Show je aquarium III!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 21:14

Ja je hebt gelijk, ik moet gewoon wat geduld leren hebben...
Hij draait net 2 weken

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:55

Twee weken is echt nog niks :D Sowieso hoort alg en degelijke gewoon wel een beetje bij de opstart.

Mijn babies zijn vandaag gewoon al weer 2,5 maand oud :D
Ze zijn zo cute <3


Meliaforever

Berichten: 12036
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 19:31

MarliesR schreef:
Twee weken is echt nog niks :D Sowieso hoort alg en degelijke gewoon wel een beetje bij de opstart.

Mijn babies zijn vandaag gewoon al weer 2,5 maand oud :D
Ze zijn zo cute <3

[ Video ]


Ohhh wat zijn ze leuk!! <3

Ik denk dat het gewoon alg is, heel normaal bij het opstarten, je kan het gewoon weghalen evt.

Ik ga binnenkort garnaaltjes uitzoeken, maar ik twijfel nog welke en waar ik ze ga kopen.
Afbeelding

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:36

Die oogjes van de kogeltjes, zo leuk om te zien <3

Meliaforever je zou ook kunnen kijken wat er in de buurt op marktplaats staat. Tenzij je echt iets speciaals wil kan het je zo een euro per garnaal schelen.

Ik heb de ramen schoongemaakt, waterverversing gedaan en wat meer groen toegevoegd. Had alleen een javavaren teveel, heb hem er voor nu gewoon maar even in gezet op een steen, maar is de bedoeling dat hij na onze vakantie een keer naar het oude aquarium verhuisd als ik die opnieuw heb opgezet.

Afbeelding

Ahja het lijkt wel een echt bos nu en denk dat de garnaaltjes het wel leuk vinden.

Afbeelding

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 23:49

Echt heel leuk met die poppetjes!

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 00:15

Vandaag mijn betta opgehaald. Had vorige week nitriet. Was van het weekend weg. Maar nu heb ik alsnog heel licht nitriet erin.

Heb de betta wel opgehaald. Die mevrouw ging op vakantie en wilde heel graag daarvoor dat ie werd opgehaald.
Zij hield hem in een 4 liter bak en om de 3 dagen volledige waterwissel. Heb hem nu maar in een 10 liter bakje gedaan en ga hetzelfde doen. Tot mijn 36 liter nitriet vrij is.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 06:46

Ik ga jullie volgen en heb al heel wat moois voorbij zien komen zeg!

Mijn zoon mag na lang zeuren eindelijk zn aquarium dus ik ben benieuwd hoe hij het uiteindelijk gaat vinden.

Ik heb ooit ruim 15 jaar geleden op een aquarium afdeling gewerkt en wist er toen aardig wat vanaf maar moet zeggen dat ik wel weer even een opfrisbeurt nodig had.
Ik zag er in eerste instantie een beetje tegen op want ik weet dat je het serieus bij moet houden maar nu we het aquarium hebben opgehaald is het toch wel weer erg leuk.
Hij is begonnen met een 2dehandsje en hij moet eerst maar laten zien dat hij het echt kan en gaat beginnen met platy’s en tetra’s.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 08:37

Leuk cinniz...hoe groot gaat het aquarium worden?

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 08:37

Welke betta is het geworden Nessa? Hopelijk is je aquarium snel weer nitriet vrij.

Leuk cinniz, hier ook begonnen voor de kinderen, maar ik vind het zelf wel erg leuk, kans dat er hier zelfs 2 staan over een tijdje :)) wat voor aquarium heeft hij?

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:10

We zijn begonnen met een oud modelletje van juwel 180 liter.
Mn man zou er in de woonkamer wel 1 willen maar we hebben een doorzonwoning dus ik vind het voorlopig wel best zo,ik weet nml wie hem draaiend mag gaan houden :')


Afbeelding

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:05

Wel gelijk goed begonnen, lekker groot, mooi!

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:23

Ik zou overwegen om de binnenfilter eruit te slopen.de ervaring leert dat je daar veel meer onderhoud aan hebt dan een externe filter en de doorstroming in je bak is ook veel beter. Je zou als je fb hebt ook eens lid kunnen worden van zoetwater aquariums of aquarium voor starterss. Daar krijg je ook als gevorderde aquariaan nog goede tips en adviezen

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 13:12

Hij is om te starten wel gelijk groot maar hij heeft de ruimte en deze was niet duur.


Ik weet het van de binnen filter er zijn ontzettend wisselende ervaringen mee maar die staat ook los dus mochten we het niets vinden kunnen we bij opa een externe filter ophalen,die heeft 4 aquariums staan.
Voor nu is het vooral belangrijk dat het werkt en dat hij het echt zo leuk vindt als hij denkt en dat de pomp niet teveel herrie maakt voor s’nachts.
We moeten het gewoon even bekijken.
Eerst maar even een weekje draaien en plantjes uitzoeken.

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 13:25

Ik zweer bij binnenfilters. Onze 350 liter bak heeft ook alleen maar een binnenfilter. Doet het prima. Zolang je er maar niet te veel vis in doet :) :)

Binnenfilter van Juwel is heel gemakkelijk te optimaliseren, hierover staan genoeg filmpjes op youtube.
Wij hebben het onderste compartiment alleen maar substantie voor de bacteren, in het bovenste compartiment alleen sponzen. Wij maken het hooguit 1x3mnd schoon, en dan alleen de sponzen.

Buitenfilter is hier ooit in een grijs verleden een slang afgesprongen terwijl we niet thuis waren. Gevolg: Bak leeg en kamer doorweekt! Vissen zwommen in een laagje van nog max 3 cm. Snel in een reservebakje gedaan en naar familie gebracht. Daar mochten ze gelukkig bij in het aquarium. Nooit meer!!!

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 13:48

Het is denk met beide voor en nadelen en misschien ook wat je gewent ben.
Mn pa heeft zowel intern als extern in gebruik en bij de intern gebruikt hij alleen carbon en filterwatten,niet eens het gene wat er van juwel in hoort en die draaien als jaren zonder problemen.
Nu heeft hij wel koudwater dus misschien zit daar ook een verschil in.

Ik ga me nog eens verder verdiepen in de opbouw van de juwel compartimenten.
Wat ik kon vinden zijn de nieuwe filter spullen allemaal vanaf 9,5cm en wat ik heb gemeten is de onze 9cm dus mocht iemand daar nog iets over kunnen zeggen hoor ik het graag :D
Laatst bijgewerkt door cinniz123 op 25-06-21 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 13:52

Ik heb een hele oude juwel waar de filtermaterialen niet horizontaal maar verticaal insteken. Onderin fijne spons, daarboven doosje citrax en bovenop een grove spons met daarboven een dun laagje filterwatten.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 15:38

Enneh..hij is niet snel te groot
Vaak hoe groter het aquarium hoe stabieler de waterwaardes.

Veel plezier met de voorbereidingen en succes met de 4 weken indraaien uitzingen, dat wordt op je handen zitten. Tenminste dat moest ik wel

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 18:19

Ja geen probleem we laten hem eerst goed indraaien en daarna gaan we op vakantie dan mag opa t stokje even overnemen.
Als we dan terug komen en alles draait goed kan hij visjes gaan halen

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 07:22

Leuk de juwel!!
Wat voor visjes wil je erin gaan doen?


Afbeelding
Dit is de betta. Heb geen foto van nu. Heb geen verlichting in het tijdelijke bakje. Maar hij is marble. Heeft ook al wat blauwe schubben bij zijn vinnen.
En zo'n 3 maanden geleden was ie blauw met rood. Ben heel benieuwd hoe hij gaat marblen. Hij is nu half jaar oud.

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 09:28

mooie betta :j

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 19:52

Betta is mooi maar durf het voor hier niet snel aan.
Hij gaat voorlopig voor platy’s en tetra’s.
Begin is er.

Afbeelding

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 20:11

Meliaforever, ah leuk dat je bijna kan gaan uitzoeken! Genoeg keuze qua kleuren in elk geval haha! In elk geval een neocaridina soort als ik je bak zo zie?

Lisette03, ja schattig die oogjes he! Vind het zo leuk hoe ze die echt kunnen draaien en focussen! <3

Leuk dat je “forbidden forest” nu echt een bos wordt :D

Nessa, jammer dat je bak nog niet helemaal stabiel is. Mijn laatste indraaiende bak deed er ook ruim vijf weken over! Maar jeetje, arm ding in maar 4 liter… Dan is hij er nu al op vooruit gegaan. Mooi ding, benieuwd hoe hij straks verder doorkleurt en er uit ziet als hij zich echter goed gaat voelen!

cinniz123, hopelijk vind je zoon het ook nog leuk als hij het moet gaan onderhouden en gaat hij er goed voor zorgen :D ! Wel fijn dat het niet zo’n mini bakje is, blijft ie ook een stuk makkelijker stabiel!

ChristaMoor, haha wel grappig die verschillen altijd. Ik vind binnenfilters echt zwaar waardeloos. Maar kan me wel voorstellen dat als je zoiets hebt meegemaakt, je het het even niet meer zo ziet zitten met een extern filter... De "nieuwerwetse" externe filters zijn wel een stuk veiliger qua slangkoppelingen gelukkig. Heb nu drie potfilters draaien en vind het ideaal.

Zou ooit nog wel een veel groter aquarium willen en dan met een bioloog er onder.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:58

Mooi al cinniz!

Vandaag was nitriet 0. Mijn man wil toch liever even paar dagen afwachten. Of het echt 0 blijft. Helemaal prima.

Vandaag schoonmaak dag.
Ging niet helemaal goed. Afdekplaatje van de betta bak kapot
Winkel gaat er 1 nabestellen. We gaan zelf iets tijdelijks in elkaar flansen van plexiglas.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 13:15

Nessa schreef:
Mooi al cinniz!

Vandaag was nitriet 0. Mijn man wil toch liever even paar dagen afwachten. Of het echt 0 blijft. Helemaal prima.

Vandaag schoonmaak dag.
Ging niet helemaal goed. Afdekplaatje van de betta bak kapot
Winkel gaat er 1 nabestellen. We gaan zelf iets tijdelijks in elkaar flansen van plexiglas.


Oooh balen!

Op zich wel slim om het nog even aan te kijken. Hier was de nitriet ook 1 dag 0 tussendoor. Toen op dag 2 een beetje voer in de bak gedaan met wat slakken om te zien of er een kleine belasting het ook 0 zou blijven. Hoppa, gelijk weer omhoog -O-
Ruime week daarna bleef het wel goed stabiel.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 15:12

Ja is ook zeker waar. Die paar dagen in de 10 liter is ook niet zo erg


Afbeelding
Super mooi ingericht :+