Kat heeft blaasontsteking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Kat heeft blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 13:29

Mijn grote liefde Oreo, een ragdollkater (gecastreerd) van ongeveer 1,5 jaar heeft stress denk ik van de baby.
Vanmorgen bleek dat hij blaasontsteking had. Dat was in maart ook (baby was toen net geboren). Ik denk dus dat het voor een deel voortkomt uit stress. In maart natuurlijk geschrokken en extra aandacht aan hem weer gaan geven icm medicatie.

We hebben nog een andere ragdoll welke echt zijn maatje is, daar speelt en slaapt hij de halve dag mee. Onder begeleiding mag hij in de tuin wat hij ook heel leuk vind en met het mooie weer is hij gerust een uur of 5 in de tuin als het voor ons uitkomt.

De baby is redelijk rustig, maar toch een baby en huilt dus soms en vraagt aandacht. Op zich komt Oreo ernaast liggen maar moet de baby niet naar hem grijpen, dan gaat hij 40cm verderop liggen. Soms komt hij wel gewoon kopjes geven als de baby op schoot zit. Maar gisteren plaste hij in het bedje van de baby, dus plas opgevangen en blijkt dus weer blaasontsteking. Donderdag nog een echo voor evt stenen.

Hij eet en drinkt goed.
Ik heb feliway besteld maar vraag mij af wat we nog meer kunnen doen.
Meer spelen, aandacht zonder de baby etc?
Ik hoor het graag want ik voel mij toch een beetje schuldig...

Carowlina
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-07-13

Re: Kat heeft blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 13:31

Je kan overschakelen naar voeding die speciaal gemaakt wordt voor katten met blaasproblemen. Dat kan ook al helpen.
Feliway is zeker heel goed. Dat helpt hier ook goed.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 13:32

Zijn de nieren oke?

Wb stress valt er soms nog wel wat te behalen. Kan de kat weg kruipen als hij dat wil? Liefst hoog? Staat de kattenbak op een rustige plek, waar hij niet gestoord wordt? Voldoende kattenbakken in huis voor het aantal katten (in jouw geval dus drie)? Waterbak vervangen door een fonteintje kan drinkgedrag stimuleren en helpt soms ook.

Eventueel urinary voer?

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 13:55

Jasmijn159 schreef:
Zijn de nieren oke?

Wb stress valt er soms nog wel wat te behalen. Kan de kat weg kruipen als hij dat wil? Liefst hoog? Staat de kattenbak op een rustige plek, waar hij niet gestoord wordt? Voldoende kattenbakken in huis voor het aantal katten (in jouw geval dus drie)? Waterbak vervangen door een fonteintje kan drinkgedrag stimuleren en helpt soms ook.

Eventueel urinary voer?

De nieren kan ik donderdag nog even navragen als ik weer bij de DA ben, dan krijgt hij een echo voor evt nierstenen.

Hij eet en drinkt wel voldoende.
We hebben idd hoge krabpalen, bovenop de koelkast kan hij liggen en boven op verschillende vensterbanken / in de kledingkast.

Hij krijgt nu normaal voer, zal het donderdag ook even vragen. De andere poes moet een beetje op dieet dus ze zullen sowieso gescheiden moeten eten.

We hebben nu 2 kattenbakken, maar daar lijken ze geen last van te hebben (ze zitten gerust met z'n tweeën in 1 bak tegelijk of hij neemt zijn speeltje mee)