Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nps
Berichten: 1991
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 10:41

Karl66 schreef:
nps schreef:
Ik weet niet hoor, maar heb je die grote groene hulk op die eerste pagina niet gezien? Bokt modereert actief op de morele discussie, want is offtopic. Het beleid is dus dat je rustig je "hoe knijp ik het beste mijn personeel uit", "waar kan ik maximaal goedkoop geproduceerd vlees scoren" kan openen en dat je als TS ook kan bepalen welk geluid er wel of niet gewenst is in je topic. Om terug te komen op de vraag van de OP - Bokt kiest bewust voor het niet hebben van een moreel kompas. Sterker nog, dat moreel kompas wordt vanaf een bepaald punt gewoon verwijderd als het off-topic is (behalve in RIJ-ITP topics, daar konden mensen altijd eindeloos doorzagen).

Het is in het Temu topic niet gebeurd - daar staan de off topic reacties inderdaad nog steeds. Maar dit beleid wil wel zeggen dat actief de off-topic reacties verwijderd kunnen worden óf dat mensen er niet meer voor kiezen de in mijn ogen waardevolle informatie toe te voegen, want off-topic.


Dit is een behoorlijk groteske verdraaiing van de werkelijkheid en door die verdraaiing keer op keer te blijven herhalen wordt hij niet waar.

Bokt is een forum en geen discussieforum. Bokt is onderverdeeld in subfora met verschillende regels per subfora. Op sommige subfora zijn discussies minder gewenst, op sommige subfora is het afhankelijk van het topic en op sommige subfora wordt discussie juist verwacht.

Wat er gebeurd is, is dat jullie een discussie op hebben proberen te starten in een topic op een subfora, wat daar niet voor bedoeld is. Dan krijgen jullie van de mods te horen dat dat niet de plek is voor zon discussie en dan klagen jullie dat jullie mond gesnoerd wordt. Maar jullie kunnen gewoon de discussie aangaan, namelijk op NM. Ik zie dat er nu een topic op LZP geopend is en persoonlijk zou ik die naar NM verplaatsen, omdat ik denk dat dat subforum de beste plek voor die discussie is. Maar je mag daar gewoon de discussie aangaan.

Maar wat niet mag is mensen die daar niet op zitten te wachten en die daar niet om gevraagd hebben, jullie mening opdringen. En dat is gewoon een kwestie van fatsoen.


En dat is toch ook gewoon wat nu blijkt, en wat nu duidelijk is? De vraag was, mag de morele discussie in zo'n topic, het antwoord is nee. Vette pech voor "ons". Ik vind er wel wat van dat je hoe ik de dingen beleef benoemt als "een groteske verdraaiing van de werkelijkheid". Wat de ene "mening opdringen" vind, vind de ander "het toevoegen van nuance en broodnodige informatie in het topic". Rustagh hoor.

Telpeva

Berichten: 14811
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 10:55

Maar als je ziet dat meer mensen al dergelijke informatie hebben gepost, een ts (en anderen) daar duidelijk niet voor open staat en er van streek van raken, en het forum deel is er niet naar, dan is door blijven gaan imo gewoon niet gewenst.
Dan denk ik bij mijzelf, behandel een ander zoals je zelf ook behandeld zou willen worden. Zoals het voorbeeld met de wolven wat ook af en toe voorbij komt, als je je weggejaagd voelt uit een topic omdat meerdere mensen op een felle manier 'tegen' je mening zijn, en je voelt je daardoor onveilig en je verlaat een topic om die reden, dan is dat voor die mensen in dat Temu topic toch niet anders. Die voelen zich neem ik aan net zo goed onveilig en verjaagd uit een topic wat hen interessant leek.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:04

het voorbeeld ' hoe knijp ik mijn personeel uit' is behoorlijk grotesk en daarbij de suggestie wekken dat dat mag en dat bokt daarom geen moreel kompas heeft is een vedraaiing van de werkelijkheid.
Althans, ik denk dat Karl66 dat ongeveer bedoelt, dat weet ik natuurlijk niet zeker.

Het is een verkapte vorm van schrijven: "op bokt mag je gewoon bespreken hoe je je persooneel moet uitknijpen, want ze vinden dat prima".
Maar, dat soort beschuldigingen moeten gewoon mogen blijkbaar?

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:08

Dat klopt Cer, dat bedoelde ik

pien_2010

Berichten: 43718
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:43

Nikass schreef:
Telpeva discriminatie en haatzaaien mag niet. Maar stellen dat asielzoekers crimineel zijn, wat is dat dan?


Ik zou wel de precieze formulering willen zien.

Want: " alle asielzoekers zijn crimineel", dat is verboden volgens mij want dat is racisme en daar valt echt wel te modereren. Volgens mij staat dat zelfs in de regels van Bokt (ga ik opzoeken).
Zeggen, "ik vind dat alle asielzoekers crimineel zijn, of ik heb het idee dat alle asielzoekers crimineel zijn", dan is het jouw persoonlijke mening die ik verwerpelijk vindt en waar andere Bökkers je zeker op aan mogen spreken. De vraag is of je daar iets mee kunt als team. Vind ik eigenlijk wel een interessante vraag . Hoe denken jullie daar over mod team?

Voilà gevonden onder artikel 11

Citaat:
Posts op Bokt mogen niet in strijd met de wet zijn en dan in het bijzonder met Artikel 137c van het strafrecht. Dit artikel luidt: Het is niet toegestaan materiaal te publiceren dat opzettelijk foutief en/of onnauwkeurig en/of krenkend en/of vulgair en/of tot haat aanzet en/of obsceen en/of beledigend is over een groep mensen wegens hun ras, godsdienst of levensovertuiging of hun hetero/homoseksuele geaardheid en/of bedreigend en/of anderszins in strijd met de wet is dan wel iemand anders eer en/of goede naam aantast. Over het algemeen zijn de regels op Bokt strenger dan de wet voorschrijft, waardoor we dit artikel zelden gebruiken.

nps
Berichten: 1991
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:47

Cer schreef:
het voorbeeld ' hoe knijp ik mijn personeel uit' is behoorlijk grotesk en daarbij de suggestie wekken dat dat mag en dat bokt daarom geen moreel kompas heeft is een vedraaiing van de werkelijkheid.
Althans, ik denk dat Karl66 dat ongeveer bedoelt, dat weet ik natuurlijk niet zeker.

Het is een verkapte vorm van schrijven: "op bokt mag je gewoon bespreken hoe je je persooneel moet uitknijpen, want ze vinden dat prima".
Maar, dat soort beschuldigingen moeten gewoon mogen blijkbaar?


Maar dat is toch gewoon echt létterlijk wat nu de conclusie is? Personeel uitknijpen mag gewoon binnen de kaders van de wet, het is niet illegaal. Voor bedrijfsleiders is het best gunstig, want je maakt lekker veel winst, dus die kunnen daar best fan van zijn. Hoe is dat zo verschillend met dingen heel goedkoop kopen, terwijl je weet dat er mensenrechten geschonden worden? Dat valt voor mij écht in hetzelfde schuitje - het mág wel, maar het wringt - je weet dat er mensen of dieren er onder kunnen lijden. Maar het mág dus wel gewoon - als je fan bent van iets wat schadelijk is mág je dat gewoon bespreken. Dat is - in mijn ogen - de conclusie hier.

Telpeva schreef:
Maar als je ziet dat meer mensen al dergelijke informatie hebben gepost, een ts (en anderen) daar duidelijk niet voor open staat en er van streek van raken, en het forum deel is er niet naar, dan is door blijven gaan imo gewoon niet gewenst.
Dan denk ik bij mijzelf, behandel een ander zoals je zelf ook behandeld zou willen worden. Zoals het voorbeeld met de wolven wat ook af en toe voorbij komt, als je je weggejaagd voelt uit een topic omdat meerdere mensen op een felle manier 'tegen' je mening zijn, en je voelt je daardoor onveilig en je verlaat een topic om die reden, dan is dat voor die mensen in dat Temu topic toch niet anders. Die voelen zich neem ik aan net zo goed onveilig en verjaagd uit een topic wat hen interessant leek.


Tsja, behandel een ander zoals je zelf ook behandeld wil worden - mensen mogen mij best aanspreken op mijn gedrag, ik heb daar echt zero problemen mee. Sterker nog, als ik iets doe wat heel schadelijk is, dan zou ik dat dus graag willen wél weten. Maar weetje, het is een beetje een non-discussie. Ik sta hier dus behoorlijk anders in dan anderen, en voor mij is dat ook weer leerzaam (en een beetje sipjes, want ik vind het dus best jammer dat mensen niet willen nadenken over hun gedrag).

Telpeva

Berichten: 14811
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 12:11

Daarover kunnen we het absoluut eens zijn nps, er zit absoluut verschil tussen iets niet weten, iets weten en er bewust mee om proberen te gaan (om wat voor reden dan ook) en het weten en gewoon sch*t hebben aan het welzijn van een ander. Dat laatste daar word ik ook altijd wel droevig van ja, dat zie ik wel als een gebrek aan empathie en zulke mensen hou ik persoonlijk liever op afstand.

Het zijn denk ik alleen onze standpunten over hoe bokt ermee om gaat (of om zou moeten gaan, of ermee om zou kunnen gaan) die op dit vlak verschillen.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 12:17

Dus NPS, dan maak je een politieke keuze, je mag wettelijk gezien gewoon bij die sites bestellen in een mening over Bokt, namelijk dat Bokt geen moreel kompas heeft.

Jij mag daar een mening over hebben, jij mag op basis van die mening keuzes maken, jij mag op basis van die mening in een discussietopic daarover discussiëren.

Maar wat je niet mag is je mening aan anderen opdringen in een topic wat daar niet voor bedoeld is. En dat heeft helemaal niks met een moreel kompas te maken. Dat heeft wel alles te maken met de keuze van Bokt om mensen met allerlei verschillende meningen en overtuigingen een platform te bieden, waarin ze binnen de grenzen van de wet met elkaar mogen bokken. En dat houdt in dat je als Bokt grenzen aan de vrijheid van de ene bokker moet stellen, om de vrijheid van een andere bokker niet te beperken.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 12:29

nps schreef:
Maar dat is toch gewoon echt létterlijk wat nu de conclusie is? Personeel uitknijpen mag gewoon binnen de kaders van de wet, het is niet illegaal. Voor bedrijfsleiders is het best gunstig, want je maakt lekker veel winst, dus die kunnen daar best fan van zijn. Hoe is dat zo verschillend met dingen heel goedkoop kopen, terwijl je weet dat er mensenrechten geschonden worden? Dat valt voor mij écht in hetzelfde schuitje - het mág wel, maar het wringt - je weet dat er mensen of dieren er onder kunnen lijden. Maar het mág dus wel gewoon - als je fan bent van iets wat schadelijk is mág je dat gewoon bespreken. Dat is - in mijn ogen - de conclusie hier.

Er lopen hier weer wat dingen door elkaar volgens mij.
Personeel uitknijpen mag volgens mij niet in NL, maar spullen kopen van winkels / bedrijven die dat wel doen, mag wel.

En je mag hier dingen bespreken inderdaad. De voordelen van die winkel (als iemand vind dat die er zijn) EN de nadelen van die winkel. Dat mág je dus óók bespreken. En van dat laatste wordt net gedaan alsof het niet mag.
En er is niks verwarrends aan mijn tekst, en het lijkt mij helder wat ik bedoel.

En ik denk dat je de nadelen van zulke bedrijven en winkels zelfs móet bespreken, want hoe meer mensen het weten, hoe meer mensen ervan bewust zijn en hoe minder mensen er (hopelijk) kopen.

(Net zoals de nadelen van meerdere dingen (maar begin niet over de nadelen van kobalt en congo, want dat is voor EV's en daar moet je geen kritiek op hebben ;-) zo is het soms ook nog eens, maar dit terzijde, en ik tel in mn hoofd even af)

Waar het mij om gaat, en dit is de zoveelste keer dat ik het opschijf, is dat er met de beginpost, en een paar andere posts, gesuggereerd wordt (!) dat je die winkels niet nadelig mag bespreken.

pien_2010

Berichten: 43718
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 12:39

Karl66 schreef:
Dus NPS, dan maak je een politieke keuze, je mag wettelijk gezien gewoon bij die sites bestellen in een mening over Bokt, namelijk dat Bokt geen moreel kompas heeft.

Jij mag daar een mening over hebben, jij mag op basis van die mening keuzes maken, jij mag op basis van die mening in een discussietopic daarover discussiëren.

Maar wat je niet mag is je mening aan anderen opdringen in een topic wat daar niet voor bedoeld is. En dat heeft helemaal niks met een moreel kompas te maken. Dat heeft wel alles te maken met de keuze van Bokt om mensen met allerlei verschillende meningen en overtuigingen een platform te bieden, waarin ze binnen de grenzen van de wet met elkaar mogen bokken. En dat houdt in dat je als Bokt grenzen aan de vrijheid van de ene bokker moet stellen, om de vrijheid van een andere bokker niet te beperken.


Eens met Karl en het scheelt een post schrijven.

Dat geldt ook voor mensen die veel vliegen of kinderen krijgen dat is allemaal niet zo goed als het gaat om de opwarming van de aarde, maar je mag anderen in een topic niet je mening opdringen.

nps
Berichten: 1991
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:57

Karl66 schreef:
Maar wat je niet mag is je mening aan anderen opdringen in een topic wat daar niet voor bedoeld is. En dat heeft helemaal niks met een moreel kompas te maken. Dat heeft wel alles te maken met de keuze van Bokt om mensen met allerlei verschillende meningen en overtuigingen een platform te bieden, waarin ze binnen de grenzen van de wet met elkaar mogen bokken. En dat houdt in dat je als Bokt grenzen aan de vrijheid van de ene bokker moet stellen, om de vrijheid van een andere bokker niet te beperken.


Een daar waren we het allang over eens, dus dank voor deze vrij nodeloze post :). Toevoeging blijft wel - wat men schaart onder "opdringen" is lang niet altijd even zwart wit, laat staan dat er consequent op gemod wordt. Denk aan de mensen die zijn weggepest uit RIJ-ITP. Als je iets vind van meningen opdringen, wees dan consequent als mod team.

Cer schreef:
Personeel uitknijpen mag volgens mij niet in NL, maar spullen kopen van winkels / bedrijven die dat wel doen, mag wel.


Zeker wel. Er zijn genoeg mazen in de wet die personeel weinig bestaanzekerheid geven. Denk -generaliserend- alle polen die met 12 man in een appartement wonen die zwaar - legaal - uitgeknepen worden door de uitzendbureaus. Of de schoonmakers die alleen maar 0 uren contracten krijgen en zo geen enkele bestaanszekerheid kunnen krijgen. Ik vind dat uitknijpen (ha, gaat ie weer met mijn moreel kompas). Maar het mag dus wel, en - in theorie - mag je daar gewoon dus een fan topic voor maken. Maar goed, dat is allemaal super theoretisch.

Cer schreef:
En er is niks verwarrends aan mijn tekst, en het lijkt mij helder wat ik bedoel.


En toch interpreteren wij het anders. Ik vind "een groteske verdraaiing van de werkelijkheid" absoluut niet passend bij het voorbeeld wat ik schets. En zo merk je maar weer hoe verschillend dingen kunnen overkomen.

Cer schreef:
En ik denk dat je de nadelen van zulke bedrijven en winkels zelfs móet bespreken, want hoe meer mensen het weten, hoe meer mensen ervan bewust zijn en hoe minder mensen er (hopelijk) kopen.


Juistem. En daarom vind ik het zo jammer wanneer het bespreken van die dingen off-topic is het éigenlijk niet mag. De grens tussen bespreken en mening opdringen is grijs.

Telpeva schreef:
Het zijn denk ik alleen onze standpunten over hoe bokt ermee om gaat (of om zou moeten gaan, of ermee om zou kunnen gaan) die op dit vlak verschillen.


Vind ik ook heel lastig hoor. Denk dat wat er nu gebeurt eigenlijk wel prima is. De dingen even zijn gang laten gaan, de eerste posts die off topic waren niet weghalen maar dan wel bijsturen op on-topic gaan. In theorie zou je volgens de nu besproken regels geen mening mogen geven - want off topic - in de praktijk gebeurt dat dus niet.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 15:11

Telpeva schreef:
Maar als je ziet dat meer mensen al dergelijke informatie hebben gepost, een ts (en anderen) daar duidelijk niet voor open staat en er van streek van raken, en het forum deel is er niet naar, dan is door blijven gaan imo gewoon niet gewenst.
Dan denk ik bij mijzelf, behandel een ander zoals je zelf ook behandeld zou willen worden. Zoals het voorbeeld met de wolven wat ook af en toe voorbij komt, als je je weggejaagd voelt uit een topic omdat meerdere mensen op een felle manier 'tegen' je mening zijn, en je voelt je daardoor onveilig en je verlaat een topic om die reden, dan is dat voor die mensen in dat Temu topic toch niet anders. Die voelen zich neem ik aan net zo goed onveilig en verjaagd uit een topic wat hen interessant leek.


Waar jij, en Karl aan voorbij gaan is de morele plicht om iets te zeggen/doen als je onrecht ziet of leest.
Als het topic over lego gaat, zal je mij er niet horen "drammen" over hoe geweldig playmobil is. Iedereen zijn eigen smaak, prima!
Maar als een topic imo uitbuiting of kinderarbeid promoot, het illegaal afschieten van wolven stimuleert of bevolkingsgroepen stigmatiseert, dan zeg ik daar iets van.
Dan interesseren mij de wel of niet off topic/subfora whatever boktregels me totaal niet. Het gevoel van noodzaak om daartegen in verweer te gaan overstijgt alle regels, zelfs de wettelijke.

En omdat ik begrijp dat niet iedereen dezelfde normen heeft, probeer ik de mods in te schakelen, maar als zij kiezen voor geen moreel kompas, dan zal je mij als vervelende luis in de pels in de topics blijven aantreffen.
Misschien is het naïef en vechten tegen de bierkaai, maar ik wens ernaar te blijven streven om bepaalde waarden in onze samenleving hoog te houden.

Waarschijnlijk eindigt het ooit met een permanente ban. Dat is wel jammer.

Telpeva

Berichten: 14811
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 15:29

Dat zou ik inderdaad jammer vinden als je een ban zou krijgen want ik vind je een leuke bokker, altijd al gevonden :D
Het zou ook maar saai zijn als iedereen hetzelfde zou denken en doen, af en toe een fellere discussie houdt dingen imo ook interessant.

De afwezigheid van mods vind ik wel wat opvallend, hebben die niet iets te zeggen over dit onderwerp? Ik vind de uitleg van Karl al heel helder maar die is geen mod meer

Avalanche

Berichten: 16228
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 16:00

Ik ga met je mee hoor Nikass. Imo is dat ook waar de vergelijking met het kinderloze topic mank gaat: je doet er niemand schade mee geen kinderen te willen.

Playmobil prefereren over Lego is ook niet echt een ethisch probleem, lijkt me.

Cer schreef:
(Net zoals de nadelen van meerdere dingen (maar begin niet over de nadelen van kobalt en congo, want dat is voor EV's en daar moet je geen kritiek op hebben zo is het soms ook nog eens, maar dit terzijde, en ik tel in mn hoofd even af)


Daar wordt toch genoeg over gezegd, en komt toch nooit een hulk over :) dus volgens mij mag dat best.

Bienotje

Berichten: 10887
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 16:44

Iets als morele plicht ervaren, hoeft nog steeds niet te betekenen dat het een morele plicht ís.

Volgens mij is dat nu steeds de nuance die mist. Iets niet bedoelen als drammen kan immers wel zo ervaren worden ook etc.

Cambionn

Berichten: 852
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 16:48

Nikass schreef:
Dan interesseren mij de wel of niet off topic/subfora whatever boktregels me totaal niet. Het gevoel van noodzaak om daartegen in verweer te gaan overstijgt alle regels, zelfs de wettelijke.

En omdat ik begrijp dat niet iedereen dezelfde normen heeft, probeer ik de mods in te schakelen, maar als zij kiezen voor geen moreel kompas, dan zal je mij als vervelende luis in de pels in de topics blijven aantreffen.
Maar Nikass, even heel lomp gezegd he. Als jij je niet intereseert voor de Bokt regels of zelfs wettelijke regels, en toch lekker doorgaat als je het niet eens bent met de actie (of gebrek daaraan) van de moderators, dan kun je wachten op problemen met moderators en handhaving. Ik snap dat gevoelsmatig het overstijgt, maar dat veranderd de realiteit en andere mensen hun gevoel natuurlijk niet. Er zo mee omgaan is gewoon wachten op een ban, en dan kun je daarna niemand meer bewust maken.

Neem daarbij mijn eerdere punt omrent mensen die veel minder openstaan voor je punt als ze je te negatief ervaren. Die 2 dingen te samen maakt de aanpak aardig ineffectief in daadwerkelijk verandering brengen. Als je echt de wereld wil beteren, zou ik persoonlijk toch nog even goed nadenken over je aanpak.

En bedenk wel. Morele plicht hangt af van je moralen. Mensen met andere moralen voelen een andere morele plicht, en gaan jou dus echt niet excuseren omdat in jouw ogen wat jij doet gewoon jouw plicht is. En mensen met dezelfde moralen, tja, daar hoef je niet moreel voor te posten.

pien_2010

Berichten: 43718
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 16:58

Citaat:
Misschien is het naïef en vechten tegen de bierkaai, maar ik wens ernaar te blijven streven om bepaalde waarden in onze samenleving hoog te houden.


Dat siert je. Je staat duidelijk voor je idealen. Ik herken het ook met name als het om klimaatverandering gaat en mensen een houding hebben van "na mij de zondvloed" en dus gewoon lak hebben aan meedoen en zelfs in de ontkenning zitten.
Dat doet mij zo'n pijn. En toch zal ik daar correct over moeten blijven discussiëren. Doe ik dat niet, dan moet ik vertrekken van Bokt en kan ik geen invloed meer uitoefenen en ben ik verder van huis.
Dus kies niet alleen "je battles", maar denk ook na over de manier waarop. Anders wordt je een Don Quichot die met molentjes liep en dat verdien jij niet en ook ik niet nikass.

Biebz

Berichten: 5531
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:06

Ik denk dat er idd ook een hoop te halen valt in het stukje hoe breng ik iets.

Heel eerlijk, ik had op dat moment nog maar 1x wat besteld bij Temu toen het topic uit de hand liep. Vervolgens na een paar reacties krijg ik ook via pb te horen dat ik nooit gelukkig kon zijn want ik was een slecht mens.. ook na dat ik meld dat ik er over nadenk en niet weet wat ik er mee zal doen, maar er iig over na denk.

Dan ben ik echt niet meer geneigd om mij te verdiepen in dit alles en juist maar lekker te gaan bestellen.


En dit is vooral een mening! Jij vind dit belangrijk, een ander niet (of in mindere mate). Ik kreeg niet het gevoel dat mijn mening er mocht zijn en mijn mening vooral fout was.

Een mening is nooit fout. Dat is van jezelf.

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:08

Goed verwoord Pien. Bovendien verlies je er vreselijk veel energie mee. Als je al 6 keer iets verteld hebt, en 6 keer heb je het idee dat er niet naar je geluisterd wordt (wat niet zo is in dit geval, denk aan mij. Mij heb je aan het denken gezet). Dan gaat het de 7e keer ook niet gebeuren.
Net wat Pien zegt: pick your battles.

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:08

Biebz schreef:
Ik denk dat er idd ook een hoop te halen valt in het stukje hoe breng ik iets.

Heel eerlijk, ik had op dat moment nog maar 1x wat besteld bij Temu toen het topic uit de hand liep. Vervolgens na een paar reacties krijg ik ook via pb te horen dat ik nooit gelukkig kon zijn want ik was een slecht mens.. ook na dat ik meld dat ik er over nadenk en niet weet wat ik er mee zal doen, maar er iig over na denk.

Dan ben ik echt niet meer geneigd om mij te verdiepen in dit alles en juist maar lekker te gaan bestellen.


En dit is vooral een mening! Jij vind dit belangrijk, een ander niet (of in mindere mate). Ik kreeg niet het gevoel dat mijn mening er mocht zijn en mijn mening vooral fout was.

Een mening is nooit fout. Dat is van jezelf.

Maar je zult toch moeten toegeven dat er wel foute arbeidsomstandigheden bestaan?

Biebz

Berichten: 5531
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:10

rien10 schreef:
Biebz schreef:
Ik denk dat er idd ook een hoop te halen valt in het stukje hoe breng ik iets.

Heel eerlijk, ik had op dat moment nog maar 1x wat besteld bij Temu toen het topic uit de hand liep. Vervolgens na een paar reacties krijg ik ook via pb te horen dat ik nooit gelukkig kon zijn want ik was een slecht mens.. ook na dat ik meld dat ik er over nadenk en niet weet wat ik er mee zal doen, maar er iig over na denk.

Dan ben ik echt niet meer geneigd om mij te verdiepen in dit alles en juist maar lekker te gaan bestellen.


En dit is vooral een mening! Jij vind dit belangrijk, een ander niet (of in mindere mate). Ik kreeg niet het gevoel dat mijn mening er mocht zijn en mijn mening vooral fout was.

Een mening is nooit fout. Dat is van jezelf.

Maar je zult toch moeten toegeven dat er wel foute arbeidsomstandigheden bestaan?


Ik heb nooit gezegd dat die niet bestaan?

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:10

Nee, volgens mij niet nee.

pien_2010

Berichten: 43718
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:29

Maar iemand dan een slecht mens noemen gaat mij veel en veels te ver. Want dan wijs je de hele mens af. Het is mogelijk dat dan een mens afgewezen wordt die in haar leven heel veel goede dingen doet.
Je kunt hooguit de conclusie trekken dat die bepaalde keuze een slechte keuze is in jouw ogen want....
Ik moet heel eerlijk zijn, dat ik zelf afhaakt als iemand mij een slecht mens noemt en me dat zelfs ongevraagd per pb komt melden. Die krijgt de denkbeeldige middenvinger en wordt gelijk gefoeid.

Belangrijk vind ik voor mezelf om te weten dat normale mensen, zoals hier op Bokt, allemaal goede en slechte dingen doen, zoals ik ook doe.
Daar kunnen we het met elkaar over hebben,maar belangrijk is dat iedereen wel haar of zijn eigen vrijheid kan nemen om het goede of slechte te doen. Ik vind de individuele vrijheid van iedereen inclusief mijzelf ongelooflijk belangrijk!
Dat is een leerproces, aan de ene kant op je strepen staan en aan de andere kant de ander ook vrij laten. Juist ook als het om het "foute" gaat.
Ik heb erg veel respect bv voor mensen in mijn omgeving die zeggen "ik heb niets met homeopathie, maar ik zie hoe je opgeknapt ben, en dat doet me goed". Ik voel me gezien en in mijn waarde gelaten, het ijn en het dijn.
Mijn man bv kan dat heel goed en ik begeleid hem ook goed in het reguliere circuit waar ik keurig alles voor hem vertaal wetende dat hij nooit iets alternaties zal doen. En dat is ook goed. Want dat is zijn weg.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-09-23 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16228
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:32

Ja eens. Plus dat mensen dat niet meer willen luisteren.

En nu blijkt dat toch best veel mensen uiteindelijk wel aan het denken zijn gezet en daar niet gaan bestellen, dus ergens wel succes, lijkt me.

pien_2010

Berichten: 43718
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:34

Ja klopt Ava want die haken af. Dus missie mislukt.
Terwijl als iemand aan het denken is gezet, het begin van ander gedrag is begonnen.