Passend tuig voor mijn hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 15:54

Bedankt Chawi.

Imj en Lisitano ook bedankt.
Ik heb op meerdere sites gelezen dat een (y) tuig op het borstbeen moet vallen. Bij het Hurtta tuig heb ik gevoeld waar de borsbeenknobbel zat en die zat nog een stukje lager. Ik heb wat foto's gemaakt van hoe haar huidige tuig zit. Ik betwijfel of haar schouder belemmerd wordt, maar als dat wel zo is dan vind ik dat oprecht vervelend. Ik probeer het beste te doen voor haar. Daarom ben ik ook op zoek naar een nieuw tuig

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:05

Ik heb even wat fotos van de mijne opgezocht, heb je wat vergelijk hij is ietsje te groot voor mijn blondie maar niet extreem te groot, hij zakt niet over zijn schouders.

Afbeelding

Afbeelding

op mijn zwartje ligt deze, let niet op der dunne poot die is geschoren ivm operatie

Afbeelding

Afbeelding

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Passend tuig voor mijn hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:10

Ik vind de tuig echt niet goed zitten hij zit veel te ver naar achter en belemmert de beweging
De tuig van karmachansy zit dus wel goed

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:20

Hoi ts, het huidige tuig laat aan de voorkant de schouders mooi vrij dus dat is positief. Wat op de derde foto in je laatste post goed te zien is, is dat het tuig aan de bovenkant over de schouders heen valt. Als er dan spanning op de lijn staat, zal dit toch de beweging van de schouders wat beperken. Het zou dus verder naar voren (vóór de schouders ipv er overheen) mogen liggen. Dit komt waarschijnlijk omdat het tuigje eigenlijk wat te groot is.
Super dat je zo je best doet!

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Passend tuig voor mijn hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 16:57

Bedankt voor de reacties.
Ik denk dat ik nu de Dog Copenhagen Air maat M ga bestellen en dan maar kijken hoe die zit.

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Re: Passend tuig voor mijn hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:14

Welke maat heeft ie en waar woon je ? Ik heb een maat S die gaat tot 56 of is dat nog te klein?

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Passend tuig voor mijn hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:24

Hebben anderen hier ook dat de anny wat zijdelings schuift?
Ook zit de nek band ( op z’n strakste stand) iets los en de band die verticaal loopt naar achteren ( onder de buik dus) hangt wat slappig?

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 17:26

Bedankt Freekieee :)
Ze heeft maat M nodig, haar borstomvang is 67 cm.
Ik ben er nu een aan het bestellen.

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 18:23

Muze schreef:
Hebben anderen hier ook dat de anny wat zijdelings schuift?
Ook zit de nek band ( op z’n strakste stand) iets los en de band die verticaal loopt naar achteren ( onder de buik dus) hangt wat slappig?


Ja, bij mij dus ook. Niet heel erg, maar net genoeg dat voor lange wandelingen ik altijd die van Trixie gebruik.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 18:28

Eilish schreef:
Bedankt Chawi.

Imj en Lisitano ook bedankt.
Ik heb op meerdere sites gelezen dat een (y) tuig op het borstbeen moet vallen. Bij het Hurtta tuig heb ik gevoeld waar de borsbeenknobbel zat en die zat nog een stukje lager. Ik heb wat foto's gemaakt van hoe haar huidige tuig zit. Ik betwijfel of haar schouder belemmerd wordt, maar als dat wel zo is dan vind ik dat oprecht vervelend. Ik probeer het beste te doen voor haar. Daarom ben ik ook op zoek naar een nieuw tuig

[ [url=m/EBIWoE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/W5Cs9D.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YjoDGK.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ss480D.jpg]Afbeelding[/url] ]

De band die om de ribben hoor zit er bijna achter.. deze is gewoon echt te groot.
Ben benieuwd hoe je nieuwe tuig bevalt!

AnnyX zit hier perfect!

cursebreaker

Berichten: 11405
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 18:51

Eilish schreef:
Bedankt Chawi.

Imj en Lisitano ook bedankt.
Ik heb op meerdere sites gelezen dat een (y) tuig op het borstbeen moet vallen. Bij het Hurtta tuig heb ik gevoeld waar de borsbeenknobbel zat en die zat nog een stukje lager. Ik heb wat foto's gemaakt van hoe haar huidige tuig zit. Ik betwijfel of haar schouder belemmerd wordt, maar als dat wel zo is dan vind ik dat oprecht vervelend. Ik probeer het beste te doen voor haar. Daarom ben ik ook op zoek naar een nieuw tuig

[ [url=m/EBIWoE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/W5Cs9D.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YjoDGK.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ss480D.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bij deze foto's vind ik het tuig idd ook veel te ruim zitten ja.
Ik ben heel erg benieuwd hoe de DC M gaat vallen bij je hond en hoe die gaat bevallen!

En verder wil ik zeggen dat ik het alleen maar top vind dat je zo je best doet om een goed passend tuigje te vinden :j

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 18:52

VillaNeusjes schreef:
Tre ponti tuigen vind ik ondingen. Niet alleen zitten ze imo alles behalve goed ivm de schouder, honden slippen er ook nog eens heel makkelijk uit (net als de martingaal of instap tuigen)


Heb je daadwerkelijk ervaring met het merk? Tre ponti zit boven schouders namelijk. De borstband zit veel hoger dan bij de k9 tuigen of hurtta tuigen. Daarnaast de tre ponti forza kunnen zelfs onze husky's niet uit komen. Dus niet alle modellen kunnen honden uit ontsnappen. Hier 3 verschillende tre ponti tuigen en de honden hebben ze graag om.

cursebreaker

Berichten: 11405
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 18:55

Tre Ponti vind ik qua pasvorm wel echt veel beter als een K9, maar ik hoor idd ook wel eens verhalen dat sommige honden er idd wat makkelijker uit kunnen ontsnappen - al is dat erg individu afhankelijk. En hondjes die verder niet proberen te ontsnappen uit een tuig, kunnen met een tre ponti echt prima lopen! Wij hebben een tre ponti voor onze maine coon poes - niet helemaal vergelijkbaar, ook al is ze qua grootte net een kleine hond haha - en zijn er heel erg tevreden over. Mijn zusje heeft ze voor haar 3 dwergkeesjes en daar zitten ze ook als een huis :) Snel en makkelijk om te doen en ze hebben prima bewegingsruimte als ze goed passen.

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 23:01

dierenfan schreef:
VillaNeusjes schreef:
Tre ponti tuigen vind ik ondingen. Niet alleen zitten ze imo alles behalve goed ivm de schouder, honden slippen er ook nog eens heel makkelijk uit (net als de martingaal of instap tuigen)


Heb je daadwerkelijk ervaring met het merk? Tre ponti zit boven schouders namelijk. De borstband zit veel hoger dan bij de k9 tuigen of hurtta tuigen. Daarnaast de tre ponti forza kunnen zelfs onze husky's niet uit komen. Dus niet alle modellen kunnen honden uit ontsnappen. Hier 3 verschillende tre ponti tuigen en de honden hebben ze graag om.


Als je een post verder leest. Zie je m'n uitleg.. En ja ik heb ervaring met tre ponti, het blijft gewoonweg feit dat een band horizontaal voor de borst de beweging naar voren belemmerd.

En dat jouw Huskys d'r niet uit komen betekend niet dat ze dan veilig zijn voor alle honden. Praktisch kunnen ze ze af krijgen en zijn enkel tuigen met een 2e buikband achter de ribben ontsnapping proof, mits goed afgesteld.


Dat gezegd,niet iedereen kan op dezelfde schoenen lopen en met tuigen is en blijFt 't dat niet elk tuig op dezelfde hond even lekker zit.

Lisitano

Berichten: 4933
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Passend tuig voor mijn hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 23:50

Ik heb hiervoor ook Tre Ponti gehad, twee verschillende modellen en ze zijn onverwoestbaar. Ze zijn na 7 jaar intensief gebruik nog steeds goed. Ik had alleen zin in wat nieuws :D Non Stop vind ik ook een topmerk, vandaar dat ik deze nu heb.
De Tre Ponti is zelfs in zee en met al dat zand goed gebleven. Mijn reu probeert nooit uit een tuig te komen en kan dus een wat basismodel hebben. Mijn teef is wat geniepiger en heeft de Sporza of iets dergelijks. Die laat haar zo vrij, echt een topding. Die gebruik ik nog met lange wandelingen :j
Beide Tre Ponti modellen zitten bij mijn honden niet op de schouder. Wellicht hond/model afhankelijk.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Passend tuig voor mijn hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 01:50

Bedankt IMJ en cursebreaker :)

Het tuig wordt als het goed is dinsdag bezorgd.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 15:39

Tuig is binnen!
Ik ben nog een beetje aan het verstellen en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Hij lijkt mij goed te zitten, beter dan het tuig dat ze nu heeft en de Rogz. Maar als ze loopt, beweegt de voorkant wel een beetje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



Bij de Rogz was het nog erger:



Misschien moet de voorkant nog iets strakker, maar ik wil het tuig ook weer niet te hoog hebben.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Passend tuig voor mijn hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:16

Ik vind dit tuig heel prima zitten. Dat afstellen is ook een beetje zoeken hoor. Maar ik merkte dat t tuig de eerste dagen zn “opslag” vorm wat had. Dus even terug in model moest komen.

viphorse

Berichten: 1506
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: Passend tuig voor mijn hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:18

Vind het idd ook goed zitten . Die van ons werd in gebruik mooi soepel en ging daardoor nog beter zitten.

cursebreaker

Berichten: 11405
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:32

Ik vind het ook heel fijn zitten wat ik zo van foto's/filmpjes kan zien. Moet idd ook altijd even een beetje 'ingelopen' worden en je kunt met verstellen gelukkig altijd wel veel doen nog ook. Maar vind het nu al prima zitten, ondanks dat er wat speling is voor (maar een beetje speling is niet zo erg, zeker niet als je straks buiten kilometers gaat maken en hond lief lekker actief is). Bij het andere tuigje op filmpje 2 is dat dan wel weer erg veel idd maar die vind ik overall sowieso een stuk minder fijn zitten daar. De DC zit iig bij het borstbeen heel netjes en de schouders zijn mooi vrij :j

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Re: Passend tuig voor mijn hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:41

Ik vind hem netjes zitten! Beste wat ik tot nu toe op je foto’s heb gezien. Hier beweegt ie ook een heel klein beetje. Maar vele minder geworden na gebruik.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 16:49

Bedankt voor de reacties!
Dan gaat het nieuwe tuig straks mee naar buiten :D

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Re: Passend tuig voor mijn hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:00

Oh wat staat ie leuk! Ziet er imo top uit. :) Jouw hond zal wel blij zijn met een baasje dat zo z'n best doet om een goed passend tuig te vinden!

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Passend tuig voor mijn hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:12

Pasvorm ziet er zeker goed uit en hij staat ook nog eens mooi :D

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Re: Passend tuig voor mijn hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:47

Ziet er netjes uit!