar je die letterlijk citeert.

Ibbel

Berichten: 49202
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 23:05

De 'in theorie' was dan ook specifiek gericht op bokt. Waar het theorie is, en geen praktijk.

Babootje

Berichten: 26345
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 23:05

Firelight schreef:
De nieuwsberichten uit meerdere bronnen zullen waarschijnlijk niet terugkeren. Verder zijn we druk bezig met het opzetten van een feedbacktopic voor de nieuwsberichten en tevens heel druk bezig met overleggen hoe we leukere berichten voor jullie kunnen brengen op de voorpagina en dan het liefste met de nadruk op communitynieuws.
Dat is in ieder geval de tussenstand die ik vanuit de NR kan melden :)


Dat wordt geen succes. Dat kan ik je nu alvast vertellen.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38781
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:26

Oke, zoals eerder aangegeven hebben we een feedback topic geplaatst op VN, net als het topic waar je spelfouten kan achterlaten is dit topic een sticky boven in de lijst.
[VN] Feedback nieuwsberichten

Babootje

Berichten: 26345
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:47

Ods schreef:
Oke, zoals eerder aangegeven hebben we een feedback topic geplaatst op VN, net als het topic waar je spelfouten kan achterlaten is dit topic een sticky boven in de lijst.
[VN] Feedback nieuwsberichten


Er is al eerder aangegeven dat dat niet werkt en waarom niet en niet alleen door mij. Alle reacties op nieuws op 1 hoop en niet meer te volgen.
Ik heb nu echt alle hoop verloren dat jullie ooit gaan luisteren naar jullie gebruikers.
Succes verder met je hobby.

Marjo

Berichten: 37251
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:59

Ik hoop wel dat er dan minder streng gemodereerd wordt ook op VN? Berichten die feedback gerelateerd zijn kunnen dan verplaatst worden naar het artikel en ik hoop oprecht dat het ook afgelopen is met OW's sturen naar mensen die feedback geven op nieuws artikelen.

Daarbij zou ik het ook terecht vinden als uitgedeelde OW's ingetrokken worden :)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 12:02

Kun je je ergens afmelden voor door de redactie geplaatste berichten? Onder het mom van: als je het niet ziet dan is het er niet en dan geeft het niet als er inhoudelijk bar weinig verandert.

Succes ermee :evaw: