Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Border collie pup?

 
Profiel   

Dank voor alle reacties en hulp tot nu toe! Ik heb er veel aan. Wellicht neem later contact op met degenen die hulp aanbieden bij het zoeken. Ondertussen hoop ik dat er nog meer reacties komen!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 14:10 



 
Profiel   

topsylover schreef
Ik heb stage gelopen bij Dutchfields Border Collies in Oudemolen. Ik weet niet precies wat voor lijnen zij fokt, maar ik weet wel dat de pups en de honden daar aan zo ongeveer álles blootgesteld wordt. De pups worden in huis geboren en groeien daar ook grotendeels op. Zodra ze wat groter zijn gaan ze overdag in de buitenren en kunnen ze kennis maken met de kipjes, de eenden, de paarden en alle andere honden die daar wonen. Ik weet dat de honden worden gecheckt op HD en aan de ogen.
De eigenaresse geeft ook puppycursus en lessen in schapendrijven in de buurt.



Dank voor de tip! Dat is best dichtbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 14:31 



 
Profiel   

topsylover schreef
Ik heb stage gelopen bij Dutchfields Border Collies in Oudemolen. Ik weet niet precies wat voor lijnen zij fokt, maar ik weet wel dat de pups en de honden daar aan zo ongeveer álles blootgesteld wordt. De pups worden in huis geboren en groeien daar ook grotendeels op. Zodra ze wat groter zijn gaan ze overdag in de buitenren en kunnen ze kennis maken met de kipjes, de eenden, de paarden en alle andere honden die daar wonen. Ik weet dat de honden worden gecheckt op HD en aan de ogen.
De eigenaresse geeft ook puppycursus en lessen in schapendrijven in de buurt.



Daar zijn ook best een aantal epilepsie honden weg gekomen van onder andere Drift (shaken not stirred). En een tijdje geleden met een teef gedekt welke een nestgenoot is van een reu die overleden is aan epilepsie. En dat stond letterlijk overal. Ik ken 2 mensen met een dutchfield hond die wel tevreden zijn ook. Maarja zoals fokken met zo’n teef uit een nest wat eigenlijk niet voor de fokkerij is.. daar ging ik mijn hond niet kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 15:49 



 
Profiel   

RuthenRoos schreef
maralyn schreef
Bordercollie kan best.
Met kindercoaching zou ik wel met name de kinderen opvoeden.
Soms gaat dat een beetje mis... Kun je rare situaties bij krijgen.
(Eigenlijk bij elk ras!!)

Wij hebben er twee, werklijnen overigens.
Omdat we geestelijk veel aanbieden, hebben wij geen gestoorde neuroten.


Ik heb een duidelijke visie op coaching met dieren. Ik werk met mijn paarden en dieren zeer bewust en veilig in de coaching met de kinderen. Het is de kinderen leren reageren op (kalmerende) signalen van het dier én zien wat het dier tegen je zegt. Daarnaast zien wat jij oproept bij het dier als reactie op je eigen gedrag. En dit gaan we vertalen naar situaties die je in het dagelijks leven tegenkomt. Uiteraard zijn er wel wat basis omgangsregels voor de veiligheid van mens en dier, dus in die zin dus wel een klein stukje opvoeding. De hond neem ik zeker niet alleen voor dit doel, maar stel dat het bij het dier past, dan zou het zonde zijn om hem niet af en toe in te zetten. Dus bij de keuze van een pup neem ik het mee.



Heel verstandig _/-\o_
Je doet er echt goed aan om het uit te zoeken.
Mijn complimenten!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 16:06 



 
Profiel   

Nynkster schreef
topsylover schreef
Ik heb stage gelopen bij Dutchfields Border Collies in Oudemolen. Ik weet niet precies wat voor lijnen zij fokt, maar ik weet wel dat de pups en de honden daar aan zo ongeveer álles blootgesteld wordt. De pups worden in huis geboren en groeien daar ook grotendeels op. Zodra ze wat groter zijn gaan ze overdag in de buitenren en kunnen ze kennis maken met de kipjes, de eenden, de paarden en alle andere honden die daar wonen. Ik weet dat de honden worden gecheckt op HD en aan de ogen.
De eigenaresse geeft ook puppycursus en lessen in schapendrijven in de buurt.



Daar zijn ook best een aantal epilepsie honden weg gekomen van onder andere Drift (shaken not stirred). En een tijdje geleden met een teef gedekt welke een nestgenoot is van een reu die overleden is aan epilepsie. En dat stond letterlijk overal. Ik ken 2 mensen met een dutchfield hond die wel tevreden zijn ook. Maarja zoals fokken met zo’n teef uit een nest wat eigenlijk niet voor de fokkerij is.. daar ging ik mijn hond niet kopen.

