Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 6 [ 136 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Uilen: veel mensen weten niet wat er s nachts vliegt

 
Profiel   

Erg mooi Tengeltje :j
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 08:40 



 
Profiel   

Wat leuk. Bij ons achter het huis is een boomgaard en een park. Wij hebben daar bosuilen zitten.
Wat een prachtige dieren. Vanaf schemertijd scheren ze over de boomgaard opzoek naar eten.
Je hoort ze niet vliegen. Komen vlak over je heen.

De boomgaard daar staan de bomen vrij ver uit elkaar. En er zijn weilanden rondom het park. Denk dat ze dat ze daarom het park een fijn plekje vinden.
Ze maken, zeker als ze jongen hebben in het voorjaar, best wat herrie. We horen dan met name het uilskuiken roepen midden in de nacht :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 08:46 



 
Profiel   

Wat gaaf dat je ze zo kan vast leggen.
Ik hoor best wel wat uilen 's avonds op stal maar zie buiten een kerkuil eigenlijk nooit een ander uil.
Een steenuil hoor ik vaak maar zie ik echt zelden. Zelfde met de bosuil die hoor ik ook zeker nu het vroeg donker is bijna iedere avond. Maar ik heb die nog nooit gezien. Soms loop ik dan in het donker en hoor ik hem echt bijna boven mij zitten.
Schrikken ze nooit als je er ineens licht op schijnt om een foto te maken? Durf nooit zo goed met licht te schijnen als ik ze hoor omdat ik ze niet wil verstoren. Als je daar tips voor hebt hoor ik ze graag kan ik misschien toch ooit een bosuil in het echt spotten.

Paar weken terug zat de kerkuil gewoon overdag op de wei paal dat heb ik ook nog nooit gezien. Maar toen kon ik een foto maken. Helaas wel met de telefoon maar hij is vast gelegd.

Vossen zie ik vooral vroeg in de ochtend. Ooit 1x een jong vosje gezien. Was echt op 1 meter afstand.
Reeën zie ik ochtend en avond wel met regelmaat.


[ img ]

Helaas is de kerkuil uit z'n kast verjaagd door een duif -O-
Zit nu wel ergens ander op het terrein maar zo jammer dat ze niet meer in hun kast komen waar ze al heel wat kleintjes groot gebracht hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 10:32 



 
Profiel   

Mooi zoveel uilensoorten in je omgeving.
De nachtfoto's van de uilen heb ik gemaakt vanuit de auto, langs kant van de weg. Daar zijn de uilen gewend aan lantaarnpalenlicht en licht van langsrijdende autos.

Bij bosuilen zal in het licht zetten in het donker veel moeilijker zijn langs bosrand, denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 06:40 



 
Profiel   

Wat een prachtige dieren zijn het toch! En zo groot. Ik heb ze nog nooit gezien bij ons helaas. Wel veel roofvogels overdag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 07:01 



 
Profiel   

@suzanne als er overdag veel roofvogels zijn, is de kans groot dat er s nachts uilen vliegen. (Aanwezigheid muizen)
Op waarneming.nl kun je kijken of andere mensen in jouw buurt uilen gespot hebben en waar ongeveer

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 07:16 



 
Profiel   

Hier ook een uilengek :D

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Mijn vangst tot nu toe

Jonge bosuil, steenuil, ransuil. Bij ons in de hooischuur zitten kerkuilen maar die krijg ik nog niet op de gevoelige plaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 08:05 



 
Profiel   

Wat een mooie foto's weer ! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 08:18 



 
Profiel   

@tootje: mooi <3

Een wilde Bosuil en Velduil staan nog op mijn lijstje om te fotograferen.

Tam heb ik al met de Bosuil kennis gemaakt.
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 17:32 



 
Profiel   

Net kwam er in onze tuin, bij de paarden, een witte uil op mijn man afgevlogen, welke op een paar meter afstand van hem even bleef zitten en vervolgens weer wegvloog.

We hebben hier verschillende bosuilen maar deze was groter en witter volgens mijn man. Heeft iemand een idee wat voor uil het geweest kan zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 17:18 



 
Profiel   

Een kerkuil? Of anders wellicht een sneeuwuil, maar ik weet niet of die hier voorkomen. Misschien ontsnapt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 17:40 



 
Profiel   

Sneeuwuilen horen in het poolgebied thuis. Zal vermoedelijk een kerkuil(vrouwtje) zijn geweest.
Sneeuwuil is iets kleiner dan een Oehoe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 18:30 



 
Profiel   

Goof schreef
Geweldig. Ik heb serieus nog nooit een uil in het wild gezien en zou niet weten waar en vooral hoe ik ze kan vinden en spotten.


Hier zit savonds vaak een kerkuil in onze eik. Als ik mijn auto parkeer dan voel ik hem naar me staren.

Gave beesten hoor, maar vind ze doodeng met die grote klauwen. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 18:32 



 
Profiel   

Ik denk ook dat het een kerkuil geweest zal zijn. De uil vloog vrij laag over de grond, mijn man dacht eerst dat er een witte kat op hem af kwam. We hebben hier diverse bosuilen, die we ook 's nachts horen maar een kerkuil hebben we hier nog niet eerder gezien of gehoord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 18:35 



 
Profiel   

Bosuilen zijn erg spooky in hun geluid.
Kerkuil klinkt krassend maar horen doe je ze niet
Er is een Engelse docu over twee opgroeiende kerkuilen waarin wordt getoond dat een kerkuil absoluut geen geluid maakt bij het vliegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 20:15 



 
Profiel   

petra8 schreef
Net kwam er in onze tuin, bij de paarden, een witte uil op mijn man afgevlogen, welke op een paar meter afstand van hem even bleef zitten en vervolgens weer wegvloog.

We hebben hier verschillende bosuilen maar deze was groter en witter volgens mijn man. Heeft iemand een idee wat voor uil het geweest kan zijn?


Het kan een kerkuil of een ransuil geweest zijn. Beide uilen hebben witte ondervleugels. Bij de ransuil is de pols bruin.
Als het net in de schemer is geweest, dan is het meest waarschijnlijk een ransuil. Kerkuilen vliegen pas later in de nacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 20:29 



 
Profiel   

Morganlefay schreef
Er is een Engelse docu over twee opgroeiende kerkuilen waarin wordt getoond dat een kerkuil absoluut geen geluid maakt bij het vliegen.

Dat klopt, ze hebben mij ooit de stuipen op het lijf gejaagd door in het vrijwel donker door mijn grote stal te vliegen. Ik wist niet dat daar uilen zaten dus ik dacht op dat moment ook helemaal niet aan uilen. Ik zag alleen hele grote lichte gedaantes geluidloos door de ruimte zweven, doodeng :oo Pas dagen later zag ik een van de uilen ergens zitten en vervolgens wegzweven, toen viel dus het kwartje :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 20:35 



 
Profiel   

Wouw wat een prachtige foto’s.
Hier zitten sinds dit jaar (zover we weten) kerkuilen in de schuur.
Ik heb nooit geprobeerd ze op de foto vast te leggen.
Ik ben veel te bang dat ik ze dan verstoor.
1 keer vloog er eentje vlak over me heen toen ik mijn paard stond in te spannen.
Ik schrok me rot.
Toen wist ik nog niet dat we uilen in de schuur hadden :+
sindsdien check ik s’morgens de camerabeelden.
Ik zie ze altijd pas na 1 uur s’nachts op beeld.
Er hangt sinds een paar maanden een nestkast.
We hopen dat er straks een stelletje in gaat nestelen.


[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 20:46 



 
Profiel   

Kerkuil inderdaad, tinkertje.
duim duim dat ze in de nestkast gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 20:54 



 
Profiel   

Ik bedoelde voor zover ik
weet sinds dit jaar :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 21:14 



 
Profiel   

Oh een ransuil is ook mooi!
Het voelde voor mijn man zo onwerkelijk, dat er in de schemer een uil laag komt aangevlogen en een paar meter voor je, op ooghoogte gaat zitten. Hij was helemaal onder de indruk en er stil van waardoor hij niet op details gelet heeft. En natuurlijk had hij zijn telefoon niet bij zich.

Hij vond het echt een kadootje wat hij op dat moment kreeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 22:26 



 
Profiel   

Uilen zijn ook stil en snel.
Vaak als ik wat zie vliegen dan is het tegen de tijd dat ik het door heb nog maar een lichte schim die wegvliegt terwijl hij dan 2 meter van me af de schuur uit komt bijvoorbeeld.
Ik weet dus ook nog steeds niet wat voor uil het is :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 23:06 



 
Profiel   

Ik hoor ze hier ook altijd als het donker is, wonen super rustig aan de rand van het bos. Geeft me wel een beetje ‘creepy’ gevoel op een of andere manier. Maar aan de andere kant ook magisch mooi :D Ik heb de nooit kunnen spotten, hoe ‘spot’ je ze het beste zonder ze te verstoren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 01:48 



 
Profiel   

Ik vind uilen ook erg leuk.
Ik zie ze ook te weinig.

Dit is een oehoe met 3 jongen in de steengroeve Winterswijk.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 06:43 



 
Profiel   

Daar heb ik vroeger heel wat uurtjes doorgebracht met het zoeken naar mooie stenen en pyriet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 12:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 6 [ 136 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen