Show je aquarium III!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 22:44

ik geef diepvries rode muggenlarve.
maar om de twee dagen en dan weinig.
maar denk niet dat dat iets met de alg doet,bij mij niet

J0anieke

Berichten: 4878
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 22:44

Kan me niet voorstellen dat dat alg veroorzaakt.

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 22:46

Ik voer,alleen maar diepvries.. en 1 dag vasten

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 23:15

snorkel1986 schreef:
Wie van jullie voert er ook diepvries voer zit haast te denken dat dat mijn alg probleem is aangezien ik er met mijn oude aquarium nooit last van had.. Al geef ik niet veel vind ik

Zijn platen van de parel die ikzelf in stukjes hak en dan perblokje voer


Ik zat me dit net ook af te vragen.
Jack eet graag bloedwormpjes en watervlooien, de 4 garnalen die er nog zijn ook.. maar iedere keer als ik dat gevoerd heb, heb ik een kaamlaag en een paar dagen later begint de alg te komen.. super irritant.
Ik voer niet te veel, hij krijgt er een paar uit de hand / pincet, en een paar op de bodem voor de garnaaltjes ( die hij ook vaak opeet. ) en that's it.


Ik zie zoveel moois voorbij komen dat ik niet op alles kan reageren, maar ik lees mee, en geniet van alle foto's!

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:32

ellepel schreef:
oh ok,ja dat heb ik gemist dat je het filter ook er bij had. Dat scheelt dan wel ja.

bakje is mooi hoor,ben benieuwd over een tijdje!


Ahja weet ook niet hoe duidelijk ik dat bij de berichte had gezet hoor, en dan nog kan je niet alles onthouden haha! Ga sowieso het water nog wel even testen natuurlijk voor ik concreet wat ga regelen om te controleren dat het filter nog stabiel draait. Maar als ik de appelslakken zo zie verwacht ik dat wel (en daarna is er ook bioload in de bak gebleven na het verhuizen van de vissen die erbij kwamen).


snorkel1986 schreef:
Wie van jullie voert er ook diepvries voer zit haast te denken dat dat mijn alg probleem is aangezien ik er met mijn oude aquarium nooit last van had.. Al geef ik niet veel vind ik

Zijn platen van de parel die ikzelf in stukjes hak en dan perblokje voer


Gooi je de blokjes in zijn geheel in je aquarium of zorg je er we voor dat je ontdooiwater apart weg doet? Dat dooiwater kan namelijk wel belastend zijn voor je waterkwaliteit heb ik gelezen. En dat zal dan niet in een directe manier tot alg leiden, maar kan natuurlijk wel voor iets van een onbalans zorgen waardoor je weer alg krijgt?

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:54

J0anieke schreef:
Het is inderdaad de kast, zo ongelijk als de pest.. Had het al iets verwacht, maar niet zo erg :') Ik ga er een houten plaat tussen leggen en neem de gok er denk ik maar op :=

Ik heb 6cm werkruimte, dus wordt leuk.. :D Gelukkig heb ik dunne handen en armen :')


Gezien het vocht wat uit de bak verdampt en de kleine ruimte erboven, is het misschien wel nodig om een bescherming aanbrengen aan de onderkant van de plank er boven. Anders heb je grote kans dat deze echt krom gaat trekken. Wel superleuk!

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:59

MarliesR schreef:
ellepel schreef:
oh ok,ja dat heb ik gemist dat je het filter ook er bij had. Dat scheelt dan wel ja.

bakje is mooi hoor,ben benieuwd over een tijdje!


Ahja weet ook niet hoe duidelijk ik dat bij de berichte had gezet hoor, en dan nog kan je niet alles onthouden haha! Ga sowieso het water nog wel even testen natuurlijk voor ik concreet wat ga regelen om te controleren dat het filter nog stabiel draait. Maar als ik de appelslakken zo zie verwacht ik dat wel (en daarna is er ook bioload in de bak gebleven na het verhuizen van de vissen die erbij kwamen).


snorkel1986 schreef:
Wie van jullie voert er ook diepvries voer zit haast te denken dat dat mijn alg probleem is aangezien ik er met mijn oude aquarium nooit last van had.. Al geef ik niet veel vind ik

Zijn platen van de parel die ikzelf in stukjes hak en dan perblokje voer


Gooi je de blokjes in zijn geheel in je aquarium of zorg je er we voor dat je ontdooiwater apart weg doet? Dat dooiwater kan namelijk wel belastend zijn voor je waterkwaliteit heb ik gelezen. En dat zal dan niet in een directe manier tot alg leiden, maar kan natuurlijk wel voor iets van een onbalans zorgen waardoor je weer alg krijgt?

Deze hoor je bevroren te voeren..

mariettek

Berichten: 1690
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:37

Hoor je die echt bevroren te voeren? Ik ken het ook alleen maar om te laten ontdooien, dan in een zeefje af te spoelen en daarna pas te geven. Dan zijn ze kamertemperatuur ipv ijsjes.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 16:17

Het aquarium is opgehaald! *\o/* Duurde anderhalve week maar het is geregeld. hé hé :')

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 17:03

mariettek schreef:
Hoor je die echt bevroren te voeren? Ik ken het ook alleen maar om te laten ontdooien, dan in een zeefje af te spoelen en daarna pas te geven. Dan zijn ze kamertemperatuur ipv ijsjes.


Ik haal altijd wat water uit het aquarium en laat ze daar in dooien...

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 20:16

Ik ontdooi diepvriesvoer ook altijd en spoel t daarna uit in een zeefje, heb ook begrepen dar dat euh, smeltwater niet goed is maar dat t wel moet ontdooien.

Captain schreef:
Het aquarium is opgehaald! *\o/* Duurde anderhalve week maar het is geregeld. hé hé :')


Hiep hoi! *\o/* Foto’s?

MarliesR wat is hij mooi zeg, heel tof met die poster zo! En die grote is ook mooi, wat een groot ding! Ben benieuwd hoe het er over een tijdje uitziet :)

Melyoramel wat zijn ze leuk zeg die brigittea’s! ik zit ernstig te twijfelen nu, lichtoogjes uitbreiden of kan ik ze niet combineren? Schooltje lichtoogjes, schooltje brigiteas... kan dat samen in een rio 125 (80cm, 125 liter) allebei 10?

Ellepel dank voor je tips over het sterrenkruid! Er drijven hier nu een paar topjes rond, werkt echt super als drijfplant! Geinspireerd door je junglebak heb ik ook braziliaanse klimop besteld :)

Joanieke ook gaaf die shallow zeg, wat ge je ermee doen? Zoiezo al die kleinere aquaria in zo’n kast, word je bijna hebberig van ;)

Er zit bij mij inmiddels ook een honinggoerami in, eenzame Edje. Hij was de enige die de nog hadden bij de winkel en dat vond ik best sneu. Moet even kijken waar ik een harem kan scoren. Van de “nieuwe” lichtoogjes zijn er toch 2 gestorven helaas met precies dezelfde symptomen als de eerste batch (vermageren, lusteloos, dood). De rest gaat nog steeds erg goed. Wat denken jullie, lichtoogjes (zijn er nog 4) nog erbij of brigittea of allebei?


Afbeelding
Edje

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 20:48

ik lees dat lichtoogje niet met grotere vissen kan?
en ze moeten lagere temperatuur ?
ik zou het bij de lichtoogjes houden denk ik :j

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:17

Hoi allemaal :D

Mag ik mij hier ook melden?
Ik ben Dorieke en ik heb sinds een aantal jaar een aquarium. Nu ben ik me steeds meer aan het inlezen :) . Een aantal jaar geleden heb ik ook super fijn advies gehad via Bokt over mijn vorige (veel kleinere) aquarium.

Mijn vorige aquarium is afgelopen zaterdagavond geknapt en nu heb ik een superfish panorama 50 aquarium gekocht via marktplaats. Er zwemmen twee Chinese danio's in en twee luipaard danio's.
Inmiddels veel nieuwe plantjes gekocht, een mooi stuk hout (ligt nog in een emmer te dompelen) en het filter van het aquarium geïnstalleerd. Mijn oude filter hing er eerst nog in.

Ik ben benieuwd naar alle tips/adviezen en lees heel graag mee! Ik wil graag nog een paar vissen aan mijn bestand toevoegen, maar welke?

En het filter vervangen moet elke maand. Kan ik ook alleen filterwatten oid kopen voor dit aquarium? Iemand ervaring? Alvast bedankt :D

Afbeelding

J0anieke

Berichten: 4878
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:51

Welkom! :)
Filter moet je juist nooit (helemaal) vervangen. Gewoon laten zitten en wanneer de uitstroom minder wordt uitknijpen in aquarium water.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:59

J0anieke schreef:
Welkom! :)
Filter moet je juist nooit (helemaal) vervangen. Gewoon laten zitten en wanneer de uitstroom minder wordt uitknijpen in aquarium water.


Dank je wel! :) Er zitten namelijk drie lagen in. Een soort zeef onderin, daarop een witte laag en de bovenste laag is blauw.

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:00

Deze voer ik het is mij verteld dat dit bevroren gevoerd moet worden Afbeelding

J0anieke

Berichten: 4878
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:06

Coconut schreef:
J0anieke schreef:
Welkom! :)
Filter moet je juist nooit (helemaal) vervangen. Gewoon laten zitten en wanneer de uitstroom minder wordt uitknijpen in aquarium water.


Dank je wel! :) Er zitten namelijk drie lagen in. Een soort zeef onderin, daarop een witte laag en de bovenste laag is blauw.

Zeef? Is de witte grover of fijner dan de blauwe? Beste is om de fijnste het dichts bij de instroom te doen en de grovere aan de kant van de inlaat.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:18

De grovere zit onderin :) dit zit er inAfbeelding

J0anieke

Berichten: 4878
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:55

Zitten er in dat rooster korreltjes? Want dat heb je niet echt nodig. Dat is actieve kool en haalt evt. chemicaliën uit je aquarium. Wel een raar filter, staan die sponzen nou droog als de motors van de filters uit staan?

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:57

Dus...dat smeltwater moet weg... ik leer hier elke dag bij..

Ik zit te denken aan een bruissteentje voor in het aquarium.. ik wil wat beweging creëren, zonder echt meer stroming toe te voegen. Is dat een idee, zo'n steentje?

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:13

_Rianne_ schreef:
Dus...dat smeltwater moet weg... ik leer hier elke dag bij..

Ik zit te denken aan een bruissteentje voor in het aquarium.. ik wil wat beweging creëren, zonder echt meer stroming toe te voegen. Is dat een idee, zo'n steentje?


Gaat het je echt om de beweging of wil je meer zuurstof in het water? In dat laatste geval kan je ook nog een Söchting oxydator overwegen. Geruisloos!

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:30

J0anieke schreef:
Zitten er in dat rooster korreltjes? Want dat heb je niet echt nodig. Dat is actieve kool en haalt evt. chemicaliën uit je aquarium. Wel een raar filter, staan die sponzen nou droog als de motors van de filters uit staan?


In het rooster zitten geen korreltjes :) het lijkt er inderdaad op dat de sponzen opdrogen als het filter uit staat. Het filter staat hier eigenlijk altijd wel aan. Misschien toch maar mijn andere filter erin hangen en deze demonteren. Deze maakt ook best veel herrie :=

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:36

MarliesR schreef:
_Rianne_ schreef:
Dus...dat smeltwater moet weg... ik leer hier elke dag bij..

Ik zit te denken aan een bruissteentje voor in het aquarium.. ik wil wat beweging creëren, zonder echt meer stroming toe te voegen. Is dat een idee, zo'n steentje?


Gaat het je echt om de beweging of wil je meer zuurstof in het water? In dat laatste geval kan je ook nog een Söchting oxydator overwegen. Geruisloos!


Ik geloof niet dat er meer zuurstof nodig is eigenlijk.. alles groeit en gaat goed voor zover ik kan zien. t is echt beweging..

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 00:10

Gave bakken weer allemaal <3

Die borarasjes zijn toch ook wel leuk zeg!!

Hier heb ik eindelijk weer wat baby garnaaltjes gezien :D ik kan echt uren kijken en zoeken :')

Vrijdag ga ik wat crystal red garnalen ophalen die op leidingwater zitten <3

J0anieke

Berichten: 4878
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 08:00

Coconut schreef:
J0anieke schreef:
Zitten er in dat rooster korreltjes? Want dat heb je niet echt nodig. Dat is actieve kool en haalt evt. chemicaliën uit je aquarium. Wel een raar filter, staan die sponzen nou droog als de motors van de filters uit staan?


In het rooster zitten geen korreltjes :) het lijkt er inderdaad op dat de sponzen opdrogen als het filter uit staat. Het filter staat hier eigenlijk altijd wel aan. Misschien toch maar mijn andere filter erin hangen en deze demonteren. Deze maakt ook best veel herrie :=

Verschrikkelijk slecht filter als de sponzen droog staan als het filter uit staat.. Je wilt ze eigenlijk nog geen 10 minuten droog laten liggen..