Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 14:08

Ook van Vitakraft? Dat is ook altijd zo mooi groen! Dat vinden ze het lekkerst, geel hooi raken ze niet aan :P

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27973
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 14:24

Ja die ja! :j

Verwende krengen zijn het _O-

Lau07
Moderator

Berichten: 1566
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 14:28

Interessant om al jullie verschillende keuzes m.b.t. voeren te lezen. Ik wissel best wel vaak af. Ze krijgen hier een brokje van de fokker met veel vitamine C en daarnaast voer ik ze iets wat ze echt 'lekker' vinden. Ze zijn hier momenteel dol op Versele-Laga Nature.
Qua hooi ben ik een beetje zoekende. Ik had een vaste leverancier die alles voor zowel de paarden als cavia's kon leveren, maar er zat heel veel hooiluis in het hooi voor de cavia's, dus daar ben ik maar mee gestopt.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 15:00

Hier kregen ze ook gewoon hetzelfde hooi wat ik ook aan de paarden voerde.
Ooit eens een cavia van iemand gekregen en daar zat een zak hooi bij en dat was me toch stoffig, die is zo de mestbult op gegaan.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 18:42

Hooi verschilt erg qua kwaliteit. Helaas geen paard hier, maar het hooi van versele laga vind ik altijd wel goed :) . De caafs eten dit ook graag.

Ik ga Pavo nature's best eens proberen. Een goede vriendin voert dit aan haar paarden, dus ik mag wat proberen :)

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 18:49

Pavo nature's best heeft voor cavia's wel echt een hoog calciumgehalte. Als sporadisch tussendoortje kan dat geen kwaad, maar als basis zou ik dat niet geven.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 19:39

ik geef die pavo ook dagelijks hoor

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-21 20:06

Pavo hier ook eens geprobeerd, maar ze lieten drie kwart staan. Dus dat geef ik niet meer, vond ik zonde :-)

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 20:29

Er is ook zoveel te koop dat het ook wel erg lastig is om te bepalen wat nu goed of niet goed is.
Ik heb nu een aantal opties om uit te proberen. Even kijken wat het best bevalt.

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 23:04

Hier eten ze de versele Laga wel erg goed, maar ze krijgen ook tussendoor wel eens Pavo nature's best. Hooi kregen ze wat voor paarden was maar nu ik er maar vier heb koop ik kleinere baaltjes. En af en toe kruidenhooi en kruiden krijgen ze ook. Zijn hier niet heel erg moeilijk met brokken

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 23:06

Mijne doen het al 3 jaar goed op Kasper. Drinken niet abnormaal veel ofzo.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 14:47

Zo, andere brokken gevonden met veel vitamine c en kruiden. Ze hebben net met smaak zitten eten, dus dat zit wel goed gelukkig.

DanielleTL
Berichten: 357
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 17:25

melody7 schreef:
Hier krijgen ze EnJOY caviakorrel met kruiden. Ik ben daar heel tevreden over. Kies sowieso niet voor gemengd voor, niet hoger dan 0,8% calcium en wel met toegevoegde vitamines C (in het voer wat ik geef zit 3000mg/kg).

Science Selective is op zich prima, maar ik vind de vorm niet heel praktisch. Soms zaten ze vast om de tanden.


Deze voer ik ook al een hele tijd! De cavia's zijn er altijd dol op :D

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 19:19

melody7 schreef:
Heel fijn dat het goed gaat! Gave kleur <3

Dan zal een van zijn ouders toch geen echte Teddy zijn geweest, Gladhaar is een dominant gen, dus Teddy's dragen alleen maar Teddy genen. Niet dat het wat uitmaakt, ze zijn allemaal leuk :D


Ik ben er niet zo in thuis verder. Misschien dat jij het kan zien, maar dit zijn zijn ouders: ;)
Afbeelding

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 19:31

Die herken ik! Daar had ik eigenlijk een baby zeugje gereserveerd dat helaas overleden is voor de 4 weken (Donut) -O-
De beer is in ieder geval Teddy, want die heeft eerder al nestjes gehad. Ik zie in de reacties dat US-Teddy's verborgen Rex kunnen dragen, maar het kan ook een soort van mutatie in de genen van de moeder zijn. Niks negatiefs dus, wel interessant om te lezen :j

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 20:44

Lous schreef:
melody7 schreef:
Heel fijn dat het goed gaat! Gave kleur <3

Dan zal een van zijn ouders toch geen echte Teddy zijn geweest, Gladhaar is een dominant gen, dus Teddy's dragen alleen maar Teddy genen. Niet dat het wat uitmaakt, ze zijn allemaal leuk :D


Ik ben er niet zo in thuis verder. Misschien dat jij het kan zien, maar dit zijn zijn ouders: ;)
[ [url=m/GiHdXJ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Het is wel echt apart hoor... Alle krullerige vachten zijn recessief... Zijn ze er heel zeker van dat mevrouw Norks niet stiekem bij de buurman over de vloer is geweest? :')

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 22:14

Olaf, Kris zijn nestbroer heeft echt de kleur van zijn vader. Ik weet niet of het bij cavia’s net als bij katten kan. Maar daar kan een poes door 2 verschillende katers achter elkaar gedekt zijn en zo van beide kinderen krijgen in 1 nest.

@ melody. Aah dat is is wel sneu van dat zeugje ;(
Wel interessant om te lezen inderdaad over genen ,vachten en kleuren.Zulke dingen wakkeren dan ook weer mijn nieuwsgierigheid en interesse aan.

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 22:23

Een affaire met de buurman :')

Ja interessant is dat he! Wel heel ingewikkeld, het is knap dat (sommige) fokkers precies weten hoe dat allemaal werkt.

vierhoef
Berichten: 174
Geregistreerd: 08-08-20
Woonplaats: NL

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 17:27

mijn cavia's krijgen hopefarms guinea pig granola, ander voer eten ze niet :#

ben niet zo fan van pavo voer voor mn paard, ivm de ingrediënten dus voer dat ook maar niet aan de caafs

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:02

Hallo! :)
Ik lees af en toe stil mee, maar heb nu toch een vraag die ik graag wilde stellen :o
Ik heb een C&C kooi en dat bevalt erg goed. Alleen twijfel ik om van hennepvezel + caviapads eronder, over te gaan op fleece.

Volgens mij zijn de ervaringen echter wisselend en ik kan niet goed vinden wat mensen nou echt onder die laag fleece hebben liggen en hoe ze dat verschonen en hoe vaak.
Ik wil dan als top laag fleece of badmatten doen. Ik lees soms dat mensen hennepmaten eronder hebben maar het lijkt me dat je dit toch regelmatig moet vervangen?
Bij iemand op YouTube zag ik handdoeken eronder en dat lijkt me nou erg vies/gaan stinken :=

Dus zijn er mensen hier die hun caafjes op fleece oid hebben en zo ja, wat voor lagen?
Of als mensen andere ervaringen hebben hoor ik dat ook graag :)

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:34

Ik heb ooit fleece gehad en had daar idd handdoeken of zelfs kranten onder. Fleece neemt nl slecht vocht op.
Omdat eea snel ging stinken heb ik er later bedonderleggers onder gehad en dat rook minder. Maar ik vond het veel te veel gedoe om dagelijks de poepjes er af te halen en de kleden uit te schudden. De wasmachine was ook niet zo blij met al het haar wat er af kwam.

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-21 12:55

Je kan ook fleeceliners op maat laten maken. Die heb ik in huisjes liggen en dat blijft niet nat. Hier wordt het een beetje uitgelegd: https://fluffy-mansion.nl/producten/fle ... y=68693113

Ik denk dat dat beter werkt dan fleece met iets eronder.

Er is bij mij onrust in de groep sinds de twee cavia's overleden zijn. Anton, mijn oudste cavia, heeft nog nooit problemen met anderen gehad. Altijd vriendelijk en je kon er elke cavia bij zetten. Maar nu ineens heeft Netflix (de jongste) besloten hem weg te jagen. Ze zitten al anderhalf jaar samen en ik heb nooit iets tussen die twee gezien. Ze waren juist vaak samen.

En nu zit Anton in een donker hoekje in het hok (bij de prullenbak) en durft er amper nog vandaan te komen. Ik heb er nu wel een kleedje gelegd en gooi er ook maar wat groente neer, maar het is wel sneu. Anton is juist een cavia die altijd zorgeloos rondliep en ondernemend is. Ik heb hem nu even met een andere cavia opgesloten in het binnendeel, zodat hij hooi kan eten. Ik heb nu vijf cavia's en de andere drie worden met rust gelaten.

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 13:17

Had ook een vraag, mijn teddy Venom heeft een enorm actieve vetklier. Wat resulteert in een plakkerig achter werk en klitten. Nu houd ik het al kort maar het blijft een vieze vette bende. Wil hem graag wassen maar ben bang dat Zwitsal niet genoeg ontvet, heeft een van jullie een idee wat voor shampoo kan gebruiken?

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 13:31

@mira: haar kort knippen, kontje insmeren met wat afwasmiddel, even laten inwerken en afspoelen met handwarm water.

@beert: het kan zijn dat Anton even een wat mindere periode door maakt en dat Netflix zich wat baziger gaat opstellen nu (de macht overnemen). Het is niet gezegd dat dit weer over gaat. Ik heb wel meegemaakt dat het daarna nooit meer 'zoals vroeger' werd. Er zit dan niets anders op dan de groep op te delen en te kijken wat nog wel matched.

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 14:45

Dubbelfun ga ik dat morgen even proberen, heb hem al kort geknipt de tondeuse vind ie dood eng helaas