Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kat plast in hondenmand

 
Profiel   

Zoals de titel zegt plast mijn kat in de hondenmand. Supervervelend!

In huis hebben we 3 vaste slaapplekken voor de 2 honden; een grote mand met kleedjes voor de labrador, een mand met kussen en dekbedje voor de chihuahua en een hoek op de bank met kleed erop ook voor de labrador. De kat slaapt heel graag onder het dekbedje van de chihuahua, want dat is lekker warm. Gek genoeg plast hij hier dus ook in! Net zoals in de grote mand. De kleden stinken als een malle en ik was ze dus met regelmaat.
Hiernaast plast hij ook in het mandje waar het speelgoed voor de honden in zit.
Gek genoeg plast hij niet op het kleed van de labrador op de bank of op enige andere plek in huis. Het bed boven en de deurmatten voor en achter zijn bijvoorbeeld helemaal veilig. Ook de wasmand ofzo wordt niet gebruikt om in te plassen.

Mijn eerste gedachte was blaasgruis (daar ben ik bekend mee, daar had mijn vorige kater last van), maar dan zou hij op ieder willekeurig zacht plekje plassen denk ik. En dit is zo gericht op alles van de honden.

De kat is een gecastreerde kater van 9 maanden oud.
Hij heeft zelf 3 mandjes waar hij graag slaapt. Hij gaat verder keurig op de kattenbak en doet soms ook wel wat in de tuin, wat prima is.
Hij is gek op de honden en supersociaal.

Is dit gedrag? Iemand een idee?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 17:28 



 
Profiel   

Eerst toch na laten checken door de dierenarts, dan kan je het medische in ieder geval uitsluiten. Als er medisch iets is kan je van alles doen, maar verhelpt het probleem sowieso niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 17:32 



 
Profiel   

Ja, vergeet ik erin te zetten; ik wil sowieso een urineonderzoek doen. Dat is stap 1.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 17:33 



 
Profiel   

Hier ook. Een van de 3 kiest vooral t bed. Ons bed. Dus die kamer is dicht als we er niet slapen. Want dan doet ie t niet.
De ander graag op vachtjes op de grond. Behalve op t vachtje waar mijn reu t liefst op ligt. Manden is afhankelijk van wat voor manden. Dikke manden niet maar schuimkussens/manden wel. Beide medisch in orde. Gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 17:45 



 
Profiel   

Hier ook 4 katten gehad die allemaal medisch in orde waren/zijn en die allemaal in de hondenmand of kleed plassen. Ook eens een reu gehad die altijd op een ander zijn kleed ging plassen.

Wat zal het zijn...? Dominantie? "Haat" aan elkaar. Ja geen idee _O- Wel heel vervelend (en vies...)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 17:49 



 
Profiel   

waar staat de kattenbak?
probeer eens een tijdje om een simpel bakje met wat grit naast de hondenmand te zetten?
heb het vroeger ook gehad en toen tijdelijk een simpel plastic afwasteiltje met wat grit naast hondenmand gezet en toen ging die kat daar op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 17:57 



 
Profiel   

ellepel schreef
waar staat de kattenbak?
probeer eens een tijdje om een simpel bakje met wat grit naast de hondenmand te zetten?
heb het vroeger ook gehad en toen tijdelijk een simpel plastic afwasteiltje met wat grit naast hondenmand gezet en toen ging die kat daar op.


Dan zou ik die midden in de woonkamer moeten zetten en daar heb ik eigenlijk geen zin in als ik eerlijk ben.

Hij staat in de bijkeuken, net een paar meter verderop. Hij gebruikt deze ook gewoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 18:02 



 
Profiel   

geen zin?

nou ja als je liever hebt dat de poes in de hondenmand plast.


tja.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 18:07 



 
Profiel   

Oh, mijn excuses dat ik niet direct uitvoer wat je oppert EN ook nog eerlijk benoem daar geen zin in te hebben. Ik wil de kattenbak niet voor de tv hebben nee.

Daarbij heb ik ook benoemd dat hij de kattenbak gewoon gebruikt. Als hij de manden onder zou plassen en de kattenbak niet zou gebruiken, zou ik inderdaad je advies opvolgen en de bak verplaatsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 18:22 



 
Profiel   

Was de kat er al voor de honden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 18:25 



 
Profiel   

AaronYve schreef
Was de kat er al voor de honden?


Nee, later.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 18:26 



 
Profiel   

Goof schreef
AaronYve schreef
Was de kat er al voor de honden?


Nee, later.


Ah oke.
Ik heb mijn kat eens naar mijn moeder gebracht, ik dacht voorgoed maar de kat dacht er anders over en begon na een tijdje op haar bed te plassen.
Bij mij heeft ze dat nooit gedaan, maargoed het was niet te doen voor mijn moeder dus kat is weer bij mij gekomen.
Ze plast ook zoals gewoonlijk weer in de kattenbak.
Ondanks dat de kat bij haar happy leek denk ik toch dat het een statement was vanuit de kat.
Wel een vervelend probleempje iig, misschien eens proberen wat meer kattengeur in de hondenmand te krijgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 18:35 



 
Profiel   

Hier een kat die opeens de hondenmand uitkoos om te plassen… Aangezien hij verdacht vaak naar de kattenbak ging heb ik de urine laten onderzoeken. Daar kwam op zich niets iets duidelijk naar voren. Wel wat struviet maar niet heel veel. Hij heeft nu net 10 dagen Novacam gehad en komende week moet ik de urine weer laten onderzoeken. Ik laat het je weten wat de uitkomst is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 19:05 



 
Profiel   

Ik lees even mee. Hier hetzelfde probleem.
Er wordt altijd netjes op de bak geplast maar ik vind toch nog regelmatig een onder gezeken honden kussen.
Verder vind ik nergens plasjes. Alleen dat kussen of elk willekeurig ander kussen of kleed wat ik op die plek leg.
Ik was het elke keer uit met azijn en groene biotex om de kattenzeik geur eruit te krijgen en zo te voorkomen dat het ze weer aantrekt.
Zwaar irritant, hoes kan in de machine maar binnenhoes is ook nat. Heerlijk met al die piepschuim balletjes of vulling... -O-
Ik denk dat de kat het bij ons uit nijd doet richting de honden. Maar ja, kat ligt zelf ook vaak op het kussen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 19:18 



 
Profiel   

Als urine onderzoek niets uitwijst misschien een feliway stekker proberen?
Mijn 1e gedachte na blaasproblematiek zou eigenlijk zijn dat je kat zich op een of andere manier toch oncomfortabel voelt in huis en daarom gaat plassen op bepaalde plekken, dingen die naar hem ruiken = veilig gevoel en geclaimed. Dingen waar ik dan aan denk ik bijv nieuwe katten in de omgeving buiten, een keer ruzie gehad of een nare ervaring met een van de honden of een andere kat buiten, veranderingen in de gezinssamenstelling, spanningen in huis, etc etc. Feliway stekker kan dan helpen kalmeren.

En verder een hele belangrijke, katten blijven die plasgeur ruiken tenzij je het heel grondig schoonmaakt , liefst met specifieke reinigers bedoelt om de geur in urine af te breken. Als hij blijft ruiken dat ie ergens geplast heeft denkt ie de volgende keer weer dat dat een geschikte plasplek is en word het vanzelf aangeleerd gedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 19:23 



 
Profiel   

Ik zou om te beginnen ook een extra kittenbak neerzetten om te kijken of dat het probleem verhelpt.

Heeft de kat verder genoeg plekken om zelf te zitten? Genoeg kattenbakken? Voelt de kat zich veilig in huis?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 19:37 



 
Profiel   

Hoe heet was je de kleden en met welk spul? Zolang katten de urine nog kunnen ruiken blijven ze sowieso plassen. Alleen wasmiddel is niet voldoende.

Mijn kat deed dit ook opeens en is helaas kort daarna overleden. Geen ideenof het met elkaar samenhangt, maar voor mij staat raar gedrag vaak wel met iets in de gezondheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 19:42 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Heeft de kat verder genoeg plekken om zelf te zitten? Genoeg kattenbakken? Voelt de kat zich veilig in huis?


Ja, absoluut!
Verschillende plekjes, ook hoog aan de muur en hij kan dag en nacht naar buiten.
Hij is bijzonder relaxt verder, superlief, supersociaal, gek op de honden.
In huis is niets veranderd, geen spanningen, gekke dingen, we hebben een heel rustig, atressvrij leven verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 19:53 



 
Profiel   

Kimbers schreef
Hoe heet was je de kleden en met welk spul? Zolang katten de urine nog kunnen ruiken blijven ze sowieso plassen. Alleen wasmiddel is niet voldoende.

Mijn kat deed dit ook opeens en is helaas kort daarna overleden. Geen ideenof het met elkaar samenhangt, maar voor mij staat raar gedrag vaak wel met iets in de gezondheid.


Oh, wat sneu.

Ik was op 60 graden. Meestal 2x, eerste was met schoonmaakazijn en de tweede met wasmiddel.
Welk middel kan ik beter gebruiken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 19:54 



 
Profiel   

Je zou het voor de zekerheid eerst ook nog even in een sopje biotex kunnen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 20:24 



 
Profiel   

Het beste kan je ook bij een dierenwinkel een middel halen die ook de enzymen in katten urine afbreekt. Met schoonmaak azijn, biotex, 60 graden wassen etc. breek je die enzymen niet af waardoor de kat nog steeds zijn geur ruikt die wij niet meer ruiken en dan gaan ze ook steeds terug op dezelfde plek.

Overigens is de tip van ellepel echt geen slecht idee. Een kat heeft niet voor niks personeel en een hond baasjes. :) Mocht er ook niks uit de urine check komen, kan je ook nog altijd een kattengedragsdeskundige adviseren. Die kunnen je helpen om het probleem aan te pakken in plaats van alleen symptoom bestrijding. Het hoeft maar een klein dingetje te zijn waarom katten iets doen, wat voor ons heel onzinnig lijkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 23:26 



 
Profiel   

Mijn kat plaste ook wel eens in de hondenmand als ze de (dichtstbijzijnde) bak te vies vond. Nou haal ik m twee keer per week helemaal leeg, ook als ie nog best schoon lijkt en gaat het al maanden goed.

De kussens van de honden heb ik wel altijd meteen weggegooid als er op geplast was want als ze het blijven ruiken blijven ze er ook op plassen. Die geur kan je haast niet goed genoeg eruit krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 23:32 



 
Profiel   

Dat is een van de redenen waarom ik dus geen katten meer in huis wil. Onze katten gingen dat van de een op de andere dag ook doen zonder een aanwijsbare reden. Op een bepaald moment gingen ze ook op de bank plassen.

In het huidige huis hebben ze de eerste jaren apart gezeten, dan hadden ze de gang en bovenverdieping inclusief voor hun ingerichte kattenkamer en in de zomer een buitenverblijf met binnenhok (kamer) en een ren.

Sinds dit jaar zitten ze permanent buiten, ze krijgen in het voorjaar om die reden een grotere ren.

Wij kregen het plasprobleem dus niet opgelost. Nog steeds hebben ze periodes dat ze in hun eigen mandjes ook plassen.. ik vraag me af of het niet een 'bepaalde tijd van het jaar' is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 03:52 



 
Profiel   

Momo94 schreef
Het beste kan je ook bij een dierenwinkel een middel halen die ook de enzymen in katten urine afbreekt. Met schoonmaak azijn, biotex, 60 graden wassen etc. breek je die enzymen niet af waardoor de kat nog steeds zijn geur ruikt die wij niet meer ruiken en dan gaan ze ook steeds terug op dezelfde plek.

Overigens is de tip van ellepel echt geen slecht idee. Een kat heeft niet voor niks personeel en een hond baasjes. :) Mocht er ook niks uit de urine check komen, kan je ook nog altijd een kattengedragsdeskundige adviseren. Die kunnen je helpen om het probleem aan te pakken in plaats van alleen symptoom bestrijding. Het hoeft maar een klein dingetje te zijn waarom katten iets doen, wat voor ons heel onzinnig lijkt.


Niet nodig hoor, enzymen worden zo ook afgebroken. Speciale middelen zijn alleen maar duurder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 07:09 



 
Profiel   

Ik had een kat die op de mat plaste (in de woonkamer). Toch maar een kattenbak erop gezet en dat werkte.

Heeft hij één bak of meer?

Je zei dat je de bak niet wilde, maar ook niet als experiment? Dan weet je in ieder geval of dat zou helpen en wellicht kun je er dan nog eentje extra achter de bank oid zetten, steeds een stukje verder.

Bij mij was dat het enige dat hielp helaas...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 08:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen