Hoe komt je tekst over?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke is het aardigst?

Prima.
34 (7%)
Prima ;)
102 (21%)
Prima. :)
257 (55%)
prima
68 (14%)
......... prima
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 465


Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Hoe komt je tekst over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 23:17

Gaabje schreef:
Eigenlijk zou je deze vraag ook op tweakers ofzo moeten stellen. Heel benieuwd wat er dan uit komt :P

Ik ben een Tweaker, dus één heeft in ieder geval al gestemd :P

SjonnieZ

Berichten: 2326
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 23:22

Ik snap waar dit topic uit voortkomt maar ik vind het om eerlijk te zijn niet zo spannend hoe het geschreven wordt.
Je kunt een antwoord namelijk in mijn beleving nooit beoordelen zonder de context waar deze een reactie op is.
Het woord prima an sich zegt mij dus helemaal niets.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Hoe komt je tekst over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 05:06

Met of zonder punten, komma's en smileys: het hangt imo van de context af:

"Ik vind jou een pokkewijf"
- "Prima".
(Want: ik kan daar echt niet wakker van liggen)

"Hoe gaat het met je hond?"
- "Prima"

"Zien we elkaar morgen?"
- "Prima"

"Ik begrijp jouw standpunt niet"
- "Prima"

Denk achter al mijn "prima's" maar alle leestekens en smileys, maar ik zal, iig in mijn hoofd, niet één prima hierdoor zien veranderen in meer of minder vriendelijk

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 07:29

Niobe schreef:
Nou, op mij komt Prima. :) als passief agressief over (wel afhankelijk van de gespreksgeschiedenis). Dit omdat ik de ervaring heb dat mensen de smiley :) gebruikten om te verdekken dat ze niet zo aardig doen.
Ik moet er wel bij zeggen dat dit nog stamt uit de MSN tijd en een forum waar ik toentertijd bij zat waar mensen hem zo gebruikten.

Op die manier konden ze een sneer geven en dan achteraf zeggen "Maar ik gebruikte de :), dus ik bedoelde het niet zo!" Terwijl daar echt niets van waar was.

Zo vat ik hem vaak nog steeds wel op bij een "sneerachtige" opmerking.
Ik dacht dat wel meer mensen dat hadden, maar inmiddels begin ik te geloven dat het aan mij ligt :=

Van deze poll vind ik "prima" het normaalst en het aardigst.


Eens, zowel over de ;) als de vriendelijkste

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:31

san4nie schreef:
Ik gebruik prima best wel vaak, gewoon zoals het woord bedoeld is. Krijg de indruk dat ik raar ben.

Of, andere mensen zijn raar. Als we gewoon prima zeggen als we iets prima vinden. En als we iets niet prima vinden, dan zeggen we dat gewoon. Dat zou toch veel makkelijker zijn?


Dit dus! Helemaal prima wat hier staat.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:39

Misschien dat prima ook niet het allerhandigste woord is als voorbeeld. Dit topic is geïnspireerd op een ander topic, waarin iemand als voorbeeld kwam met de prima's die in de poll staan (alleen had daar prima :) geen punt). Dat prima nu het woord is wat gebruikt wordt komt doordat het in dat andere topic als voorbeeld werd aangedragen.

Je zou ook in plaats van prima "ja joh" of "morgen" ofzo kunnen denken :)

SjonnieZ

Berichten: 2326
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:48

Ik ben best wel verbaasd over de interpretaties die aan smileys en punten gegeven wordt.

Een punt zet je achter een zin omdat dit grammatical correct is.
;) een sneer? Ja het betekent dat je iets niet letterlijk moet nemen maar dan hoeft dat toch niet per definitie een sneer te zijn. Dat kan toch ook lief bedoeld zijn of gewoon grappig. Hoe je het moet opvatten ligt aan de context waarin het gezegd wordt.

:) Iets onaardigs zeggen? Ik denk nooit wat bij deze smiley.. kan er niks mee. Geeft mij hooguit het gevoel dat iemand iets extra wilt bevestigen.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 10:27

Nou ja, daarom heb ik tegenwoordig dus een smiley-legenda in mijn profiel. De mensen die twijfelen hoe ik iets bedoel kunnen dat nu gewoon opzoeken :) *\o/*

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 11:09

Koper schreef:
Nou ja, daarom heb ik tegenwoordig dus een smiley-legenda in mijn profiel. De mensen die twijfelen hoe ik iets bedoel kunnen dat nu gewoon opzoeken :) *\o/*


Heb meteen gekeken in jouw profiel en snap weer helemaal waarom ik jou vaak zo leuk vindt.

Dus geheel conform jouw eigen smiley-legenda is dit mijn reactie:
_O-

SjonnieZ

Berichten: 2326
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 11:16

Koper schreef:
Nou ja, daarom heb ik tegenwoordig dus een smiley-legenda in mijn profiel. De mensen die twijfelen hoe ik iets bedoel kunnen dat nu gewoon opzoeken :) *\o/*



Mss ook even jouw disc profielletje toevoegen ;)

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 11:19

SjonnieZ schreef:
Koper schreef:
Nou ja, daarom heb ik tegenwoordig dus een smiley-legenda in mijn profiel. De mensen die twijfelen hoe ik iets bedoel kunnen dat nu gewoon opzoeken :) *\o/*



Mss ook even jouw disc profielletje toevoegen ;)

:D Die heb ik helaas niet opgeslagen. Maar ik weet nog wel 40% blauw en bijna net zo veel rood.

Melzazu schreef:
Koper schreef:
Nou ja, daarom heb ik tegenwoordig dus een smiley-legenda in mijn profiel. De mensen die twijfelen hoe ik iets bedoel kunnen dat nu gewoon opzoeken :) *\o/*


Heb meteen gekeken in jouw profiel en snap weer helemaal waarom ik jou vaak zo leuk vindt.

Dus geheel conform jouw eigen smiley-legenda is dit mijn reactie:
_O-

:D

Aww.... :o Lief <3

Whizz
Berichten: 1045
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Hoe komt je tekst over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:10

Ik krijg een ongelooflijke error in m’n hoofd nu 8)7 en ikmoet er ook om :D . Ik moet bekennen dat de dubbele lagen volkomen aan mij voorbij gaan en ik zit me nu af te vragen wat ik allemaal heb gemist :o?
Leuk topic Ava en briljante legenda Koper

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:48

Straks krijgen we nog een situatie dat mensen geen smileys meer durven te gebruiken :P

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Hoe komt je tekst over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:55

Ooohh ik voel me zo oud nu!
Ik gebruik prima echt best vaak. Nooit gedacht dat dat zo negatief opgevat kan worden met of zonder smiley's.
Een punt is voor mij gewoon het einde van een zin. Na één woord zet ik geen punt.

Het wordt er niet makkelijker op met al die dubbele betekenissen.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:07

TheWelsh schreef:
Ooohh ik voel me zo oud nu!
Ik gebruik prima echt best vaak. Nooit gedacht dat dat zo negatief opgevat kan worden met of zonder smiley's.
Een punt is voor mij gewoon het einde van een zin. Na één woord zet ik geen punt.

Het wordt er niet makkelijker op met al die dubbele betekenissen.


Zelfde geld voor mij. Voor mij is prima de overtreffen trap van goed, dus juist extra positief en zeker niet negatief.

Stel, iemand doet me een voorstel (zullen we bij restaurant X eten) hieronder mijn antwoord waarin ik elke regel meer enthousiasme ervaar:
-oké
-goed
-prima
-fantastisch

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:09

Lijsken schreef:
Stel, iemand doet me een voorstel (zullen we bij restaurant X eten) hieronder mijn antwoord waarin ik elke regel meer enthousiasme ervaar:
-oké
-goed
-prima
-fantastisch

Dit is ook mijn enthousiasme-spectrum :j

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:13

Lijsken schreef:
Zelfde geld voor mij. Voor mij is prima de overtreffen trap van goed, dus juist extra positief en zeker niet negatief.

Stel, iemand doet me een voorstel (zullen we bij restaurant X eten) hieronder mijn antwoord waarin ik elke regel meer enthousiasme ervaar:
-oké
-goed
-prima
-fantastisch



Ik lees die 'fantastisch' dan weer bijna als sarcastisch :') Zo van "Zullen we bij X eten?" "Nou, fantastisch hoor :roll: "

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Hoe komt je tekst over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:22

Voor mij hangt het helemaal af van de context. En ik vind het flauw om zelf maar de conclusie te trekken dat iemand een smiley of woord wel negatief zal bedoelen als dat helemaal niet per-sé zo hoeft te zijn. Kinderachtig / kleinzielig vind ik dat.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:35

Ik vat fantastisch juist op als: dat restaurant wilde ik nou altijd al graag eens naartoe.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 14:09

BaileyMix schreef:
Lijsken schreef:
Zelfde geld voor mij. Voor mij is prima de overtreffen trap van goed, dus juist extra positief en zeker niet negatief.

Stel, iemand doet me een voorstel (zullen we bij restaurant X eten) hieronder mijn antwoord waarin ik elke regel meer enthousiasme ervaar:
-oké
-goed
-prima
-fantastisch



Ik lees die 'fantastisch' dan weer bijna als sarcastisch :') Zo van "Zullen we bij X eten?" "Nou, fantastisch hoor :roll: "


Ja, er is zeker een verschil tussen:
Fantastisch :roll:

En
Fantastisch *\o/*

SjonnieZ

Berichten: 2326
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 14:15

Lijsken schreef:
TheWelsh schreef:
Ooohh ik voel me zo oud nu!
Ik gebruik prima echt best vaak. Nooit gedacht dat dat zo negatief opgevat kan worden met of zonder smiley's.
Een punt is voor mij gewoon het einde van een zin. Na één woord zet ik geen punt.

Het wordt er niet makkelijker op met al die dubbele betekenissen.


Zelfde geld voor mij. Voor mij is prima de overtreffen trap van goed, dus juist extra positief en zeker niet negatief.

Stel, iemand doet me een voorstel (zullen we bij restaurant X eten) hieronder mijn antwoord waarin ik elke regel meer enthousiasme ervaar:
-oké
-goed
-prima
-fantastisch



Klopt.. ik gebruik zelf toppie ook nog zeker in gesprekken met vriendinnen.
Zou bij een enkel antwoord een negatief gevoel hebben.

SjonnieZ

Berichten: 2326
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Hoe komt je tekst over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 15:04

Effe opnieuw
Zou bij geen enkel antwoord een negatief gevoel hebben.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 15:13

Voor mij is prima een positief woord en het is het nieuw voor mij dat dat passief-agressief of bot zou kunnen worden opgevat. Op een vraag als Wil je mijn deken opdoen? of Zullen we om 3 uur afspreken antwoord ik gerust met prima. Omdat ik dat een prima tijd vind of prima vind om te doen. OK of is goed had ook gekund maar vind ik dan weer wat kortaf.

Ondertussen durf je toch bijna niets meer te zeggen als dit soort woorden al negatief opgevat worden…

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe komt je tekst over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 15:18

Dat valt me dus op, dat een woord niet een woord is maar voor sommige mensen best een lading heeft.

Ik heb prima dus gekozen omdat ik dacht dat het vrij neutraal was _O- oeps :D

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 16:20

Avalanche schreef:
Dat valt me dus op, dat een woord niet een woord is maar voor sommige mensen best een lading heeft.

Ik heb prima dus gekozen omdat ik dacht dat het vrij neutraal was _O- oeps :D


Hahaha mensen met een puber in huis weten wel beter :D
Maar het is ook wel een beetje afhankelijk van de context waarin het wordt gebruikt. Bv als een "lets agree to disagree" iets.