Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:08

Het onderwerp is al een beetje voorbij maar ik wil toch even reageren op dat argument van die accu's.

Deze kunnen in principe zonder uitbuiting geproduceerd worden. Ik heb even geen data over wie wat op welke manier dit doet, maar het kán. Iets kopen bij Temu waar geen uitbuiting plaats heeft gevonden kan niet. Daarom is de vergelijking krom.

(Los van het hele verhaal dat je bepaalde zaken met accu nodig hebt om mee te draaien in de maatschappij en wegwerp prul van Temu over het algemeen niet)

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:22

Klopt, die technologie is er inmiddels. Ik weet dat Volvo, maar ook Kia en Toyota daar gebruik van maken idd.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:32

Nikass schreef:
rien10 schreef:
Maar Nikass, echt, je blijft hameren op iets wat het Temu topic niet is: een discussie topic over Temu.
Het genoemde topic is een Fan topic.
Net zo als in een aardappelen topic over bananen beginnen.
Ik snap je punt. Ik snap wat je wilt. Maar het is niet zo dat omdat jij het wilt, het ook zo zal gebeuren. Ook niet als dat moreel juist is. Of onjuist, om het even :)

Het past niet, het is er de plaats niet voor.


Maar lieve Rien, waar hoor je mij zeggen dat het moet gebeuren?
Ik bespreek alleen waar ik tegenaan loop, en lees geïnteresseerd in hoe anderen hier in staan.
En het Temu topic hoeft van mij geen discussie topic te zijn of worden. Ik ben alleen van mening dat je mensen moet kunnen aanspreken op hun gedrag als dat bepaalde normen overschrijdt. Dat niet iedereen dezelfde normen hanteert ben ik al achter, en dat ik zal moeten dealen met de regels van bokt ook.
Blijft staan dat ik het interessant vind om met elkaar te sparren over hoe we hiermee omgaan. :)


Je zegt op de eerste pagina inderdaad niet dat er aktie op moet worden ondernomen.
Nikass schreef:
rien10 schreef:
Maar, heet dat topic niet Temu fans?
Net zoiets als in het kinderloze topic gaan roepen dat het krijgen van een baby de hemel op aarde is.
Of in een geloof topic roepen dat het geloof de grootst mogelijk indoctrinatie van de gehele mensheid is.
Jij bent geen Temu fan, dus heb je in de ogen van sommigen niets te zoeken in dat topic.


Nee dat is niet wat ik bedoel. Het gaat mij om het moreel kompas van BOKT als forum, niet van de individuele bokker.
Als voorbeeld: is het ook toegestaan om met elkaar gezellig te gaan praten over je leuke lidmaatschap van de kkk?


Maar je strijd zo fel voor het opkomen voor anderen, je neemt grote woorden als Moreel Kompas in de mond, daaruit maak ik op (en ik denk vele met mij) dat je wilt dat Bokt er wat aan doet.
Als je niet perse wilt dat Bokt er wat aan doet, wat is dan je doel. Bewustwording?
Dan heb je je doel deels bereikt. Ik denk dat er heel wat mensen zijn gaan nadenken over Temu, accu's en noem nog maar wat op. Zie het topic wat gestart is over eerlijke producten.
Dus wat dat betreft: Missie geslaagd. :)

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 13:11

Dank je Rien :)
Ik denk dat mijn doel ook was om te horen of anderen er ook tegenaan lopen en wat anderen er van vinden.
Ik zou het wel mooi vinden als bokt wat meer ergens voor stond, zeg maar. Maar de verwachting dat ze iets gaan veranderen heb ik niet zozeer.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:22

Nikass schreef:
Dank je Rien :)
Ik denk dat mijn doel ook was om te horen of anderen er ook tegenaan lopen en wat anderen er van vinden.
Ik zou het wel mooi vinden als bokt wat meer ergens voor stond, zeg maar. Maar de verwachting dat ze iets gaan veranderen heb ik niet zozeer.

Ik vind dit best een passief aggresieve uitspraak eigenlijk.. hoe verpak je iets wat niet negatief lijkt maar het wel is..

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:41

Zo lees ik hem niet. Ik lees erin dat Nikass graag meer sturing had gewild, meer richting.

pien_2010

Berichten: 43327
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:43

Niet mee eens Cer. Er is duidelijk gesproken waarom anderen vinden dat Bokt mod team doet wat het doet. De teleurstelling is aanwezig in het bericht daar Nikass dat begrepen heeft en dus de terechte conclusie trekt dat dit niet gaat veranderen.

Eens ook met Vuurvleugels.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:45

Hm, ja, ik lees het anders, als een soort verwijt
maar dat kan, dat is het lastige van geinterpreteerde tekst

pien_2010

Berichten: 43327
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:51

Als het aan Nikass zou liggen dan zou ze proberen om wel meer "ethisch" te laten modereren. Dat moge duidelijk zijn.

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 16:54

Dan moet je misschien naar een klimaatforum of forum voor arbeidsomstandigheden. Waarom zou een informatief paardenforum daar wat mee doen?

Telpeva

Berichten: 14723
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 16:57

Tja why nut, het had denk ik best kunnen zijn. Bokt heeft immers ook zo'n regel dat alles jeugdjournaalproof moet zijn, dat is ook een keuze die niet elk platform maakt

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 19:41

Fitzroy schreef:
Dan moet je misschien naar een klimaatforum of forum voor arbeidsomstandigheden. Waarom zou een informatief paardenforum daar wat mee doen?


Misschien omdat ik het niet fijn vind dat er bijvoorbeeld bevolkingsgroepen worden gestigmatiseerd en men het blijkbaar niet nodig vindt om daar iets van te zeggen.

Cer: ik kan niet eens op jouw opmerking reageren, mijn mond valt open van verbazing dat jij in mijn bericht agressie kan lezen. :?

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 19:46

pien_2010 schreef:
Als het aan Nikass zou liggen dan zou ze proberen om wel meer "ethisch" te laten modereren. Dat moge duidelijk zijn.


Ondanks dat ik me er wel van bewust ben dat dat niet eenvoudig is, ja inderdaad :)

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:05

Passief agressief is iets anders dan agressie, maar ik snap dat je het wel zo oppakt

pien_2010

Berichten: 43327
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:10

Cer schreef:
Passief agressief is iets anders dan agressie, maar ik snap dat je het wel zo oppakt


Passief agressief is een nare term. Je zat gewoon fout. Wat je nu doet is het terugleggen bij Nikass, die ipv passief agressief waarschijnlijk per ongeluk het woord agressie gebruikt, ipv dat je het bij je zelf legt en zegt dat je opmerking van passief agressief niet klopte. Ik vind dat niet zo netjes Cer.

Citaat:
Passief agressief gedrag is indirecte agressie waarbij een persoon zijn woede en andere gerelateerde emoties uitdrukt zonder zijn werkelijke gevoelens en emoties over te brengen.


Nikass is en was heel helder over haar emoties, over wat ze vindt van het beleid van Bokt en hoe ze graag zou willen dat het team daar mee omgaat. Juist het omgekeerde van passief agressief. Ze is gewoon heel duidelijk zonder (passief) agressief te zijn. Dat mensen het niet met haar mening eens zijn cq anders denken dat mag. That's life.

prompter

Berichten: 11107
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:24

Nikass schreef:
Dank je Rien :)
Ik denk dat mijn doel ook was om te horen of anderen er ook tegenaan lopen en wat anderen er van vinden.
Ik zou het wel mooi vinden als bokt wat meer ergens voor stond, zeg maar. Maar de verwachting dat ze iets gaan veranderen heb ik niet zozeer.


Ik denk er precies hetzelfde over, maar het is wat het is denk ik maar :). Maar weet dat je niet alleen bent in je standpunt, alleen had ik de energie om er veel over te zeggen er niet voor,

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:28

Pien, er staat duidelijk “ik vind” .. als in ‘zo komt het op mij over’….
Ik zou niet weten waarom ik dan iets “bij mezelf moet leggen” als het al bij mezelf ligt..

Verder laat ik het erbij

pien_2010

Berichten: 43327
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:31

Cer schreef:
Passief agressief is iets anders dan agressie, maar ik snap dat je het wel zo oppakt


Dit schreef je en daar reageer ik op met mijn bericht hiervoor. Even voor alle duidelijkheid. Dit bericht vind ik niet netjes

Het "ik vind" i.r.t passief agressief bericht dat je eerder deed, daarvan is door meerderen waaronder ikzelf duidelijk aangegeven dat wij dat anders zien.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:34

Ja pien, ik heb het gelezen

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 22:05

Je kunt ook gewoon sorry zeggen natuurlijk :)

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 22:27

Precies Ava.

Ik merk dat ik me er al langer aan stoor dat sommigen op bokt er bovenop zitten dat er te allen tijde "correct gediscussieerd" wordt richting een bepaalde standaard, waarbij ook niet wordt geschuwd mensen op de vingers te tikken.

Niet elke discussie hoeft altijd 100% juist volgens een bepaalde standaard te verlopen voordat het een correcte discussie is.

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 22:36

prompter schreef:
Nikass schreef:
Dank je Rien :)
Ik denk dat mijn doel ook was om te horen of anderen er ook tegenaan lopen en wat anderen er van vinden.
Ik zou het wel mooi vinden als bokt wat meer ergens voor stond, zeg maar. Maar de verwachting dat ze iets gaan veranderen heb ik niet zozeer.


Ik denk er precies hetzelfde over, maar het is wat het is denk ik maar :). Maar weet dat je niet alleen bent in je standpunt, alleen had ik de energie om er veel over te zeggen er niet voor,


Wel fijn om nu te horen :o

Dank je Pien, Ava, VV :) ;)

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 16:01

Ik vind dat je ook wel genuanceerder/zachter geworden bent doorheen dit topic, Nikass. Dat is fijn!
Maar ik kan me voorstellen dat iemand die al vanaf het begin mee discussieert, nog altijd die "hardere" discussiepartner hoort. Ik snap dus ook wel waar de reactie van Cer vandaan komt.

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 07:38

Hier ook even 'n een ander geluid. Ik ben het volledig met Nikass eens.

ik verwacht dat de bokt regels rondom ethische kwesties niet vastgelegd zijn waardoor elke mod uit diegenes eigen gevoel modereert.
En dan krijg je dus dat nare dingen zeggen over "anderen", zoals bv wolven wel mag.
Maar je de bokt communitie niet mag aanspreken.

Het heeft ook geregeld enigszins met het meerderheids standpunt in een topic te maken.
Het tegengeluid wordt dan minder makkelijk geaccepteerd.

Dat is zoals ik het observeer..

pien_2010

Berichten: 43327
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 08:21

Citaat:
En dan krijg je dus dat nare dingen zeggen over "anderen", zoals bv wolven wel mag.
Maar je de bokt communitie niet mag aanspreken.


Je post is helder op deze quote na. Zou je kunnen uitleggen wat je zegt?

Bedoel je te zeggen dat mensen in jouw ogen nare dingen over de wolf zeggen , jij ze daarop aanspreekt en dat het team dat niet goed vindt? Of lees ik het nu fout?

En tweede vraag, wat verwacht jij van het Bokt team?