Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:33

nps schreef:
Volgens mij zijn we het dan gewoon eens, behalve over niet kunnen vs niet willen :)

Nee want je kunt niet modden op een moreel kompas van een individu.
Dat heeft niets met niet willen te maken.


Want dan wil ik dat er gemod word op bespreken van alles waar een accu inzit. (zie mijn eerste link)
Is niet verboden deze te gebruiken, niet illegaal, meer net zo verwerpelijk als temu imo.

Dat kan bokt best doen... Willen ze dat doen?
Nee uiteraard niet. Logisch ook.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33831
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:05

DuoPenotti schreef:
nps schreef:
Volgens mij zijn we het dan gewoon eens, behalve over niet kunnen vs niet willen :)

Nee want je kunt niet modden op een moreel kompas van een individu.
Dat heeft niets met niet willen te maken.


Want dan wil ik dat er gemod word op bespreken van alles waar een accu inzit. (zie mijn eerste link)
Is niet verboden deze te gebruiken, niet illegaal, meer net zo verwerpelijk als temu imo.

Dat kan bokt best doen... Willen ze dat doen?
Nee uiteraard niet. Logisch ook.

Echt zo flauw dat accu praatje van jou steeds. Bedenk eens wat beters om mensen die wat aan duurzaamheid doen belachelijk proberen te maken.

Jij gebruikt zeker geen auto (met accu) of een telefoon (met accu) of een laptop.

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:07

Nee, dat is niet flauw. Dat is een voorbeeld om iets duidelijk te maken. Net als mijn voorbeeld van op ijzers, op stal.
Het is flauw om een discussie die inhoudelijk gevoerd word dood te slaan met een opmerking over het gebruik van een laptop.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33831
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:08

Nee in elk topic komt DP met dit accu praatje. Zoek maar eens in haar berichten.

Het wordt een beetje saai, verzin wat beters.

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:09

Het onderwerp is modereren, niet het gebruik van accu's

Cer

Berichten: 30196
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:11

MarlindeRooz schreef:
Nee in elk topic komt DP met dit accu praatje. Zoek maar eens in haar berichten.

Het wordt een beetje saai, verzin wat beters.

Dit is volgens mij op meerdere vlakken een beetje flauw..
Ik heb het ook wel eens over de accu gehad, en kobalt, maar, zoals nu wordt aangetoont, moet je het daar vooral niet over hebben :+

Citaat:
Het onderwerp is modereren, niet het gebruik van accu's

precies, met de accu als voorbeeld

Karl66

Berichten: 29756
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:42

MarlindeRooz schreef:
Nee in elk topic komt DP met dit accu praatje. Zoek maar eens in haar berichten.

Het wordt een beetje saai, verzin wat beters.


Het past gewoon heel goed in dit topic, het gaat er gewoon om dat Bokt niet op de basis van een mening (wat een moreel kompas eigenlijk is) kan modden. Jij vindt het accu verhaal onzin, iemand anders het Temu verhaal. Er zit in beide gevallen hetzelfde principe achter.

Wat het midden op misinformatie betreft, Bokt geeft aan daarop niet te kunnen en te willen modereren. Domweg omdat ze over heel veel onderwerpen gewoon niet de inhoudelijke kennis hebben. Ook daar kan je het mee oneens zijn, maar dat is de keuze van Bokt en dat is een keuze die ze mogen maken.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 13:27

Exitium schreef:
Nikass schreef:
Zoals je kunt lezen gaat dat over het Temu topic, naar aanleiding van het mod bericht:

"Hierbij openen we het topic weer. In dit topic kunnen ervaringen rondom Temu gedeeld worden. We willen jullie vragen om de discussie omtrent kinderarbeid, uitbuiting van werknemers, giftige stoffen e.d. in een nieuw te openen topic voort te zetten. Offtopic berichten zullen verwijderd worden".

Je mag mensen in dat topic dus niet op hun shop gedrag aanspreken.
Je mag wel een apart topic openen, maar als de temu fans zich daar niet vertonen kun je ze ook niet aanspreken. :)*

Dus de prioriteit ligt bij het ongestoord ervaringen kunnen uitwisselen met het kopen van uitbuiting- producten boven het streven naar de waarden van de samenleving hoog houden.

