Nestje kittens 4 weken oud verzorgen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Nestje kittens 4 weken oud verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 20:20

Wij hebben vandaag, eind van de dag in de houtstapel in onze tuin een nestje (3) kittens gevonden. Moeder is een wilde kat. Na contact gehad te hebben met de poezenopvang hebben we ze in huis genomen omdat ze niet echt op een veilige plaats zaten bij een drukken weg.

Volgens de opvang zijn ze 4 tot 5 weken oud.
We gaan kijken of we ze zelf houden en grootbrengen of dat we ze naar de kastenopvang brengen.
Ik heb zelf altijd katten gehad, de jongste waren7 tot 8 weken oud toen ik ze kreeg maar die kwamen uit het asiel.

Hebben jullie tips hoe we deze kleintjes kunnen grootbrengen en aan "vaste voeding" kunnen laten wennen? (we hebben zacht/nat junioren voer in huis)

Morgen heb ik weer contact met de poezenopvang voor overleg.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:28

Lage instap kattenbak neerzetten en géén klontvormend grit erin. Soms eten ze het op en dan krijg je een klont in de buik. Neem houtkorrels bijvoorbeeld.
De onderste helft van een transportbench zou je ook als kattenbak kunnen gebruiken evt.

Royal Canin heeft blikjes babycat pate wat ze wel graag eten. Ook zijn er babycatbrokjes van Royal Canin die je evt geweekt kan geven.
Kittenmelk is wellicht ook nog nodig.

Mooiste zou zijn om de moeder ook te vangen en hele spul samen in een afgesloten kamer te doen. Dan voedt mama ze nog even op.

Probeer ze ook vooral uit de tocht en kou te houden.

Hoeveel wegen ze nu?

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Nestje kittens 4 weken oud verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 20:39

Dat van dat kattengrit had ik idd ook al gelezen.

We hebben nu juniorenvoer en proberen met onze vinger wat te geven en met een spuitje een beetje water. Het zijn wilde kittens, hebben waarschijnlijk alleen maar bij hun moeder gedronken en geen mensen gezien.

De lichtste weegt 490 en de zwaarste 580 gram

Voor moeder wordt een vangkooi neergezet. In België worden zwerfkatten gevangen, gesteriliseerd en dan weer opnieuw teruggezet.

Nyaleti

Berichten: 6136
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Nestje kittens 4 weken oud verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:48

Beginnen met paté of geweekte brokjes. Ik zou ook wat melk bij halen met een speentje of spuitje voor de eerste tijd. Evt kattenmelk maar het liefste echt kittenmelk van bv Royal Canin. Géén koemelk.
Ik zou ze ook direct ontwormen want zeker dat moeder fiks besmet is.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Nestje kittens 4 weken oud verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 20:55

Na wat rondbellen is de moeder waarschijnlijk een verwilderde boerderijkat van een boer hier in de buurt, hij heeft dit jaar nog een nest gehad.......

Ik ga morgen eens kijken voor melk want met het pate en water wil het nog niet zo lukken. Ik maak me altijd een beetje zorgen wanneer dieren niet willen eten maar ik begrijp ook dat ze het nog niet kennen.....

En dan eens met mijn man gaan bespreken wat we gaan doen. Houden of toch wegbrengen. Aan de ene kant zijn ze van harte welkom en aan de anderen kant werden mijn katten tot nu toe 20 jaar en dat is dan best wel weer een hele verantwoordelijkheid om aan te gaan.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:58

Beter nog geen juniorenvoer, zitten wat andere bestanddelen in dan babyvoer. Ze kunnen er van aan de dunne gaan. Idem met kittenmelk, kijk dus even of je bijv KMR babymelk kunt vinden, die pakken ze bij ons op de opvang ook meestal. Inderdaad geen koemelk, teveel lactose en kunnen ze niet goed tegen.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Nestje kittens 4 weken oud verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 21:01

Ze zijn nu 3 uur bij mij binnen en eentje begint te piepen, wat kan ik het beste doen?
Zal morgen naar de dierenarts gaan voor speciaal voer en melk

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Nestje kittens 4 weken oud verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 21:05

Ze kunnen zichzelf waarschijnlijk nog niet goed wassen, dus dat moet jij voor ze doen. Met een vochtig watje rond buik en anus om de vertering op gang te helpen.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 21:08

Ze krijgen van mamma om de zoveel tijd eten, wachten tot morgen is echt veel te lang! Als ze gaan piepen hebben ze honger en moeten ze piesen/poepen, dat kunnen ze inderdaad nog niet zelf.

Probeer snel wat hands on hulp te krijgen, niemand in je buurt ervaring met kittens? Heeft die opvang geen noodnummer wat je kunt bellen?

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Nestje kittens 4 weken oud verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 21:10

Ik heb daarstraks met mijn vinger een heel klein beetje pate en water binnen kunnen krijgen, ook bij degene die piepte. De andere 2 zijn rustig en zijn zich aan het wassen. Degene die piepte ligt nu in mijn nek in mijn haar te slapen.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Nestje kittens 4 weken oud verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 21:12

Heb je hun kontjes gemasseerd met een nat watje of doekje? Ze kunnen nog niet zelf ontlasten daar moet je ze bij helpen.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Nestje kittens 4 weken oud verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 21:38

Ga ik nu doen!

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Nestje kittens 4 weken oud verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 22:19

Inderdaad melk halen (zo snel mogelijk) en gaan flessen. Kittens van een week of 5-6 gaan langzaam aan vast voedsel wennen. Ik week dat altijd in water in het begin. Zorg dat ze warm liggen (maar niet te warm) en stimuleer de buikjes zodat ze kunnen poepen en plassen. Verder pas brokjes gaan geven vanaf een week of 9. Ze moeten eerst leren eten en kunnen nu nog stikken in brokjes.

Maar als ik het zo lees zijn ze nog niet zo ver dat ze al aan vast voedsel willen. Vaak zit er ook verschil in de nestgenootjes. Ik had de eerste op 5 weken die al vrij snel de bedoeling snapte en de laatste met ruim 6 weken voor die de bedoeling snapte.

Nyaleti

Berichten: 6136
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 22:23

Piepen = ongemak.
Leg een warme fles in een handdoek in het nestje, maak een beschut plekje waar ze echt in weg kunnen kruipen (ze zullen jou wel dood eng vinden) en ze moeten echt drinken. Morgen first thing babymelk halen bij de dierenarts of misschien dat een grote dierenwinkel het ook nog wel heeft.
Op het buikje naar beneden wrijven in 1 beweging, zoals een kattentong ook zou lukken. En inderdaad ook over de achterkant.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Nestje kittens 4 weken oud verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 22:29

Dank jullie wel voor de tips!
Het water drinken met spuitje gaat gelukkig steeds gemakkelijker. Plassen en poepen hebben ze nog niet gedaan. Pate voeren is nog een strijd maar lukt wel om af en toe wat binnen te krijgen. Ik heb ze net weer wat eten en drinken gegeven, ze liggen nu weer met volle buikjes te slapen.

Ik volg al heel lang de poezenopvang en had al respect voor het werk wat ze doen maar dat het zo hard werken is, had ik niet van te voren bedacht.

Ik ga morgenochtend direct naar de dierenarts.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Nestje kittens 4 weken oud verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 10:14

Met pijn in mijn hart besloten om de poesjes vandaag naar de opvang te brengen, daar hebben ze al een pleegadres voor ze klaar waar al leeftijdsgenootjes in de zelfde fase zitten.
Ze zijn van harte welkom om hier voor altijd te blijven maar gezien mijn leeftijd en het feit dat katten bij mij gemiddeld 20 jaar oud worden denk ik dat het toch verstandiger is om ze een ander 5 sterren huisje te gunnen.

Ik had vorige maand al met mijn verstand tegen mijn man gezegd dat gezien onze leeftijd, de dieren die we nu nog hebben niet meer vervangen zullen worden. Maar nu puntje bij paaltje komt is het toch wel even verdrietig en confronterend......

Dus ik ga nu maar extra genieten van de katten, kippen en paarden die ik nog heb.

marjo1996
Berichten: 827
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Nestje kittens 4 weken oud verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:16

Goede beslissing TS. Super dat je ze hebt opgevangen en kiest wat voor hun het beste is. _/-\o_

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Nestje kittens 4 weken oud verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:44

Goed dat je het gedaan heb. Heb het ook ooit gedaan met 1 wilde kitten in het begin was het strijd en dwangvoeren. Tot het knopje om ging en beestje was niet meer weg te krijgen bij mij.

Gedumpt op industrie terrein en bij de mensen waar mijn paard op stal stond gebracht. Die vonden dat kitten wel brokjes kon eten.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Nestje kittens 4 weken oud verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 14:52

Ik heb de kittens met een goed gevoel weggebracht. Ze werden direct in een mand met warme kruik gelegd en worden vanmiddag aan een zwerf moederpoes met 4 jongen in de zelfde fase gekoppeld. En via fb houdt het pleeggezin me op de hoogte.

Voor de moederpoes van mijn kittens wordt een vangkooi geplaatst, zodat ze gesteriliseerd en opnieuw hier uitgezet kan worden. Ik woon net over de Belgische grens en ze hebben hier best een goed beleid wat katten en zwerfkatten.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Nestje kittens 4 weken oud verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:56

Daar zat ik ook aan te denken kittens hierheen en proberen te koppelen bij mijn 2 kittens van 3 weken. Maar las al dat je van Belgie ben.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Nestje kittens 4 weken oud verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 15:20

Wel lief dat je meedacht!

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Nestje kittens 4 weken oud verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 22:44

Goed besluit! Nou krijgen ze de benodigde zorg bij mensen met ervaring en een pleegmamma.
Goed dat je ze hebt opgevangen!