Mogen beelden met dierenleed van de voorpagina af?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Telpeva

Berichten: 14726
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Mogen beelden met dierenleed van de voorpagina af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-22 12:19

En dan met name die bij de wiki artikelen. Ja, de foto's zijn een weerspiegeling van hoe het er elders aan toe gaat, waar men dit normaal vindt. Ja, de wiki artikelen zijn leerzaam. Maar ik vind het erg steken dat beelden van paarden (en ook andere dieren) die pijn, onnodig ongemak of domweg getreiter te verduren krijgen steeds op de voorpagina staan waar ik ze regelmatig voorbij zie komen.

Dit soort beelden vind ik persoonlijk gewoon zielig.

https://www.bokt.nl/wiki/Bestand:Roping.jpg

https://www.bokt.nl/wiki/Bestand:Rodeo_calfroping.jpg


Ook de beelden met de paarden in de rodeo vind ik niet van deze tijd en niet meer kunnen, misschien dat de meningen daarover zullen verschillen maar die kalfjes komen af en toe ook voorbij op de voorpagina. Het is toch duidelijk dat die kalfjes enorme (en onnodige!) angst en pijn hebben gehad?

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:23

Wat voor criteria zou je dan voorstellen?

Vrees dat dit best wel een moeras is met uiteenlopende meningen.

Overigens is het stuk over rodeo wel heel erg verouderd en onjuist -O-

Mars

Berichten: 33266
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:25

Pffft ik dacht dat er minstens slachthuisfoto’s of soring te zien zou zijn. Alsjeblieft zeg, dit is informatie over hoe de realiteit er aan toe gaat. Wat er je persoonlijke mening over is is aan jezelf. Niet elk stuk informatie hoeft gecensureerd te worden. Klik gewoon verder.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:28

Maar dan krijg je de discussie wat leed is. Sommige mensen raken in de stress van het zien van een bit in een paardenmond. Dus waar trek je dan de grens?

Snap wel, de rodeo foto vind ik zelf ook niet erg prettig om te zien, maar heel aanstootgevend ook niet.

Lukasje
Berichten: 11268
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Mogen beelden met dierenleed van de voorpagina af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:32

Ik denk dat we bokt dan maar beter opdoeken want zoals reeds gezegd, waar trek je de grens? Voor de ene kan rijden op zich niet, voor de ander is het houden van paarden ook al dieronvriendelijk.

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:37

Goh, ergens snap ik het wel het punt, maar niet zozeer 'het hoort niet op Bokt', maar eerder 'het hoort niet op de homepage'. Een informatief artikel op de Wiki moet gewoon kunnen, maar een homepage is een visitekaartje. Normaalgezien plaats je daar niet echt 'negatieve' zaken. Visit Venezia zal ook eerder een prachtig beeld van een bijna leeg San Marcoplein plaatsen in plaats van de realiteit. :D
Dus niet vanuit de redenering 'het mag niet want het is dierenleed' maar eerder van 'deze sport is controversieel, willen we dit als een van de hoofdbeelden op onze homepage'.

Telpeva

Berichten: 14726
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-22 12:44

Gini schreef:
Goh, ergens snap ik het wel het punt, maar niet zozeer 'het hoort niet op Bokt', maar eerder 'het hoort niet op de homepage'. Een informatief artikel op de Wiki moet gewoon kunnen, maar een homepage is een visitekaartje. Normaalgezien plaats je daar niet echt 'negatieve' zaken. Visit Venezia zal ook eerder een prachtig beeld van een bijna leeg San Marcoplein plaatsen in plaats van de realiteit. :D
Dus niet vanuit de redenering 'het mag niet want het is dierenleed' maar eerder van 'deze sport is controversieel, willen we dit als een van de hoofdbeelden op onze homepage'.

Dit inderdaad :)

Leo

Berichten: 50142
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:10

Gini schreef:
Goh, ergens snap ik het wel het punt, maar niet zozeer 'het hoort niet op Bokt', maar eerder 'het hoort niet op de homepage'. Een informatief artikel op de Wiki moet gewoon kunnen, maar een homepage is een visitekaartje. Normaalgezien plaats je daar niet echt 'negatieve' zaken. Visit Venezia zal ook eerder een prachtig beeld van een bijna leeg San Marcoplein plaatsen in plaats van de realiteit. :D
Dus niet vanuit de redenering 'het mag niet want het is dierenleed' maar eerder van 'deze sport is controversieel, willen we dit als een van de hoofdbeelden op onze homepage'.


Hier kan ik me ook in vinden inderdaad. Afbeelding is op de wiki prima, op de voorpagina kun je je afvragen of het representatief is en of je het als site op je voorpagina wilt tonen. Al denk ik dat ook van bijvoorbeeld sommige optomingen, die toch aardig "geaccepteerd" zijn in onderdelen van de sport maar in mijn ogen dierenmishandeling zijn.
Of bepaalde beelden vanuit de sport, die helaas als normaal gezien worden (maar gaat dat veranderen als dat het beeld is wat blijft verschijnen? Internet breed hoor, dit punt, niet gericht op Bokt).
Dus wat dat betreft is het inderdaad behoorlijk grijs gebied... heel lastig.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:20

ach, wat is dit nou weer, op de foto's van de rodeo in het voorbeeld is nog niet eens wat gebeurt.
De 1e foto is het kalf nét uit zijn hok en sprint weg.
De 2e foto zit de lasso erom maar nog steeds niet strak en het kalf vliegt hier nog niet door de lucht.
Deze foto's zijn dus geen zielige foto's, er gebeurt nóg niks. Pak dan foto's die er wél toe doen.

Ben ook bevooroordeeld, ik vind een rodeo dus absoluut niet zielig.
Alleen DIT onderdeel , de calf roping vind ik inderdaad uit de tijd als spel element, omdat het niet diervriendelijk is en mag wat mij betreft geschrapt vande rodeo
Het gebeurt op de ranches wel gewoon nog steeds.

Verder: onderdelen als bareback,saddlebronc en bullriding moet je je eerst in verdiepen voordat je een oordeel velt. Deze paarden en stieren starten 8x per jaar op een rodeo, 8 seconden, verder op de wei en worden erop gefokt en beleerd met een mechanische robot, niks zieligs aan.
Menig pensionpaard hier is zieliger....

Rosemaryy
Berichten: 11
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:29

Inderdaad wat valt er dan onder leed en wat niet? Ik vind het ook juist belangrijk dat de realiteit getoond kan worden aan mensen om te beseffen hoe heftig de situatie is.

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:34

ElCamino schreef:
ach, wat is dit nou weer, op de foto's van de rodeo in het voorbeeld is nog niet eens wat gebeurt.
De 1e foto is het kalf nét uit zijn hok en sprint weg.
De 2e foto zit de lasso erom maar nog steeds niet strak en het kalf vliegt hier nog niet door de lucht.
Deze foto's zijn dus geen zielige foto's, er gebeurt nóg niks. Pak dan foto's die er wél toe doen.

Ben ook bevooroordeeld, ik vind een rodeo dus absoluut niet zielig.
Alleen DIT onderdeel , de calf roping vind ik inderdaad uit de tijd als spel element, omdat het niet diervriendelijk is en mag wat mij betreft geschrapt vande rodeo
Het gebeurt op de ranches wel gewoon nog steeds.

Verder: onderdelen als bareback,saddlebronc en bullriding moet je je eerst in verdiepen voordat je een oordeel velt. Deze paarden en stieren starten 8x per jaar op een rodeo, 8 seconden, verder op de wei en worden erop gefokt en beleerd met een mechanische robot, niks zieligs aan.
Menig pensionpaard hier is zieliger....


Heb je de tekst op de wiki gelezen? Dan snap je dat een leek zijn twijfels krijgt. Er staat dat de flankstrap om de testikels gaat..

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:36

Ja en dat is dus niet zo!!!! Dat zie je ook op juiste foto's de strap zit ruim voor de testikels.
En de beste paarden zijn zelfs merries, neem Medicine Woman bijvoorbeeld.

Daarbij slaat dat niet op de foto's die TS plaatst!!



ik zal eens foto's zoeken van de Rodeo die ik daar zelf gemaakt heb.
Ben er een aantal dagen geweest in Salinas.
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 11-07-22 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:38

ElCamino schreef:
Ja en dat is dus niet zo!!!! Dat zie je ook op juiste foto's de strap zit ruim voor de testikels.
En de beste paarden zijn zelfs merries, neem Medicine Woman bijvoorbeeld.

Bokt wiki is echt kul soms.


Klopt. Alsof een dier met vastgeknelde ballen ook nog maar 1 stap zou zetten, die zijn ook niet gek :P

Geschreven door een goedbedoelende leek gok ik :)

Als ik me niet vergis zouden de wiki auteurs input waarderen van iemand die er echt verstand van heeft. En ik heb er helaas niet genoeg verstand van

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:40

troi schreef:
ElCamino schreef:
Ja en dat is dus niet zo!!!! Dat zie je ook op juiste foto's de strap zit ruim voor de testikels.
En de beste paarden zijn zelfs merries, neem Medicine Woman bijvoorbeeld.

Bokt wiki is echt kul soms.


Klopt. Alsof een dier met vastgeknelde ballen ook nog maar 1 stap zou zetten, die zijn ook niet gek :P

Geschreven door een goedbedoelende leek gok ik :)

Als ik me niet vergis zouden de wiki auteurs input waarderen van iemand die er echt verstand van heeft. En ik heb er helaas niet genoeg verstand van

Die strap zit helemaal op de verkeerde plek om bij testikels in de buurt te kunnen komen. Iemand niet opgelet bij anatomie?

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:41

hmmm, Troi, ik zal eens mijn foto's opgraven.
Ik ben er een aantal dagen zelf geweest en heb me erin verdiept juist om dit uit de wereld te helpen.

En ja, ik weet ook dat er soms dieren hun been breken of wat dan ook ( dolend op youtube filmpjes van rodeo Salinas) maar dit gebeurt ook met de Eventing ( laatst een met een knullig tikje ) , springen ( paard breekt achterbeen) etc etc.
Ongelukken gebeuren overal, en alles is ter vermaak van de mens...

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:43

ElCamino schreef:
hmmm, Troi, ik zal eens mijn foto's opgraven.
Ik ben er een aantal dagen zelf geweest en heb me erin verdiept juist om dit uit de wereld te helpen.

En ja, ik weet ook dat er soms dieren hun been breken of wat dan ook ( dolend op youtube filmpjes van rodeo Salinas) maar dit gebeurt ook met de Eventing ( laatst een met een knullig tikje ) , springen ( paard breekt achterbeen) etc etc.
Ongelukken gebeuren overal, en alles is ter vermaak van de mens...


Klopt. Daarom is de tekst bij dit artikel ook erg jammer. De bokt wiki wordt toch wel gezien als een betrouwbare bron door velen.

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:49

Nu, we moeten op dat vlak ook niet flauw doen. Die riem zit er niet voor de sier en het is een plek waar paarden sowieso al wat gevoeliger reageren. Los van of het dan als dierenleed gemarkeerd wordt door iemand of niet.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132061
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:53

Dan wil ik jullie vragen of jullie even contact op willen nemen met de wikimods (dat zijn Aurora3 en Lalidan), dan kunnen jullie een mooi stukje correcte proza in elkaar knutselen :)
Dat mag trouwens altijd: de Bokt Wiki staat open voor alle gebruikers, dus als jullie toe te voegen/wijzigen hebben, dan is jullie inbreng heel erg welkom!

De wikimods hebben dit topic ook gespot en komen binnenkort ook langs voor een inhoudelijke reactie.
Daarbij vind ik dat bijv. Gini en Leo goede punten hebben. Het gaat er inderdaad ook wat je op je voorpagina wilt hebben en wat je wilt uitstralen. Thanks dus voor jullie input :)

Boras
Berichten: 9952
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:55

Juist vooral wel laten zien!

Het bestaat. Met wegmoffelen is nog nooit iets ten goede gekeerd.

Ik zou het raar vinden als de realiteit gecensureerd gaat worden.

Verder denk ik dat het heel erg meevalt met het aantal bokkers dat de in de voorbeelden getoonde beelden net als de ts aanstootgevend vindt. Om daar veranderingen op dit vlak voor te gaan doorvoeren, vind ik te ver gaan.
Laatst bijgewerkt door Boras op 11-07-22 14:00, in het totaal 2 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:56

Gini schreef:
Nu, we moeten op dat vlak ook niet flauw doen. Die riem zit er niet voor de sier en het is een plek waar paarden sowieso al wat gevoeliger reageren. Los van of het dan als dierenleed gemarkeerd wordt door iemand of niet.

Maar dat is nog steeds geen argument voor het verstrekken van foute informatie. "Nuttig" als propaganda middel tegen zulke activiteiten, maar als je moet liegen om iemand te overtuigen van jouw standpunt, dan moet je eerst eens kritisch naar jezelf kijken. Zorg dus dat de feiten kloppen, dat je uit die zelfde feiten andere conclusies trekt is een heel ander verhaal.

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Mogen beelden met dierenleed van de voorpagina af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:58

Correcte informatie en correcte beeldvorming kan altijd aan de Wikimods bezorgd worden.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132061
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:59

Dat je iets in de Wiki zet, wil nog niet automatisch zeggen dat we het ook op onze voorpagina willen hebben.
Ik meen dat we zelf ook een selectie kunnen toevoegen van foto's uit de Wiki die we op de voorpagina zetten, of in elk geval sommige foto's blokkeren voor de voorpagina. Dat doen we nu ook al (bijv. onsmakelijke foto's die zeker in de Wiki horen, maar die je niet perse ongevraagd in beeld hoeft te hebben), dus dat zou voor deze foto's ook een optie zijn.

Boras
Berichten: 9952
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Mogen beelden met dierenleed van de voorpagina af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:05

Ik zou bezighouden met zaken met meer prioriteit. Die zijn er vast wel :)

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:16

ik zal eens kijken in mijn rodeo foto's, ik heb volgens mij een foto van een stier in handstand :D waarop je het goed kunt zien.

Gini, je ziet het verkeerd, achtersingels bij western paarden mogen niet te strak om dit gedrag NIET uit te lokken, maar velen kunnen het ook prima handelen wanneer deze wel tegen de buik aan zit.

Maar de dieren hier op de rodeo zijn er juist op getriggerd dit WEL te doen. Dit is JUIST hun trigger.
Rodeo paarden worden na hun carriere ook vaak heel beste rijpaarden / ranchpaarden. Gewoon omscholen,

maar dit heeft niks met de reden van het topic van TS te maken. We gaan off-topic

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Mogen beelden met dierenleed van de voorpagina af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:23

Ik vind het wel moedig van je om te zeggen dat ik het verkeerd zie om meteen na de komma te beginnen over achtersingels bij een westernzadel. Iets waar ik met geen woord over gerept heb omdat het topic niet gaat over achtersingels bij een westernzadel. :D