Als Bokt dan nog een waarschuwing in de OP (of beter nog, bovenaan de topic) zou zetten met een kort bericht dat er mogelijk sprake is van uitbuiting, dat het niet de bedoeling is dat dat in die topic besproken wordt maar dat men voor meer informatie naar «link nieuwe topic» kan gaan, lijkt me dat een prima oplossing.


Ja dat vind ik wel een mooie optie.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 13:35

KSHancox schreef:
Mensen aanspreken in een topic waar ze niet zitten heeft niet zo heel veel nut. Natuurlijk gaat dat over het topic waar het onderwerp wordt besproken. :D


Precies :)

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 13:35

Conclusie is juist. Het heeft niet zo veel nut.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 13:38

rien10 schreef:
Nikass schreef:
Zoals je kunt lezen gaat dat over het Temu topic, naar aanleiding van het mod bericht:

"Hierbij openen we het topic weer. In dit topic kunnen ervaringen rondom Temu gedeeld worden. We willen jullie vragen om de discussie omtrent kinderarbeid, uitbuiting van werknemers, giftige stoffen e.d. in een nieuw te openen topic voort te zetten. Offtopic berichten zullen verwijderd worden".

Je mag mensen in dat topic dus niet op hun shop gedrag aanspreken.
Je mag wel een apart topic openen, maar als de temu fans zich daar niet vertonen kun je ze ook niet aanspreken. :)*

Dus de prioriteit ligt bij het ongestoord ervaringen kunnen uitwisselen met het kopen van uitbuiting- producten boven het streven naar de waarden van de samenleving hoog houden.

Nee, de prioriteit ligt bij het zuiver houden van een topic.
Dat vind jij ellendig, dat kan, maar het is wel wat het is.


Ok misschien is dat de prioriteit inderdaad.
Ja dat vind ik treurig, omdat ik dus andere prioriteiten stel, én ik vind het jammer, omdat het een topic sowieso interessanter maakt. Maar dat is weer een andere dwarsstraat :D

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 13:41

rien10 schreef:
Een mooi voorbeeld vind ik het weggeef topic. Dit voorbeeld is namelijk zonder emotie :D
Ik heb iets gekregen van iemand en zeg in het topic "Dank je wel voor xyz, ik ben er erg blij mee."
Die post wordt verwijderd want voldoet niet aan de regels van het topic. Dat is niet rigide, dat is gewoon het handhaven van de regel van het topic.
Dank je wel is in dat geval off-topic en (dus) niet gewenst want vervuilend voor het topic.


Oh het is wel grappig hoe we dingen dus heel anders kunnen beleven :D
Ik vind dat dus wèl rigide.

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 13:45

Ik ben boekhouder.
Ik ben rigide :D :D

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 13:46

Karl66 schreef:
Wat het midden op misinformatie betreft, Bokt geeft aan daarop niet te kunnen en te willen modereren. Domweg omdat ze over heel veel onderwerpen gewoon niet de inhoudelijke kennis hebben. Ook daar kan je het mee oneens zijn, maar dat is de keuze van Bokt en dat is een keuze die ze mogen maken.



Maar dat staat anders in hun eigen regels. Ofwel; het is onmogelijk om te weten welke dingen in hun reglement wél en welke níet worden opgevolgd. Dat komt de duidelijkheid niet echt ten goede.

Bovendien zijn die regels er toch juist om subjectiviteit te voorkomen, als die vervolgens dan niet worden gehandhaafd op basis van eigen inschattingsvermogen wordt dat ook teniet gedaan.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 13:53

BaileyMix schreef:
Overigens vind ik producten gemaakt in een letterlijk concentratiekamp wel weer even van een andere orde dan de andere 'morele dilemma's' die hier nu genoemd worden :=


Ik ook.

Rien waarschijnlijk heb je gelijk dat het niet kan, of dat er nou eenmaal niet voor gekozen wordt. Dat bestrijd ik niet.
Ik vind dat alleen inderdaad wel spijtig. En ik ben dit topic begonnen met te vertellen dat ik daar tegenaan loop, en dat het soms zelfs zo mijn plezier in bokt vergalt, dat ik overweeg om mijn account op te heffen.
Want ik heb er veel moeite mee om geconfronteerd te worden met het gebrek aan moreel besef bij mensen.
Ik zie nu ook weer hoe een aantal mensen er weer prat op gaan om dingen in het belachelijke te trekken. Ik zie dat als diskwalificeren in plaats van inhoudelijk discussiëren.
(En daar bedoel ik jou zeer zeker niet mee)

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 13:54

MarlindeRooz schreef:
Nee in elk topic komt DP met dit accu praatje. Zoek maar eens in haar berichten.

Het wordt een beetje saai, verzin wat beters.

Waarom word jij zo persoonlijk? Waarom doet dat accu verhaal zoveel met je?

Ja ik kom daarmee.
Want ik vind er wat van. Ja serieus.
Ja ik gebruik ook accu's en voor mijn gevoel heb ik die nodig en toch vind ik er tegelijkertijd wat van.
Want mensen elders in de wereld worden uitgebuit om mijn telefoon.
En nu koop ik pas een nieuwe als hij het niet meer doet, idem met mijn laptop uit 2014 die het hopelijk nog lang doet. Dus dat maakt het een beetje goed. Maar nooit helemaal.
En nu ben ik iemand die heel lang met producten doet, ook geen huis vol meuk heeft staan. Maar denk dat bij het meeste toch made in China oid op staat.
En dat besef ik ook.
Maar nee normaal spreek ik daar niemand op aan, want wat maakt mij beter dan die ander? Niks, helemaal niks.

En als er dan een topic als dit voorbij komt vind ik het enorm schijnheilig, om het maar even bij naam te noemen, om andere op hun temu/ali/... aan te spreken, typend met hun mobieltje in de hand.
Voor mij is het zo, als je een ander lelijk aanspreekt, schiet bij jezelf dat kompas ook in het rood....
Want er is voor mij niet alleen een moreel kompas over uitbuiteng elders in de wereld, maar ook een moreel kompas hoe je met je naaste omgaat....
En ik denk stiekem dat die bij vele hier niet in het groen staat.

pien_2010

Berichten: 43495
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 14:00

Citaat:
Want ik heb er veel moeite mee om geconfronteerd te worden met het gebrek aan moreel besef bij mensen.


Zie je wat je doet?

Je kunt hooguit zeggen dat jij dat een uiting vindt van gebrek aan moreel besef.

Je stelt het nu zo rigide dat die mensen een gebrek aan moreel besef hebben. Terwijl jij of ik dat helemaal niet kunnen weten.

Ander voorbeeld uit eigen leven. Afgelopen week zag ik dat iemand actief in het plaatsen van windmolens in deze regio, ALLE lichten van zijn gîte aanhad 's avonds. Wij zaten zoals gewoonlijk met een lampje aan.
Ik kom dus binnen bij ons, zie dat ene lampje en zeg :"pffffff ik voel me wel een beetje als de waterdrager, want die gast heeft alles aan. En zo hoog opgeleid en de hele dag bezig met windmolens plaatsen. Dat vind ik moeilijk".

Of die man niets aan milieu doet weet ik niet, heb er geen oordeel over. Ik word er wel verdrietig van.
Voel je het verschil aan? Ik hou de emotie bij mezelf zonder die man te veroordelen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 26-09-23 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 14:01

Nou, dan heeft dit topic 2 dingen bij mij gedaan.
Getriggerd waarom Nikass zoveel op Temu tegen heeft, en ik ben mij gaan verdiepen in Temu.
Getriggerd waarom DP zoveel op accu's tegen heeft, en ik ga me verdiepen in accu's.

Helemaal goed toch?

@Nikass, zo is het (helaas) inderaad. Dat wat we willen, is niet altijd dat wat we kunnen doen (of laten).

Avalanche

Berichten: 16114
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 14:07

rien10 schreef:
Ik ben boekhouder.
Ik ben rigide :D :D

Ik heb autistische trekjes en ben ook rigide :D en met sommige dingen moet dat ook gewoon.
DuoPenotti schreef:
Ja ik kom daarmee.
Want ik vind er wat van. Ja serieus.
Ja ik gebruik ook accu's en voor mijn gevoel heb ik die nodig en toch vind ik er tegelijkertijd wat van.
Want mensen elders in de wereld worden uitgebuit om mijn telefoon.
En nu koop ik pas een nieuwe als hij het niet meer doet, idem met mijn laptop uit 2014 die het hopelijk nog lang doet. Dus dat maakt het een beetje goed. Maar nooit helemaal.

Ik vind er ook wat van. En toch heb ik een EV.

Want onder de streep is die EV toch nog altijd een betere keuze voor mens en milieu. Maar ik heb dit mobieltje inmiddels al 5 jaar en zolang hij het nog prima doet zie ik geen reden hem in te ruilen, zelfde geldt voor mijn laptop, die het nog gewoon prima doet, en de auto heeft nog 8 jaar garantie, die gaat voorlopig nog niet weg :D

Maar ik ben het niet met je eens, dat omdat je zelf fouten maakt, je niet mag benoemen wat fout gaat. Want als we dat met zijn allen niet doen, gebeurt er ook niets. Wat betreft de paarden vond ik dat paardnatuurlijk niet alles heel handig aanpakte, maar paarden staan wél veel meer buiten, paddock paradises zijn makkelijker te vinden, we zijn veel slimmer met voer geworden (als in veel meer ruwvoer en minder krachtvoer) en ze zullen niet perfect zijn geweest, maar netto is er wél heel veel veranderd.

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 14:15

Avalanche schreef:
rien10 schreef:
Ik ben boekhouder.
Ik ben rigide :D :D

Ik heb autistische trekjes en ben ook rigide :D en met sommige dingen moet dat ook gewoon.
DuoPenotti schreef:
Ja ik kom daarmee.
Want ik vind er wat van. Ja serieus.
Ja ik gebruik ook accu's en voor mijn gevoel heb ik die nodig en toch vind ik er tegelijkertijd wat van.
Want mensen elders in de wereld worden uitgebuit om mijn telefoon.
En nu koop ik pas een nieuwe als hij het niet meer doet, idem met mijn laptop uit 2014 die het hopelijk nog lang doet. Dus dat maakt het een beetje goed. Maar nooit helemaal.

Ik vind er ook wat van. En toch heb ik een EV.

Want onder de streep is die EV toch nog altijd een betere keuze voor mens en milieu. Maar ik heb dit mobieltje inmiddels al 5 jaar en zolang hij het nog prima doet zie ik geen reden hem in te ruilen, zelfde geldt voor mijn laptop, die het nog gewoon prima doet, en de auto heeft nog 8 jaar garantie, die gaat voorlopig nog niet weg :D

Maar ik ben het niet met je eens, dat omdat je zelf fouten maakt, je niet mag benoemen wat fout gaat. Want als we dat met zijn allen niet doen, gebeurt er ook niets. Wat betreft de paarden vond ik dat paardnatuurlijk niet alles heel handig aanpakte, maar paarden staan wél veel meer buiten, paddock paradises zijn makkelijker te vinden, we zijn veel slimmer met voer geworden (als in veel meer ruwvoer en minder krachtvoer) en ze zullen niet perfect zijn geweest, maar netto is er wél heel veel veranderd.


aha, maar daar ben ik het met je eens.
Benoemen, zeker :j

Er op modden met in de OP een waarschuwing is toch wat anders imo.
want waar zetten we die waarschuwing dan meer?
Ijzers, dekens, bitten, aantal uur op stal, ....



En ik heb mijn twijfels of die EV auto beter is onder de streep.
Want er bestaat dus meer dan millieu, de uitbuiting waar het hier om gaat...net als bij temu...

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 14:19

pien_2010 schreef:
Citaat:
Want ik heb er veel moeite mee om geconfronteerd te worden met het gebrek aan moreel besef bij mensen.


Zie je wat je doet?

Je kunt hooguit zeggen dat jij dat een uiting vindt van gebrek aan moreel besef.

Je stelt het nu zo rigide dat die mensen een gebrek aan moreel besef hebben. Terwijl jij of ik dat helemaal niet kunnen weten.

Ander voorbeeld uit eigen leven. Afgelopen week zag ik dat iemand actief in het plaatsen van windmolens in deze regio, ALLE lichten van zijn gîte aanhad 's avonds. Wij zaten zoals gewoonlijk met een lampje aan.
Ik kom dus binnen bij ons, zie dat ene lampje en zeg :"pffffff ik voel me wel een beetje als de waterdrager, want die gast heeft alles aan. En zo hoog opgeleid en de hele dag bezig met windmolens plaatsen. Dat vind ik moeilijk".

Of die man niets aan milieu doet weet ik niet, heb er geen oordeel over. Ik word er wel verdrietig van.
Voel je het verschil aan? Ik hou de emotie bij mezelf zonder die man te veroordelen.


Nee dat ben ik niet met je eens Pien. Ik veroordeel mensen niet op hun persoon, want ik ken ze helemaal niet. Ik maak uit hun uitspraken wel het een en ander op.
Als iemand iets zegt in de trant van: "het interesseert me geen flikker hoe andere mensen leven, als ik het zelf maar leuk heb" dan kunnen we natuurlijk een discussie gaan voeren over wat we precies onder moreel besef verstaan, maar eigenlijk kun je de conclusie zo ook wel trekken.

pien_2010

Berichten: 43495
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 14:22

De mensen kopen in die zaak. Dus jij geeft bewustzijn waarom dat niet ok is, en het is aan hun om de keuzes te maken. Misschien maken ze verder in hun leven wel de goede keuzes.
Dat weet jij helemaal niet.
Of zeggen ze dat letterlijk in topics dat het ze niets interesseert. Ik heb dat zelf nl nog nooit gezien.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 26-09-23 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambionn

Berichten: 807
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 14:23

pien_2010 schreef:
Nikass schreef:
Want ik heb er veel moeite mee om geconfronteerd te worden met het gebrek aan moreel besef bij mensen.
Zie je wat je doet?

Je kunt hooguit zeggen dat jij dat een uiting vindt van gebrek aan moreel besef.
Niet alleen dat. Maar je maakt ook van jouw probleem die van een ander. Jij hebt moeite met geconfronteerd worden met. Dan kun je ook, je weet wel, niet op een topic als "Temy fans" klikken als het je zo raakt, of deze ontstippen nadat je je zegje hebt gedaan zodat je niet oneindig door blijft tegen de mensen die je niet over gaat kunnen halen (want ook die zijn er altijd wel bij). Lijken mij nettere oplossingen dan verwachten dat Bokt op jouw moreel compass gaat modereren.

DuoPenotti schreef:
Want er is voor mij niet alleen een moreel kompas over uitbuiteng elders in de wereld, maar ook een moreel kompas hoe je met je naaste omgaat....
Helemaal mee eens!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 14:31

Avalanche schreef:
Maar ik ben het niet met je eens, dat omdat je zelf fouten maakt, je niet mag benoemen wat fout gaat.


En dat is ook een waar woord.
Ik pretendeer ook nergens dat ik geen fouten maak.
Integendeel, ik maak ze regelmatig. Maar één van de ergste fouten vind ik geloof ik wel als ik niets zeg bij het zien/horen/lezen van onrecht.
En voor wie het niet helemaal begrepen heeft; ik bedoel met onrecht niet iemand die een keer wat bij Temu koopt.

Cambionn: ik heb niet één keer in het Temu fans topic gereageerd. Dus hoe kom jij nu bij eindeloos herhalen..?
En waaruit concludeer jij dat ik verwachtingen heb bij bokt? Heb ik dat gezegd?

Avalanche

Berichten: 16114
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 14:44

DuoPenotti schreef:
En ik heb mijn twijfels of die EV auto beter is onder de streep.
Want er bestaat dus meer dan millieu, de uitbuiting waar het hier om gaat...net als bij temu...

Maar die uitbuiting is hetzelfde voor brandstofauto's. Ook die hebben accu's en dynamo's waar kobalt voor gebruikt wordt. En daar zijn er veel meer van. De accu van een EV is te recyclen, die van een brandstofauto niet.

En daarom zeg ik onder de streep. Omdat die dingen niet exclusief zijn voor EV's. Als dat wel zo was, zou ik zeggen dat het een niet slechter is dan het ander.