Berichten van permanent gebande Bokkers markeren?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 03:04

nps schreef:
Deze discussie is al heel veel vaker gevoerd. Dat er geen meningen gehoord mogen worden vind ik, met alle respect, nogal nonsens. Als je een nogal controversiele mening hebt wordt inderdaad wel gevraagd om je standpunt of mening te (en willen) onderbouwen. Dat wil niet zeggen dat je mening (of jij!) er niet mag zijn. Als je je ronduit stom gedraagt en er zijn meerdere mensen die dat vinden, plús een heel aantal mods, wordt je geband. Ook dat heeft niks met je mening te maken maar vooral met je gedrag. Ik vind dat altijd zo'n zielige kaart, boehoe, ik mag niks zeggen, ze zijn gemeen tegen me.

Dat lijkt me niet helemaal kloppen.
De mods lezen niet elke post mee op bokt, die komen pas in actie op het moment dat (genoeg) mensen gaan temmen op een gebruiker. En of iemand temt hangt wel degelijk van de mening die ze verkondigen af.

Als jij in een verhitte discussie zit en iemand springt je bij met grove bewoording dan denkt ik niet dat jij daar op gaat temmen. Kiezen ze echter de andere kant van het verhaal dan zal je veel sneller op die knop drukken.

Het topic waar de ban op volgde staat boordevol mensen die het niet eens waren met wat de persoon postte (inhoudelijk), maar omdat het tij tegen was in dat topic stopte ze met actief meedoen. Het lijkt me niet onaannemelijk dat die mensen nog wel degelijk meelezen en meerdere malen geprobeerd hebben om het tij te keren door te temmen in de hoop dat hun mening weer de bovenhand zou krijgen. Het gaat dan niet alleen om de "manier waarop" iemand communiceert, in eerste instantie gaat het om de verkondigde mening en als die sterk genoeg afwijkt dan zwermt er een groep bokkers omheen die elke post op een weegschaaltje gaan leggen als een groep hyena's dat cirkeltjes loopt rond een verzwakt dier in de hoop dat ze er op een onverwacht moment opeens op kunnen springen.

imaudy
Berichten: 5100
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Berichten van permanent gebande Bokkers markeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 06:29

Ik ervaar dat ook zo Enzino. Het zou al veel schelen als er bij drukke topics meegelezen werd door een mod. Zo maar een paar berichten doorlezen (aangewezen door een clubje idd) werkt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 06:50

Ik heb een keer in een bepaald topic de proef op de som genomen en ben overgegaan op het temmen van elk bericht dat tegen de bokt regels in ging. Dat waren iets van 25 tems in een korte periode waarvan ik slechts 1 maal een bericht terug kreeg dat het wel binnen de regels viel (waaruit ik dus af leidt dat de 24 andere tems terecht waren).

Het feit dat ik daar op moest temmen, en dat meerdere mensen daarna opeens melding maakte dat ze aangesproken waren door de mods, geven aan dat er pas actie ondernomen wordt op het moment dat er genoeg tems binnen komen. Dat was overigens een topic dat al een tijdje liep en bomvol stond met berichten die ook tegen de regels in gingen, maar waar dus niemand op aangesproken werd want niemand temde erop want ... verrassing... de meeste mensen in dat topic deelde dezelfde mening en spreken elkaar dus niet aan op "de manier waarop" als ze het inhoudelijk met die persoon eens zijn.

Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Berichten van permanent gebande Bokkers markeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:11

Terecht punt Enzino. Er zou ook absoluut moderators mee moeten lezen in drukke discussietopics op NM. Dat is gewoon part of the job.

Als het "mods zijn ook maar mensen met werk en een privéleven" daarvoor op tafel komt, dan zou het wellicht interessant zijn om daar weer aparte mods op te zetten ipv een heel tabblad.

Exitium

Berichten: 7174
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Berichten van permanent gebande Bokkers markeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:34

enzino schreef:
Dat lijkt me niet helemaal kloppen.
De mods lezen niet elke post mee op bokt, die komen pas in actie op het moment dat (genoeg) mensen gaan temmen op een gebruiker. En of iemand temt hangt wel degelijk van de mening die ze verkondigen af.

Als jij in een verhitte discussie zit en iemand springt je bij met grove bewoording dan denkt ik niet dat jij daar op gaat temmen. Kiezen ze echter de andere kant van het verhaal dan zal je veel sneller op die knop drukken.

Dan zal in de basis de 'andere kant' wel gaan temmen natuurlijk, als de mensen die het betreft (van beide kanten) überhaupt temmen. Ik heb zelf wel vaker de posts / manier van posten van één van de gebanden aangekaart in topics zelf, maar er niet op getemd. Niet dat ik nooit tem, maar dat is jaarlijks echt op een handje vol te tellen.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Berichten van permanent gebande Bokkers markeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:42

Volgens mij klopt dat niet Enzino. Mods hebben vaker aangegeven dat als er getemd wordt ze het gesprek teruglezen en dus niet enkel en alleen naar het getemde bericht kijken.

Overigens volg ik jouw logica niet. Als de ene kant temt omdat ze het in de discussie willen “winnen”, wie zegt dan dat de andere kant dat niet doet? Vraag me überhaupt af of veel mensen temmen op de manier die jij beschrijft. Kan natuurlijk alleen over mezelf praten in deze, maar ik tem eigenlijk maar sporadisch en alleen als het een bericht is wat in mijn optiek de schreef over gaat (van welke kant dan ook) én als een discussie zo verhit wordt dat ik denk dat het goed is dat een mod even meeleest en een oogje in het zeil houdt.

En heb je van die 24 tems ook daadwerkelijk reactie gehad dat ze niet volgens de regels waren, of is dat een aanname omdat er geen reactie op kwam?

De keren dat ik getemd heb kreeg ik vaak reactie “we gaan er naar kijken”. Dat zegt natuurlijk helemaal niks over of een bericht de regels overtrad of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:08

Exitium schreef:
Dan zal in de basis de 'andere kant' wel gaan temmen natuurlijk, als de mensen die het betreft (van beide kanten) überhaupt temmen.

Dat is dan natuurlijk ook onderdeel van het probleem. Dan moet er wel een substantiële "andere kant" zijn en die moeten ook even graag de tem knop gebruiken. Als jij nooit temt, maar de personen waar jij het niet mee eens bent wel, dan is de kans groter dat jij aangesproken zal worden dan dat zij aangesproken gaan worden.

IMANDRA schreef:
En heb je van die 24 tems ook daadwerkelijk reactie gehad dat ze niet volgens de regels waren, of is dat een aanname omdat er geen reactie op kwam?

De keren dat ik getemd heb kreeg ik vaak reactie “we gaan er naar kijken”. Dat zegt natuurlijk helemaal niks over of een bericht de regels overtrad of niet.

Meerdere deelnemers binnen het topic gaven aan dat ze aangesproken waren door mods en een handvol berichten was vervangen door een hulk. Dat lijkt me reden genoeg om aan te nemen dat die berichten niet aan de regels voldeden.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:00

enzino schreef:
Exitium schreef:
Dan zal in de basis de 'andere kant' wel gaan temmen natuurlijk, als de mensen die het betreft (van beide kanten) überhaupt temmen.

Dat is dan natuurlijk ook onderdeel van het probleem. Dan moet er wel een substantiële "andere kant" zijn en die moeten ook even graag de tem knop gebruiken. Als jij nooit temt, maar de personen waar jij het niet mee eens bent wel, dan is de kans groter dat jij aangesproken zal worden dan dat zij aangesproken gaan worden.

IMANDRA schreef:
En heb je van die 24 tems ook daadwerkelijk reactie gehad dat ze niet volgens de regels waren, of is dat een aanname omdat er geen reactie op kwam?

De keren dat ik getemd heb kreeg ik vaak reactie “we gaan er naar kijken”. Dat zegt natuurlijk helemaal niks over of een bericht de regels overtrad of niet.

Meerdere deelnemers binnen het topic gaven aan dat ze aangesproken waren door mods en een handvol berichten was vervangen door een hulk. Dat lijkt me reden genoeg om aan te nemen dat die berichten niet aan de regels voldeden.



Oké, dan voldeden die blijkbaar niet aan de regels en geef ik je gelijk. Maar denk je niet dat als je deze methodiek toepast op beide kanten, je precies hetzelfde krijgt? Dus dat er dan ook ineens veel meer actie wordt ondernomen ongeacht van welke kant het bericht komt? Naar mijn idee worden namelijk vaak alleen de extremere berichten getemd -en die komen in mijn ervaring vaker van de afwijkende mening kant, maar als de niet-afwijkende mening kant er een plaatst wordt die net zo goed getemd en daarop gemod-. En de posts die technisch gezien tegen de regels zijn maar minder extreem zijn minder vaak. Als je bij beide kanten álle berichten gaat temmen die niet volgens de regels zijn, dan zal je vaker hulken en waarschuwingen krijgen, bij beide kanten. Dus dat het in de basis niet eens zo veel met 'kanten' te maken heeft.

Maar denk jij dat de niet-afwijkende-mening kant veel vaker (terecht en onterecht) temt tov de afwijkende-mening kant waardoor er een verschil ontstaat? Met welke reden? Hooguit kan ik me indenken dat er een verschil zit in hoe vaak er op 1 bericht wordt getemd (want er zit wel een verschil in grootte tussen de twee 'kanten'), maar het zou niet uit moeten maken hoe vaak er op een bericht getemd is (of dit nu 1x of 20x is) als deze duidelijk de regels overtreedt.

Exitium

Berichten: 7174
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:09

Ibbel schreef:
Exitium schreef:
Werkt niet. Je kan namelijk ook gewoon quoten zonder quote-knopje, en zou je de naam in een quote-tag weten te blokkeren dan zijn daar ook nog wel opties voor als iemand dat wil.

Ja, dat snap ik.
Maar het werpt wel een barriere op waardoor mensen mogelijk even gaan nadenken.
En ja, die 48 punts knalrode waarschuwing van 'er is 14 dagen niet gereageerd' wordt ook wel eens genegeerd. Maar - mag ik aannemen - in 80-90% van de gevallen werkt het toch hopelijk wel. Anders kan-ie wel weg.

Probleem is dat dat niet zo makkelijk aan te passen is. Dat knopje doet niets meer dan 'pak tekst en plaats tussen wat BB-code in het reactieveld'. Daar een check inbouwen die kijkt of iemand een ban heeft en zo ja een alternatieve actie onderneemt is niet zo eenvoudig, als dat met phpBB überhaupt al kan. Tel daarbij op dat het dus makkelijk te omzeilen is voor wie dat wil, dan kun je beter voor een alternatieve oplossing kijken.

Dani

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:20

Ik ben aan het werk dus ik kan niet heel uitgebreid op alles reageren, maar ik wilde hier even iets over zeggen:
IMANDRA schreef:
Hooguit kan ik me indenken dat er een verschil zit in hoe vaak er op 1 bericht wordt getemd (want er zit wel een verschil in grootte tussen de twee 'kanten'), maar het zou niet uit moeten maken hoe vaak er op een bericht getemd is (of dit nu 1x of 20x is) als deze duidelijk de regels overtreedt.

Want 20 tems heb ik één keer meegemaakt, denk ik. :))

Meestal krijgt een bericht 1 tem, soms 2. Bij 3 of 4 tems is er duidelijk iets aan de hand - dat kan een nare aanval zijn, maar ook een duidelijk verkeerd geplaatst topic of een SA dat zichzelf verraadt. Meer tems op één bericht is een uitzondering, 5+ tems zien we eigenlijk alleen bij berichten die echt grof over de grens gaan. Vaak is dat óf spam óf een heftige persoonlijke aanval. De hoeveelheid tems is dus misschien minder dan jullie denken? En een tem, of zelfs veel tems, betekent niet dat we ingrijpen - ik heb wel eens 7 of 8 tems gesloten met de melding dat het bericht wel binnen de regels was (al is het bij zoveel tems vaak wel terecht, hoor).

Als iemand de temfunctie trouwens misbruikt om bijv. een persoonlijke vete uit te vechten, ons dwars te zitten of als poging iemand te benadelen dan kunnen ze zelf een waarschuwing verwachten. Dat hebben we snel genoeg in de gaten.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Berichten van permanent gebande Bokkers markeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:23

Haha ja was even een overdreven voorbeeld idd. En fijn om te horen dat jullie daar idd kritisch mee omgaan.
Voor zover jij dat kan beoordelen: zit er een groot verschil tussen de twee 'kanten' in een heftige discussie (in een van de in de OP genoemde topics bijvoorbeeld), in hoeverre zij op berichten temmen die de regels overtreden, of gaat dat wel redelijk gelijk op?

anjali
Berichten: 15225
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:30

Ik ben wegens mijn strenggelovige meningen al ontzettend vaak beledigd,zelfs bedreigd, en heb valse pb-tjes gekregen. Maar ik heb nog nooit iemand getemd of een klacht over ingediend. Want ik ben voor vrije meningsuiting en tegen censuur.Ik wil juist graag weten wat anderen denken,daarom begeef ik me op internet.Als het me echt te gortig werd dan trok ik gewoon de stekker uit de computer. Maar tegenwoordig is de sfeer zo verhard, niet alleen op Bokt maar in de hele maatschappij,dat ik probeer alleen nog in niet zo beladen en vooral meer paardgerelateerde topics te reageren- vanwege die paardentopics ben ik tenslotte op Bokt gegaan en heb hier heel veel nuttige informatie daarover gekregen waar ik zo geen andere bronnen van ken.

Karl66

Berichten: 29774
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:37

Mijn ervaring als mod was dat er heel anders met tems omgegaan werd, dan hier wordt beschreven. Om te beginnen lees je als mod in een risicotopic mee, zodat je dagelijks op de hoogte bent wat er gebeurt en waardoor je ook zonder het waarschuwingssignaal van tems kan ingrijpen als het nodig is. Gaat het om een topic waarin je als mod niet meeleest en je krijgt een tem, dan ga je vanaf een paar pagina's terug lezen om een gevoel te krijgen wat er speelt in een topic.

Om een voorbeeld te geven, stel ik speel heel erg op de man tegen iemand en die komt met een reactie terug. Op mijn bericht is niet getemd, maar op dat andere bericht wel. Dan leest een mod terug, ziet wat er gebeurd is en stuurt die andere persoon een PB met de opmerking "doe dat nou niet, laat je nou niet op de kast jagen" en mij sturen ze dan een OW vanwege op de man spelen.

Zo werkt modden in de praktijk (ik verwacht tenminste niet dat dit diametraal veranderd is) en dat is dus iets heel anders dan primair reageren op een tem, laat staan op veel tems. Vooral dat laatste, een bericht met veel tems kan een bericht zijn dat echt extreem de bocht uitgevlogen is, maar kan ook het gevolg zijn van groepsgedrag, waarbij mensen elkaar versterken met het doen van tems. Als mod moet je je daar altijd bewust van zijn.

nps
Berichten: 1999
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:44

@anjali als je bedreigd wordt moet je dat echt wel melden hoor, dat is gewoon écht niet ok!

@enzino, suggereer je nou dat mensen als een soort spelletje proberen controversiele meningen een topic uit te temmen ofzo? Hallo, het is Bokt, niet House of Cards ;). Daarnaast denk ik niet dat het klopt wat je zegt. Ik denk, gok zomaar dat ik geschaard word in kamp "niet afwijkende, controversiele mening" (aka arrogante, pestende lui die altijd hun gelijk willen halen ;))" en ook ik heb wel eens een mod berichtje gehad of een leeggehaald bericht gehad hoor. Of werd aangesproken door andere gebruikers als een bericht te persoonlijk werd. Voorzover ik kan zien wordt er gewoon eerlijk, zonder bias gemod (en is er zelfs behoorlijk veel ruimte voor alle meningen). Zoals Dani ook aangeeft wordt de situatie altijd goed bekeken - als iets een persoonlijke vete of "georganiseerde temactie" ofziets is heb je altijd nog team mod als menselijke check. En, binnen de regels is ook een beetje een grijs gebied. Wat voor de ene beledigend is is dat voor de andere weer niet.

Ik vind dat moderators altijd moeten meelezen met een topic echt een heel slecht idee. Naast dat het vrij absurd is qua tijd om te vragen denk ik ook echt niet dat het gaat helpen - dan wordt er juíst heel erg gestuurd of "1 kant op gemod". Ik blijf eigenlijk bij er hoeft gewoon niks te veranderen voor gebande gebruikers.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10479
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:55

Karl66 schreef:
Mijn ervaring als mod was dat er heel anders met tems omgegaan werd, dan hier wordt beschreven. Om te beginnen lees je als mod in een risicotopic mee, zodat je dagelijks op de hoogte bent wat er gebeurt en waardoor je ook zonder het waarschuwingssignaal van tems kan ingrijpen als het nodig is. Gaat het om een topic waarin je als mod niet meeleest en je krijgt een tem, dan ga je vanaf een paar pagina's terug lezen om een gevoel te krijgen wat er speelt in een topic.

Om een voorbeeld te geven, stel ik speel heel erg op de man tegen iemand en die komt met een reactie terug. Op mijn bericht is niet getemd, maar op dat andere bericht wel. Dan leest een mod terug, ziet wat er gebeurd is en stuurt die andere persoon een PB met de opmerking "doe dat nou niet, laat je nou niet op de kast jagen" en mij sturen ze dan een OW vanwege op de man spelen.

Zo werkt modden in de praktijk (ik verwacht tenminste niet dat dit diametraal veranderd is) en dat is dus iets heel anders dan primair reageren op een tem, laat staan op veel tems. Vooral dat laatste, een bericht met veel tems kan een bericht zijn dat echt extreem de bocht uitgevlogen is, maar kan ook het gevolg zijn van groepsgedrag, waarbij mensen elkaar versterken met het doen van tems. Als mod moet je je daar altijd bewust van zijn.


Ik denk dat je in het algemeen de werkwijze zoals hij toen was en nu in grote lijnen nog steeds zo is mooi weergeeft.

We proberen in veel topics mee te lezen maar kunnen niet 24/7 online zijn en het kan dus heel goed zijn dat er berichten zijn die we niet gelijk zien en dan is het juist mooi dat jullie als gebruikers ons kunnen attenderen op deze berichten door middel van een TeM maar wel lezen dus ook zeker in veel topics mee.

Als we een situatie hebben waarbij het de verkeerde kant op is gegaan zullen we dan ook zeker het van alle kanten bekijken en waar nodig mensen aanspreken. Het is alleen wel zo dat niet alle acties die we ondernemen gelijk zichtbaar hoeven te zijn voor andere gebruikers. Het kan heel goed zijn dat we er in bepaalde situaties voor kiezen wel iemand aan te spreken en een pb te versturen maar niet om het bericht leeg te halen en te vervangen door een groene modopmerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:07

Imandra, ik denk inderdaad dat de afwijkende mening veel meer tems krijgt dan de heersende mening.
Zelfs als iedereen een even grote kans van temmen heeft zullen de afwijkende meningen meer tems ontvangen omdat ze per definitie de kleinere groep zijn en mijn aanname is dat mensen niet zo snel zullen temmen op mensen die hun kant kiezen. En gezien de gebruikers op bokt een redelijk homogene groep is (vrouw, blank, relatief rijk, relatief hoog opgeleid, dierenliefhebber) zal er snel sprake zijn van een scheve verhouding in een controversieel topic (zie de poll in het 2006 topic Clinton vs Trump: 10:1 of het Roe vs Wade topic 98:1 )

Maar ik denk ook dat de groep van de heersende mening sneller zal temmen. Dat komt waarschijnlijk omdat die eerder het gevoel hebben recht te hebben op een topic met alleen gelijkgestemden onder het mom van "een gezellige discussie" (waar iedereen het met elkaar eens is). Als je de ene persoon pro-Roe vs Wade bent dan ga je niet de 98% wegtemmen om het een gezellige anti-abortus topic te maken terwijl wat mensen in die 98% wel graag de 1% kwijt wil omdat ze niet met die mening om kunnen gaan.

anjali schreef:
Maar tegenwoordig is de sfeer zo verhard, niet alleen op Bokt maar in de hele maatschappij,dat ik probeer alleen nog in niet zo beladen en vooral meer paardgerelateerde topics te reageren- vanwege die paardentopics ben ik tenslotte op Bokt gegaan en heb hier heel veel nuttige informatie daarover gekregen waar ik zo geen andere bronnen van ken.

En dat is dus zo jammer, want jij bent vaak de enige die het vanuit een bepaalde hoek bekijkt wat jouw toevoeging juist interessant maakt (ook al sluit het totaal niet bij mijn mening aan).

En hier zal ik het bij laten.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:22

Maar komt dat door de afwijkende mening of de manier waarop ze die posten? Wat ik zelf heb gemerkt heb ik al toegelicht: iemand met een afwijkende mening voelt zich -ogenschijnlijk- sneller aangevallen en reageert dan met een reactie die niet volgens de regels is (schelden, persoonlijke aanval, etc).

Een scheve verhouding zal er zijn, maar ik vraag me heel erg af of dat ook in het modereren doorkomt. Want als er een bericht wordt getemd en er zoals Karl aangeeft ook teruggelezen wordt zodat de mods de context kennen, dan zullen andere berichten rondom die specifieke discussie -die ook tegen de regels zijn- ook gemod worden.

Wat je zegt over recht hebben op een topic met gelijkgestemden herken ik eigenlijk niet. Er valt namelijk weinig te discussiëren wanneer je allemaal dezelfde mening hebt. Ik denk wél dat afwijkende meningen snel uit een topic gaan (uit zichzelf) omdat ze het gevoel hebben aangevallen te worden (en in mijn ogen is dat gevoel vaak onterecht) of geen zin meer hebben in de discussie (en, voor zover ik dat als niet-objectieve deelnemer observeer, zich niet meer kunnen onderbouwen). Temmen puur om een andere mening het topic uit te krijgen herken ik totaal niet en als ik de modwijze hoor van Karl, Ods en Dani dan klinkt dat ook niet als een methodiek die daadwerkelijk werkt. Maar het is natuurlijk wel makkelijk om als iemand met een alternatieve mening snel in de slachtofferrol te springen onder het mom van 'zie je wel ze maken ons monddood om onze alternatieve mening' / 'mods modereren alleen op alternatieve meningen' / 'alleen op alternatieve meningen wordt getemd', in plaats van hand óók in eigen boezem te steken en te kijken waar de discussie dan ontspoorde en wat je eigen bijdrage daarin is.

Alle factoren gelijk getrokken (zelfde manier van communiceren etc) denk ik niet dat een afwijkende mening meer modacties krijgt dan een niet-afwijkende mening. Daar wordt immers niet op gemod.

nps
Berichten: 1999
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:37

Ik vind Bokt echt superlief vergeleken bij bijvoorbeeld een Facebook of Twitter hoor.

enzino schreef:
Maar ik denk ook dat de groep van de heersende mening sneller zal temmen. Dat komt waarschijnlijk omdat die eerder het gevoel hebben recht te hebben op een topic met alleen gelijkgestemden onder het mom van "een gezellige discussie" (waar iedereen het met elkaar eens is). Als je de ene persoon pro-Roe vs Wade bent dan ga je niet de 98% wegtemmen om het een gezellige anti-abortus topic te maken terwijl wat mensen in die 98% wel graag de 1% kwijt wil omdat ze niet met die mening om kunnen gaan.


Naast dat dat nogal speculatief is (waarom denk je dat de "heersende mening", whatever that may be sneller temt bijvoorbeeld? Er is meer dan duidelijk dat er wordt geband op gedrag en expliciet níet op mening.) vind ik dit wel een interessant onderwerp. Want als de "heersende mening" niet meer (inhoudelijk) mag reageren in het kader van gezelligheid blijven de "controversiele gelijkgestemden", even gechargeerd over zeg maar en heb je alsnog een topic met gelijkgestemden die gezellig ja en amen tegen elkaar zeggen. Je hebt beiden nodig voor een boeiende, inhoudelijke discussie. Vooralsnog lopen de topics over maatschappelijke onderwerpen heel erg goed en zijn ze erg actief.

Maar, inderdaad het meerendeel hier zal vrouw, wit en relatief hoogopgeleid zijn en ik gok zomaar relatief linksig en natuurliefhebber. Als, wederom gechargeerd, conservatief, diep-religieus persoon of populistisch danwel complot gedachtengoed aanhanger heb je het hier niet mee inderdaad. Maar, hoe erg is dat? Je kan niet verwachten dat een heel forum zich vormt naar jouw persoonlijke voorkeuren of dat als je iets heel controversieels roept niemand daarop gaat reageren. Ik zou me ook helemaal niet thuisvoelen op een online discussieforum met veelal rechts-populistische personen als (liberale) vrouw, roep maar een voorbeeld. Daar wordt ik vermoedelijk compleet afgemaakt (en waarschijnlijk nog veel harder dan hier op bokt, want nogmaals - bokt is echt wel een lief forum)

Ik zou echt niet weten hoe je hierop nog beter moet modden dan nu al gebeurd. Iedereen mag gewoon zijn mening geven, en pas als echt heel lang, na meerdere waarschuwingen, kansen, overleg met mod team je gedrag niet ok is word je geband.

Aanvulling, wat IMANDRA zegt. Ik heb ook de ervaring dat mensen die een controversiele mening aanhangen zich veel sneller persoonlijk aangevallen voelen, ook al is de reactie totaal onpersoonlijk. Ligt dat dan aan de persoon of aan de manier van reageren? Zoals ik eerder aangaf wordt de "boehoe ze zijn allemaal tegen me" kaart vrij snel gespeeld (en dan met name als mensen er inhoudelijk niet meer uitkomen voor mijn gevoel).

Voor mij voelt dit soort gedrag (binnenvallen, mening droppen, links droppen, liefst naar youtube of facebook, verwachten dat mensen uren aan karige documentaires gaan kijken of luisteren) een beetje alsof iemand ergens binnenkomt, de eerste op de beste persoon vol op z'n bek slaat, en dan vervolgens super boos en aangebrand is dat mensen hem of haar erop aanspreken dat je niet zomaar iemand op z'n bek kan slaan. Want ook die controversiele meningen, al helemaal over maatschappelijk belangrijke onderwerpen die een hoop mensen raken kunnen een hoop los maken bij mensen. Heeft het mod team niks aan, maar zo beleef ik het een beetje.

Dani

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:57

IMANDRA schreef:
Haha ja was even een overdreven voorbeeld idd. En fijn om te horen dat jullie daar idd kritisch mee omgaan.
Voor zover jij dat kan beoordelen: zit er een groot verschil tussen de twee 'kanten' in een heftige discussie (in een van de in de OP genoemde topics bijvoorbeeld), in hoeverre zij op berichten temmen die de regels overtreden, of gaat dat wel redelijk gelijk op?


Ik zie gemiddeld wel iets meer tems op berichten met een afwijkende mening. Maar dat zijn ook vaker tems op de inhoud (bijv. 'dit is fake news'), die we zonder actie weer sluiten. Als ik kijk naar het aantal tems waar we actie op ondernemen is de verdeling meer 50/50, denk ik. En de meeste berichten krijgen überhaupt geen tem, van beide kanten niet. Het is zeker niet zo dat elk bericht met een controversiële mening getemd wordt.

Roodvos

Berichten: 6728
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 12:16

nps schreef:
Ik zie het probleem niet zo? Wanneer de persoon wordt geband is de discussie vaak al geweest, uit de bocht gevlogen en daarna weer gecorrigeerd. Ik zou dit inderdaad dus lekker zo laten.

ruitje schreef:
Nee, deze discussie gaat puur om 'complottheorieën ' . En ik vind het boeiend dar dat dan bij deze gebruikers wel moet, terwijl niemand zich zorgen maakt om andere topics vol foutieve informatie. Is dat om nog even tot op het einde 'het gelijk' te willen halen/ op Bokt te willen laten zien dat een ander fout zat?


Nope. Het gaat (denk ik) om het continu op een zeer storende manier de discussie aangaan. Bijvoorbeeld steeds zonder onderbouwing links topics inflatsen, vervolgens niet ingaan op de discussies die erop volgen (of af doen met de dooddoener "Ja doe zelf maar onderzoek!!" en dan weer een nieuwe link de topics inflatsen). En in sommige gevallen gewoon posts met een behoorlijk racistische ondertoon.

ruitje schreef:
Ik vind het boeiend... ik maak mij niet zo druk om alle foutieve informatie op Bokt hoor, of gebruikers nou wel of niet meer reageren... daar is het een forum voor toch?


Het gaat dus écht niet om foutieve informatie. De ruimte voor verschillende meningen is er gewoon op bokt.
Ik vind het erg fijn dat de mods ingrijpen op racisme en het storend aanwezig zijn (en daar door laten ontsporen) in discussietopics.

*edits: veel quotes verkloot.

Dank je nps, je omschrijft precies wat ik bedoel maar niet goed onder woorden kreeg.
Ik ga even bijlezen, had gisteren geen tijd.

MyWishMax

Berichten: 25488
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 12:35

Ik heb ook getemd op berichten waar ik het mee eens was, maar die gewoon niet oké verwoord waren. Onder de gordel/persoonlijk of gewoon maar blijven herhalen en noem nog maar tig redenen. Ook getemd op berichten waar gewoon een link neergegooid werd zonder uitleg, of dat nu iets was waar ik het mee eens was of niet. Omdat dat in zo'n topic niet gewenst was en door mos aangegeven was dat het moet de bedoeling was. Daar moet iedereen zich dan aan houden. En soms is dat idd meer de ene groep als de ander, maar heeft niks met de mening opzich te maken

Ik denk dat de meeste bokkers helemaal niet gaan temmen omdat de mening niet hun eigen mening is, maar juist om de sfeer goed te houden. Ik lees heel veel mee in verschillende onderwerpen maar post in zulke topiccs weinig tot niet. Maar zal alsnog wel temmen, ook als ik twijfel. Dan stel ik liever de vraag aan een mod. Juist om de sfeer goed te houden. En ja, soms tem je dan vaker op gebruiker a, omdat de manier waarop die berichten plaatst voor mij gewoon not done is. Dat maakt echt niet uit of ik het met diegene eens ben of niet. Meningen kunnen verschillen en dat is juist prettig om te lezen, zolang het maar op een fatsoenlijke manier gaat.

pien_2010

Berichten: 43821
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 13:11

nps schreef:
Ik vind Bokt echt superlief vergeleken bij bijvoorbeeld een Facebook of Twitter hoor.

enzino schreef:
Maar ik denk ook dat de groep van de heersende mening sneller zal temmen. Dat komt waarschijnlijk omdat die eerder het gevoel hebben recht te hebben op een topic met alleen gelijkgestemden onder het mom van "een gezellige discussie" (waar iedereen het met elkaar eens is). Als je de ene persoon pro-Roe vs Wade bent dan ga je niet de 98% wegtemmen om het een gezellige anti-abortus topic te maken terwijl wat mensen in die 98% wel graag de 1% kwijt wil omdat ze niet met die mening om kunnen gaan.


Naast dat dat nogal speculatief is (waarom denk je dat de "heersende mening", whatever that may be sneller temt bijvoorbeeld? Er is meer dan duidelijk dat er wordt geband op gedrag en expliciet níet op mening.) vind ik dit wel een interessant onderwerp. Want als de "heersende mening" niet meer (inhoudelijk) mag reageren in het kader van gezelligheid blijven de "controversiele gelijkgestemden", even gechargeerd over zeg maar en heb je alsnog een topic met gelijkgestemden die gezellig ja en amen tegen elkaar zeggen. Je hebt beiden nodig voor een boeiende, inhoudelijke discussie. Vooralsnog lopen de topics over maatschappelijke onderwerpen heel erg goed en zijn ze erg actief.

Maar, inderdaad het meerendeel hier zal vrouw, wit en relatief hoogopgeleid zijn en ik gok zomaar relatief linksig en natuurliefhebber. Als, wederom gechargeerd, conservatief, diep-religieus persoon of populistisch danwel complot gedachtengoed aanhanger heb je het hier niet mee inderdaad. Maar, hoe erg is dat? Je kan niet verwachten dat een heel forum zich vormt naar jouw persoonlijke voorkeuren of dat als je iets heel controversieels roept niemand daarop gaat reageren. Ik zou me ook helemaal niet thuisvoelen op een online discussieforum met veelal rechts-populistische personen als (liberale) vrouw, roep maar een voorbeeld. Daar wordt ik vermoedelijk compleet afgemaakt (en waarschijnlijk nog veel harder dan hier op bokt, want nogmaals - bokt is echt wel een lief forum)

Ik zou echt niet weten hoe je hierop nog beter moet modden dan nu al gebeurd. Iedereen mag gewoon zijn mening geven, en pas als echt heel lang, na meerdere waarschuwingen, kansen, overleg met mod team je gedrag niet ok is word je geband.

Aanvulling, wat IMANDRA zegt. Ik heb ook de ervaring dat mensen die een controversiele mening aanhangen zich veel sneller persoonlijk aangevallen voelen, ook al is de reactie totaal onpersoonlijk. Ligt dat dan aan de persoon of aan de manier van reageren? Zoals ik eerder aangaf wordt de "boehoe ze zijn allemaal tegen me" kaart vrij snel gespeeld (en dan met name als mensen er inhoudelijk niet meer uitkomen voor mijn gevoel).

Voor mij voelt dit soort gedrag (binnenvallen, mening droppen, links droppen, liefst naar youtube of facebook, verwachten dat mensen uren aan karige documentaires gaan kijken of luisteren) een beetje alsof iemand ergens binnenkomt, de eerste op de beste persoon vol op z'n bek slaat, en dan vervolgens super boos en aangebrand is dat mensen hem of haar erop aanspreken dat je niet zomaar iemand op z'n bek kan slaan. Want ook die controversiele meningen, al helemaal over maatschappelijk belangrijke onderwerpen die een hoop mensen raken kunnen een hoop los maken bij mensen. Heeft het mod team niks aan, maar zo beleef ik het een beetje.


Dit vind ik een hele goede post. Bokt is (dankzij) en moderator team inderdaad een heel lief en fijn forum.

Wat je ook ziet is dat er vaak niet gereageerd wordt op de inhoudelijke argumenten van de mensen die erg goe ingevoerd zijn in een onderwerp, maar dat er constant allerlei "niet op waarheid berustte stenen" in een topic wordt gegooid. Ik noem dat trollen gedrag. Dat vervuild de discussie, vraagt heel veel tijd en ik vind dat Bokt met beiden personen heel heel erg lief en geduldig is omgegaan. Alsmaar uitleggen, alsmaar :list: :list:

Er is ook nog een regel, dat als iemand voortdurend het stokpaardje bereidt, voortdurend de discussies ondermijnt, naar en vervelend, negatief aanwezig is→ het moderator team na al die waarschuwingen, over kan en mag gaan tot een permanente ban. Op een gegeven ogenblik is het wel genoeg.

Dit geldt ook voor racistische uitspraken. Want tegenwoordig wordt alles opgehangen aan "vrijheid van meningsuiting" en wordt vaak de grondwet met voeten getreden. Dat valt hier, dankzij het moderator team nog wel mee, maar als je dit allemaal laat gaan, dan wordt Bokt een riool dat het gewoon niet wil zijn.

En geloof me, het is hier nog heel erg netjes en lief. Maar ik zie op een ander forum, waar geen moderator team meer is, echt hoe dat topic vaak verwordt tot een riool. Bizar dat het zo werkt, maar zo werkt het. Het treurige is, dat je op die fora, niet eens kunt blokken van mensen, dus dan scroll ik maar door op zoek naar wel interessante leerzame kost.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38803
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Berichten van permanent gebande Bokkers markeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:00

Wat een mooi gesprek hebben we hier met elkaar, hoewel ik er geen grote deelnemer in ben. Het is altijd interessant om te lezen hoe iedereen Bokt beleeft en de geluiden tussen de regels dat Bokt voelt als een lief forum door het werk van de Mods lees ik als een heel fijn compliment, doet mij, en zeker weten de Mods, heel goed! Dank daarvoor! +:)+

pien_2010

Berichten: 43821
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:38

Ods schreef:
Wat een mooi gesprek hebben we hier met elkaar, hoewel ik er geen grote deelnemer in ben. Het is altijd interessant om te lezen hoe iedereen Bokt beleeft en de geluiden tussen de regels dat Bokt voelt als een lief forum door het werk van de Mods lees ik als een heel fijn compliment, doet mij, en zeker weten de Mods, heel goed! Dank daarvoor! +:)+


Ook ik kan heel pittig zijn jegens het moderator team alleen zoals Bart het ooit formuleerde:" veel bokkers die kritisch zijn hebben het beste voor met Bokt". Ik denk als het team mijn en de kritische posten leest van anderen door die bril, dat het ook al beter te verteren is voor het team.

imaudy
Berichten: 5100
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:52

nps schreef:
@anjali als je bedreigd wordt moet je dat echt wel melden hoor, dat is gewoon écht niet ok!

@enzino, suggereer je nou dat mensen als een soort spelletje proberen controversiele meningen een topic uit te temmen ofzo? Hallo, het is Bokt, niet House of Cards ;). Daarnaast denk ik niet dat het klopt wat je zegt. Ik denk, gok zomaar dat ik geschaard word in kamp "niet afwijkende, controversiele mening" (aka arrogante, pestende lui die altijd hun gelijk willen halen ;))" en ook ik heb wel eens een mod berichtje gehad of een leeggehaald bericht gehad hoor. Of werd aangesproken door andere gebruikers als een bericht te persoonlijk werd. Voorzover ik kan zien wordt er gewoon eerlijk, zonder bias gemod (en is er zelfs behoorlijk veel ruimte voor alle meningen). Zoals Dani ook aangeeft wordt de situatie altijd goed bekeken - als iets een persoonlijke vete of "georganiseerde temactie" ofziets is heb je altijd nog team mod als menselijke check. En, binnen de regels is ook een beetje een grijs gebied. Wat voor de ene beledigend is is dat voor de andere weer niet.

Ik vind dat moderators altijd moeten meelezen met een topic echt een heel slecht idee. Naast dat het vrij absurd is qua tijd om te vragen denk ik ook echt niet dat het gaat helpen - dan wordt er juíst heel erg gestuurd of "1 kant op gemod". Ik blijf eigenlijk bij er hoeft gewoon niks te veranderen voor gebande gebruikers.


Ja, ik heb wel eens een pb ontvangen van een bokker die mij erop wees dat er een clubje mensen was die ieder bericht van de tegenpartij op een weegschaal legde en daar dan op ging temmen. Zelf had ik dar idee toen ook wel en enzino kaart het op deze manier ook aan.