Wanneer een slotje.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambionn

Berichten: 772
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 09:02

Ik ben het wel mat Shadow en Boras eens. Er wordt hier heel moeilijk gedaan over een slotje op een topic op een online forum. Dat is het einde van de wereld niet, ook niet als mods niet in detail uitleggen waarom iets op slot moet. Moderators hebben aangegeven hoe ze ermee werken, laat het daarna gaan...

nevica schreef:
Boras schreef:
Bokt is aan niemand verantwoording schuldig.
Waarom niet dan?
Omdat jij een random gebruiken bent op een website? Je bent geen stakeholder, geen politie, of wat dan ook? Je bent iemand die zelf besloot van deze website gebruik te maken in z'n vrije tijd. En niemand online moet zich verantwoorden naar elk random persoon die op hun website komt. De regels staan gewoon duidelijk op Bokt, de moderators hebben aangegeven hoe ze ermee omgaan. Als je dat niet goed genoeg vind, ben je vrij om niet gebruik te maken van de website. Maar Bokt is jou niks verschuldigd, ook geen verantwoording.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 12:18

nevica schreef:
Boras schreef:
Bokt is aan niemand verantwoording schuldig.


Waarom niet dan?



De startvraag lijkt me juist: waarom wel dan?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 07:53

Cambionn schreef:
Ik ben het wel mat Shadow en Boras eens. Er wordt hier heel moeilijk gedaan over een slotje op een topic op een online forum. Dat is het einde van de wereld niet, ook niet als mods niet in detail uitleggen waarom iets op slot moet. Moderators hebben aangegeven hoe ze ermee werken, laat het daarna gaan...


Het is je goed recht om dat te vinden. Net als dat een ander het recht heeft om er anders in te staan. Iedereen zijn mening. Mij stoort het gebrek aan transparantie. En het bevestigd de willekeur waarmee er soms gehandeld wordt. Tevens staan de regels staan niet “gewoon duidelijk” op bokt. Anders had ik dit topic toch niet gestaan.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wanneer een slotje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 09:04


Nezzie

Berichten: 476
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 11:33

Jennyj01 schreef:
Oké duidelijk. Er is dus niet echt een beleid. Of in elk geval geen overzichtelijk beleid wat je kunt nakijken.


Dat beleid is er wel, dat schrijven ze toch al meerdere malen in dit topic? Er is lijst met criteria om een slotje te zetten. Alleen worden die criteria vervolgens beoordeeld door verschillende personen. Net als bij een dressuurproef er ook standaarden zijn waar naar wordt gekeken, maar de ene jury geeft voor hetzelfde onderdeel een 5 (slotje) en de ander een 5,5 (geen slotje).

Hoe zou je dit harder willen maken? Als 23% of meer van de berichten in het topic niet voldoen aan XYZ, dan volgt een slotje? Of zo?

BeFunny

Berichten: 10540
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:16

Polly schreef:
Hoe bedoel je dat de regels niet op Bokt staan? Die staan toch op elke pagina onderaan?
https://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Regels

Of bedoel je de richtlijnen voor de mods?



Er staat dus niks over slotjes.
En leuk dat jullie het maatwerk noemen. Ik noem het willekeur.

Een beetje het zelfde als op een manege waar mensen aan mogen geven op welk paard ze willen rijden. Dat lukt niet altijd maar meestal wordt daar naar gekeken maar Jantje en Pientje krijgen nooit hun lievelingspaard omdat ze niet zo lekker in de groep liggen of wat dan ook. Daar kan gezegd worden dat is maatwerk want het gekozen paard past niet bij die ruiter (maar de rede is dat Fleur die ook graag op GEA het lievelingspaard van Pientje wil wordt voorgetrokken elke keer ;)


Als de regels duidelijk zijn dan krijg je die vragen niet. Met een slotje hoeft het helemaal niet ingewikkeld te zijn. Je geeft of iedereen die aangeeft een slotje te willen op hun geopende toppic dat slotje (Desnoods zet je in de regels dat iemand maar 1x in de zoveel tijd bijv een week om een slotje kan vragen) Zo zorg je dat niet heel het forum vol staat met slotjes (want dat is gewoon ook irritant overal slotjes en dat zou ik bijvoorbeeld een goede rede vinden om helemaal geen slotjes meer te geven) En dat bokkers gaan nadenken over of ze het toppic wel willen openen.

Of je kiest ervoor om helemaal geen slotjes meer te doen (Iig niet op verzoek)

Dan ben je sowieso af van de willekeur.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wanneer een slotje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:32


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110693
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:33


BeFunny

Berichten: 10540
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:37

Wel met hele nette excuses. En dat kan gebeuren modjes zijn ook gewoon mensen.

Maar ik zie deze vraag over de slotjes best wel vaak komen en dat kan heel simpel opgelost door daar een duidelijke richtlijn/regel aan te koppelen ;)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:52

Die richtlijn is er. Dat is nl. dat topics in principe open blijven en niet gesloten en/verwijderd worden. Tenzij er redenen zijn om daar om af te wijken. Die redenen hebben we hier al genoemd. Daarbij kijken we ook altijd nog naar de 'menselijke maat'. Dat is iets wat je niet in regeltjes en richtlijnen kunt vangen. Sterker nog: dat willen we ook niet. We weten hoe we in de normale gevallen handelen (= richtlijn/beleid) en daarbij houden we altijd een mogelijkheid om het anders te doen als de situatie er om vraagt.
Dat kun je zien als willekeur. Dat kan en dat mag. Wij noemen het maatwerk en dat blijven we ook doen.