Ach arme Drift.. Ik was niet op de hoogte dat hij aan epilepsie lijdt, of hij had dat nog niet toen ik daar liep. Heerlijk beest was het en ook leuke pups kwamen daar uit voort. Ik kan me niet voorstellen dat de eigenaresse opzettelijk deze honden zo heeft gefokt, want ze was altijd heel serieus over de juiste samenstellingen en gezondheid van de honden. Er was wel een oeps-nestje geweest toen, misschien komen ze uit dat nest? Dat zou echt heel erg balen zijn.
Ik liep er zo'n 8 jaar geleden rond, dus misschien zijn er wel dingen anders gegaan sinds ik daar weg ben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 16:15 



 
Profiel   

Nee, dat was geen oepsnest.
Bewust een teef gedekt die nestzus was van een overleden epilepsielijder ook.

Ik heb er een van daar, en de nest broer van mijne heeft helaas ook epilepsie.

Uit een nest gefokt met haar Ben, en een door haar gefokte teef (june, van larkhill joe) zaten zelfs 3 epilepsiehonden, waarvan er twee inmiddels al niet meer leven.

Ik zou er daar ook geen meer kopen, met de kennis die ik nu heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 16:20 



 
Profiel   

Wij hebben onze borders van mp, iemand had een nestje en wij vonden de pups leuk :o Nu moet ik wel zeggen dat ze niet 100% border collie zijn, er zit volgensmij rond de 11% friese stabij in. De oudste is een schat van een beest. Hij vind lekker los rennen heerlijk en komt heel netjes terug als je hem roept. Hij kan wel voor uren rennen, maar als hij rustig moet zijn, is hij ook rustig. Lekker chillen naast de bank vind hij ook niet vreselijk :D Hij is een aantal keer mee geweest naar een bejaardentehuis waar hij super rustig is en alle mensen hem lekker mogen aaien en dan geniet hij hier ook erg van, en de ouderen ook :j Hij is eigenlijk de "perfecte" hond voor ons

Ook hebben we zijn halfzusje. Zij is compleet anders op elke manier wat je kan bedenken. Druk, wil alleen maar aandacht, Doet haar best om te rennen maar als ze realiseert dat baasje ver weg is komt ze terug en springt ze heen en weer voor je voeten, de andere moet je echt roepen. Ze luistert voor geen meter :') maar he! ze kan wel trucjes beter dan haar broer *\o/* Maar het is echt een dikke draak!!

Er kan een enorm verschil tussen zitten, en ik denk echt dat je eigenlijk voor karakter moet kijken (natuurlijk) Ik zou gewoon lekker je tijd nemen om te zoeken naar de perfecte hond voor wat jij er mee wil doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 16:33 



 
Profiel   

Of drift zelf epilepsie heeft weet ik niet maar er zijn wel meerdere nakomelingen van. Van drift heeft een kennis van mij een hond en die heeft nergens last van. Maarja uitsluiten op het moment dat dat kan lijkt mij het beste. Zoals sansevieria zegt was dat idd geen oeps nest. Kwam ook een hoop reactie op op Facebook. En toen werd de aankondiging ook verwijderd. Gewoon jammer…. Ook voor de pup kopers die denken dat ze iets gezonds aan gaan schaffen en niet de kennis of mensen hebben om erachter te komen hoe het allemaal zit.

Zijn meer mensen die zeggen wat jij zegt: dat ze zich het niet voor kunnen stellen. Maar blijkt maar dat het toch gebeurt helaas

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 16:34 



 
Profiel   

Nynkster schreef
Of drift zelf epilepsie heeft weet ik niet maar er zijn wel meerdere nakomelingen van. Van drift heeft een kennis van mij een hond en die heeft nergens last van. Maarja uitsluiten op het moment dat dat kan lijkt mij het beste. Zoals sansevieria zegt was dat idd geen oeps nest. Kwam ook een hoop reactie op op Facebook. En toen werd de aankondiging ook verwijderd. Gewoon jammer…. Ook voor de pup kopers die denken dat ze iets gezonds aan gaan schaffen en niet de kennis of mensen hebben om erachter te komen hoe het allemaal zit.

Zijn meer mensen die zeggen wat jij zegt: dat ze zich het niet voor kunnen stellen. Maar blijkt maar dat het toch gebeurt helaas


Daarom heb ik mezelf aangeleerd om zo'n dingen direct te screenshotten. Wat dat betreft ben ik echt een trut maar van zo'n dingen wil ik gewoon 'bewijs' hebben als weer een of andere schijnheilige fokker doet alsof zijn / haar neus bloed, het in de doofpot wilt stoppen of toch gewoon stronteigenwijs gaat lopen fokken. Dan gaan ze fokken met lichamelijke fouten (onder/overbeet, extra wervels, dubbel merle, epilepsie, noem maar op) of met erfelijke fouten en bewust lijders fokken, nou, dan schiet mij maar lek, zeker in een ras als de BC niet wenselijk. Overigens niet alleen bij de Border Collie hoor, doe het ook bij andere rassen waar ik het van zie/weet en maak daar ook geen geheim van. Het er speciale mapjes voor op mijn telefoon staan van verschillende honden / nesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 14:20 



 
Profiel   

KimD, ook van grote poedels toevallig? Weet ik waar ik weg moet blijven als ik er nog eens een bij neem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 20:32 



 
Profiel   

Anna79 schreef
KimD, ook van grote poedels toevallig? Weet ik waar ik weg moet blijven als ik er nog eens een bij neem.


Nee, nog niks geks tegengekomen. De standaard poedel fokkers die ik ken zijn allemaal eigenlijk super verantwoord! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 21:14 



 
Profiel   

KimD schreef
Anna79 schreef
KimD, ook van grote poedels toevallig? Weet ik waar ik weg moet blijven als ik er nog eens een bij neem.


Nee, nog niks geks tegengekomen. De standaard poedel fokkers die ik ken zijn allemaal eigenlijk super verantwoord! :D


Gelukkig maar :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 21:29 



 
Profiel   

Ik heb een sportlijn border collie. Heerlijke hond maar ik zou hem niet inzetten bij kinderen. Daar is hij te reactief op bewegingen voor denk ik.
Een sportlijn is verder voor heel veel een heel geschikte hond. Hij is, ondanks zijn enorme wil tot werken, tig keer makkelijker dan 3 van mijn andere honden :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 23:40 



 
Profiel   

Graag nog tips in PM van mensen die goede ervaringen hebben met fokkers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 09:47 



 
Profiel   

in een nestje van bv werklijn, zitten niet altijd hondjes die 100% puur geschikt zijn als toppers in het werk. Dat ligt helemaal aan het karakter, enige wat ze meekrijgen in hun genen is de aanleg, maar dat zegt niet in hoeveel % dat die aanleg aanwezig is.

Bij het observeren van jonge pups, voor een ervaren fokker/tester is karakter al wat herkenbaar wanneer ze week oud zijn, maar de pups leren al, dus de uitingen van karakter kunnen in de loop van de weken nog wijzigen. Zo krijg je de dominantste, de zekerste, de rustigste, de verlegen pups in beeld. Zo kan je karakter dus inpassen in je plannen voor de toekomst. (als je een fokker hebt die niet lukraak pups uitdeelt omdat nw eigenaar op het kleurtje valt bv., maar puur naar karakter kijkt of het hondje ook in hun toekomst beeld past)

Zo verzeker je al een deel (ik zeg bewust een deel want opvoeding is andere deel dat een karakter ook volledig kan verzieken) dat een pup de capaciteit heeft die jij nodig hebt voor wat je er mee wil. Iemand die naar de wk wil bv met agility heeft nix aan een pup die geen zin heeft om maar iets te doen. Let me.... met training en opvoeding kan een hoop gerealiseerd worden, maar het gaat zeker niet vanzelf. Terwijl dat bv met een pup met meer drive moeiteloos zou lukken.

Je wil een pup waar je lekker van alles mee kan doen, maar ook zeer gemoedelijk zal zijn voor aandacht, een pup dat een knop je heeft voor aan en knopje heeft voor uit. Aan jou als opvoeder om dat te vinden en de optimaliseren.

In paardenwereld uitgebeeld, een paard waarmee je bv aan barrel racen bent, gaat compleet uit zijn dak voordat ie de ring in mag met barrels, werk is klaar, knop om en je baby van 1jr kan je er moeiteloos opzetten en hij zal alles doen om die kleine maar niet te storen.

Zo heb je ook barrel racers die je na het werk een complete cool down moet geven, geestelijk, omdat ze slecht of niet kunnen omschakelen van het werken naar relaxt. Dat heb je met honden ook. Met training kan die tijd verkorten, maar een vallende lucifer is meestal al genoeg om het weer aan te zetten en dat kan je bepaalde gevallen weer niet gebruiken (met kids bv elke beweging die ze dan onverwachts maken kan dat de trigger zijn dat de racer weer in zijn werkmodus valt)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 11:00 



 
Profiel   

RuthenRoos schreef
Graag nog tips in PM van mensen die goede ervaringen hebben met fokkers.



Ben je er al over uit wat voor type je wil?
Show, sport of werklijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 11:05 



 
Profiel   

Wel de TS noemt schapen werk in de OP. Als je met schapen wil gaan werken, dan is de enige optie uitsluitend honden die werkgefokt zijn ((ik vermijd de term -lijn opzettelijk).
Dit betekent dat je een fokker moet zoeken die met ouderdieren fokt die aantoonbaar goede capaciteiten hebben wat betreft drijfwerk. Kortom een fokker die zelf werkt met zijn honden.
Wat dit betreft wordt er namelijk nog al wat af gefantaseerd, met name in de showwereld.

Maar dit is in mijn opinie niet iets dat je "casual" doet (al was het alleen al om het schapenwelzijn), het is een beslissing waar je goed over moet nadenken vóór je een pup selecteerd.

De OP maakt een "misschien, ooit" indruk, en dan denk ik dat het beter is dit aspect niet mee te nemen, en je liever te concentreren op de zaken waarvan je zeker weet waar je de hond voor gaat gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 13:33 



 
Profiel   

Dat is ook wat ik bedoelde Kuggur.
Als schapendrijven 'een optie' is zou ik niet kiezen voor een hond die gefokt is voor bij de schapen.
Maar eerder voor een hond die gewoon allround is voor alle andere zaken zoals je noemt. En dat is wel een belangrijke keuze die je moet maken voordat je een fokker uit kan kiezen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 15:47 



 
Profiel   

Kijk, dat maakt het voor mij helderder! Dus: als schapen drijven niet een serieus doel is, hoef ik niet in de werklijn te zoeken, als ik jullie goed begrijp. Nee, het is iets dat me leuk lijkt, maar de andere belangrijkere doelen voor mij zijn Inderdaad meer allround… Het lastige is dat ik eerder eens hoorde zeggen dat de werklijn ook los van het schapenwerk een leukere, slimmere hond geeft. Dus dat is verwarrend voor mij geweest. Showlijn klinkt als vooral ‘mooi’. Sportlijn als vooral hondenclub en dat is ook weer niet helemaal wat ik wil. Ik zoek dat actieve, baasgerichte en slimme.

Langzaam kristalliseert het zich wat uit, al ben ik er nog niet…

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 11:42 



 
Profiel   

Nogmaals, is een korthaar Schotse Collie geen optie? Die past precies binnen je straatje en je bent al bekend met het ras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 12:03 



 
Profiel   

Nee, het wordt geen korthaar Collie. Dan zou ik nog eerder weer een langhaar nemen .

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 15:54 



 
Profiel   

En waarom voldoet dat niet aan de eisen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 17:25 



 
Profiel   

Ik ben maar een stille meelezer hoor, maar moet de TS haarzelf nu werkelijk hier gaan verantwoorden tegenover een stel anonieme mensen, op een online forum?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 17:55 



 
Profiel   

Ailill schreef
Ik ben maar een stille meelezer hoor, maar moet de TS haarzelf nu werkelijk hier gaan verantwoorden tegenover een stel anonieme mensen, op een online forum?


Oh absoluut niet. Maar het is duidelijk dat TS harde eisen heeft met betrekking tot een hond en het is een feit dat de korthaar daar perfect in past. Beter dan de BC zelfs. Gezien het feit dat TS al een langhaar heeft gehad was de stap naar een korthaar theoretisch niet gek.

TS negeerde het de eerste keer dat ik het vroeg, daarom herhaalde ik het omdat het steeds meer duidelijk wordt dat een bepaalde lijn BC het eigenlijk nét niet is.

Ik heb TS overigens ook een PB gestuurd met een aanstaand BC nest waar ik zelf absoluut geen fan van ben maar wel enigszins in TS haar straatje past. Maar als er voor een BC gekozen wordt, zullen er op een bepaald vlak concessies gedaan moeten worden.

Daarnaast vraagt Nynkster gewoon waarom het niet past. Niks mis mee lijkt me. Het is ook een gave om overal iets achter te zoeken. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 18:10 



 
Profiel   

Er zijn theoretisch wel meer hondenrassen die bij mijn doelen passen en die ik tóch niet kies. Persoonlijke voorkeur.

Ik heb veel aan tips en ervaringen. Uiteindelijk zal ik een keuze maken gebaseerd op verstand én gevoel. Ik neem rustig de tijd, niet eerder dan eind augustus beginnen we eraan.

Bedankt voor het meedenken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 23:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen