Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16115
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 14:46

Nikass schreef:
Avalanche schreef:
Maar ik ben het niet met je eens, dat omdat je zelf fouten maakt, je niet mag benoemen wat fout gaat.


En dat is ook een waar woord.
Ik pretendeer ook nergens dat ik geen fouten maak.
Integendeel, ik maak ze regelmatig. Maar één van de ergste fouten vind ik geloof ik wel als ik niets zeg bij het zien/horen/lezen van onrecht.
En voor wie het niet helemaal begrepen heeft; ik bedoel met onrecht niet iemand die een keer wat bij Temu koopt.

Eens :j ik ook. En aan het eind van de dag is het niet mogelijk om nooit onrecht te doen, als je kijkt naar hoe de maatschappij en de wereld ingericht is. Maar je kan wel proberen het zo goed mogelijk te doen :)

pien_2010

Berichten: 43506
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 14:51

Eens.

Zelf herken ik me heel erg in Nikass. Ik heb veel actie gevoerd tegen onrecht. Overal het onder de aandacht gebracht vooral de klimaatopwarming.
Op een gegeven ogenblik merkte ik dat ik mijn doel voorbij schoot. Te fel.
Toen ben ik alleen om het resultaat te veranderen mijn "battles" gaan kiezen en ben ik anders gaan discussiëren.

Nu ik ouder ben geworden beperk ik mijn battles nog meer, want ik begin het me teveel aan te trekken. Dus nu alles wat met milieu en opwarming van de aarde te maken heeft en Oekraïne buitengewoon scherp volgen. De rest van ellende, rampen etc doe ik een stapje terug zodat ik gelukkig blijf.

Cambionn

Berichten: 813
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 14:53

Nikass schreef:
Cambionn: ik heb niet één keer in het Temu fans topic gereageerd. Dus hoe kom jij nu bij eindeloos herhalen..?
En waaruit concludeer jij dat ik verwachtingen heb bij bokt? Heb ik dat gezegd?
Ik zei "een topic als", het ging om het willen blijven discusseren zelfs als men danwel moderators aangeven dat het niet gewenst is. In het algemeen dus. En dat is iets waar dit hele topic lang al over gesproken wordt...

En Nikass, ik zie je daar steeds over vallen want jij hebt daar niks gespost. Maar men blijft Temu fans aanhalen omdat het je eigen voorbeeld is in de topic start, en met dat dus als voorbeeld gebruikt voor het soort gedrag en discussie. Niet omdat ze specifiek jouw daar hebben zien commenten. Zo gek is het toch niet dat ze hun mening uitleggen aan de hand van jouw eigen voorbeeld? Dat is niet iets tegen jou of een comment van jou, maar om in het algemeen specifiek soort gedrag te benoemen van wie dat gedrag maar vertoont.

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 15:05

pien_2010 schreef:
De mensen kopen in die zaak. Dus jij geeft bewustzijn waarom dat niet ok is, en het is aan hun om de keuzes te maken. Misschien maken ze verder in hun leven wel de goede keuzes.
Dat weet jij helemaal niet.
Of zeggen ze dat letterlijk in topics dat het ze niets interesseert. Ik heb dat zelf nl nog nooit gezien.


Nou Pien, in het Temu topic op de eerste pagina alleen al meerdere keren "het interesseert me niks", "ga er helemaal niks mee doen :)" en "gaat bij de rest van de meningen in het ronde archief" enzovoorts enzovoorts enzovoorts. En dat gaat misschien over de meningen en niet over de feiten binnenin die meningen, maar volgens mij maakt dat weinig verschil in deze. Dus in die zin snap ik Nikass echt wel.

pien_2010

Berichten: 43506
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 15:30

VuurVleugels schreef:
pien_2010 schreef:
De mensen kopen in die zaak. Dus jij geeft bewustzijn waarom dat niet ok is, en het is aan hun om de keuzes te maken. Misschien maken ze verder in hun leven wel de goede keuzes.
Dat weet jij helemaal niet.
Of zeggen ze dat letterlijk in topics dat het ze niets interesseert. Ik heb dat zelf nl nog nooit gezien.


Nou Pien, in het Temu topic op de eerste pagina alleen al meerdere keren "het interesseert me niks", "ga er helemaal niks mee doen :)" en "gaat bij de rest van de meningen in het ronde archief" enzovoorts enzovoorts enzovoorts. En dat gaat misschien over de meningen en niet over de feiten binnenin die meningen, maar volgens mij maakt dat weinig verschil in deze. Dus in die zin snap ik Nikass echt wel.


Ok, dat vroeg ik me dus af. Ik kom niet in dat topic .
Helaas hebben veel mensen een ongeïnteresseerde houding als het gaat om leed van een ander of klimaat verandering. Ikke ikke en mij de zondvloed.
Dat heb ik dus gemist. Die mensen zul je nooit veranderen. Je kunt het benoemen en dan vertrekken. Dat bedoel ik met kies je "battles".

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 15:38

Klopt dat stond er.
Maar zetten jullie er ook het eeste antwoord neer?

xx schreef:
Beste anti mensen. Jullie mogen je mening hebben, maar moet het nou op deze manier? Als het topic je niet aan staat, kan je dan op het kruisje bovenin je browser drukken en het over slaan?

Ik vraag hier om must haves en fans, niet om negatief gedoe.

Dank je wel! :)


En daar werd totaal geen gehoor aan gegeven....
Dan gaan mensen tegenin....
Beetje wie de bal kaatst

Daar had men vrij een topic elders kunnen openen met, de niet fans van temu :D

rien10
Berichten: 14738
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 15:43

Ik denk dat dit al op pagina 1 van dit topic gezegd is DP.
We draaien in rondjes ......

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 15:47

Precies.
Weer een mooi moment om het topic te verlaten :j
Kijken of ik later weer aanhaak....

c_alsemgeest

Berichten: 20690
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:03

pien_2010 schreef:
Ok, dat vroeg ik me dus af. Ik kom niet in dat topic .
Helaas hebben veel mensen een ongeïnteresseerde houding als het gaat om leed van een ander of klimaat verandering. Ikke ikke en mij de zondvloed.
Dat heb ik dus gemist. Die mensen zul je nooit veranderen. Je kunt het benoemen en dan vertrekken. Dat bedoel ik met kies je "battles".


Denk dat daar ook precies de schoen wringt.
Je kan mensen niet veranderen, dat kunnen ze alleen zelf. Je kan mensen wel informeren. Dat kan je inderdaad doen door duidelijk in het topic te vertellen wat voor leed ergens achter zit. En er zullen best mensen zijn die daardoor na gaan denken. Ik zou, na deze info bv nooit meer bestellen bij een dergelijke zaak.
Maar dan heb je ook je deel gedaan. Informatie verstrekken... daarna mensen hun eigen keuzes laten maken. En vooral niet drammen in een "fan" topic.
Dat zijn blijkbaar mensen die het minder belangrijk vinden en er toch graag blijven bestellen. En, ook al komt dat niet overeen met je eigen waarden en gevoel, het is niet illegaal dus het mag.
Dan bereik je denk ik inderdaad meer met een topic wat je het leed achter temu/shein/wish etc etc noemt.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 16:30

pien_2010 schreef:
Eens.

Zelf herken ik me heel erg in Nikass. Ik heb veel actie gevoerd tegen onrecht. Overal het onder de aandacht gebracht vooral de klimaatopwarming.
Op een gegeven ogenblik merkte ik dat ik mijn doel voorbij schoot. Te fel.
Toen ben ik alleen om het resultaat te veranderen mijn "battles" gaan kiezen en ben ik anders gaan discussiëren.

Nu ik ouder ben geworden beperk ik mijn battles nog meer, want ik begin het me teveel aan te trekken. Dus nu alles wat met milieu en opwarming van de aarde te maken heeft en Oekraïne buitengewoon scherp volgen. De rest van ellende, rampen etc doe ik een stapje terug zodat ik gelukkig blijf.


Dat doe je heel verstandig, en ik volg je wel een beetje.
De tijd van demonstraties lopen, en lid zijn van een politieke beweging ligt wel een beetje achter me. Mijn gezondheid laat dat ook niet meer toe.
Maar ik heb eens eerder op bokt gezegd dat wat mij betreft loslaten de grootste uitdaging is van het leven. En dat zie ik nog steeds zo.
Alleen betreft het nu wel vaker de dingen in mijn directe nabijheid ipv de wereldse zaken.

Waar jij het beter aanpakt dan ik, en dat leerdoel neem ik van je mee als je t goed vindt, is bedenken wat je doel is, en dat voor ogen houden.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 16:32

Cambionn als voorbeeld vind ik dat uiteraard niet gek, maar er wordt heel veel op het topic inhoudelijk ingegaan, en ik vatte jouw bericht ook zo op. Ik vind dat overigens niet erg, maar ik dacht daar kan ik niet zoveel mee
Excuses als ik je opmerking verkeerd interpreteerde.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 16:35

DuoPenotti schreef:
Klopt dat stond er.
Maar zetten jullie er ook het eeste antwoord neer?

xx schreef:
Beste anti mensen. Jullie mogen je mening hebben, maar moet het nou op deze manier? Als het topic je niet aan staat, kan je dan op het kruisje bovenin je browser drukken en het over slaan?

Ik vraag hier om must haves en fans, niet om negatief gedoe.

Dank je wel! :)


En daar werd totaal geen gehoor aan gegeven....
Dan gaan mensen tegenin....
Beetje wie de bal kaatst

Daar had men vrij een topic elders kunnen openen met, de niet fans van temu :D


Ik dacht dat jij net schreef dat je een voorstander was van sociale omgang met elkaar. Vindt jij dat een vriendelijke reactie van de ts?

En een ander topic erover openen gaat dus opnieuw voorbij aan de essentie van dit topic wat we nu hebben.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:37

Wat is er onvriendelijk aan die reactie?
Ze zegt toch op een fijne manier dat ze die discussie niet in haar topic wil hebben?

Dat haar opinie haaks staat op de jouwe maakt dat bericht niet opeens onvriendelijk of agressief.

rien10
Berichten: 14738
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:40

Maar Nikass, echt, je blijft hameren op iets wat het Temu topic niet is: een discussie topic over Temu.
Het genoemde topic is een Fan topic.
Net zo als in een aardappelen topic over bananen beginnen.
Ik snap je punt. Ik snap wat je wilt. Maar het is niet zo dat omdat jij het wilt, het ook zo zal gebeuren. Ook niet als dat moreel juist is. Of onjuist, om het even :)

Het past niet, het is er de plaats niet voor.

pien_2010

Berichten: 43506
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:51

Citaat:
Waar jij het beter aanpakt dan ik, en dat leerdoel neem ik van je mee als je t goed vindt, is bedenken wat je doel is, en dat voor ogen houden.
voel me gevleid. Sterkte met je gezondheid.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 18:08

rien10 schreef:
Maar Nikass, echt, je blijft hameren op iets wat het Temu topic niet is: een discussie topic over Temu.
Het genoemde topic is een Fan topic.
Net zo als in een aardappelen topic over bananen beginnen.
Ik snap je punt. Ik snap wat je wilt. Maar het is niet zo dat omdat jij het wilt, het ook zo zal gebeuren. Ook niet als dat moreel juist is. Of onjuist, om het even :)

Het past niet, het is er de plaats niet voor.


Maar lieve Rien, waar hoor je mij zeggen dat het moet gebeuren?
Ik bespreek alleen waar ik tegenaan loop, en lees geïnteresseerd in hoe anderen hier in staan.
En het Temu topic hoeft van mij geen discussie topic te zijn of worden. Ik ben alleen van mening dat je mensen moet kunnen aanspreken op hun gedrag als dat bepaalde normen overschrijdt. Dat niet iedereen dezelfde normen hanteert ben ik al achter, en dat ik zal moeten dealen met de regels van bokt ook.
Blijft staan dat ik het interessant vind om met elkaar te sparren over hoe we hiermee omgaan. :)

Tallie1979
Berichten: 22759
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:09

Nikass schreef:
Ik dacht dat jij net schreef dat je een voorstander was van sociale omgang met elkaar. Vindt jij dat een vriendelijke reactie van de ts?

En een ander topic erover openen gaat dus opnieuw voorbij aan de essentie van dit topic wat we nu hebben.


Aangezien ik degene ben waar dit over gaat, wil ik best een toelichting geven. Mijn eerste opmerking in het topic was heel normaal bedoeld. Omdat het hele topic in een bliksemflits werd “gekaapt”. Ik hoopte daarmee dat de mensen die aan het “kapen” waren ook het besef zouden krijgen dat het topic hiervoor niet bedoeld of gecreëerd was. :)

Alle opmerkingen erna waren een uiting van “hakken in het zand, kont tegen de krib etc.” (Eerlijk is eerlijk) Want ja, een aantal mensen waren zeer duidelijk aanwezig en ik kreeg het gevoel dat ik mezelf een rotmens diende te vinden omdat ik een topic durfde te openen en het in mijn hoofd haalde om er te bestellen. Misschien was het niet zo bedoeld, maar zo kwam het bij mij wél binnen. En ja, ik heb ook een groene pb gehad hoor, oeps! :=

Ik hanteer de stelregel dat ik mezelf niet met het leven van een ander bemoei. Ik kan niet in de portemonnee van iemand anders kijken en ja, ik heb wel degelijk een moraal kompas. Maar hey, het ontwerp en de uitvoering is voor iedereen anders.

Ik heb de moeite genomen om alle 17 pagina’s te lezen en wilde het eigenlijk naast me neerleggen. En wie weet wakker ik wel weer wat aan, dan spijt me dat alvast.

Maar bedenk je goed dat ik in de basis geen topic heb geopend om kwaad bloed te zetten of om een enorme discussie te ontketenen. Ik wilde, simpelweg, gewoon een gezellig topic om met anderen te kletsen. Dat was het. Niks meer, niks minder. :)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 18:14

Tallie1979 schreef:
Nikass schreef:
Ik dacht dat jij net schreef dat je een voorstander was van sociale omgang met elkaar. Vindt jij dat een vriendelijke reactie van de ts?

En een ander topic erover openen gaat dus opnieuw voorbij aan de essentie van dit topic wat we nu hebben.


Aangezien ik degene ben waar dit over gaat, wil ik best een toelichting geven. Mijn eerste opmerking in het topic was heel normaal bedoeld. Omdat het hele topic in een bliksemflits werd “gekaapt”. Ik hoopte daarmee dat de mensen die aan het “kapen” waren ook het besef zouden krijgen dat het topic hiervoor niet bedoeld of gecreëerd was. :)

Alle opmerkingen erna waren een uiting van “hakken in het zand, kont tegen de krib etc.” (Eerlijk is eerlijk) Want ja, een aantal mensen waren zeer duidelijk aanwezig en ik kreeg het gevoel dat ik mezelf een rotmens diende te vinden omdat ik een topic durfde te openen en het in mijn hoofd haalde om er te bestellen. Misschien was het niet zo bedoeld, maar zo kwam het bij mij wél binnen. En ja, ik heb ook een groene pb gehad hoor, oeps! :=

Ik hanteer de stelregel dat ik mezelf niet met het leven van een ander bemoei. Ik kan niet in de portemonnee van iemand anders kijken en ja, ik heb wel degelijk een moraal kompas. Maar hey, het ontwerp en de uitvoering is voor iedereen anders.

Ik heb de moeite genomen om alle 17 pagina’s te lezen en wilde het eigenlijk naast me neerleggen. En wie weet wakker ik wel weer wat aan, dan spijt me dat alvast.

Maar bedenk je goed dat ik in de basis geen topic heb geopend om kwaad bloed te zetten of om een enorme discussie te ontketenen. Ik wilde, simpelweg, gewoon een gezellig topic om met anderen te kletsen. Dat was het. Niks meer, niks minder. :)


Dat geloof ik direct. En ik hoop dat je in mijn berichten in dit topic hebt meegekregen dat ik met name geprobeerd heb het moreel kompas van bokt als forum te bespreken, en niet dat van de individuele bokker.
Ik vond die bovenstaande reactie van jou niet vriendelijk, maar dat is gedrag, niet jou als persoon.
Dus voor mij ben je geen rotmens, ik ken je ook niet verder.

Tallie1979
Berichten: 22759
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:18

Ik denk dat het voor iedereen anders is hoe ze iets interpreteren. Mijn gevoel was dat ik moest knikken en slikken. En dat voelde voor mij als puur onrecht.

Dus zo zie je maar, ieder kijkt anders tegen dingen aan. Wat voor jou onrecht is wat moet worden rechtgezet, kan voor een ander ook als onrechtmatig aanvoelen. :) ik hoop dat je begrijpt wat ik er mee wil zeggen.

BrankaZ

Berichten: 3895
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 20:04

Nikass schreef:
Tallie1979 schreef:
Aangezien ik degene ben waar dit over gaat, wil ik best een toelichting geven. Mijn eerste opmerking in het topic was heel normaal bedoeld. Omdat het hele topic in een bliksemflits werd “gekaapt”. Ik hoopte daarmee dat de mensen die aan het “kapen” waren ook het besef zouden krijgen dat het topic hiervoor niet bedoeld of gecreëerd was. :)

Alle opmerkingen erna waren een uiting van “hakken in het zand, kont tegen de krib etc.” (Eerlijk is eerlijk) Want ja, een aantal mensen waren zeer duidelijk aanwezig en ik kreeg het gevoel dat ik mezelf een rotmens diende te vinden omdat ik een topic durfde te openen en het in mijn hoofd haalde om er te bestellen. Misschien was het niet zo bedoeld, maar zo kwam het bij mij wél binnen. En ja, ik heb ook een groene pb gehad hoor, oeps! :=

Ik hanteer de stelregel dat ik mezelf niet met het leven van een ander bemoei. Ik kan niet in de portemonnee van iemand anders kijken en ja, ik heb wel degelijk een moraal kompas. Maar hey, het ontwerp en de uitvoering is voor iedereen anders.

Ik heb de moeite genomen om alle 17 pagina’s te lezen en wilde het eigenlijk naast me neerleggen. En wie weet wakker ik wel weer wat aan, dan spijt me dat alvast.

Maar bedenk je goed dat ik in de basis geen topic heb geopend om kwaad bloed te zetten of om een enorme discussie te ontketenen. Ik wilde, simpelweg, gewoon een gezellig topic om met anderen te kletsen. Dat was het. Niks meer, niks minder. :)


Dat geloof ik direct. En ik hoop dat je in mijn berichten in dit topic hebt meegekregen dat ik met name geprobeerd heb het moreel kompas van bokt als forum te bespreken, en niet dat van de individuele bokker.
Ik vond die bovenstaande reactie van jou niet vriendelijk, maar dat is gedrag, niet jou als persoon.
Dus voor mij ben je geen rotmens, ik ken je ook niet verder.

Een moreel kompas voor een heel forum is zo goed als onmogelijk. Ieder mens leeft naar zijn/haar eigen normen en waarden. Die krijg je vanuit huis mee en ontwikkel je verder door ervaringen. Er zijn echt wel dingen waar de meeste mensen het over eens zijn dat ze goed of fout zijn, maar het is ook vaak perceptie.
Als mensen dan met gelijkgestemden in gesprek met elkaar raken en een buitenstaander komt dan vertellen dat ze dingen eigenlijk anders moeten zien, dan voelt dat als een aanval. Of dat zo bedoelt is of niet, wie is iemand om een ander terecht te wijzen op basis van zijn normen en waarden?
Het is volledig menselijk om je af te sluiten als je het idee hebt dat je door een volkomen vreemde op ke vingers wordt getikt.

En dan komt er nog bij dat een moderatorteam het nooit goed kan doen voor iedereen ( spreek uit ervaring op eenander forum). Wat de een als volkomen normaal ervaart, kan een ander het al over een grens vinden of als een aanval ervaren. Moderators wegen dat altijd af en houden ruggespraak met elkaar om tot een zo breed mogelijk gedragen oordeel en besluit te komen. Daardoor duurt het soms ook even voor actie volgt.
Er is nog nooit een kok gevonden die kan koken naar alle monden is niet voor niets een spreekwoord.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 21:11

Maar dat is niet hetzelfde als wanneer je als forum een bepaalde moraal hanteert...

Tallie1979
Berichten: 22759
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 21:21

Nikass schreef:
Maar dat is niet hetzelfde als wanneer je als forum een bepaalde moraal hanteert...


Ok, deze snap ik.

Vergeet alleen niet dat een forum op zichzelf niet kan nadenken (tenzij het door AI wordt gedaan, maar daar valt ook een discussie over te voeren.) Het is mensenwerk. Ook weer mensen die ieder hun eigen ideeën en opvattingen hebben. Dus het forum is niet 1 individu en kan als forum ook geen moraal kompas hebben omdat het niet uit 1 persoon bestaat.

Lekker diepzinnig dit :')

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 10:14

Hahaha ja lekker diepzinnig :D :D
Mijn werk heeft als organisatie een bepaalde visie. Dat zou een forum in principe natuurlijk ook kunnen.

Exitium

Berichten: 7156
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 10:31

Dat kan, maar wellicht bestaat dat wel uit 'we grijpen zo min mogelijk in' of 'we volgen de wet'. Juist omdat er zoveel verschillende mensen met verschillende visies op Bokt komen, kan ik me goed indenken dat ze daar wat terughoudender in zijn.

Avalanche

Berichten: 16115
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 10:35

Ethiek op zich is een lastig iets.

Er zijn dingen die we als mensheid over het algemeen niet ok vinden, zoals moord, diefstal, liegen enz. Maar in het westen hebben we wel een andere moraal als niet westerse landen, in Amerika vinden mensen abortus een doodzonde, maar mensen met de dood bedreigen om die abortus te voorkomen dan weer niet. Wij vinden over het algemeen abortus prima, maar doodsbedreigingen niet.
Om maar een voorbeeld te noemen.

Ik vind zelf tolerantie en acceptatie van mensen super belangrijk, hoe die mens ook is, en verder vind ik belangrijk dat mensen zelf vrij zijn om keuzes te maken, ook als die keuzes mij niet bevallen. In datzelfde kader heb ik een groot probleem met uitbuiting en slavernij, en vind ik het ook niet goed om dat op wat voor manier dan ook te steunen.
Mijn moraal is zo min mogelijk schade doen aan mensen, en zoveel mogelijk goed doen voor mens en natuur.

Maar ik snap ook dat mijn moraal de mijne is, en niet die van een ander hoeft te zijn, en dat vind ik lastig.