Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 106 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Alvleesklierontsteking bij kat

 
Profiel   

Hannanas schreef
Wij hebben helaas hier ervaring mee.
Alvleesklier ontsteking is erg pijnlijk en het is dan ook altijd nodig om een opiaat als pijnstilling te geven. Bij katten is dat buprenorphine, gemakkelijk te geven in het wangslijmvlies.
Daarnaast had onze kat echt een maagzuur renmer nodig, cerenia tegen de misselijkheid en een paar keer een mini stukje tablet mirtazapine om de eetlust op te wekken. 9 van de 10 keer is dit hele medicijn-protocol sowieso nodig.

Beterschap


Dit. Hier ook al drie keer gehad..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 23:05 



 
Profiel   

Hij heeft anti misselijkheid medicijnen gekregen, gister een prik en 4 dagen cerenia. Vandaag heeft hij voor het eerst gepoept. Geen idee of ik dat positief moet zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 19:06 



 
Profiel   

Fijn dat hij nu anti-Misselijkheid medicatie krijgt.

En ik denk misschien wel wat te simpel, maar er kant alleen ontlasting zijn als er ook eten naar binnen gaat en blijft.
Dus ik zou het wel als positief zien.
Hopelijk gaat eten nu ook wat makkelijker de komende dagen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 19:55 



 
Profiel   

Arm dier, arme jij. Heel veel sterkte...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 19:59 



 
Profiel   

De komende dagen moet uitwijzen of hij uberhaupt iets wil gaan eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 20:16 



 
Profiel   

Ja, lastig hé! Zo rottig om je dier ziek te zien.
Mijn kat heeft sinds afgelopen week weer een 'aanval'. Bij haar is het chronisch. Het komt terug, met steeds kortere intervallen. Het dwangvoederen is niet tof- eufemistisch uitgedrukt-, maar ze accepteert het wel redelijk.
Hopelijk redt ze het ook deze keer weer.
Ik hoop dat jouw kat er doorkomt, TS. Hij is toch nog vrij jong?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 20:28 



 
Profiel   

Hij is 8 maanden. Ik heb hem net gewogen maar omg. Met kapje om 2,6 en ruim een week geleden nog 3,0 en dat vond ik al niet veel. Heel zn vacht naar zijn grootje.

Ik heb er nog weinig hoop op.


Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 25-01-22 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 20:30 



 
Profiel   

Ach gut, dat is nog jong. Sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 20:33 



 
Profiel   

Houd hoop en geef hem een kans. Die van mij ging ook pas na enkele weken weer eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 20:36 



 
Profiel   

Goof schreef
Houd hoop en geef hem een kans. Die van mij ging ook pas na enkele weken weer eten.


Phoe toen pas. Al die tijd ook medicatie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 20:39 



 
Profiel   

Zonnetje81 schreef
Goof schreef
Houd hoop en geef hem een kans. Die van mij ging ook pas na enkele weken weer eten.


Phoe toen pas. Al die tijd ook medicatie?


Ik weet het niet meer uit mijn hoofd, het staat allemaal in die link in dit topic.
Zal het eens opzoeken.

Edit, het duurde 2,5 voordat hij zelf weer ging eten. Ik heb hem in het begin gedwangvoederd en daarna heeft hij een sonde gekregen.
Ik kan me niet herinneren of en welke medicatie hij kreeg. Hij heeft in de kliniek gezeten en flinke doses metacam gekregen. Thuis kan ik me niet meer herinneren, volgens mij kreeg hij nog steeds metacam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 20:44 



 
Profiel   

Er is mijn toen ook echt 1 ding op het hart gedrukt
Geef het tijd..
Er kunnen soms wel 2 a 3 weken overheen gaan eer er verbetering is.
Je doet nu alles wat je kan, hopelijk helpt de cerenia hem weer wat aan het eten

Mijn kat heeft echt weken op de meloxidyl, cerenia en mertazapine gestaan.
Daarbij heeft ze ook regelmatig nog vocht onderhuids gekregen, omdat ze daar in het begin wel van opknapte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 21:08 



 
Profiel   

Ik geef geen metacam. Mocht sowieso niet als hij niet eet zei de dierenarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 21:17 



 
Profiel   

Onze kater met diabetes heeft het 1,5 jaar geleden ook gehad. Lag kantjeboord in de kliniek, helemaal uitgedroogd en in shock.
Maar icm met goede pijnstiling (bv buprecare, absoluut geen metacam), sondevoeding en cerenia hebben we hem na 7 dagen mee naar huis genomen. Daar nog een week sondevoeding, cerenia en pijnstillers gegeven.
Na een paar dagen begon hij weer kleine beetjes natvoer te eten. We hebben echt allerlei soorten voer geprobeerd. Normaal at hij alles en toen was hij mega kieskeurig.

Let op dat pijnstillers van het NSAID-type (als metacam, rimadyl, previcox etc) kunnen de situatie verergeren. Pijnstiller moet een opiaat zijn. En Antibiotica en prednison zijn meestal niet zinvol

Beterschap. Altijd sneu om ze zo te zien

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 21:23 



 
Profiel   

En uitdroging is contraproductief, dus mocht hij ook nog te weinig drinken is een vochtbolus ook belangrijk.

Ik hoop dat de cerenia aanslaat! Heb je geen buprenorphine (buprecare/temgesic) , maagzuurremmer en mirtazapine meegekregen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 21:48 



 
Profiel   

Ik heb een zalfje voor in zn oor en synulox. Ik heb om pijnstiller gevraagd maar uiteindelijk niet gekregen, ik kwam ff tussendoor. Maar hij had iets wat tramadolachtig is, kan ik ook nog voor bellen. Hij stribbelde net een beetje tegen met eten geven. Ik kan hem vocht onderhuids toedienen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 22:03 



 
Profiel   

Nu lees ik bij de voeding die ik geef dat het niet geschikt is bij acute pancreatitis. Beetje lastig. Wat gaven jullie ze te eten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 23:47 



 
Profiel   

Ik heb Hills Biome, via de dierenarts.
Maar op dit moment eet ze het liefst kattensnoepjes, naast het dwangvoederen (mousse) en wat brokjes.
Ik ben blij met alles wat ze wel eet. Dat is het allerbelangrijkste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 00:10 



 
Profiel   

Hier kreeg ze nierdieet omdat ze ook nierfalen had.
Maar de dagen dat ik moest dwangvoeren kreeg ze hill’s A/D blik. Is makkelijk tot een papje te maken en heel voedzaam.
Verder werdt er tegen mij gezegd dat het niet uitmaakt wat ze eten, als ze maar eten

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 01:02 



 
Profiel   

Oké want ik heb de sonde eruit gehaald. Hij kreeg het benauwd en knorde er van. Ik geef nu weer royal canin recovery met een spuitje. Ik geef onderhuids weer vocht. Maar bij de recovery staat dat je het bij acute niet mag geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 08:23 



 
Profiel   

Wij hebben Valente er weer redelijk snel bovenop gekregen met anti-misselijkheid, bottenbouillon en geschikt vers vlees. Af en toe een spuitje vocht in het bekkie. Onze voedingsdeskundige voor de honden heeft hierbij meegekeken naar wat we haar konden geven en het juiste menu opgesteld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 08:58 



 
Profiel   

Wij kregen voor de eerste dagen dat hij toch wel weer een heel klein beetje zelf at, ook blikjes recovery. Maar met de kanttekening dat hij nou ook weer niet ineens een heel blikje op een dag mocht eten.
Omdat hij ook liever brokjes eet dan vlees kregen wij daarna van de dierenarts Royal Canin brokjes voor de obese kat. Ik kan de naam niet meer terug vinden.
Het klinkt heel tegenstrijdig, dieet brokjes geven voor obese kat terwijl hij inmiddels echt mager was maar de uitleg van de dierenarts was dat het vet vrije brokjes zijn en daarmee die alvleesklier ontlast wordt en de ontsteking dus sneller / beter geneest.
Hij at die brokjes prima en mocht er ook zoveel van eten als hij weg kreeg. Maar we zijn wel bij de tweede zak langzaam gaan mengen met zijn eerdere eigen brokjes en uiteindelijk zit hij nu weer op het eten dat hij eerder had. Hij is nu sinds oktober weer 800 gram aangekomen en is nu van een magere kat naar een slanke kat gegaan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 09:06 



 
Profiel   

Ja ik had opgezocht dat vetvrij het beste is alleen heb je daar weer nergens mousse van wat je met een spuitje in kan spuiten denk ik. Vaak zitten daar kipstukjes in. En hij moet iets van eten binnen krijgen. Dus ik was aan het zoeken gegaan.

Edit:
We gaan nu richting de 2 weken dat de eerste tekenen kwamen dat ik dacht, hm is hij wel helemaal fit. En misschien sluimerde het al langer....? Maar goed ik heb er nog steeds geen goed gevoel over omdat er nul verbetering is.

Ik ga straks die pijnstiller nog ophalen en extra cerenia, ik denk dat ik dit weekend nog afkijk. want als hij verder nog afvalt gaat hij richting de 2 kilo........... -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 09:33 



 
Profiel   

Op die wip zaten wij ook.
En de recovery blikjes vond hij nou ook niet echt lekker dus we zijn naar de dierenwinkel gegaan. Hebben alle verschillende opties aan blikjes mousse gekocht, niet gekeken naar de ingredienten maar naar iets wat door een spuitje kan om toch iets in die maag te krijgen.
En zodra hij zelf ging eten, wel opgelet op de ingredienten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 09:36 



 
Profiel   

Zonnetje81 schreef
Ja ik had opgezocht dat vetvrij het beste is alleen heb je daar weer nergens mousse van wat je met een spuitje in kan spuiten denk ik. Vaak zitten daar kipstukjes in. En hij moet iets van eten binnen krijgen. Dus ik was aan het zoeken gegaan.

Edit:
We gaan nu richting de 2 weken dat de eerste tekenen kwamen dat ik dacht, hm is hij wel helemaal fit. En misschien sluimerde het al langer....? Maar goed ik heb er nog steeds geen goed gevoel over omdat er nul verbetering is.

Ik ga straks die pijnstiller nog ophalen en extra cerenia, ik denk dat ik dit weekend nog afkijk. want als hij verder nog afvalt gaat hij richting de 2 kilo........... -O-

Woon je in de buurt van Ekowolf? Misschien kun je bij haar wat geschikt vlees + bottenbouillon ophalen?

Bij Valente hebben we iedere keer een heel klein beetje vers vlees (gemalen kuiken bijv.) aangeboden met een beetje bottenbouillon en wat gekookt water erover (even een beetje laten afkoelen daarna). Hierdoor begon ze toch af en toe wat te likken & te eten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 09:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 106 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen