Help waar zijn we aan begonnen (hond)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:33

joykel schreef:
[


Bij ons sturen we ze in het begin met 'plaats' in de bench tijdens het eten met een botje, met het deurtje dicht. Wanneer het kwartje valt, gaan ze vanzelf in de bench liggen en wachten op het botje. Uiteindelijk blijft het deurtje open en uiteindelijk kan het botje zelfs achterwege blijven.
Je moet het ze leren, anders snappen ze het vanzelf niet, ze gewoon laten geworden is niet de way to go.

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: Help waar zijn we aan begonnen (hond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 22:34

Hoe ik positief opvoeden zie, is door ongewenst gedrag te onderbreken door iets te vragen wat ze wel kunnen/mogen doen op dat moment. Maar ook ‘nee’ heeft mijn hond gewoon aangeleerd en gebruiken we in de realiteit, bijv als hij achter de kat aan rent. En dan belonen als hij stopt of evt stukje spelen / kauwbotje geven.
Dus als de hond speels is en gaat uitdagen door van alles te pakken, zou ik hem naar zijn plaats sturen, belonen met stem en even gaan spelen samen. Daarna zou ik hem iets te knagen geven en dit voortaan altijd doen als je gaat eten / geen tijd voor hem hebt. Meestal gaan ze na een bot als ze eigenlijk moe zijn en daardoor druk doen lekker slapen.
Wat ik heel vaak fout zie gaan is de combi drukke/overprikkelde/oververmoeide hond en bazen die uit frustratie hun stem verheffen of gaan schreeuwen naar de hond. Zo zet je de hond alleen maar hoger in zijn energie, hij wordt nog opgefokter. En zelf ook, als je gefrustreerd raakt of boos wordt. Hond is druk? Dan blijf jij rustig. Soms beweeg ik zachtjes een speeltje over de grond, terwijl ikbii hem zit en hem rustig aai. Dan krijgt hij even hulp om zijn rust te vinden / las ik een rustmomentje in.
Help de hond om in te zien wat hem iets oplevert en waar jij blij van wordt, door hem dat te laten zien in elke situatie.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 00:18

Jouw voorbeeld is zo hond afhankelijk.
De hond die ik met mijn ex had, een mechelaar, kon je dan gewoon met een strenge plaats wegsturen. Die protesteerde dan even voor de vorm maar accepteerde het heel snel.
Mijn huidige hond, een hollandse herder is ontzettend gevoelig.
Wordt ik boos, raakt ze gestrest en verergert haar gedrag.
Bij haar werkte het het beste haar uit de ongewenste situatie te halen en zorgen dat er niks is wat het gedrag kan veroorzaken.
En als je weet dat ze iets gaan doen dat voor zijn.

Tot 3 weken geleden, ze is net een jaar, kon ik niks op tafel laten liggen als ik de kamer verliet en moesten de eetkamerstoelen goed aangeschoven anders trof je haar op de eettafel aan en werd alles wat je liet liggen vakkundig gesloopt.
Voordeel, ik heb nog nooit zo een opgeruimd huis gehad en zij is er zo goed als overheen gegroeid.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 14:26

Hoe gaat het nu met de hond?

joykel

Berichten: 336
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 15:13

marleen_usar schreef:
Hoe gaat het nu met de hond?

Met hulp maken we kleine stapjes. We oefenen heel veel en zien echt vooruitgang.
Het is een echte lieverd en knuffelkont maar moet nog heel erg veel leren.
Op dit moment gaat het goed in huis maar er is nog twijfel of wij het geschikte gezin zijn om hem de begeleiding te geven die hij nodig heeft.
Omdat onze kinderen niet altijd bij ons zijn merken we goed dat hij rustiger is als het ook rustig in huis is. Van veel mensen in huis wordt hij onrustiger.
Er moet heel veel tijd en energie in hem gestoken worden en dan is/wordt het echt een wereldhond.
of dat bij ons zal zijn of ergens anders ben ik nog niet uit

speurneusc

Berichten: 5370
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 09:16

joykel schreef:
marleen_usar schreef:
Hoe gaat het nu met de hond?

Met hulp maken we kleine stapjes. We oefenen heel veel en zien echt vooruitgang.
Het is een echte lieverd en knuffelkont maar moet nog heel erg veel leren.
Op dit moment gaat het goed in huis maar er is nog twijfel of wij het geschikte gezin zijn om hem de begeleiding te geven die hij nodig heeft.
Omdat onze kinderen niet altijd bij ons zijn merken we goed dat hij rustiger is als het ook rustig in huis is. Van veel mensen in huis wordt hij onrustiger.
Er moet heel veel tijd en energie in hem gestoken worden en dan is/wordt het echt een wereldhond.
of dat bij ons zal zijn of ergens anders ben ik nog niet uit


omdat de kinderen er niet altijd bij zijn zeg je, dat is dus ook een puntje.. dat is dus voor een hondenbegrip niet consequent, daar moet je hem dus ook op trainen, het normaal maken in zijn beleving, hij snapt zijn plek niet in zo'n grote kudde...

joykel

Berichten: 336
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-21 17:39

omdat de kinderen er niet altijd bij zijn zeg je, dat is dus ook een puntje.. dat is dus voor een hondenbegrip niet consequent, daar moet je hem dus ook op trainen, het normaal maken in zijn beleving, hij snapt zijn plek niet in zo'n grote kudde...[/quote]

Onze kinderen zijn er wisselend omdat we een samengesteld gezin zijn. Een woont op kamers maar is er wel in het weekend. Je merkt als we alleen met hem zijn dat het beter gaat, hij wordt onrustig als het dan weer druk in huis is, dan snapt hij het inderdaad vaak niet. Veel mensen, niet altijd allemaal even duidelijk (minder ervaring met zo’n honden)

speurneusc

Berichten: 5370
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 23:54

dus elke x dat de kinderen er weer zijn moet ie daar weer aan wennen.... en ze zijn er duidelijk te weinig/niet lang genoeg dat dat al bevestigd is. dus ze zijn al weer weg voordat ie er vrede mee heeft en het normaal gaat vinden.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 00:13

Citaat:
Onze kinderen zijn er wisselend omdat we een samengesteld gezin zijn. Een woont op kamers maar is er wel in het weekend. Je merkt als we alleen met hem zijn dat het beter gaat, hij wordt onrustig als het dan weer druk in huis is, dan snapt hij het inderdaad vaak niet. Veel mensen, niet altijd allemaal even duidelijk (minder ervaring met zo’n honden)


Ik herken dit erg van mijn Duitse Herder. Arme dier kon er gewoon niet mee omgaan. Nu ze is herplaatst naar een 2-persoons stabiel huishouden is ze helemaal geweldig. Gelukkig deed zich de juiste gelegenheid voor. Tot die tijd heb ik echt met haar zitten worstelen. ZOals al eerder beschreven.
Maar fijn dat het wel wat vooruit gaat. Hij is nog jong. Hoop dat jullie het volhouden en dat ze hoe dan ook bij jullie of ergens anders een fijne passende plek vindt.

sasja0705
Berichten: 1965
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 07:31

VanHuisUit schreef:
Ik herken dit erg van mijn Duitse Herder. Arme dier kon er gewoon niet mee omgaan. Nu ze is herplaatst naar een 2-persoons stabiel huishouden is ze helemaal geweldig. Gelukkig deed zich de juiste gelegenheid voor. Tot die tijd heb ik echt met haar zitten worstelen. ZOals al eerder beschreven.
Maar fijn dat het wel wat vooruit gaat. Hij is nog jong. Hoop dat jullie het volhouden en dat ze hoe dan ook bij jullie of ergens anders een fijne passende plek vindt.


Klopt, voor sommige honden is het dan gewoon erg moeilijk.
Wij hebben afgelopen jaar een nu 8 jaarige Groenendaeler teefje overgenomen.
Opgegroeid met een jong kind. Toen het 2e kwam en scheiding veranderde dus haar situatie en kon zij niet mee omgaan.
Zij is al behoorlijk dominant ( en verwend) geweest dus begon te grommen en van zich af te happen.
Duurde echt maanden voordat zij zich bvb liet borstelen zonder zich "alvast te wapenen en dreigen" ook het vrij lopen en luisteren dat kende zij helemaal niet meer. Inmiddels is het weer een stabiele teef en grote hulp voor onze andere, doofe, Tervueren.

Maar ook nu, als onze kleinkinderen af en toe op visite komen ( druk maar heel verstandig met dieren) doe ik haar toch liever appart.
Alleen al om "herinnering " te voorkomen...

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 22:09

Hele topic doorgelezen. Ik heb geen advies ( heb zelf een labrador en rottweilerpup), maar ben heel benieuwd hoe het nu met de hond en/in jullie gezin gaat.

Trouwens, dat rustiger als de kinderen er niet zijn herken ik wel bij onze rottweiler.

joykel

Berichten: 336
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-21 11:14

liberia schreef:
Hele topic doorgelezen. Ik heb geen advies ( heb zelf een labrador en rottweilerpup), maar ben heel benieuwd hoe het nu met de hond en/in jullie gezin gaat.

Trouwens, dat rustiger als de kinderen er niet zijn herken ik wel bij onze rottweiler.


Het ging steeds beter met hem , toch merkten we dat we moeite hadden met zijn onrust en dat wij hem niet de aandacht konden geven die hij verdiende.
Dus uiteindelijk besloten hem te herplaatsen. Hij is nu ergens waar hij volledig op zijn plaats is, bij mensen die veel ervaring en tijd voor hem hebben. We krijgen foto's en berichtjes hoe het met hem gaat.
Maar jee wat missen we hem, nog elke dag. Het is dat we ervan overtuigd zijn dat het voor hem beter is zo maar ons verstand vecht nog wel met ons hart...

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:23

joykel schreef:
liberia schreef:
Hele topic doorgelezen. Ik heb geen advies ( heb zelf een labrador en rottweilerpup), maar ben heel benieuwd hoe het nu met de hond en/in jullie gezin gaat.

Trouwens, dat rustiger als de kinderen er niet zijn herken ik wel bij onze rottweiler.


Het ging steeds beter met hem , toch merkten we dat we moeite hadden met zijn onrust en dat wij hem niet de aandacht konden geven die hij verdiende.
Dus uiteindelijk besloten hem te herplaatsen. Hij is nu ergens waar hij volledig op zijn plaats is, bij mensen die veel ervaring en tijd voor hem hebben. We krijgen foto's en berichtjes hoe het met hem gaat.
Maar jee wat missen we hem, nog elke dag. Het is dat we ervan overtuigd zijn dat het voor hem beter is zo maar ons verstand vecht nog wel met ons hart...

Verstandig,beter voor alle partijen.