Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 74 van de 76 [ 1898 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 71, 72, 73, 74, 75, 76  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Schapen, Geiten en Lammeren topic.

 
Profiel   

Goede advertentie, geluk en niet bang zijn om de handelaar te bellen als het niet anders kan en accepteren dat sommigen kopen voor hun vriezer (ja je mag schapen en geiten zelf slachten voor eigen vriezer en consumptie in eigen huishouden ook met UBN is dat geen enkel probleem). Pas bij verkoop vlees moet er via officiele slachterij en slager gewerkt worden.

Ras kan schelen, klein is aantrekkelijker als kijkbeestje en grasmaaier.
Qua stamboek papieren, etc. zie ik hier bij de schapen geen echt voordeel. Niet in de dieren die ik aangekocht heb en niet in verkoopbaarheid. Maar als je geen goede reden hebt qua fokdoel eigenschappen, is binnen het ras blijven een stuk simpeler, niet alle raseigenschappen werken goed samen (karakter trekjes, maar ook lichaamsbouw).

Let er wel op dat een bokje vruchtbaar kan zijn vanaf 8 weken, dus of voor die tijd castreren of dan al spenen/scheiden van mama/zus(jes!) en flessen met eigen melk (dus mama melken elke dag). Bel de DA over wat de opties zijn qua castratie en wat voor minimale leeftijd zij aanhouden. Niet alle mogelijkheden mogen in NL en niet alle zijn geschikt voor alle leeftijden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-21 21:35 



 
Profiel   

Bedankt voor je reactie!
Als mensen nou denken, goh ik wil volgend jaar wel een leuk geitje (paarden gewend!) dan kunnen ze mij een berichtje sturen :D Geiten zijn wel kuddedieren, moeten minimaal met twee staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 13:05 



 
Profiel   

Mijn geit van 4 jaar is inmiddels 2x duidelijk ritsig geweest, ook veel mekkeren. Bij de tweede keer is ze op dag 2 even bij de bok geweest. Een bokje van 7 maanden. Ze gaf de bok eerst een kopstoot maar daarna liet ze zich wel dekken.. Precies 21 dagen na de dekking was ze wat rustig en ze at ook iets minder goed. Ze heeft niet gemekkerd. Kan het zijn dat ze weer opnieuw ritsig was?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 11:25 



 
Profiel   

Je mag er vanuit gaan dat ze ritsigheid altijd op dezelfde wijze tonen. Dus als ze nu heel anders deed zal ze niet rits zijn. Overigens zit het meestal op 18 dagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 23:33 



 
Profiel   

Dan denk ik kleintjes begin april :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 13:13 



 
Profiel   

ik heb even een vraag. Sinds kort heb ik 6 hele leuke dwerggeiten. Zij krijgen nu uit een cementcub water. Maar wat voor waterbakken of zelfdrinkers hebben jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 19:54 



 
Profiel   

Hier staan speciekuipen en soms drinken ze water uit het poeltje (regenwater opslag van onze bestrating)

Zijn wel grote geiten, geen dwergjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 20:52 



 
Profiel   

Ik heb een grote flexibele emmer. Twee wat grotere geiten. Denk dat het voor dwergjes ook goed kan. Het is handig omdat je dan iedere dag makkelijk het water kan verversen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 23:22 



 
Profiel   

Een gewone 12 literemmer voor 3 dwerggeiten.Zoveel drinken ze niet en kun je snel iedere dag verschonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 15:24 



 
Profiel   

Bedankt voor de fijne tips
Dit zijn ze
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 19:38 



 
Profiel   

Schattig hoor. Allemaal vrouwjes?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 21:25 



 
Profiel   

Nee 4 geiten 2 bokjes. Bokjes zijn geholpen.
Bokjes zijn van vorig jaar mei. 2 geiten van 2017 en 2 van 2014. Leuk stel bij elkaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 00:08 



 
Profiel   

Hallo, vraagje :)
Wij krijgen als het goed is lammetjes, maar de bok heeft er 3 maanden bij gelopen door omstandigheden. Geen dekking gezien dus uitgerekende datum is ruim. Hoe weten we dat de lammeren gaan komen? Dit worden onze eerste.
Uier wordt wel groter maar vanaf wanneer spreek je van een "gezwollen uier"? (Internet zegt dan rond 10 dagen later lammetjes?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-22 13:14 



 
Profiel   

Het uier wordt over het algemeen echt wel stevig. Je moet het achterwerk in de gaten houden De doos verkleurd roder en wordt dikker. Ook het gedrag wordt vaak anders

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-22 13:53 



 
Profiel   

Ik heb helemaal niets gemerkt aan het gedrag, alleen gezien dat de uier groter werd maar niet ontzettend stevig.

Toch vanmiddag 2 lammetjes geboren :)
[ img ]

Afgelopen weekend besloten om ze toch al op stal te zetten (gerekend vanaf de datum dat de bok er bij kwam) en gelukkig goed op tijd. Nu op de 2e geit wachten en dan met goed weer weer naar buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-22 22:12 



 
Profiel   

Wat ontzettend schattig KittyDylan! Zijn het bokjes of geitjes? Ik vind het altijd zo leuk dat ze in belgie Miekes zeggen voor geitjes :D
Hier is de geit ws toch niet drachtig. Bok is er ook maar 1 keer bij geweest. Ik wilde de andere geit niet gedekt hebben. De geit is wel dikker (maar ja, ze eet ook veel :+ ), maar nog geen dikkere uier. Hoewel de uier de vorige keer ook pas heel laat wat dikker werd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-22 00:20 



 
Profiel   

1 bokje en 1 geitje.
Wij hebben onze oude geit zolang apart gehad, in een wei er naast. Ze is 14 dus mocht absoluut niet gedekt worden :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-22 06:33 



 
Profiel   

Ben ik weer met een vraagje hoor.
Onze 2e geit heeft nu haar lammeren. Super leuk, 2 kleintjes, maar de lammetjes drinken beide van 1 kant. De andere kant blijft vol. We melken daar nu dagelijks een halve liter uit om de druk er af te krijgen.
Ze nemen de speen echt niet aan en uit de fles drinken ze ook niet, dus samen zullen ze genoeg binnen krijgen van de andere speen (mooie volle buikjes ook).
Iemand die dit ook eens gehad heeft? Moet je continue blijven melken?
DA heeft haar antibiotica, pijnstiller en calcium gespoten. Het is geen uierontsteking, melk ziet er ook prima uit. Geit doet het ook goed. Maar ik ben bang dat als het uier vol blijft, er wel ontsteking kan ontstaan?

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-22 19:13 



 
Profiel   

Ik zou de volle kant eerst eens helemaal leeg melken en kijken wat er dan gebeurt.
Je krijgt echt geen klontjes als je melkt? Ook de eerste straal niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-22 19:18 



 
Profiel   

Nee, helemaal niets. Gewoon, goede melk. Zoals ik het zelf zou durven drinken.
Leeg hebben we eenmaal geprobeerd, toen hadden we nog geen handigheid en vond de geit het ook verschrikkelijk, dus toen tot maar ruim een liter gekomen. Ik zal van het weekend nog eens proberen. Dat advies hadden we al gehad. DA gaf aan iedere dag druk er af melken, die wist ook niet wat het kon zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-22 19:25 



 
Profiel   

Stomweg geitjes die aan een kant drinken, en de andere kant wordt dan lastiger drinken (speen te laag) en gevoelig. Melk de spanning uit de volle helft en melk de andere leeg. En scheid ze even een paar uurtjes voordat je dat doet, met honger worden ze makkelijker in het vinden van andere oplossingen. Uier gelijk houden is wel zo prettig voor de geit, naast voorkomen ellende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-22 19:49 



 
Profiel   

Nogmaals een vraag.
Iemand bekend met agressief gedrag bij een oude geit? Ze jaagt de rest weg, en niet een beetje "he, ga even weg" maar echt hele minuten blijven jagen. De andere geiten zoeken echt een veilige plek dan. Gisteren was dat achter een stroomdraad, met als gevolg dat ze ook niet meer terug durfde.
Ze doet het zowel bij de 4 jarige geiten als bij hun lammeren. Lijkt vooral met vlagen. Voorheen nooit gehad, toen was het echt nog spelen met zowel de lammeren als de volwassen geiten.
Oude geit is 14/15.
Ouderdomskwaaltje? Heel sneu om te zien -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-22 16:57 



 
Profiel   

Ik heb een vraag. Kwispelen kan wijzen op een ritsige geit. Maar komt veel kwispelen ook later in de dracht voor?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-22 23:31 



 
Profiel   

Het kan, kwispelen doen ze vaker, mijn gecastreerde bokje kwispelt bij vlagen als een malle, maar als je echt zegt veel kwispelen dan zou ik het wel in de gaten houden of er andere kenmerken zijn zoals onrust, veel mekkeren, wat afscheiding, minder eten etc. Zet het even op de kalender wanneer je het gezien hebt in ieder geval. Of toch even bij de bok gaan schouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 15:01 



 
Profiel   

Het zijn net hondjes he met dat kwispelen :D
Geen mekkeren en ook geen onrust, dat doet ze normaal gesproken wel als ze ritsig is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 22:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 74 van de 76 [ 1898 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 71, 72, 73, 74, 75, 76  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen