Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biebz

Berichten: 5530
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:40

pien_2010 schreef:
Ja klopt Ava want die haken af. Dus missie mislukt.
Terwijl als iemand aan het denken is gezet, het begin van ander gedrag is begonnen.


Hier ben ik het deels mee eens.
Ik ben mij niet anders gaan gedragen.
Wel over na gaan denken, maar doe nog steeds wat ik eerst ook deed.
Daar (of evt ergens anders) bestellen als ik wat nodig heb. Maar over mijn aankomen nadenken (echt nodig? Echt nodig om daar te bestellen?) Deed ik voor de discussie ook al.

Over nadenken meer als in, goh wist dat het speelde, maar hoor er in mijn omgeving niks over/niemand is er mee bezig.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 18:41

rien10 schreef:
Goed verwoord Pien. Bovendien verlies je er vreselijk veel energie mee. Als je al 6 keer iets verteld hebt, en 6 keer heb je het idee dat er niet naar je geluisterd wordt (wat niet zo is in dit geval, denk aan mij. Mij heb je aan het denken gezet). Dan gaat het de 7e keer ook niet gebeuren.
Net wat Pien zegt: pick your battles.


Je hebt helemaal gelijk, vooral daar heb ik veel last van.
En Pien je hebt ook gelijk, met die kanttekening dat ik van mening ben dat ik inhoudelijk reageer (ik zal dus niet zeggen dat iemand een slecht persoon is) en mijn berichten goed onderbouw.
In het verleden denk ik wel eens te onaardig geworden, maar was toen een stuk jonger, en daar leer je van.

Telpeva: echt waar? Wat leuk! Wat aardig!
Ik ben blij hier toch wat herkenning gevonden te hebben.

pien_2010

Berichten: 43715
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 18:44

Ik beloof je Nikass als ik je te naar vind reageren ik het je via pb zeg verwijzend naar deze discussie. Maar ik heb geen vervelend beeld van je.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 18:45

Thanks! En dat is goed ja, zo'n reminder ;)

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 19:12

Mag voor mij ook hoor, ik heb ook zo'n blinde vlek als ik moe of emotioneel ben en dan hoor ik het graag van je als jij dat ook oké vind Pien! O:) <3

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:01

@Nikass, jij vindt dat jij het morele recht hebt om te reageren als de mods het niet doen. Daarbij haal je aldoor het voorbeeld aan dat iemand zei dat alle asielzoekers criminelen zijn en dat de mods dat gewoon laten staan.

Ik heb op die zin gezocht en kan hem alleen in dit topic vinden als voorbeeld van jou. Dat kan drie dingen betekenen:

Ik kan niet goed genoeg zoeken. En dat zou me helemaal niet verbazen.

De mods hebben het verwijderd omdat het discriminerend is. Maar dat betekent dat jouw verhaal dus niet klopt en dat je het wel aan de mods kan overlaten.

Er stond iets anders, zoals "Ze laten alle criminelen binnen", wat ik wel kon vinden. Wat jij geïnterpreteerd hebt als ze vinden alle buitenlanders criminelen. Alleen dat is dan jouw interpretatie en je kan niet van mods verwachten dat ze op jouw interpretatie modden.

Avalanche

Berichten: 16227
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:16

Jij blijft het maar over moreel recht hebben, Karl, maar ik vind het meer een morele plicht eigenlijk. Ik voel dat helemaal niet als een recht.

pien_2010

Berichten: 43715
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:18

VuurVleugels schreef:
Mag voor mij ook hoor, ik heb ook zo'n blinde vlek als ik moe of emotioneel ben en dan hoor ik het graag van je als jij dat ook oké vind Pien! O:) <3


Hahaha. Ik Zet je op het lijstje, maar wij zitten niet zo vaak samen in een topic.

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:19

Haha voor mijn gevoel wel, ik kom je overal tegen :D Maar er zijn vast nog veeeel meer topics waar ik dan niet ben en jij wel. Ik probeer het een beetje op de "Laatste berichten" te houden, vind de bokt verslaving zo al erg genoeg :=

pien_2010

Berichten: 43715
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:22

Ok, ik ga meer op je letten, dus blijkbaar stoor jij me ook niet.
Dus waarschijnlijk wordt dat dan geen pb ,hahaha.

Grappig dit.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 20:43

Karl66 schreef:
@Nikass, jij vindt dat jij het morele recht hebt om te reageren als de mods het niet doen. Daarbij haal je aldoor het voorbeeld aan dat iemand zei dat alle asielzoekers criminelen zijn en dat de mods dat gewoon laten staan.

Ik heb op die zin gezocht en kan hem alleen in dit topic vinden als voorbeeld van jou. Dat kan drie dingen betekenen:

Ik kan niet goed genoeg zoeken. En dat zou me helemaal niet verbazen.

De mods hebben het verwijderd omdat het discriminerend is. Maar dat betekent dat jouw verhaal dus niet klopt en dat je het wel aan de mods kan overlaten.

Er stond iets anders, zoals "Ze laten alle criminelen binnen", wat ik wel kon vinden. Wat jij geïnterpreteerd hebt als ze vinden alle buitenlanders criminelen. Alleen dat is dan jouw interpretatie en je kan niet van mods verwachten dat ze op jouw interpretatie modden.


Excuse me, maar over drammen gesproken.. begrijp je niet de essentie van waar ik het over heb, of moet ik het hele topic teruglezen om te bewijzen wat er gezegd is?
Misschien kwam het uit het politieke topic, kan ook, maar stigmatisering van bevolkingsgroepen ben ik vaker dan één keer tegengekomen, en ik heb een uitgebreid gesprek gevoerd met de mods hierover.

Telpeva

Berichten: 14811
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 21:09

Gemene berichten over asielzoekers heb ik ook wel voorbij zien komen maar ik heb er ook geen recent voorbeeld van, dat is denk ik al maanden geleden en ik weet ook niet meer waar het was, maar ik herinner het mij ook. Maar ik moet er wel bij zeggen, ik herinner mij een user die dat met enige regelmaat deed en daar ook een periode mee weg leek te komen, en die user heeft inmiddels wel een permanente ban.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 21:42

Ik zag in die topics regelmatig zoveel bagger voorbij komen dat ik ze ontstipt heb. Ik heb geen zin om met mensen in discussie te gaan, die dat toch niet willen zien. Maar bagger is wel iets anders dan verboden en net wat Telpeva zegt, er is een bokker geband die wel over de schreef gaat.

En nee Nikass, ik dram niet, dit is een discussie op een deel van het forum, waar dat is toegestaan, waarin jij iets claimt, niet hard maakt en ik dat punt duidelijk probeer te krijgen in de discussie. En dan is het een terechte vraag of het gaat om een opmerking die volgens de wet niet mag of om een opmerking die volgens jouw morele kompas niet mag. Want daar zit een wereld van verschil in.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 22:41

Voor jou ja.
En ik claim helemaal niets. Ik stel in dit topic de vraag hoe het zit met het morele kompas van bokt.

Telpeva: ik heb uitgebreid met de mods gesproken, maar het was veelal éénrichting verkeer, want ze wilden nergens echt inhoudelijk op ingaan.
Dat ze dan blijkbaar iemand een ban geven, om welke reden dan ook(?) dat mag blijkbaar ook niet vertelt worden (althans niet destijds tegen mij) dat is toch totaal niet transparant?

Telpeva

Berichten: 14811
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 23:28

Niet transparant nee, maar met alle regels rondom de privacy tegenwoordig verbaasd dat mij niet zo, dat heeft wellicht een goede reden. Zelf was ik er ook bij toeval achter gekomen

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 07:42

Dat is misschien zo ja.
Maar ten aanzien van de tems en hulks kan/mag men denk ik wel transparanter zijn.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 07:47

Nee Nikass, je maakt wel degelijk een paar claims, en daar wordt over gesproken.
En halverwege het topic worden de claims een beetje verdraaid..

Het ging van: "je mag het niet bespreken" naar "je mag het niet in die topics bespreken"
Hoe kan je dan beweren dat je niks claimt? Wat versta jij daar dan onder?

En dan is de vraag of je de enige bent die dat verontrustend vind, en daar ontstaat dan een discussie over. Sowieso over wat er dan precies verontrustend is.

En bokt is niet transparant over hun acties naar gebruikers, dat heeft inderdaad met privacy te maken. In een ander topic schreef ik het ook al. Toen ik mod was en mensen gaven aan dat een beslissing oneerlijk was (want uitgevallen in hun nadeel) vond ik het heel frusterend dat je niet alles met naam en toenaam op bokt mocht gooien (omdat ze vaak wel de helft vergaten te vermelden).
Dus als je niets ziet wil het niet zeggen dat er niks gebeurt. En het kan ook nog zijn dat men gewoon vond dat je ongelijk had. Dan gebeurt er ook iets, alleen niet wat je wilde. Zo werkt het in de wereld..

Daarnaast is wettelijk en moreel gewoon verschillend, net zoals mening en feit, wat door sommige mensen ook wel eens op 1 stapel gegooid wordt..

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 08:03

Moet ik nou gaan aangeven wat ik níet claim?
Quote jij maar wat je een claim noemt?

Er kan veel meer transparantie binnen de kaders van de avg hoor.
Zoals ik al eerder voorstelde kun je in een topic een bepaalde opmerking laten staan, en daarbij onderbouwd aangeven waarom die in het vervolg anders zou moeten.
Daar kunnen anderen in de discussie dan ook wat van opsteken, in plaats van alleen een groene Hulk tegen te komen met "bericht verwijderd, want voldoet niet aan de boktregels"
En dan kan degene die de opmerking geplaatst heeft evt zijn excuses aanbieden en het anders formuleren.

Ook die topics die een "slotje voor overleg" krijgen, wat dan drie dagen duurt zodat het topic al is verwaterd en dan ineens omgezet wordt in een definitief slotje. Beweegreden onbekend.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 08:16

Nikass schreef:
Maar mensen daar op aanspreken en proberen bewust te maken van de ellende die ze in stand houden, dat mag dan weer niet.


Dit is bijvoorbeeld een claim :)
Of ik moet het niet goed begrijpen, dat kan hoor

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 08:45

Zoals je kunt lezen gaat dat over het Temu topic, naar aanleiding van het mod bericht:

"Hierbij openen we het topic weer. In dit topic kunnen ervaringen rondom Temu gedeeld worden. We willen jullie vragen om de discussie omtrent kinderarbeid, uitbuiting van werknemers, giftige stoffen e.d. in een nieuw te openen topic voort te zetten. Offtopic berichten zullen verwijderd worden".

Je mag mensen in dat topic dus niet op hun shop gedrag aanspreken.
Je mag wel een apart topic openen, maar als de temu fans zich daar niet vertonen kun je ze ook niet aanspreken. :)*

Dus de prioriteit ligt bij het ongestoord ervaringen kunnen uitwisselen met het kopen van uitbuiting- producten boven het streven naar de waarden van de samenleving hoog houden.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 08:49

Maar er staan echt twee verschilende dingen, en ik (en anderen) lezen dat gewoon anders dan jij, blijkbaar.

Je schrijft eerst "je mag mensen er niet op aanspreken"
en daarna pas je het aan naar "je mag mensen er niet in dat topic op aanspreken"

En eigenlijk is het 'je mag mensen er in dat topic nu niet meer op aanspreken'..

Maar goed, dit is een oneindige cirkel zo.. Ik kan er verder niets meer aan toevoegen..

Exitium

Berichten: 7168
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 08:53

Nikass schreef:
Zoals je kunt lezen gaat dat over het Temu topic, naar aanleiding van het mod bericht:

"Hierbij openen we het topic weer. In dit topic kunnen ervaringen rondom Temu gedeeld worden. We willen jullie vragen om de discussie omtrent kinderarbeid, uitbuiting van werknemers, giftige stoffen e.d. in een nieuw te openen topic voort te zetten. Offtopic berichten zullen verwijderd worden".

Je mag mensen in dat topic dus niet op hun shop gedrag aanspreken.
Je mag wel een apart topic openen, maar als de temu fans zich daar niet vertonen kun je ze ook niet aanspreken. :)*

Dus de prioriteit ligt bij het ongestoord ervaringen kunnen uitwisselen met het kopen van uitbuiting- producten boven het streven naar de waarden van de samenleving hoog houden.

Als Bokt dan nog een waarschuwing in de OP (of beter nog, bovenaan de topic) zou zetten met een kort bericht dat er mogelijk sprake is van uitbuiting, dat het niet de bedoeling is dat dat in die topic besproken wordt maar dat men voor meer informatie naar «link nieuwe topic» kan gaan, lijkt me dat een prima oplossing.

nps
Berichten: 1991
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:21

Exitium schreef:
Nikass schreef:
Zoals je kunt lezen gaat dat over het Temu topic, naar aanleiding van het mod bericht:

"Hierbij openen we het topic weer. In dit topic kunnen ervaringen rondom Temu gedeeld worden. We willen jullie vragen om de discussie omtrent kinderarbeid, uitbuiting van werknemers, giftige stoffen e.d. in een nieuw te openen topic voort te zetten. Offtopic berichten zullen verwijderd worden".

Je mag mensen in dat topic dus niet op hun shop gedrag aanspreken.
Je mag wel een apart topic openen, maar als de temu fans zich daar niet vertonen kun je ze ook niet aanspreken. :)*

Dus de prioriteit ligt bij het ongestoord ervaringen kunnen uitwisselen met het kopen van uitbuiting- producten boven het streven naar de waarden van de samenleving hoog houden.

Als Bokt dan nog een waarschuwing in de OP (of beter nog, bovenaan de topic) zou zetten met een kort bericht dat er mogelijk sprake is van uitbuiting, dat het niet de bedoeling is dat dat in die topic besproken wordt maar dat men voor meer informatie naar «link nieuwe topic» kan gaan, lijkt me dat een prima oplossing.


Zou ik best een goede oplossing vinden. Deze discussie is ook al eens gevoerd rondom misinformatie in corona tijd - mag je zomaar de gekste complot theorieen de topics in slingeren? Het antwoord was ook, ja dat mag. Pas als je echt maandenlang je ontzettend onbeschoft gedraagd (oneliners bijvoorbeeld) werden mensen geband. Niet op inhoud, maar op gedrag (wat helemaal goed is!). Kwam een beetje hetzelfde uit - wellicht een hulk in de OP met een disclaimer links naar meer informatie rondom het (maatschappelijk relevante) onderwerp. Ook hier koos bokt nadrukkelijk voor geen verantwoording / moreel kompas.

@Cer, je blijft maar hangen in hoe het is gegaan in dit ene topic. De vraag over beleid is veel breder.

@Nikass, for what it's worth - ik vind je moraal niet storend zeer welkom in topics. Volgens mij wordt er niet héél actief gemodereerd op off-topic, dus ik hoop dat je lekker die luis in de pels blijft.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:38

nps schreef:
@Cer, je blijft maar hangen in hoe het is gegaan in dit ene topic. De vraag over beleid is veel breder.

Nee hoor, de vraag van Nikass was letterlijk
Citaat:
Quote jij maar wat je een claim noemt?
en dat doe ik vervolgens.

KSHancox
Berichten: 1264
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:39

Mensen aanspreken in een topic waar ze niet zitten heeft niet zo heel veel nut. Natuurlijk gaat dat over het topic waar het onderwerp wordt besproken. :D