Narcose valt slecht bij hond.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Narcose valt slecht bij hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 18:23

Vanmiddag zijn er 2 tanden en een kies getrokken bij de hond van mijn ouders.
Hij is al wat ouder en wilde de laatste tijd slechter eten.

Eerst kreeg hij een rustgevend spuitje. Wat echt 0,0 effect had. Na 10 minuten stond hij nog steeds alles alert in de gaten te houden.

Toen de narcose (ik bleef bij hem omdat hij ontzettend angstig is)

Wat niemand mij verteld had van te voren was dat honden wel eens een ketamine trip kunnen krijgen. Ik ben mij kapot geschrokken.
Heel die hond schudde. Hij maakte een enorm raar geluid. Ik dacht die gaat dood.

De dierenarts stelde mij gelukkig wel gelijk gerust en deed een handdoek over zijn ogen heen.
Dit hielp ook vrijwel direct.

Nu wil ik graag weten, stel hij gaat weer onder narcose, krijgt hij dit dan misschien weer? En wat kan je doen omdat te voorkomen?

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 18:50

Een oudere hond kan helaas wel vaker slecht tegen de narcose en ze kunnen wat "vreemd" wakker worden.
Best laat je ze niet te vaak onder narcose brengen.
Beter 1x narcose en dan alles verhelpen zoals bvb bij de tanden.

Wat ook nog zou kunnen, is dat hij veel haar begint te verliezen.
Dit is ook een soort van reactie van het lichaam op de verdoving.

Verder kan ik je niet veel advies geven :Y)

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Re: Narcose valt slecht bij hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 19:07

Wat voor hond is het?
Ketamine is bij een hond met een MDR1-gen defect vaak dodelijk, helaas is dit bij veel DA's niet bekend of er wordt te weinig bij stil gestaan.

Collieachtigen (Schotse-, Border-Collies, Shelties, Australian Shepards) mogen niet onder narcose gebracht worden met ketamine of domitor, ook ivermectine kan dodelijk zijn voor honden met MDR1-gen defect.
Helaas zijn er ook steeds meer rassen die dit gen defect hebben, dus met narcose blijft het altijd oppassen.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 19:40

Hij heeft geen “ras”. We vermoeden iets van Roemeense herder gemixt met iets pit achtigs.

Hij komt ook uit Roemenië. Hij is nu 9 jaar en 8 jaar bij ons. Een groot ras, dus 9 is misschien nog niet heel oud. Maar voor een grote hond toch best al een leeftijd.

Hij is mede door zijn verleden wel heel angstig.
Gelukkig ging uit de narcose gaan we goed.

Hij was ook echt blij mij te zien. Hij ging direct kwispelen. Hij heeft al weer geplast en gedronken en sjoffelt wat achter mij aan op tempo slak.

Maar dat onder narcose gaan. Pfoe. Ik was echt geschrokken. Ik moest ook echt even huilen.
Dit had ik nog nooit eerder gezien bij onze andere honden.

Ze hebben 2 tanden en een kies getrokken en alles mooi schoon gemaakt. Dus ik hoop dat hij nooit meer onder narcose hoeft nu. Maar we weten natuurlijk niet hoe oud hij wordt en of dit in de toekomst nog een keer nodig is.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Narcose valt slecht bij hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 19:44

Hij hoeft een volgende keer nergens last van te hebben. Noteer in z'n paspoort extact wat hij nu gekregen heeft. Er zijn verschillende manieren om onder narcose te brengen namelijk dus kies in elk geval voor een andere optie

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 19:52

Ketamine is bij een hond ook echt een verouderd middel. Bij katten heel fijn te gebruiken maar een honden lichaam reageert eerder op ketamine dan op het andere narkosemiddel wat ze erbij spuiten, dus ja dan krijg je een trip... Niet bijzonder handig van de dierenarts. Bij een oudere hond gebruiken we hier altijd domitor al dan niet in combinatie met polamivet of isofluran, ze slapen heerlijk en zijn binnen no time te antagoneren. Mocht jouw hond nog een keer onder narkose moeten dan daarop aanspreken. Er zijn zoveel betere methodes om een hond onder narkose te brengen dan met ketamine.

Verder laten we hier nooit de eigenaar erbij, gewoon omdat de eigenaren vaak meer stress ervaren dan de dieren zelf. Maargoed dat is ieder voor zich

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 20:23

Saranghea schreef:
Ketamine is bij een hond ook echt een verouderd middel. Bij katten heel fijn te gebruiken maar een honden lichaam reageert eerder op ketamine dan op het andere narkosemiddel wat ze erbij spuiten, dus ja dan krijg je een trip... Niet bijzonder handig van de dierenarts. Bij een oudere hond gebruiken we hier altijd domitor al dan niet in combinatie met polamivet of isofluran, ze slapen heerlijk en zijn binnen no time te antagoneren. Mocht jouw hond nog een keer onder narkose moeten dan daarop aanspreken. Er zijn zoveel betere methodes om een hond onder narkose te brengen dan met ketamine.

Verder laten we hier nooit de eigenaar erbij, gewoon omdat de eigenaren vaak meer stress ervaren dan de dieren zelf. Maargoed dat is ieder voor zich

Goed om te weten.

Ja hier was wel het verzoek van de dierenarts zelf dat ik erbij was. Onze hond vertrouwt geen onbekende mensen. Is heel erg angstig. Ik denk eerlijk dat er ook geen land mee te bezeilen is zodra ik de deur uit loop op een vreemde plek.

Hij kan ook echt uithalen naar de dierenarts. Wat hij overigens bij ons of tegen ons nooit doet.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Narcose valt slecht bij hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 17:39

Ik zoek bewust naar een dierenarts waar ik wel bij de narcose mag blijven. Als ze slaapt ga ik weg, maar ik laat haar niet in haar eentje door die stress gaan.

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 17:54

Saranghea schreef:
Ketamine is bij een hond ook echt een verouderd middel. Bij katten heel fijn te gebruiken maar een honden lichaam reageert eerder op ketamine dan op het andere narkosemiddel wat ze erbij spuiten, dus ja dan krijg je een trip... Niet bijzonder handig van de dierenarts. Bij een oudere hond gebruiken we hier altijd domitor al dan niet in combinatie met polamivet of isofluran, ze slapen heerlijk en zijn binnen no time te antagoneren. Mocht jouw hond nog een keer onder narkose moeten dan daarop aanspreken. Er zijn zoveel betere methodes om een hond onder narkose te brengen dan met ketamine.

Verder laten we hier nooit de eigenaar erbij, gewoon omdat de eigenaren vaak meer stress ervaren dan de dieren zelf. Maargoed dat is ieder voor zich



Hier heeft een dierenarts wel eens geweigerd een gasnarcose te geven, omdat ze zwanger was. En dan mag je niet met gas werken, omdat dat uiteraard het ongeboren kind kan bereiken via de bloedbaan. Maar ze heeft ons daarover ingelicht, zodat we eventueel konden kiezen voor een andere dierenarts die wel voor gasnarcose zou kunnen zorgen.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 06:29

Ts, ik blijf ook bij mijn bordercollie, zowel bij in slaap doen, en voor hij wakker word, bellen ze om te komen. Als hij mij niet ziet bij ontwaken is het blinde paniek en zou die anders o zo lieve goedzak, de assistentes nog proberen te bijten om weg te komen.

Ik snap dus zeker dat je erbij blijft!

Wel interessant om te lezen over de verschillende vormen van verdoving. Daar wist ik niets van haha ...

Laatste x was die goedzak bijna al zijn vacht kwijt. Dat komt blijkbaar vaker voor op leeftijd. Groeit daarna ook gewoon weer terug.

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:36

eponine schreef:
Ik zoek bewust naar een dierenarts waar ik wel bij de narcose mag blijven. Als ze slaapt ga ik weg, maar ik laat haar niet in haar eentje door die stress gaan.


Ik had een hondje dat weigerde in slaap te vallen toen ik 1x er niet bij was gebleven (vanwege mijn werk was mijn man in mijn plaats met de hond naar de DA gegaan, maar hondje was sterk op mij gericht). Er was een dubbele prik nodig om hem in slaap te krijgen, en hij werd alsnog te vroeg wakker, waardoor de behandeling niet helemaal af werd gemaakt. Dus sindsdien ben ik er altijd bij gebleven, tenminste, bij de 1e prik.
Dierenarts zei zelf ook dat sommige honden moeilijk in slaap te krijgen zijn als hun eigenaar er niet bij is.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:59

Mijn Bordercollie had het altijd. Hij is meerdere keren onder narcose geweest en had altijd aanvallen bij in slaap vallen en wakker worden. De eerste keer was hij 1 jaar en de laatste narcose 11. Ik was er ook heel erg door geschrokken. Nou ben ik paraveterinair en zie het best veel. Is eng om te zien maar onschuldig.

Toen mijn hond ziek werd en ingeslapen moest worden begin maart was ik heel erg bang dat het laatste moment een aanval zou zijn. Toen bleef hij gelukkig wel rustig op de verdoving.