Het (Witte/Duitse/Hollandse/Mechelse) herder kletstopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 18:00

MyWishMax schreef:
Oh dat heeft die van mij dus ook maranta :') hij laat ze ook wel heel, alleen klinkt het niet zo. En wij met die herder zijn de boosdoener. Ik heb alleen een probleem als die ander komt om te vechten. Dan luistert hij alsnog enorm braaf hoor, maar laat zich niet bijten.

Ipo is niet om mee te werken, het is echt een sport. Dus ja, als hobby. Ik heb die van mij bijvoorbeeld opgebouwd met obedience in het appel. Alleen bouwen wij daarna de hand af. Je hebt ook daar nieuwere methodes die veel vriendelijker zijn, het is niet overal zo hard als vroeger. En zeker niet zoals die filmpjes van aantal jaar geleden, die waren bij knpv gemaakt en dat is kort door de bocht politiehonden training.
Het werd minder leuk toen mijn reu niet meer wilde lossen. Daar heb ik met andere mensen, met andere rassen, wel eens discussies over gehad, dan kreeg ik 100 methodes hoe hun honden wel een bal losten en dat je dat zo en zo kon leren. Dat werkte alleen absoluut niet bij de mijne zodra hij in drift kwam. Dus apporteerblok loste hij keurig, bal wat lastiger en mouw op het laatst alleen bij de auto. Daarom ben ik uiteindelijk ook gestopt, die vriendelijke methodes waar men van overtuigd was buiten de ipo werkte niet en de methodes voor een hond die zo stug werd en niet loste vond ik het niet waard voor een hobby.

Djang vind lossen ook enorm lastig. Hij kan keurig 10 x goed lossen en dan zie je ineens zijn blik op slot slaan als ware.

Met de bal heeft ie daar ook last van. Maar zolang ik een 2e bal bij mij heb. En commando geef dat hij die vast moet pakken. En dat dan paar keer doe. Dan lost ie weer. Zie je zijn ogen ook weer bijdraaien.

Enige wat in zo'n situatie nog werkt is commando vast. De rest van commando's werken niet meer :+

LaPluche

Berichten: 1978
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 18:02

Oei oei oei, ik heb 5 mechels.
2 zwarten, een blauwe en 2 ros gevlamd.
Ik had pups “over” van mijn nest, er waren wel mensen die interesse hadden, maar leken me niet geschikt. Het was coronatijd en iedereen wilde pups....
Het is best veel werk, maar ik heb geen haast met de verkoop. Een goed huis is belangrijker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 18:04

LaPluche schreef:
Oei oei oei, ik heb 5 mechels.
2 zwarten, een blauwe en 2 ros gevlamd.
Ik had pups “over” van mijn nest, er waren wel mensen die interesse hadden, maar leken me niet geschikt. Het was coronatijd en iedereen wilde pups....
Het is best veel werk, maar ik heb geen haast met de verkoop. Een goed huis is belangrijker

Als ik bij mijn ouders ben, dan lopen er ook 5 mechels op het erf.

Hun hebben er 3. Waarvan 1 die ze opgevangen hebben.

LaPluche

Berichten: 1978
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Het (Witte/Duitse/Hollandse/Mechelse) herder kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 18:06

Ik woon in een woonwijk :')
Gelukkig zijn het geen blaffers

FlorienM

Berichten: 196
Geregistreerd: 19-10-14
Woonplaats: Het Oosten

Re: Het (Witte/Duitse/Hollandse/Mechelse) herder kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-21 18:09

Dat is lekker druk in huis Lapluche, hoe doe je dat met wandelen?

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 18:14

Maranta schreef:
Djang vind lossen ook enorm lastig. Hij kan keurig 10 x goed lossen en dan zie je ineens zijn blik op slot slaan als ware.

Met de bal heeft ie daar ook last van. Maar zolang ik een 2e bal bij mij heb. En commando geef dat hij die vast moet pakken. En dat dan paar keer doe. Dan lost ie weer. Zie je zijn ogen ook weer bijdraaien.

Enige wat in zo'n situatie nog werkt is commando vast. De rest van commando's werken niet meer :+


Ja, die blik idd. :j

Hier werken 2 ballen op dat moment niet. Hij wil gewoon degene houden die hij vast heeft :') en ik heb nooit bal afgepakt, altijd geruild voor een andere, nog tig keer gespeeld en noem maar op. Maar er ging een knop om en hij ging slechter lossen. Net pakwerk ook, maar dan was mouw aan boeiender als losse mouw haha.

Lapluche, geweldig :') en wat dat betreft ben ik blij dag wij niet gefokt hebben toen we nog bij elkaar waren. Ik had echr wel problemen gehad met mensen die erop af zouden komen. In corona tijd lijkt dat me helemaal vreselijk. Alleen jammer dat ik die hond ook nooit meer heb mogen zien :=

Maar heel eerlijk, ik vond 3 honden in woonwijk niet zo heel spannend. De verandering van 1 naar 2 was groter. Heb ook wel op 2 gepast en dan hadden we er 5 en dat ging ook gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 18:30

MyWishMax schreef:
Maranta schreef:
Djang vind lossen ook enorm lastig. Hij kan keurig 10 x goed lossen en dan zie je ineens zijn blik op slot slaan als ware.

Met de bal heeft ie daar ook last van. Maar zolang ik een 2e bal bij mij heb. En commando geef dat hij die vast moet pakken. En dat dan paar keer doe. Dan lost ie weer. Zie je zijn ogen ook weer bijdraaien.

Enige wat in zo'n situatie nog werkt is commando vast. De rest van commando's werken niet meer :+


Ja, die blik idd. :j

Hier werken 2 ballen op dat moment niet. Hij wil gewoon degene houden die hij vast heeft :') en ik heb nooit bal afgepakt, altijd geruild voor een andere, nog tig keer gespeeld en noem maar op. Maar er ging een knop om en hij ging slechter lossen. Net pakwerk ook, maar dan was mouw aan boeiender als losse mouw haha.

Lapluche, geweldig :') en wat dat betreft ben ik blij dag wij niet gefokt hebben toen we nog bij elkaar waren. Ik had echr wel problemen gehad met mensen die erop af zouden komen. In corona tijd lijkt dat me helemaal vreselijk. Alleen jammer dat ik die hond ook nooit meer heb mogen zien :=

Maar heel eerlijk, ik vond 3 honden in woonwijk niet zo heel spannend. De verandering van 1 naar 2 was groter. Heb ook wel op 2 gepast en dan hadden we er 5 en dat ging ook gewoon.

Herkenbaar. Hier word ook altijd alles geruild.

Maar als hij zo'n bui heeft, dan krijg ik met commando vast, de bal ook niet gauw terug hoor. Kost wel enige moeite. En soms wat gezwaai tegen zijn kop aan. Zodat ie iets wat gefrustreerd raakt. Als ie eenmaal gewisseld is van bal, dan gaat het stuk makkelijker. En wissel net zo vaak, tot zijn ogen weer normaal staan. En dan daarna lost ie weer perfect.

Maar heeft ie door dat we stoppen met balletje gooien. Dan lukt het mij ook niet meer. Dus hij mag nooit de bal mee terug dragen :') Dan kan ik er na fluiten.

Het is dat huidige huis te klein is, anders was er rustig een derde bijgekomen. Volgende huis genoeg ruimte O:)

LaPluche

Berichten: 1978
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 21:22

FlorienM schreef:
Dat is lekker druk in huis Lapluche, hoe doe je dat met wandelen?

Ik begin om half 7 in de ochtend met de zwartjes, daarna de pups gezamelijk.
Dat is wel chaos, maar het is het kortste rondje van de dag.
In de middag fiets ik met de zwarten om en om een kwartier op best tempo en gaan de pups om en om mee en appél trainen en daarna een grote ronde.
Na 5 uur gooi ik even met de bal met de teef, die is veel te hyper en zo kan ze stoom af blazen.
De zwarte reu gaat mee naar het park of langs kanaal.
De pups gaan om en om mee en mogen los hier door het park rennen en nu in de vijver spelen.
In de avond doe de kleintjes een klein rondje gezamelijk en de zwarten gaan samen.

En dan train ik ook nog 3 dagen in de week met 2 IPO :+

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 21:39

Heerlijk een herder topic :j

Ik heb er twee.
Een kruising border collie x mechelaartje, nu alweer ruim 9 jaar, Wiske

En een Duitse Herder, Gretha (von der Blitze Dune, jaja), mijn dweil van 6 jaar.

Vroeger thuis ook herder gehad, was Duitse herder en vanaf die tijd grote fan van herders. Moet eerljk zeggen dat Gretha een behoorlijke handvol is geweest qua opvoeding, wat ook niet geholpen werd door een scheiding. Maar ondertussen is het een vrijwel altijd fijne hond met alleen met naar buiten gaan af en toe een erg grote mond :+ Maar zeer sociaal en luistert echt heel goed.
Wiske is een magnifieke hond. Ook heel sociaal af en toe tikkeltje eigenwijs maar zo'n slim ding.

En natuurlijk altijd stokken of ballen dichtbij ;-)

Links Gretha, rechts Wiske onderhand al met enigszins grijze snoet
Afbeelding

@LaPluche zoooo dan pittig dag schema!

En ja dat ruilen gebeurt hier ook continue hahaha. Hier meestal met 3 ballen op stap. Bal 1 gaat naar Wisk, bal 2 en 3 naar Gretha. Die kan twee tennisballen tegelijk aan. Ook twee stokken trouwens. Soms zelfs drie :') maar ze lossen naar elkaar. Dus dan heeft dan Wiske weer wel een bal, dan weer niet en Gretha er twee in haar mond. Daarom drie tegelijk, dat is het handigste. Hebben ze hun monden vol. Ze geven beiden keurig terug. Wis helemaal, precies tussen mijn voeten :+ Gretha gooit het ergens voor me neer, die is wat lomper.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 22-06-21 21:45, in het totaal 2 keer bewerkt

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 21:41

Wij hebben een mechelaartje, Misty, van nu bijna 12
Afbeelding
Heerlijke hond, altijd erg actief geweest, houdt erg van zwemmen. We wandelen nog twee keer per dag zo'n 45 minuten, maar dit is ook echt genoeg. In huis slaapt ze veel en zo af en toe heeft ze in eens nog een speelmoment en komt ze met Wubba aangezet.

Zij is ondertussen onze derde Belg. De eerste was een mechelaar en is 12 geworden, de tweede was een groenendaeler, hij is 13 geworden. En nu dus nog "Miss"
Laatst bijgewerkt door ChristaMoor op 22-06-21 21:49, in het totaal 2 keer bewerkt

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 21:44

.
Laatst bijgewerkt door xXLiekeXx op 24-02-24 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Puppetje
Berichten: 1012
Geregistreerd: 24-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 21:45

Wij hebben een Mechelaar en een kruising Duitse herder x Boerboel ( en nog een klein mixje, iets met Poedel ofzo)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 21:46

Mooie tandjes *D

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Het (Witte/Duitse/Hollandse/Mechelse) herder kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 23:15

Oh ja veel dingen tegelijk willen hebben. Zo bekend... Skye kan gerust haar groot bot én bal aan. Of 3 stokken tegelijk :')

Ze is naast mijn paard ook helemaal gek op halve boomstammen of heel grote botten. Ze knaagt graag ergens op. En zwemmen is met het warme weer favoriet :D

Sanet

Berichten: 7940
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 00:53

Wat leuk!!

Ik klets graag mee. Wij hebben 2 Hollandse herders, vader en zoon.
Walder (4) is een varieteitskruising, zijn moeder is een volledige langhaar, zijn vader is half langhaar half korthaar. Daarmee is hij 3/4 langhaar en heeft dus duidelijk langer haar ook dan een standaard korthaar.
Afbeelding

Zijn zoon Wisse (1) heeft als moeder een volledige korthaar, wat hem een stuk korthariger maakt.
Afbeelding

Beide zijn heeerlijke honden. Ik vind het echt een verrijking van ons leven. Super gezellig en wat extra bescherming als ik bij de paarden bezig ben.
Ik ben echt gek op ze!

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 18:08

FlorienM schreef:
En wat leuk Anouska27, nog een witje. Wat zijn de problemen waar jullie tegenaan lopen? Je hoort zoveel verschillende verhalen over witjes ...

Als hij losloopt negeert hij alles, maar aan de lijn is hij heel erg fel naar andere honden. In het begin ook naar mensen, maar dat hebben we er nu redelijk uit. Hij blaft heel erg veel en laat zich dan niet corrigeren en hij heeft de neiging om te happen als mijn jongste langs loopt. Terwijl zij hem juist het meeste met rust laat. En hij is werkelijk overal bang voor... Als hij met zijn staart tegen een plastic zakje aan komt dan ligt hij te bibberen van schrik en als dat zakje in de gang ligt dan weigert hij de rest van de dag de gang in te gaan.

Maar hij komt echt van een compleet ander leven. Zijn tanden werden 2x per dag gepoetst, hij kreeg dagelijks een douche en een pedicure, hij had hondenparfum en meer jassen dan mijn kinderen bij elkaar. Het eerste wat hij hier deed was uitgebreid de modder in duiken.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Het (Witte/Duitse/Hollandse/Mechelse) herder kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 18:17

Hier een Duitse puber van 13 maanden :D .
Fantastisch dier, luistert geweldig. Nog genoeg om aan te werken wel, hij zoekt nogal de grenzen op richting andere honden op dit moment.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 18:35

Wat een prachtige foto's komen hier voorbij.

Die van mij zijn opgegroeid in bijna hartje Rotterdam. Dus altijd in parken / op hondenvelden gelopen. En ook 1 a 2 x met de hondenuitlaat mee vanaf dat het een beetje kon. Ik denk dat dat wel helpt in het sociaal worden naar andere honden want ze zijn echt super sociaal. Ze vallen zelden uit en als ze het doen heeft het echt een reden en dat is een super opdringerige jonge reu bijvoorbeeld. Die kiezen dan altijd direct het hazenpad blijkbaar communiceren ze in heldere honden taal :P

Wiske heeft nooit iets vervelends meegemaakt met andere honden, Gretha wel, die is een paar keer flink achterna gezeten als pup door ... een Canadese herder. Dier was echt niet betrouwbaar. Later liep baasje ook altijd met het dier aan de lijn over de singels. Ik heb haar toen geleerd dat ze als ze bang was naast me moest gaan zitten of tussen mijn benen. Dat had ze snel door, als ze die hond maar zag kwam ze direct naast me. Zo schattig.
Nu is het zo dat ze gelukkig wel van zich afblaft, bij die brutale honden dus. En anders negeert ze het vooral. Maar als het echt moet snauwt ze wel goed van zich af.Maar ze zoekt nooit zelf de confrontatie. Wiske ook niet trouwens.

Erg blij mee want hoe dan ook het zijn flinke honden en daar wordt door 'het publiek' minder van geaccepteerd dan van die kleine keffertjes }:0

demiyolu
Berichten: 305
Geregistreerd: 02-08-07
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 19:58

[quote="VanHuisUit"

Erg blij mee want hoe dan ook het zijn flinke honden en daar wordt door 'het publiek' minder van geaccepteerd dan van die kleine keffertjes }:0[/quote]

Nou, inderdaad, als grote honden zich zo zouden gedragen, denk ik dat het een heel ander verhaal zou zijn. Baasjes van kleine hondjes lachen het vaak ook weg, pfff, doe er wat aan!

Hier inmiddels mijn 3e witte herder, mijn zus heeft een Mechelaar en vroeger hadden we thuis Groenendaelers. Voor in een gezin vind ik de Belgen wat te fanatiek, de witjes zijn wel favoriet hier nu. Maar sowieso nooit iets anders dan een herder, heb wel eens op retrievers en spaniëls gepast, maar dat is het niet voor mij.

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 20:13

Onze eerste mechelaar was 8 jaar toen ons eerste kind geboren werd. Ook heeft hij de geboorte en het eerste jaar van de tweede zoon meegemaakt. Is altijd geweldig gegaan. Toen onze jongste 1.5 was, een herplaatser groenendaeler van 9 maanden gekocht. De jongste en groenendaeler waren vier handen op één buik :) Onze huidige mechelaar was 10 toen ons kleinkind geboren werd. Zoon, schoondochter en kleinkind hebben een aantal weken bij ons gewoond, ook dit ging echt prima. Daarna is kleinkind elke week een dag bij ons geweest. Hond vindt haar leuk, maar zoekt nu wel wat meer rust op. Als kleinkind te druk is, gaat hond naar boven :)

Dus onze ervaring met belgen en gezin is goed en positief.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 20:15

Mooi hé.
Mijn Wiske probeert altijd bij de buurtkinderen te komen, is heel beleefd en voorzichtige hond. Altijd keurig balletjes geven, nooit bijten of onverwachte bewegingen. Ik heb haar ook regelmatig meegenomen naar de woongroep waar ik een poos heb gewerkt. Ze was echt fantastisch.
Hier legde ze elke keer de knuffel op de voet van de cliënt. Die kon die dan weer even omhoog wippen. En dan legde ze hem weer terug. Zo'n geduld...

Afbeelding

demiyolu
Berichten: 305
Geregistreerd: 02-08-07
Woonplaats: Zandvoort

Re: Het (Witte/Duitse/Hollandse/Mechelse) herder kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 21:24

Had misschien beter kunnen zeggen voor mijn gezin te fanatiek; ex had weinig tot geen ervaring met honden dus daarom destijds voor een witte gekozen.

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 22:18

Ah ik zie dat ik hier niet kan achterblijven ;)

Afbeelding

Dit was mijn Duitse herder x Mechelaar. Superfijne hond, kon ik mee lezen en schrijven. Liep overal los (had niet eens een halsband om). Was niet/nauwelijks geïnteresseerd in andere honden, katten, konijnen of anderszins wild. Was lief met mensen & kinderen.
Ik heb met haar oa behendigheid, flyball, breitensport en speuren gedaan.
Ze is 12 jaar en 8 mnd geworden.

Afbeelding

Dit is mijn niet helemaal zeker te herleiden mixje van naar ik veronderstel Mechelaar x windhond. Lief, bescheiden, sociaal. Niet zo fanatiek als het gaat om werk. Kan makkelijk los, behalve in gebieden waar veel wild zit.

Afbeelding

En mijn grote vriend & schaduw Harzer Fuchs. Slimme, mensgerichte hond, kan hard en scherp zijn in werk en naar sommige andere reuen, maar is sociaal naar het overgrote deel van de honden. Kan prima loslopen mits goed management om confrontaties met andere pittige reuen te voorkomen.
Kan zich ook goed zelf vermaken op wandeling.
Heb ik behendigheid mee gedaan, maar traint niet makkelijk in groepen, is snel overprikkeld.

(Ik heb nog andere honden gehad maar ik noem alleen de herders in dit topic)

MWM: die eerste foto is prachtig! :j
TS: superschattig je pup! Bij het zien van witte herderpupjes vergeet ik dat dat niet mijn meest favoriete herder ras is en wil ik er direct ook één <3

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 13:28

Wat jammer dat niemand zich hier meer meldt -O-

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 13:36

Dan zal ik onze oude lang Harige Hollandse Herder nog plaatsen.
Hij is 15 geworden.
Wij hebben hem gekocht van een oud bokker nog :)

Enorm, enorm lieve hond.

Afbeelding