Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kippen houden voor vlees en eieren

 
Profiel   

Al een paar jaar zitten mijn vriend en ik er over te mijmeren, maar nu hebben we de knoop doorgehakt: We zijn helemaal klaar met kip en eieren van de bio industrie.
Maar goed, hoe begin je met zoiets?
Ik heb al wel wat gegoogled maar ben ook erg benieuwd naar persoonlijke ervaringen.

Om te beginnen: we hebben een nachthok met een mooie grote ren, met mn ouders heb ik zeker 20 jaar kippen gehad dus enige ervaring is aanwezig.
Het lijkt ons leuk om een toompje jonge kipjes te nemen die gewoon oud mogen worden bij ons, en dan hun nakomelingen te slachten.
Hoe realistisch is dat?
(ik snap dat dat een meerjaren plan is, dat is niet erg)
En wat voor ras nemen we het beste?
We willen graag een niet al te groot ras dat niet belachelijk snel groeit en zowel lekkere eieren als smaakvol vlees heeft.
En waar vind je iemand die de kippen kan doden als het zover is? (plukken, organen verwijderen en evt uitbenen kunnen we zonodig zelf. Doden misschien op enig moment ook wel als ik het goed kan leren)
Zijn er verder nog regels voor particuliere vleeskippen? Moeten ze ergens aan voldoen of ingeschreven staan?

Alvast bedankt voor de hulp!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 19:08 



 
Profiel   

Er zijn best wat dubbelnut rassen die je ervoor kunt gebruiken. Oa wyandottes, barnevelders, brahma soort van. Die leggen relatief kleine eitjes.

Iemand vinden die kan slachten is wat lastiger, ik ben er destijds naar op zoek geweest voor het geval dat. Maar kon niemand vinden die het wilde/kon doen mocht het nodig zijn. Uiteindelijk ben ik steeds al mijn haantjes kwijt geraakt als leidhaan. :j

Je kunt kiezen voor natuurbroed of een broedmachine om de eitjes uit te broeden. Voordeel van het tweede is dat je de slachtkippen apart kunt houden van je foktoom. Of besluiten de haantjes op te eten en de dames houden voor de eitjes.


Laatst bijgewerkt door karuna op 05-08-21 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 19:12 



 
Profiel   

Oeh ja, ik heb wel een beetje een zwak voor wyandottes :o
Ik zat er sowieso aan te denken een tweede hok te maken om de foktoom apart te kunnen houden, moet even zien vriendlief een stukje moestuin op wil geven.
Natuurbroed of broedmachine heb ik nog niet echt over na gedacht, wat zijn de voor/nadelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 19:21 



 
Profiel   

Ik volg, dit is iets wat ik al jaren wil, maar heb nog niet de geschikte tuin. Ben echt een leek dus hoe bijvoorbeeld een broedmachine werkt weet ik niet precies. Ik zou op termijn ook best zelf willen slachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 19:30 



 
Profiel   

Voordeel van een broedmachine is dat je hennen niet de energie hoeven steken in de kuikens en sneller weer aan de leg gaan. En je daarna het jonge grut apart kunt houden en misschien als je ze dik wil krijgen ander voer kunt geven.

Voordeel van natuurbroed, de hen regelt het zelf wel, je hebt geen stroom nodig of vochtig houden en de kuikens leren sneller hoe ze kip moeten zijn.

Broedmachine is op zich simpel. Die blijft op een continue temperatuur en vochtigheid bij de heel luxe versies die ook de eitjes draaien. De simpelere houden de temperatuur redelijk ok. Maar moet je zelf zorgen voor de juiste vochtigheid tegen de tijd dat uitkomen nodig is en de eitjes draaien. Klinkt ingewikkelder dan het is maar als je eenmaal de slag hebt is het vrij simpel. En is er relatief weinig uitval van kuikens meest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 19:32 



 
Profiel   

karuna schreef
Voordeel van een broedmachine is dat je hennen niet de energie hoeven steken in de kuikens en sneller weer aan de leg gaan. En je daarna het jonge grut apart kunt houden en misschien als je ze dik wil krijgen ander voer kunt geven.

Voordeel van natuurbroed, de hen regelt het zelf wel, je hebt geen stroom nodig of vochtig houden en de kuikens leren sneller hoe ze kip moeten zijn.

Broedmachine is op zich simpel. Die blijft op een continue temperatuur en vochtigheid bij de heel luxe versies die ook de eitjes draaien. De simpelere houden de temperatuur redelijk ok. Maar moet je zelf zorgen voor de juiste vochtigheid tegen de tijd dat uitkomen nodig is en de eitjes draaien. Klinkt ingewikkelder dan het is maar als je eenmaal de slag hebt is het vrij simpel. En is er relatief weinig uitval van kuikens meest.


Haal je dan een ei onder de kip vandaan zodra je deze ziet? En hoe vaak moet je dan draaien?

Sorry ik wil er vanalles onder weten :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 19:36 



 
Profiel   

Mijn buren broeden al jaren uit met de machine, zal es vragen wat voor type zij hebben.
Natuurbroed is bij ons in het verleden maar 1x gelukt, maar dat kan ook liggen aan ons gebrek aan kippenkennis :')


Laatst bijgewerkt door Laurora op 05-08-21 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 19:43 



 
Profiel   

Wat je eigenlijk doet is de eitjes na leggen rapen. Loopt er een haan bij is de kans groot dat de eitjes bevrucht zijn, alleen zolang je die niet bebroed kun je ze gewoon eten als mens. Pas bij bebroeden gaat het embryo zich ontwikkelen tot kuiken.

Een hen draait meest twee keer per dag de eitjes volgens een bepaald patroon en nooit zo dat het eitjes helemaal ronddraait. Eigenlijk keren ze het steeds, en dan in dezelfde richting ook weer terug zodat er inwendig niks verkeerd draait. Een soort van "navelstreng" die van de "dooier" naar kuiken zit moet je niet willen afknellen door verkeerd draaien.

https://www.kippenhuis.nl/eieren-uitbroeden

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 19:43 



 
Profiel   

Je kan ook in dit topic kijken: [LZP] Homesteading/zelfvoorzienend leven
Daar zitten genoeg mensen die dit doen :)

Ik heb dit jaar trouwens mijn eerste groepje lopen die over twee maanden naar de slacht gaat :) Kan later wel even uittypen wat ik gedaan heb. Voor mij was het ook heel erg zoeken en de volgende keer ga ik ook dingen anders doen. Maar wat ik geleerd heb kan ik zeker delen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 20:29 



 
Profiel   

Bedankt! Ik zal eens in dat topic gaan kijken.
Alle tips zijn welkom! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 20:37 



 
Profiel   

Wij hebben verschillende 'dubbeldoel' rassen lopen. We broeden eieren uit in de broedmachine. De hanen slachten we zodra ze beginnen te kraaien. De meeste hennen houden we een paar jaar en dan gaan die ook op wintersport. We hebben nu marans, poule de bresse en faverolles. Leggen allemaal prima en hebben goed vlees. De bressekippen zijn qua vlees het lekkerst. Bovendien zijn ze niet heel groot (vind ik). Wij kopen al jaren vrijwel geen kip meer in de supermarkt, tenzij het ergens in verwerkt zit. Wij slachten overigens zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 20:37 



 
Profiel   

Hier mijn bijdrage:

Ik heb zelf een zevental kippen die hier oud mogen worden en mij van eitjes voorzien, allemaal hennen. Ik heb geen haan iom de buren. Ik heb vier Bielefelders (2.5 jaar) en drie Maransen (1.5 jaar). Volgens mij beide dubbeldoelrassen, maar ik ga deze specifieke kippen dus niet opeten.

Lang verhaal:
Ik wil elk jaar een aantal kuikens grootbrengen om die te laten slachten, en af en toe wat aanhouden (hen) om de zeven kippen aan te vullen of tzt te vervangen als ze oud worden / overlijden. Dit jaar heb ik dat voor het eerst gedaan met het idee vooral te experimenteren en veel te leren. Ik heb dus geen haan, dus heb bevruchte eieren (broedeieren) gekocht via Marktplaats. Ik heb Orpingtons met een leuk kleurtje gevonden. Ik wilde graag nog een paar Orpington-hennen dus dat leek me een goede start. Hennen aanhouden, hanen slachten (en dan hopen dat de verdeling wat gunstig is). Ik heb tien eieren gehaald en die onder mijn broedse Marans gelegd. Mijn kippen worden niet broeds, behalve deze Marans. Dus die heeft ze voor mij uitgebroed (natuurbroed). Echter ging het uitkomen van de eieren een beetje mis, dat snapte de hen niet en ze heeft er een paar doodgepikt. Ook bleek de helft van de eieren niet bevrucht. Ik heb uiteindelijk één kuiken overgehouden, een tweede had een gedraaid gewricht en moest worden ingeslapen.
Dat was niet helemaal de bedoeling, dus ik heb nog een achttal kuikens gekocht via Marktplaats, maar dit keer van de Poule de Bresse. Een kip die ook prima kan leggen maar met name geroemd wordt om het vlees. Het zouden allemaal hanen zijn en dus allemaal dan voor de slacht bestemd. Ze bleken besmet met wormen waar ik eentje aan kwijt ben geraakt.
Uiteindelijk dus zeven Poule de Bresse over en Piep, de enige overgebleven Orpington. Dat blijkt een hen te zijn, de Poule de Bresse blijken vier hanen en drie hennen te zijn. Toch gaan die alle zeven naar de slacht tzt, Piep mag blijven :)

Ze zijn nu zo'n 10 weken en flink gegroeid, maar echt nog te klein om te slachten. Ik wil ze aanhouden tot 16-20 weken afhankelijk hoe groot ze dan zijn. De hanen kraaien nu sinds een week of twee, dat is jammer en iets waar je rekening mee moet houden. Je weet nooit wat de verdeling precies gaat zijn als je eieren uitbroed of kuikens koopt.

Ik heb een slachthuis gevonden die de kippen wil slachten voor mij; zelf slachten vind ik nog een stap te ver voor nu. Ik mag alleen het vlees daarna niet verkopen, het is alleen voor eigen gebruik. Dat is ook de bedoeling, dus prima. De kippen hoeven niet geregistreerd te zijn, maar ik moet wel een formuliertje invullen (met info of ze bijv. medicijnen hebben gehad, dat kan belangrijk zijn).

Mijn 'kuikens' lopen sinds een paar weken ook bij de rest los, en dat gaat heel goed. Ze hebben erg veel respect voor de groten. Ik heb ook flink veel ruimte (900m2) dus ze kunnen elkaar ook uit de weggaan indien nodig. Ik heb ze eerst een tijd binnen gehad in een groot hok en later in hun eigen ren voor ze bij de rest mochten.

Kort verhaal/samenvatting:
Dit jaar voor het eerst eieren uitgebroed en kuikens gekocht en op laten groeien, zijn nu ongeveer 10 weken en moeten nog blijven tot 16-20 weken. Dan laat ik ze slachten bij een slachthuis. Ik fok dus niet met mijn eigen kippen, want ik heb zelf geen haan. Ik ben in die zin afhankelijk van anderen (Marktplaats) en kan je met die specifieke vragen niet helpen.

Je vragen:
Wat ras betreft, is een dubbeldoelras het beste als je zowel eieren als vlees wilt. Je kan af en toe wat kuikens aanhouden om je oudere kippen te vervangen. Let wel op inteelt natuurlijk. Let er ook op dat oude kippen vaak niet zo lekker meer zijn, dus kippen pas slachten als ze bijv. geen eieren meer leggen is niet zo aan te raden (tenzij je alleen stoofvlees wil).

Tips/aandachtspunten:
Als je zelf kuikens uitbroedt in een broedmachine, dan moet je wel een plek voor ze hebben waar ze kunnen opgroeien zonder omver gelopen te worden door de groten. Ook hebben ze in het begin warmte nodig (lamp, plaat). Het duurt wel even voor ze in de veren zitten.
Kuikens eten, drinken en poepen veel en groeien heel hard.
Hanen kraaien eerder dan je denkt.
Grote kippen lusten ook graag kuikenvoer, dus denk eraan hoe je de kuikens ervan kunt laten eten zonder dat de groten mee-eten.
Grote kippen passen ook prima door hele kleine gaatjes als ze maar willen!
Ze zijn superleuk om te zien opgroeien!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 21:52 



 
Profiel   

Nu vraag ik me wat de kosten zo'n beetje zijn als je broedeieren koopt, dan het voer wat je aan ze kwijt bent en het slachten etc?

Blijven de hanen net zolang bij jullie als de hennen? En smaakt een haan eigenlijk anders dan een kip?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 22:02 



 
Profiel   

Als ik voor mezelf antwoord:

Ik verwacht zelf uiteindelijk quitte te spelen qua geld, als je het aantal kg vlees vermenigvuldigt met een prijs zoals bij koop-een-kip kip per kg kost. Eerste keer niet helemaal vanwege de investeringen van bijv. een ren, een apart hok etc. Maar ik kan je over een paar jaar wel vertellen hoe het precies zit :) de volgende keer wil ik echt bijhouden hoeveel ik heb uitgegeven, dat heb ik nu niet gedaan. Dus het is een gok.

Ik weet niet of hanen anders smaken dan hennen, kan ik je tzt wel vertellen of ik verschil heb geproefd (al ga ik niet weten of iets een hen of een haan is als ik het vlees terug krijg denk ik). Wat natuurlijk wel zo is, is dat de hanen echt wel een slagje forser zijn, dus meer vlees.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 22:08 



 
Profiel   

ahhh wat een interesant topic!!

Ik zit ongeveer met hetzelfde. Ik wilde heel graag kippen en niet alleen voor eieren maar ook voor t vlees.
Maaar ik wilde ook graag broedeitjes verkopen en de kippen moeten makkelijk tam zijn i.v.m kinderen van familie en ik wilde graag kippen die niet te graag vliegen. Zo ben ik uit gekomen uiteindelijk bij de barnevelder. Ik heb broedeitjes gekocht en deze kuikens zijn nu bijna 13 weken. Ik had het geluk/pech dat ik precies 50/50 had met haan en hen. Alleen nu is het een beetje ook mijn probleem het slachten. ik zou 2 of 3 hanen over een aantal weken wel moeten minderen, tot nu toe gaat het heel goed gelukkig nog met alle 4 de hanen samen (we zijn er 1 verloren op 9 weken). Bij ons gaat de foktoom los in de tuin lopen, volgend jaar zou ik graag broedeieren van hun verkopen en zelf een groepje vleeskippen uitbroeden.

Maar ik wil net zoals jij zegt graag "leren" hoe goed te slachten. Wij wonen in Frankrijk en erg buitenaf tussen de boerderijen, een aantal jonge hanen die beginnen te kraaien is hier geen probleem gelukkig. Onze 1e kuiken begon op 7 weken te kraaien, en kan dat nog steeds niet fatsoenlijk :') , de andere hanen beginnen nu langzaam ook.

Kwa kosten wil ik denk ik mijn voer zelf gaan mengen en een net iets sneller groeiende kip dan de barnevelder hebben voor de vleeskuikens.

Maar voor nu lees ik graag eerst verder mee met jullie hier ook :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 22:37 



 
Profiel   

@Century
Bedankt voor het uitgebreide verhaal en tips _/-\o_
We willen ook eerst een beetje experimenteren, t hoeft niet allemaal meteen goed te gaan.
Ik hoop dat het lukt met een eigen haan. We hebben jaren hanen gehad, maar ik weet niet of de buurt er nu nog zo happig op is (onze laatste haan was erg stil) maar mocht dat hem niet worden dan is broedeieren bij de kippen stoppen ook een goeie.

Hoeveel ruimte hebben jullie overigens allemaal voor de kippen? We hebben een roofdier-proof nachthok van 4 vierkante meter en een ren van 10 vierkante meter.
Verder kunnen ze wanneer we er zijn in de tuin, al moeten we nog even wat verzinnen om de moestuin te beschermen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 00:37 



 
Profiel   

ik heb ze nu omheind met vogelnet en deels vaste omheining op een 120 m2 zitten. Uiteindelijk komen ze op een 200 a 300 m2 te zitten. buiten het nachtkok heb ik niks extreem roofdierproof. Het hek rond hun stukje in de paardenwei heeft wel hele kleine mazen en is deels ingegraven en erbovenop stroom, ze krijgen in de paardenwei nog een stukje eraan dit maak ik ook o dezelfde manier. Ik ga hier niks boven overheen spannen omdat het stukjes zijn met fruitbomen en een oeroude mega grote kerstboom. in de tuin hebben ze ook meerdere bomen waar ze onder kunnen shuilen en alles buiten die 2 nieuwe stukjes om is afgezet met schapengaas 1,5 a 1,75 hoog. ik ga hier niks aan veranderen. Voor kleine kuikens kan ik makkelijk een stukje bij de konijnenkooien (die leeg zijn) afzetten met een net eroverheen om ze veilig te houden tegen raven en eksters (zo heb ik dat ook met deze groep gedaan). Daarna kan ik wel makkelijk rouleren met de 2 nieuwe stukjes voor de kippen in de paardenwei als ik een groepje vleeskuikens heb.

We hebben hier in de omgeving genoeg vossen maar ik hoop dat ze zo veilig genoeg zitten. ik controleer het nieuwe stukje hek ook dagelijks om te zien of er niet een vos een gang onderdoor probeert te graven, maar verder denk ik en hoop ik dat ze veilig genoeg zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 09:58 



 
Profiel   

Je hebt bij het ophalen van je bijen wellicht onze kippen zien lopen...
We hebben 2 witte legkipjes voor samen gemiddeld 10 eieren per week. Daar bovenop hebben we 2 grote Brahma hennen.
Eentje werd broeds en ik heb op marktplaats 9 Brahma eieren gekocht. Dat heeft uiteindelijk 6 mooie kuikens opgeleverd. Hiervan mag straks 1 haan blijven en er mogen wel 2 hennen bij voor het basis koppel.
De andere 3 zullen eind van de zomer geslacht worden bij een slagerij verderop die tegen een vergoeding je kip slacht en ook prepareert tot een hele kip (voor zo in de oven?) of tot losse onderdelen met filet enzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 10:30 



 
Profiel   

@century dat is veel ruimte!
Ik zit te overwegen een stuk van de tuin nog extra af te zetten met een hek zodat ze tijdens het moestuin seizoen wel lekker buiten kunnen rondscharrelen zonder dat ze de boel omkrabben.
(in de herfst en winter mogen ze wat mij betreft de hele tuin zo lang we zelf thuis zijn)
We hebben geen vossen hier, wel veel marters. Blijft altijd een dingetje om de kipjes goed genoeg te beschermen

@nickeltje ja, leuke kipjes heb je!
Ik zal eens kijken of ik een slagerij kan vinden die ons wil helpen met het slachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 12:50 



 
Profiel   

Que rendabel is zelf slachten de betere optie.
Daarnaast zou ik veel liever in elk geval zelf een noodslachting kunnen doen dan moeten wachten op een DA of met zo'n dier nog te moeten reizen. En dat is eerder een drempel qua doen dan kosten, die nodige bezemsteel is nog geen euro bij de action. Voor slachten voor vlees is een slachttrechter (en emmer er onder) + scherp mes genoeg. Al pluk ik niet, maar haal vel incl. veren er af. Kan hier makkelijk aangezien vrijwel alles toch de stoof/eenpans gerechten in gaat.
Slachttrechter :
https://www.natuurlijkerleven.eu/slachttrechters

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 13:04 



 
Profiel   

Ze weg brengen is zeker niet rendabel inderdaad.
Maar ik kan het zelf gewoon niet, ik ben er te laf voor. Dus breng is ze voor een mooie vergoeding naar iemand die dat rustig, netjes en wel gepast snel doet en waar ik een kip in een reimans aflever en twee dagen later een gekoeld vlees pakketje op haal...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 13:21 



 
Profiel   

Het gaat me ook niet perse om het rendabel zijn, dus dat is geen factor voor me. Ik zie het zelf (nog) niet zitten zelf te slachten. Misschien later.

Mijn kippen hebben een stuk van ongeveer 900m2 met gras, struiken en bomen, met een nachthok. De tuin is niet volledig vosproof en niet overdekt, maar 's nachts zitten ze veilig binnen.
In de toekomst wil ik een stal bouwen met ook wat meer binnenruimte voor ze, en een apart kuikenverblijf waar ik de kuikens kan laten opgroeien voor ze bij de groten gaan. Nu was het wat meer improviseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 14:01 



 
Profiel   

Wij zijn begonnen met een toompje wyandottes. Mocht je daarvoor kiezen hou er dan wel rekening mee dat ze vaak broeds worden (en dus niet meer leggen). Aangezien we begonnen met 2 kipjes was het wel fijn dat we snel kuikens kregen, maar ben nu wel blij dat we er andere soorten bij hebben en het broeden een stuk minder is. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 14:36 



 
Profiel   

Ik heb hier ook wyandottes (kriel), en gelukkig 1 betrouwbaar broeds elk jaar om de vervanging en wat haantjes uit te broeden. De rest legt keurig door. Hoe erg dat broeds zijn is, hangt af van je plannen en hoeveel van je hennen broeds zijn. Maar zeker als je fokt met hennen die bij jouw broeds worden, dan is de kans groot dat de dochters dat ook zijn. Optie is dan om kritisch te kijken van welke hennen je de eieren laat uitbroeden of er (deels) broedeieren onder te leggen om genoeg leggende hennen te behouden zonder de halve zomer bezig te zijn met broeds af maken ipv eieren rapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 14:44 



 
Profiel   

Maar zijn als je voor vlees opbrengst gaat, die kleine kipjes enigszins rendabel? Mijn Brahma hanen wegen straks ergens tussen de 6 en 8 kilo, daar zal ik toch een paar kilo vlees aan overhouden. Maar krielen? Loont dat wel?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 14:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen